Författare Ämne: Mynt / silver / förvaring frågor från en nybörjare  (läst 12102 gånger)

Utloggad Kaldurenik

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 18
  • Affärsomdömen: 3
Mynt / silver / förvaring frågor från en nybörjare
« skrivet: tisdag 05, november 2013, 23:40:38 »
Hej! Gjorde en tråd: Ny Medlem

Och jag har några frågor.

Funderar på att köpa silver mynt (jag har redan några mynt som ni kan läsa ovan). Men jag behöver veta... Vilka silver mynt bör man köpa om man är ny till detta?

Hur bör man förvara dessa mynt? Samt hur bör man hantera dom. Jag har för mig att man inte ska ta på mynten med fingrarna.

Hur förvarar jag mynten ni rekommenderar? Jag har läst om olika kapslar. Vilket märke är bäst? Vi säger att jag köper en silver eagle. Vilken kapsling för jag har för denna? Samt finns det någon bra hemsida där man kan köpa dessa?

Sista frågan är: Om jag ska förvara dessa mynt och jag vill att det ska vara hyfsat snyggt. Finns det några lådor som man kan stapla inkapslade mynt i?

Tack för att ni tog er tiden på att svara :)

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
SV: Mynt / silver / förvaring frågor från en nybörjare
« Svar #1 skrivet: onsdag 06, november 2013, 10:37:38 »
Hej och välkommen!

Beror helt på vad du är ute efter, vill du helt enkelt ha max silver per investerad krona så köp Maples eller Philharmonics, är du mer inne på samlande, att så att säga ta över din fars fallna mantel och bygga på samlingen så finns det en uppsjö av mer eller mindre numismatiska mynt, kookaburra, lunarmynt och pandamynt torde vara en bra början.

Beror på mynten och vilken budget du rör dig med, eagles, maples och Philas köps förslagsvis i tuber, behålla dem i dem, problem solved. Tillåter din ekonomi kan du köpa monsterboxar. De mer numismatiska mynten tenderar att komma i myntkapslar redan från början, bara behåll dem i dem. Tar du i silvermynt med fingrarna så blir det små märken, spelar väldigt stor roll på "fina" mynt, mindre om det är bullionmynt även om det är enklare att sälja dem till fullvärde om de saknar märken.

www.collectia.se
www.safealbum.se

Där borde du hitta det mesta av vad du söker vad gäller förvaring. Det finns en lista nånstans på forumet om vilken storlek på kapsel olika mynt drar men jag hinner inte leta reda på den nu, sök så borde du hitta den. Vilken kapsel som är bäst? Smaken är som baken.. Prova några olika, de är inte så dyra och välj din egen favorit.

Utloggad granlundii

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 143
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: onsdag 06, november 2013, 10:45:10 »
Läser du runt lite på forumet hittar du mycket nyttig info :)

Som SoulCrew skriver så är det viktigaste att fundera på om du vill ha så mycket silver som möjligt, eller om du vill köpa mynt med potentiellt numismatiskt värde i framtiden.

Gällande förvaring så är det tycker jag enklast att köpa hela tuber eller färdigt inkapslade mynt, så förvarar man mynten helt enkelt som de kommer. Att köpa en massa extra kapslar blir också en viss kostnad. Dessutom är de färdigt inkapslade mynten vad jag märkt överlag av lite bättre kvalité än oinkapslade.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"
« Svar #3 skrivet: onsdag 06, november 2013, 13:46:18 »
Köp Silver Kina Panda mynt, dom levereras i fina myntkapslar som jag tycker har bästa kvalitet av alla andra myntkapslar. Kina panda mynt har visat sig att vara den bästa investerings mynt historisk (fast nu kommer säkert flera medlemmar att skriva typ att det var bara äldre Pandor som lyckades få bra premie nu, och nya Pandor med sina 8000000 upplagor kommer aldrig ha lika bra premie i framtiden, kolla vad kostar Pandor 2010,2011 även 2012 nu på Ebay, och jämför priser med Eagles och Maples av samma åren :) )
Här är lite info om Silver Kina Panda mynt http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=2649.0
Annars som vanlig Lunar 2, Kookaburror, Koalor är bra att investera i. Dom levereras också i myntkapslar av mycket bra kvalitet.
Om du tänker köpa Eagles och sen kapslar till dom då blir dom väldigt dyra till slut. Kapslar kostar 3-12 kr/styck beror på kvalitet + tillkommer fraktkostnaden. ;) 

Utloggad Kaldurenik

• Medlem
  • *
« Svar #4 skrivet: onsdag 06, november 2013, 14:45:14 »
Hej tack för svaren.

Vilket märke bör man ha på kapslarna?
Ska det vara med eller utan plast som man har runt mynten?

Vi säger att jag köper ett eagle och en maple till att börja med vilken kapsel är det då? (om någon kan ge en länk) har läst några som tycker man ska ha samma storlek och andra som säger en storlek större.

Ska nog beställa något nu ;)

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #5 skrivet: onsdag 06, november 2013, 15:56:29 »
Märke spelar mindre roll, det finns några olika i hårdplast. Jag har nog i varje fall tre olika förutom dem som kommit i kapsel från början.

1 oz Phil är 37 mm i diameter, passar bra 37 och 38 mm myntkapslar. (jag använder 37 mm)
1 oz Koala är 40,6 mm i diameter brukar levereras i original Perth Mint kapslar, annars 41 mm myntkapslar passar bra.
1 oz Maple är  38 mm i diameter, passar bra 38 och 39 mm myntkapslar. (jag använder 38 mm)

41 mm kapslar passar perfekt för ASE men blir för stor för Phil och Maple.

Det minsta 1 oz silvermynt i diameter är Phil - 37 mm (som jag vet, det är minsta), och den största är 1oz Lunar 2 - 45,6 mm (alltså man måste ha 46mm myntkapslar för dom  :o)

// Så där skriver en forumit i en annan tråd.

En del gillar det där fyrkantiga som jag inte minns namnet på nu på rak arm men de tar lite mer plats.

Utloggad Kaldurenik

• Medlem
  • *
« Svar #7 skrivet: onsdag 06, november 2013, 17:21:49 »
Ok tack för svaren :) får se när jag får det jag har köpt :)

Utloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 770
  • Affärsomdömen: 83
« Svar #8 skrivet: onsdag 06, november 2013, 20:12:00 »
Det är dock lite sådär när det gäller passformen på SAFE-kapslar, för dessa kan man behöva gå upp 1mm över myntstorleken (t. ex. philharmoniker & maples blir 38 & 39mm istället för 37 & 38mm).
När det gäller Lighthouse/Leuchtturm och Lindner brukar man dock generellt kunna gå efter myntstorleken vid val av kapsel.

Utloggad Kaldurenik

• Medlem
  • *
« Svar #9 skrivet: onsdag 06, november 2013, 21:57:14 »
Det är dock lite sådär när det gäller passformen på SAFE-kapslar, för dessa kan man behöva gå upp 1mm över myntstorleken (t. ex. philharmoniker & maples blir 38 & 39mm istället för 37 & 38mm).
När det gäller Lighthouse/Leuchtturm och Lindner brukar man dock generellt kunna gå efter myntstorleken vid val av kapsel.

Okej tack. Jag tror det är rätt nu :)

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 344
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #10 skrivet: torsdag 22, februari 2018, 04:05:19 »
Vilka kapslar passar till triviummynten?

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
Igår kl. 23:33

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
Igår kl. 23:30

Köpes: Guldtacka upp till 50gram. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz