Författare Ämne: QE leder inte till inflation!  (läst 8064 gånger)

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
QE leder inte till inflation!
« skrivet: onsdag 06, november 2013, 21:48:17 »
http://www.di.se/artiklar/2013/11/6/experten-ratt-att-prova-qe/

enligt ovan leder inte qe till inflation, då den privata sektorn inte får mer pengar. dessutom kan centralbanken höja räntan för att minska ev. uppkommen inflation.  ;D

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: QE leder inte till inflation!
« Svar #1 skrivet: torsdag 07, november 2013, 02:38:14 »
http://www.di.se/artiklar/2013/11/6/experten-ratt-att-prova-qe/

enligt ovan leder inte qe till inflation, då den privata sektorn inte får mer pengar. dessutom kan centralbanken höja räntan för att minska ev. uppkommen inflation.  ;D

Tror att  QE som tex USA gör nu ger inte automatisk någon inflation.
Anledning är att alla QE pengar inte kommit ut i cirkulation utan endast snurrar runt bland banker o andra finansiella institutioner.
Därmed är det inte inflationsdrivande. Hade dessa pengar istället delats ut till medborgarna hade det varit grymt inflationsdrivande.

För övrigt delar jag inte "expertens" uppfattningar som tex det var rätt att prova QE.
Vadå prova? Det låter ungefär som han som hoppade från 18:e våningen och lämnade rapport när han passerade 3:e våningen, "hittills allt väl farorna överdrivna".

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #2 skrivet: torsdag 07, november 2013, 08:43:39 »
Är det verkligen sant att de bara snurrar runt inom bankerna? Får de mer pengar ökar de väl sin utlåning enligt fractional banking modellen? De vinner väl inget på att bara sitta på sina tillgångar?

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #3 skrivet: torsdag 07, november 2013, 13:29:40 »
Är det verkligen sant att de bara snurrar runt inom bankerna? Får de mer pengar ökar de väl sin utlåning enligt fractional banking modellen? De vinner väl inget på att bara sitta på sina tillgångar?

En stor del av QE hamnar hos FED som Excess reserves. Dvs pengar som FED kör in i bankerna genom att köpa MBSer "deponerar" sedan bankerna hos FED och får en ränta på dessa pengar.

Det bankerna också gör med pengarna är att investera pengarna på börsen och på obligationsmarknaden. Och på dessa marknader så kan vi se inflation. Tanken med QE är att bankerna ska bli mer villiga att ge krediter. Men det måste också finnas en efterfrågan på krediter för att detta ska kunna ske och denna efterfrågan är låg eftersom USAs ekonomi är kass! Småföretagare, familjehushåll etc.. känner att det inte riktigt är läge att skuldsätta sig. Bankerna väljer då istället att satsa pengar på börsen där de kan få en fin avkastning.

Bankerna gör ju nu större vinster än någonsin och bonusarna är feta och fina..

Så mycket riktigt så har inte pengarna i stor utsträckning kommit ut i ekonomin. Därav att KPI inte visar någon större inflation i dagsläget.

Men dels så är KPI missvisande. Den egentliga inflationssiffran ligger förmodligen på 5-7%. Eftersom det råder hög arbetslöshet och konsumenterna har en svag köpkraft så har de inga pengar att handla för som kan driva upp priserna.

Inflation(ökande priser) kan ske på två sätt. Antingen så får konsumenterna mer pengar att handla för dvs högre löner, lägre arbetslöshet etc.. eller med en devalvering dvs om/när USAs valuta sjunker i värde så blir det dyrare att importera varor vilket leder till att konsumenterna får betala högre priser.

Idag så exporterar USA den största delen utav sin inflation. Länder som de har ett handelsunderskott gentemot får ta emot deras dollar i utbyte mot produkter. USA har ett handelsunderskott mot de flesta länder och störst har de mot Kina.

De som då säljer varor i Kina till USA får betalt i dollar som de sedan måste växla in till Kinesiska staten mot Yuan. Dessa pengar(Yuan) går ut i den Kinesiska ekonomin och är inflationsdrivande i Kina. Kinesiska staten ökar på sin valutareserv med dollarna i största hand genom att köpa Amerikanska statspapper för dem.

Mycket av dollarna som USA exporterar kommer även tillbaka i form utav utländska investeringar i USA. Som ni kanske har sett och hört så köper Kineserna fastigheter, företag, land osv i USA. Detta driver upp tillgångspriser(priser på just fastigheter, börsen/företag) men inte konsumtionspriser. Dvs det driver inte upp priserna för konsumenterna som handlar kläder, elekronik etc..

Den dagen Kina börjar spendera dessa triljoner dollar som de samlat på sig genom ett konstant handelsöverskott med USA så kommer dessa dollar komma tillbaka till USA som ett brev på posten.

Och den dagen verkar komma ganska snart...
« Senast ändrad: torsdag 07, november 2013, 13:39:23 av mithril_hunter »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #4 skrivet: torsdag 07, november 2013, 15:52:07 »
Snygg redogörelse.
Har sett en video som beskriver detta men finner den inte nu. Den var från Mike Maloney

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
« Svar #5 skrivet: torsdag 07, november 2013, 16:02:03 »
Snygg redogörelse.
Har sett en video som beskriver detta men finner den inte nu. Den var från Mike Maloney

Ja många ekonomer har tagit upp delar utav detta som jag nyss skrivit. Peter Shiff och James Rickards är de jag tycker på bäst sätt beskriver rådande världsekonomiska situation.

Att USA heller inte har lyckats ännu med att få så hög inflation är för att mer eller mindre samtliga länder försöker sänka sin valuta genom låga räntor och även QE mm..

Man skulle kunna säga att det regnar pengar i världen idag. Anledningen till att vi inte har fått se några större översvämningar än är för att mycket av vattnet samlas upp i stora dammar (Kinas Valutareserv, FEDs balansräkning etc..) dessa dammar fylls på med regnvatten och tillslut så kommer dammarna att brista!
« Senast ändrad: torsdag 07, november 2013, 16:07:48 av mithril_hunter »

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 282
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #6 skrivet: torsdag 07, november 2013, 16:12:38 »
Du är grymm på att förklara Mithril.  Du borde starta en youtubekanal där du förklarar olika ekonomiska system och hur de funkar. Du lär få en hel del som följer dig.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
« Svar #7 skrivet: torsdag 07, november 2013, 16:19:43 »
Du är grymm på att förklara Mithril.  Du borde starta en youtubekanal där du förklarar olika ekonomiska system och hur de funkar. Du lär få en hel del som följer dig.

Tack  :D

Jag tycker det är ett kul och intressant ämne. Och kul såklart att det uppskattas när jag delar med mig av det jag snappat upp. Jag har exempelvis precis läst James Rickards bok Currency wars vilken jag varmt rekommenderar.

Men var kritiska i det jag skriver för det är ju en blandning utav mina egna åsikter och andras vilka såklart kan vara delvis eller helt felaktiga. Mycket utav ekonomi är teorier, modeller och antaganden. Jag lär mig mest utav att analysera historien  ;)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Guld säljes. 2 st Sovereigner. by Birka
Idag kl. 19:15

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by Rixen82
Idag kl. 17:05

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 22:48

KÖPES 2021 1oz LUNAR OX SILVER by AlbrechtDurer