Författare Ämne: Låna pengar och köpa guld?  (läst 23530 gånger)

Utloggad norddal

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
  • Affärsomdömen: 0
Låna pengar och köpa guld?
« skrivet: tisdag 12, november 2013, 19:34:19 »
Är det en bra affär att låna pengar för att köpa gul och silver? Eller är det för riskabelt?
Jag tycker i dagsläget med en finans bubbla som snart spricker kanske det inte är helt fel, säg om man idag lånar 300,000kr och köper 1kg guld och dollarn kraschar om en vecka eller även om det blir om ett år, så lär guldpriset på några dagar minst dubblas, man säljer då av en del av guldet och betalar igen lånet och har ändå cirka ett halv kilo guld i vinst även om man betalar amortering + ränta, och dessutom kanske kronan tappar värde så lånet blir billigare att betala tillbaks.

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 460
  • Affärsomdömen: 37
SV: Låna pengar och köpa guld?
« Svar #1 skrivet: tisdag 12, november 2013, 19:38:40 »
Är det en bra affär att låna pengar för att köpa gul och silver? Eller är det för riskabelt?
Jag tycker i dagsläget med en finans bubbla som snart spricker kanske det inte är helt fel, säg om man idag lånar 300,000kr och köper 1kg guld och dollarn kraschar om en vecka eller även om det blir om ett år, så lär guldpriset på några dagar minst dubblas, man säljer då av en del av guldet och betalar igen lånet och har ändå cirka ett halv kilo guld i vinst även om man betalar amortering + ränta, och dessutom kanske kronan tappar värde så lånet blir billigare att betala tillbaks.
Jag skulle inte låna pengar för att köpa guld. >:(

Utloggad granlundii

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 143
« Svar #2 skrivet: tisdag 12, november 2013, 20:39:04 »

Guldpriserna var rätt låga i sisådär 20 år innan de började stiga kraftigt sisådär 7 år sedan. Det är inte omöjligt att det blir en tjugoårsperiod till med dämpade priser.

Visst är det bra att tro på sina investeringar, men ibland missbedömer man riskerna. God nattsömn är också värdefullt  ;)

Utloggad miwa

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 97
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #3 skrivet: tisdag 12, november 2013, 20:53:23 »
Vet inte om låna alltid är det bästa, kanske att ta det lilla jag kan avvara för köp av ädelmetaller är det bästa?
De bästa spartipsen är oftast de enklaste. Gerald Celente ger i en video från tyska Edelmetallmesse ett utmärkt spartips till oss:

"A friend of mine has the best savings advice ever. Every month he buys gold and silver, what ever ha can afford. He buys it and puts it away; buys it and puts it away, buys it and puts it away. I mean, why would anybody invest in paper? it's not paying anything!" 😊

Utloggad Argentum

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 37
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #4 skrivet: tisdag 12, november 2013, 21:28:43 »
För ett år sedan i november 2012 stod guldet i 1700 $ per troy oz. ifall du då hade resonerat som du gör nu hade utfallet, oaktat växelkursen (marginell förändring), blivit:
300 000 x (1 - (1300/1700)) = - 72 000 kr + ränta. Ingen bra affär alltså. Dessutom hade du kanske varit tvungen att realisera förlusten för att betala tillbaka lånet. Något du inte skulle behöva göra när du köper med eget kapital.

Men nu kanske du inte hade kommit på tanken då, utan först nu när guldet visat att det kan gå upp emot 1800 $ och sedan ner igen. I hopp om att det snabbt ska gå upp igen.

Sedan lär inte banken vara passiv ifall dollarn går under, utan ifall du läser alla låneavtal inklusive lån där du "binder" räntan så har banken rätt att höja räntan ifall en viss förändring sker hos en referensränta exempelvis LIBOR eller (Lie More som den numera kallas efter att det kommit fram att den riggats inom kartellen i flera år) och/eller säga upp lånet och kräva tillbaka pengarna. Det är i princip bara stater eller stora företag som kan låna pengar genom obligationer som idag kan dra full nytta av inflation, eller rättare sagt hyperinflation. Du kan inte som privatperson låna av en kommersiell institution, utan dessa villkor. I princip återstår enbart att låna privat av mindre nogräknade. Men de flesta vill nog inte "blåsa" de som privat, mindre nogräknat, kan tänkas låna ut pengar till en (släkt/vänner).

Nu ska det sägas att en dubbling av guldpriset knappast kan räknas som en undergång av dollarn. Och ifall uppgången sker under ett år knappast skulle föranleda banken att säga upp lånet eller att referensräntan skulle tvinga fram en räntehöjning. Men vid en snabb progressiv undergång av dollarn lär båda två bli aktuella.

Det finns många exempel på människor som varit tidigt ute i en bullmarknad och helt korrekt sett trenden, men som tagit för stor risk och bränt sig på vägen. Det vore särskilt dumt att göra detta misstag när man investerar i guld eller silver, som per definition som pengar ska vara den minst riskfyllda "investeringen".
« Senast ändrad: onsdag 13, november 2013, 11:00:23 av Argentum »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #5 skrivet: tisdag 12, november 2013, 22:45:37 »
Den (hyper)inflation många av oss förväntar ska komma kan mycket väl inledas med en tid av deflation och då kommer även guldet att sjunka i pris.

Timing, is i magen och en ordnad ekonomi blir då ledord.
I tider av deflation ökar risken för att bli arbetslös.

Som ovan sas så är nattsömnen extra värdeful i oroliga tider.
Man köper det man har råd med övrigt får vänta.

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 282
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #6 skrivet: tisdag 12, november 2013, 23:29:41 »
Det kan mycket väl fungera  (bättre att göra det än att ta lån på en bil som garanterat tappar i värde)

Men med en ränta på kanske 7 procent så skulle guldet behöva gå upp 14 procent på en tvåårsperiod för att gå break even.

Så jag tror absolut att om man vill chansa så skulle det fungera. Men riskerna är ju större än att köpa guld med redan ägda papperslappar.
Men samtidigt som jag sa så skall man nu ta lån, så är det ju bättre att göra det på guld/silver än på en bil som man kanske inte behöve ;)

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #7 skrivet: onsdag 13, november 2013, 00:29:21 »

Svaret är nej. Det är på tok för riskfyllt och det är fortsatt en volatil marknad och det är fortfarande mer en bear market än det än en bull dito. Visst kan du köpa guld men inte för lånade pengar. Och oavsett så tycker inte jag att belåning skall användas till spekulation.
« Senast ändrad: onsdag 13, november 2013, 00:36:11 av ManoleteSTHLM »

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #8 skrivet: onsdag 13, november 2013, 08:55:41 »
Svaret är nej. Det är på tok för riskfyllt och det är fortsatt en volatil marknad och det är fortfarande mer en bear market än det än en bull dito. Visst kan du köpa guld men inte för lånade pengar. Och oavsett så tycker inte jag att belåning skall användas till spekulation.
Jag är nog inte fullt så kategorisk.

Begreppet "lånade pengar" är i sig intressant givet att jag skulle tro att den absoluta merparten av forumets medlemmar sitter med olika sorters lån (bostadslån, studielån, etc) *och* någon sorts PM. Dvs i mina ögon är det ingen fundamental skillnad mellan att "låna" för att köpa PM och att "låta bli att amortera" för motsvarande belopp för att istället köpa PM.

Detta betyder dock (som bekant) inte att jag är emot amortering, tvärt om. Men jag ser problemet snarare i form av total riskexponering. Jag ser en massa risker:

* risk att fiat kollapsar
* risk att PM går ner kraftigt efter det jag köpt
* risk att PM går upp kraftigt utan att jag har något
* risk att jag blir arbetslös
* risk att räntan på mina lån går upp kraftigt, eller rent av att de skrivs om till högre nominella belopp som någon visade hade skett i samband med hyperinflationen i Weimarrepubliken
* risk för bail-ins av mina fiat i banken

etc, etc. Svarta svanar överallt. Men det primära ovan är att jag ser en risk både med att äga PM (priset kan gå ner) och med att inte äga PM (priset kan gå upp). Detta gör att jag (som alltid) kommer fram till att man skall satsa på en mix av strategier för att förhoppningsvis minimera den totala riskexponeringen (som ju måste bli en gissning, eftersom sannolikheterna för de olika sakerna är okända).

Så jag säger ja, jag tycker att det är ok att köpa PM för lånade pengar, under förutsättning att det innebär att man minskar sin totala riskexponering.

Dvs bedömningen måste vara att risken att PM går upp kraftigt, kanske rent av en short squeeze som gör att det inte går att köpa PM framöver är väsentligt större än risken att man blir arbetslös, risken att PM går ner kraftigt samt risken att räntan går upp kraftigt. Dessutom måste man alltid ha extra marginaler för att inte hamna i svårigheter om (när) det visar sig att riskerna har felbedömts.

Om det däremot "är en bra affär" eller ej är en helt annan fråga och det går inte att svara på förrän i efterhand.

august

PS. Möjligen kan det vara så att jag ser detta annorlunda än andra pga att jag själv funderar på samma sak, efter det min guldstack nyligen gått förlorad när några vildsvin bökade lite för framgångsrikt i just den ekbacken. DS.

Utloggad Age Anka

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 112
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #9 skrivet: onsdag 13, november 2013, 09:57:50 »

PS. Möjligen kan det vara så att jag ser detta annorlunda än andra pga att jag själv funderar på samma sak, efter det min guldstack nyligen gått förlorad när några vildsvin bökade lite för framgångsrikt i just den ekbacken. DS.

:o

Men så tragiskt! Svart svan indeed.

Tack för ett välbalanserat inlägg. Vi vet inte mycket mer om framtiden än att den säkerligen blir annorlunda än vi tror.

Och visst är det sant att de flesta av oss har lån till ditt och datt som vi kanske inte försakar allt för att amortera. Det kunde vi förvisso göra - men även det skulle ju vara att lägga alla ägg i samma korg.

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
Re: SV: Låna pengar och köpa guld?
« Svar #10 skrivet: onsdag 13, november 2013, 12:46:21 »
Och visst är det sant att de flesta av oss har lån till ditt och datt som vi kanske inte försakar allt för att amortera. Det kunde vi förvisso göra - men även det skulle ju vara att lägga alla ägg i samma korg.
Lägg aldrig alla ägg i en korg har alltid varit min filosofi. Nu kompletterad med vikten av  tydlig separation av ekollon och "round shiny things". Men var inte oroliga, det största innehavet var förgyllda chokladpengar. Hmmm... det var kanske därför det gick som det gick?

august

Utloggad norddal

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #11 skrivet: måndag 18, november 2013, 00:05:23 »
Roligt med många svar Tack, jag kanske var oklar om att låna till köp av ädelmetaller, jag menar att låna till dagens förutsättningar inför vad som komma skall.
Jag skulle aldrig fundera på att låna till detta vid normala förutsättningar på finansmarknaden.

Ni som tror man skulle sova dålig om man lånade pengar för köp av ädelmetaller skulle ni sova bättre vid exempel

Låna på en ny bil på 300,000kr som garanterat tappar närapå halva värdet på 4-5år.

Låna i dag till bostadsköp lär vara än värre då lånebeloppen dessutom brukar vara högre och räntorna kanske stiger som på början av -90 talet då ett 5årigt villalån var på drygt 15%.

Låna till aktieköp skulle vara direkt vansinnigt då aktiekurser kan rasa med 90% eller mer.
.
Jag anser att låna till ädelmetaller med dessa priser har mycket liten risk i dag och några år framöver även om priserna tillfälligt kan dippa 20-25% men när de väl stiger snabbt så kan man sälja av en del och betala bort lånet så högre räntenivåer hinner inte göra så mycket i motsatts till de andra lånen som man förmodligen inte kan betala bort så snabbt om alls.

Utloggad granlundii

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 143
« Svar #12 skrivet: måndag 18, november 2013, 08:01:24 »

Du har rätt i att det finns sämre investeringar som man kan låna till. Mitt tänkesätt är i alla fall att aldrig låna om jag inte behöver det, så jag tror att ett bostadslån blir det enda lånet jag någonsin kommer att ta.

Men det är klart är detta det enda lån du skulle ha och planerar att ha de närmaste 10 åren så är det inte heller att betrakta som någon "tokchansning". Jag skulle ändå nöja mig med den ädelmetallhög som jag kan köpa för egna pengar.

Utloggad norddal

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #13 skrivet: måndag 18, november 2013, 10:51:00 »
Ja jag är glad idag att jag sålt villan och är lånfri och bor i hyresrätt så det känns mycket skönt i dag, investering av lite ädelmetaller blir en bra pensionsförsäkring framöver. ;)

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #14 skrivet: måndag 18, november 2013, 11:58:56 »
Ja jag är glad idag att jag sålt villan och är lånfri och bor i hyresrätt så det känns mycket skönt i dag, investering av lite ädelmetaller blir en bra pensionsförsäkring framöver. ;)

Semi-OT: Har företaget som du hyr lägenheten av några lån på fastigheten? Om det är på det viset så är du antagligen ändå delvis exponerad mot låneräntorna.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes 1/10 oz guld by AndrewJackson72
Idag kl. 13:11

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane