Författare Ämne: Traderas osåltavgift 3 kr växer till 10 kr  (läst 17399 gånger)

Utloggad Argentum

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 35
  • Affärsomdömen: 14
SV: Traderas osåltavgift 3 kr växer till 10 kr
« Svar #15 skrivet: torsdag 14, november 2013, 19:41:50 »

Jag fattar inte hur det kan vara möjligt i ett så stort företag som Tradera, kunde dom inte titta hur det ser ut på EBAY ?!

Särskilt ironiskt när Tradera ägs av just eBay. :D

Inloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 682
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #16 skrivet: torsdag 14, november 2013, 20:22:27 »
Ju enklare desto bättre, på så vis bör varken köpare eller säljare vara osäkra på var produkterna hör hemma.
Så jag ställer mig bakom Sareks förslag.

Huvudsaken är att vi slipper alla basmetaller bland ädelmetallerna.  ;)

En annan kategori som bör avhandlas i samma veva är USA-mynt, även där läggs koppar-rounds & tackor med USA-inspirerade motiv ut.
Dessa må vara fina och ha motiv som t. ex. morgan dollar, mercury, buffalo osv, men precis som i detta fall ligger de i fel kategori och hör hemma i "övriga metaller".

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1628
  • Affärsomdömen: 24
  • Medlem #100
« Svar #17 skrivet: fredag 15, november 2013, 15:32:26 »
Innan man fattar ett viktigt beslut så skall man helst sova en natt på saken, och det har jag gjort nu. Och lösningen för i går kändes inte riktigt bra. Det är en undergrupp för lite för att allting som jag vill ha med skall få plats.

Idag har vi på Tradera under kategorin Mynt & Sedlar följande undergrupper:

Svenska Mynt - Utländska mynt - Sedlar - Euromynt & Sedlar – Övrigt

Det är under Övrigt som de har lagt ”Tackor”, det som tidigare var ”Guld- & Silvertackor”.

Jag skulle i stället vilja ha en undergrupp till direkt under Mynt & Sedlar som heter Ädelmetaller. Då får vi två undergrupper under den att spela med i stället för som tidigare en.

Under ”Ädelmetaller” skulle vi få följande undergrupper: Guld, Silver, Platina, Palladium och Rodium. Det är bra att ha med alla dessa ädelmetallundergrupper därför att då blir det mycket svårare för de som lägger ut kopparmynt och tackor m.m. att lägga dessa under Ädelmetaller. Jag menar man lägger väl inte in t.ex. koppar under ett specifikt annan metall.
Och då har vi en undergrupp till att spela med som får heta: Tackor resp. Mynt

När man lägger upp sin annons på tradera så skall man se följande:
Mynt & Sedlar - Ädelmetaller –    Guld    - Tackor
                                               Silver       Mynt
                                               Platina
                                              Palladium
                                               Rodium

Under kategorin Övrigt får de lägga Övriga metaller med resp. metall som en undergrupp.

Någon som tycker att detta är en bra uppdelning, eller att det finns någonting att ändra på?

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1537
  • Affärsomdömen: 364
  • "Allting är relativt"
« Svar #18 skrivet: fredag 15, november 2013, 15:44:32 »
Det ser bra ut, fast jag tycker att det räcker så här ( ta bort tackor - mynt ) :

Mynt & Sedlar - Ädelmetaller –    Guld   
                                               Silver     
                                               Platina
                                              Palladium
                                               Rodium

Det är investerings kategori, så det spelar egentligen ingen roll mynt eller tackor.

Kan du skriva och följa det ärendet så att Tradera ska göra det på rätt sätt ? Vad behöver du för det?
Om du "kör" detta så att detta blir i verkligheten då bjuder jag ett silvermynt till dig Sarek :) 

Utloggad moonlight81

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 305
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #19 skrivet: fredag 15, november 2013, 17:17:21 »
Väldigt bra förslag Sarek  :) hoppas bara att dom lyssnar på tradden  :-\

Guld500

• Gäst
« Svar #20 skrivet: fredag 15, november 2013, 18:08:55 »
Jag tycker som Fantom att tackor eller mynt går under samma, annars får vi problem med mynttackor :-) .....men med en liten ändring (fet stil):

Mynt & Sedlar -Metaller –    Guld   
                                               Silver     
                                               Platina
                                              Palladium
                                               Rodium
                                              Övriga metaller

Då får även koppargubbarna en given plats utan att det blandas med guld och silver vilket är det största och mest irriterande problemet idag.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #21 skrivet: fredag 15, november 2013, 19:56:06 »
Det blir då samma sak som nu Guld500.

Övriga metaller får absolut inte vara nära ädelmetallers kategorier. De flesta köpare klickar nu ändå på "tackor" för att se alla annonser, som kom i guld och silver kategori, och då man tvungen att se även koppar annonser som ligger på samma underkategorier (guld, silver, koppar)- förstår du vad jag menar? Kolla på Tradera hur det ser ut nu - helt fel!

Fast jag tror att detta allt stannar här i tankar bara, då Tradera ska inte ändra något  >:(

Det ända som ska ändras i framtiden på Tradera är :

Sommaren 2014 - avgift höjning från 9 till 12% (fast avgift från 100 till 150 kr för dyra annonser).

November, december 2014 - tar bort dom första 100 gratis annonser + höjning på osålda annonser från 10 till 20 kr.

Och vi alla måste acceptera detta på grund av vi har inget val, då Tradera är ensam i detta branschen i Sverige och har inga seriösa konkurrenter.  >:( 

Guld500

• Gäst
« Svar #22 skrivet: fredag 15, november 2013, 20:19:12 »
Det blir då samma sak som nu Guld500.

Övriga metaller får absolut inte vara nära ädelmetallers kategorier. De flesta köpare klickar nu ändå på "tackor" för att se alla annonser, som kom i guld och silver kategori, och då man tvungen att se även koppar annonser som ligger på samma underkategorier (guld, silver, koppar)- förstår du vad jag menar? Kolla på Tradera hur det ser ut nu - helt fel!

Fast jag tror att detta allt stannar här i tankar bara, då Tradera ska inte ändra något  >:(

Det ända som ska ändras i framtiden på Tradera är :

Sommaren 2014 - avgift höjning från 9 till 12% (fast avgift från 100 till 150 kr för dyra annonser).

November, december 2014 - tar bort dom första 100 gratis annonser + höjning på osålda annonser från 10 till 20 kr.

Och vi alla måste acceptera detta på grund av vi har inget val, då Tradera är ensam i detta branschen i Sverige och har inga seriösa konkurrenter.  >:(

OK, jag fattar. Jag trodde man var tvungen att välja kategori hela vägen ut, inte stanna på tackor utan att välja undergrupp (när man lägger upp en auktion).
Om det är så, så spelar det ju ingen roll hur mycket vi försöker kategorisera. Det blir ju ändå upplagt för "fel".
« Senast ändrad: fredag 15, november 2013, 20:22:08 av Guld500 »

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Medlem #100
« Svar #23 skrivet: fredag 15, november 2013, 20:35:27 »
Jag kan hålla med om att det kan vara onödigt att dela upp i en ytterligare undergrupp efter resp. ädelmetall till ”Tackor” resp. ”Mynt” Det är inte så mycket på Tradera att det behövs, så de kan vara tillsammans.

Slopar vi det så behöver vi heller inte ha undergruppen "Ädelmetaller" direkt efter Mynt & Sedlar utan då lägger jag undergruppen ”Ädelmetaller” i kategorin ”Övrigt”.
Den stora skillnaden mot nu blir att jag vill ha gruppen ”Övriga metaller” som en egen kategori i ”Övrigt”.
« Senast ändrad: fredag 15, november 2013, 20:48:04 av Sarek »

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #24 skrivet: fredag 15, november 2013, 21:33:11 »
Jag kan hålla med om att det kan vara onödigt att dela upp i en ytterligare undergrupp efter resp. ädelmetall till ”Tackor” resp. ”Mynt” Det är inte så mycket på Tradera att det behövs, så de kan vara tillsammans.

Slopar vi det så behöver vi heller inte ha undergruppen "Ädelmetaller" direkt efter Mynt & Sedlar utan då lägger jag undergruppen ”Ädelmetaller” i kategorin ”Övrigt”.
Den stora skillnaden mot nu blir att jag vill ha gruppen ”Övriga metaller” som en egen kategori i ”Övrigt”.

Varför vill du inte ha "Ädelmetaller" direkt efter Mynt & Sedlar ?
Det går bra även som du skrev (det viktigaste är att "huvud" kategori ska heta "Ädelmetaller" eller åtminstone som det var tidigare "Guld och Silver" och ny kategori "Övriga metaller" ska inte vara som under gupp, det ska ha sin egen grupp som du skrev) , men tror du att Tradera ska lyssna på dig verkligen?

Du ska få ett silver mynt i postlådan om det blir så på Tradera  ;)

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Medlem #100
« Svar #25 skrivet: fredag 15, november 2013, 21:46:42 »
Varför vill du inte ha "Ädelmetaller" direkt efter Mynt & Sedlar ?

När det nu blev överspelat med undergruppen ”Tackor” och ”Mynt” efter resp. ädelmetall så har det inte längre någon betydelse att ”Ädelmetaller” inte ligger direkt under ”Mynt & Sedlar” och då kan det gärna ligga i ”Övrigt” tillsammans med ”Övriga metaller”

Citera
Du ska få ett silver mynt i postlådan om det blir så på Tradera  ;)

Ha, ha, det blir nog bra med det...

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #26 skrivet: måndag 02, december 2013, 14:17:11 »
Från och med den 1 januari 2014 höjer vi provisionen för privatpersoner som säljer på Tradera från 9 procent till 10 procent. Detta innebär att annonser som läggs upp från och med detta datum kommer att debiteras enligt den nya prislistan.

Ha Ha ! Jag gissade rätt :)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #27 skrivet: måndag 02, december 2013, 14:21:42 »
Annonser på enstaka silvermynt ska minskas kraftigt från januari, då Tyskland höjer momsen +12% och avgiften på Tradera + 10% = ca. + 22% totalt (fast man ska inte räkna så, men ungefär), så det är nästan 25% (25% är moms på silver i Sverige, blir ingen skillnad om man köper enstaka silvermynt hos Svenska företaget än från privat personer på Tradera).

Inloggad Silverjägarn

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 287
  • Affärsomdömen: 33
« Svar #28 skrivet: måndag 02, december 2013, 14:25:16 »
Från och med den 1 januari 2014 höjer vi provisionen för privatpersoner som säljer på Tradera från 9 procent till 10 procent. Detta innebär att annonser som läggs upp från och med detta datum kommer att debiteras enligt den nya prislistan.

Ha Ha ! Jag gissade rätt :)

Läste det också precis. Tror inte de nöjer sig här. Gissar på minst 12% under 2014, kanske 15% om något år. Någon som vet hur mycket Ebay tar? Inte för jag sälja där men bara för att veta. Tradera ägs ju av Ebay så kanske sakta går mot samma procentsats.

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 945
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #29 skrivet: måndag 02, december 2013, 15:51:53 »
Ja de har ju ingen konkurrens och de lär väl höja tills den dagen de får det. Trist, men det är väl bara att hoppas att det dyker upp något alternativ. Forumet är dock bra, men ytterligare en större och bredare auktionsajt likt Traderas hade inte varit dumt.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Gigantisk guld förfalsknings skandal China. by maggan
Idag kl. 13:11

Corbettreport och Technocracy News och SolariReport. by RuttenFisk
Igår kl. 23:53

[Köpes] 10 gram Guldtackor by Fantom
Igår kl. 22:40

COMEX leveranser by JL_GBG
Igår kl. 18:34

Pausad. [Säljes] Silver. Samlarmynt från Perth Mint. Svanar. SÄNKT PRIS! by Birka
Igår kl. 18:21

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Unmanipulatable
Igår kl. 17:32

Peter Schiff by Unmanipulatable
Igår kl. 17:08

Säljes för Spot, 20 Franc - Marianne och Tuppen - 5,8g Guld by Cyberdyne
Igår kl. 16:35

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by august
Igår kl. 15:26

Dragon bar 2020 dubbel dragon 1 oz ag by dmannen74
Igår kl. 13:19

Säljes Blandade Silvermynt. Tillagt samt prisändringar. by T