Författare Ämne: Låna pengar och köpa guld?  (läst 23531 gånger)

Utloggad norddal

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
  • Affärsomdömen: 0
SV: Låna pengar och köpa guld?
« Svar #15 skrivet: måndag 18, november 2013, 12:32:14 »

Semi-OT: Har företaget som du hyr lägenheten av några lån på fastigheten? Om det är på det viset så är du antagligen ändå delvis exponerad mot låneräntorna.

Jaha du menar så, det är LKAB som äger hyreshusen så det enda som kan störa min nattsömn är när de spränger några hundra meter under marken kl:24:00 varje natt, ibland kan jag vakna av detta. troligen blir det mindre av detta när dollarn kollapsar om du förstår vad jag menar :)

Utloggad Bina

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 25
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #16 skrivet: måndag 18, november 2013, 18:08:39 »
"A friend of mine has the best savings advice ever. Every month he buys gold and silver, what ever ha can afford. He buys it and puts it away; buys it and puts it away, buys it and puts it away. I mean, why would anybody invest in paper? it's not paying anything!"

Ja, detta är enligt min mening det enda vettiga sättet att köpa ädelmetaller på. Dvs i små mängder under lång tid och för pengar man kan undvara.

En intressan sak med detta är om man köper på detta sätt och metallerna först under lång tid går ned för att sedan gå upp till samma nivå igen så kommer man att ha gjort en mycket bättre affär än om priset på ädelmettalen stod stilla hela tiden. Om priset först går ned under lång tid för att sedan stiga långt över priset man började köpa på så kommer man att ha gjort en mycket bätttre affär en om priset lånsamt stiger uppåt från början. Om priset faller hela tiden så förlorar man förståss lik förbannat >:(.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #17 skrivet: måndag 18, november 2013, 20:21:03 »

Ja, detta är enligt min mening det enda vettiga sättet att köpa ädelmetaller på. Dvs i små mängder under lång tid och för pengar man kan undvara.

En intressan sak med detta är om man köper på detta sätt och metallerna först under lång tid går ned för att sedan gå upp till samma nivå igen så kommer man att ha gjort en mycket bättre affär än om priset på ädelmettalen stod stilla hela tiden.
[/quote]

En mycket värdefull insikt

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
Re: SV: Låna pengar och köpa guld?
« Svar #18 skrivet: måndag 18, november 2013, 22:04:28 »
En intressan sak med detta är om man köper på detta sätt och metallerna först under lång tid går ned för att sedan gå upp till samma nivå igen så kommer man att ha gjort en mycket bättre affär än om priset på ädelmettalen stod stilla hela tiden. Om priset först går ned under lång tid för att sedan stiga långt över priset man började köpa på så kommer man att ha gjort en mycket bätttre affär en om priset lånsamt stiger uppåt från början.
Detta har jag också tänkt på, men en del i denna sorts sparande är att man skall spara lika mycket varje månad (eller annan period) så att man när priset sjunker får "mer" för månadens slant. Detta kan ju bli lite praktiskt besvärligt för oss som sparar i ca ett mynt i taget, eftersom det inte går att köpa 1.05 mynt bara för att priset gått ner 5%.

Lösningen är kanske uppenbar för andra men det tog lite tid innan jag kom på vad jag gör idag. Jag lägger undan X varje vecka och när högen blivit stor nog att köpa ett av de mynt som jag gillar så gör jag det. Det gör att jag istället för att köpa mer när priset sjunker har köpt oftare.

august

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Re: SV: Låna pengar och köpa guld?
« Svar #19 skrivet: måndag 18, november 2013, 23:12:37 »
En intressan sak med detta är om man köper på detta sätt och metallerna först under lång tid går ned för att sedan gå upp till samma nivå igen så kommer man att ha gjort en mycket bättre affär än om priset på ädelmettalen stod stilla hela tiden. Om priset först går ned under lång tid för att sedan stiga långt över priset man började köpa på så kommer man att ha gjort en mycket bätttre affär en om priset lånsamt stiger uppåt från början.
Detta har jag också tänkt på, men en del i denna sorts sparande är att man skall spara lika mycket varje månad (eller annan period) så att man när priset sjunker får "mer" för månadens slant. Detta kan ju bli lite praktiskt besvärligt för oss som sparar i ca ett mynt i taget, eftersom det inte går att köpa 1.05 mynt bara för att priset gått ner 5%.

Lösningen är kanske uppenbar för andra men det tog lite tid innan jag kom på vad jag gör idag. Jag lägger undan X varje vecka och när högen blivit stor nog att köpa ett av de mynt som jag gillar så gör jag det. Det gör att jag istället för att köpa mer när priset sjunker har köpt oftare.

august

Ja August du har funnit din variant på samma tema.

Insikten är densamma, så länge jag stackar så är alla nedgångar av godo då det ger mig mer Oz för pengarna.
Visst gillar vi nedgångar.  :)

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 282
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #20 skrivet: tisdag 19, november 2013, 08:53:54 »
Det är jobbigt när ens andra intressen kostar så mycket så att man under en period som denna med låga PM priser, inte har råd att investera mer  :'(

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #21 skrivet: tisdag 19, november 2013, 15:18:09 »
Det är jobbigt när ens andra intressen kostar så mycket så att man under en period som denna med låga PM priser, inte har råd att investera mer  :'(
Vafalls! Så du menar alltså att du har andra intressen än PM :)

Utloggad Guldkatten

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 111
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #22 skrivet: torsdag 21, november 2013, 12:44:21 »
Jag tycker att det låter riskabelt att låna, skulle inte rekommendera det. Att köpa lite då och då när man har råd är det jag försöker göra (även om det känns lockande att köpa mer än jag har råd med).
Vem vet, kanske har du saker hemma, som du kan sälja. Helt enkelt ha lite loppis och sedan köpa silver/guld för de pengarna :)

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 460
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #23 skrivet: torsdag 21, november 2013, 15:43:49 »
Då långsiktighet hela tiden betonas av kunniga medlemmar, kan det nog bli dyrt med ett banklån på ett par hundra tusen. Vem vet hur lång tid det tar innan spotpriset går upp? För egen del tycker jag att det är viktigt att aldrig hamna "på gränsen" att behöva sälja till lågt pris då jag måste få loss pengarna. Jag handlar därför med pengar som jag kan "vara utan" (som ett långsiktigt banksparande). Att jag sedan drabbats av en viss guldfeber och handlar lite mer än jag borde är en annan historia.... ;D

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes 1/10 oz guld by AndrewJackson72
Idag kl. 13:11

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane