Författare Ämne: Uppdateringar SWEA-projektet  (läst 180367 gånger)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
SV: Uppdateringar SWEA-projektet
« Svar #165 skrivet: lördag 26, juli 2014, 01:26:09 »
Det är ju vanligt att komplicerade projekt drar över kostnadskalkylen. Och som detta mynt är någonting helt nytt, så jag tror inte att någon här på forumet har annat än full förståelse för detta. I stället får vi tacka för det som Äf har skjutit till projektet.
Jo, jag både hoppas och tror att det är så. Det är faktiskt en avsevärd summa som Äf skjuter till.

Som svar på din fråga avs. Sweasidan, så är jag personligen inte helt nöjd med resultatet. Men givet händelseutvecklingen och Pobjoys något okonventionella sätt att driva projekt, så är det trots allt godkänt.
Det var dock helt avgörande att jag till slut fick gehör för en ändring av fonten. Deras egna taffliga försök till text var bedrövligt.
Personligen så har jag "studerat sönder" Swea, men folk som har sett henne för första gången är överlag positiva.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #166 skrivet: lördag 26, juli 2014, 13:20:48 »
Då flera har frågat om vi tänker fortsätta med en 2014, så tänkte jag bjuda på en liten pre-view från hårddisken :)
Viljan till en fortsättning finns, men mycket hänger på responsen på 2013.

Vi har ju i princip ett färdigt Vikingamotiv att gå vidare med, men jag har även tagit fram en förfinad bild på hur Swea och lejon skall se ut.
Den är tänkt att ge alla inblandade en konkret bild på näthinnan om hur de båda skall uppfattas. Engelsmännen hade tex. ingen aning om vem hon var, och konstnären gjorde följaktligen sin egen tolkning.

Såvida vi inte gör några 10 kg mynt så är detaljnivån givetvis bra mycket högre än nödvändigt, men den hjälper betraktarens sinne att väcka henne till liv. Därmed ökar förhoppningsvis förståelsen hos präglare/konstnären för vår vision.
Dessutom kan hon ju ev. dyka upp i något annat sammanhang än på just ett silvermynt. Vem vet ;)

Edit: Bilden är inte riktigt färdig ännu, men jag misstänker att ni förstår tänket ändå.
« Senast ändrad: lördag 26, juli 2014, 13:52:45 av 2818181 »

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #167 skrivet: lördag 26, juli 2014, 15:43:18 »
Såvida vi inte gör några 10 kg mynt så är detaljnivån givetvis bra mycket högre än nödvändigt, men den hjälper betraktarens sinne att väcka henne till liv. Därmed ökar förhoppningsvis förståelsen hos präglare/konstnären för vår vision.
Dessutom kan hon ju ev. dyka upp i något annat sammanhang än på just ett silvermynt. Vem vet ;)

Edit: Bilden är inte riktigt färdig ännu, men jag misstänker att ni förstår tänket ändå.

Jag tror jag precis blev lite förälskad. Jäklar vilken snygg bild och grym detaljrikedom! Kanske läge att skapa ett färgat mynt med tryck nästa gång? ;)

Inloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 770
  • Affärsomdömen: 82
« Svar #168 skrivet: lördag 26, juli 2014, 17:33:17 »
COA för nästa mynt måste alla gånger ha ovanstående realistiska SWEA på ena sidan, dels för att ge ägaren en uppfattning om motivet men framförallt för att det vore synd och skam att inte visa denna skönhet.
Otroligt snygg är hon vår SWEA!  :D

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
« Svar #169 skrivet: lördag 26, juli 2014, 17:44:44 »
Ni vet om att hon inte finns på riktigt........... ;) Spara kärleksförklaringarna till frun/sambon/flickvännen  :D

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #170 skrivet: söndag 27, juli 2014, 18:51:59 »
Gillar hennes fokuserande blick, precis som om hon just upptäckt mig.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
SV: Uppdateringar SWEA-projektet. v
« Svar #171 skrivet: måndag 28, juli 2014, 12:20:52 »
He he!
Det låter ju som om vi är rätt ute med Sweas look i vart fall.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #172 skrivet: torsdag 07, augusti 2014, 23:57:29 »
Det har kommit lite frågor rörande leveransen av Sweorna.
Vi förstår att alla givetvis vill att det skall dimpa ner ett paket i brevlådan så snart som möjligt.
Nu har "logistikavdelningen" fortfarande semester, så vi har fn. inga möjligheter att påbörja postleveranserna på allvar förrän om tidigast 1,5 vecka.
Vi har dock redan fått iväg ca 200 + ex till medlemmar som har kunnat hämta Sweorna på plats.

För att undvika felleveranser, behöver vi även göra en ny statuskontroll på allas adresser och beställningar.
Vi kommer att på nytt behöva skicka ut Pm till alla, där ni skall bekräfta adress och antal Sweor + askar.
Vill ni snabba på processen, får ni gärna förekomma oss genom att skicka in dessa uppgifter i ett Pm till Swea (ej till 2818181) redan nu.
Vi kommer sedan att skicka ut paketen i turordning efter det att uppgifterna trillar in.
På så vis minskar ni vår arbetsbelastning, samtidigt som vi tjänar tid och kan få ut Sweorna snabbare.
« Senast ändrad: fredag 08, augusti 2014, 13:35:18 av 2818181 »

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #173 skrivet: fredag 08, augusti 2014, 16:23:45 »
Var i vårar avlånga land ska man bo för att kunna hämta slantarna på plats?

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #174 skrivet: fredag 08, augusti 2014, 16:31:27 »
Var i vårar avlånga land ska man bo för att kunna hämta slantarna på plats?

Man kan bo vart som helst i landet men man får ta sig till Göteborg.  ;D

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #175 skrivet: fredag 08, augusti 2014, 17:32:07 »
Ok tack för svaret, Dock bor jag i Stockholm så jag tror jag väntar på posten,

Utloggad SWEA

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
  • Affärsomdömen: 0
  • Myntmodell
« Svar #176 skrivet: lördag 09, augusti 2014, 13:16:38 »
Det har nu kommit in ett antal bekräftelser till Swea vilket vi tackar för.
Det innebär att vi då kan börja skicka ut försändelser till er direkt när vi är på plats.

Det är givetvis bra om vi kan få in så många bekräftelser som möjligt, så ni andra får gärna fortsätta att skicka in.
« Senast ändrad: lördag 09, augusti 2014, 13:25:42 av SWEA »

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #177 skrivet: tisdag 26, augusti 2014, 10:20:32 »
För er som missat detta inlägg, så lägger jag ut det igen.

"För att undvika felleveranser, behöver vi även göra en ny statuskontroll på allas adresser och beställningar.
Vi kommer att på nytt behöva skicka ut Pm till alla, där ni skall bekräfta adress och antal Sweor + askar.
Vill ni snabba på processen, får ni gärna förekomma oss genom att skicka in dessa uppgifter i ett Pm till Swea (ej till 2818181) redan nu.
Vi kommer sedan att skicka ut paketen i turordning efter det att uppgifterna trillar in.
På så vis minskar ni vår arbetsbelastning, samtidigt som vi tjänar tid och kan få ut Sweorna snabbare."

Många har redan svarat, men övriga kommer att få era sändningar snabbare om även ni svarar.

Jag gissar att vi behöver någon vecka eller två innan alla fått sina Sweor.
Vi skickar inte ut något innan vi fått ditt svar.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #178 skrivet: onsdag 27, augusti 2014, 00:53:35 »
Vi får en del frågor ang. när vi kommer att skicka ut olika medlemmars Sweor etc.
Ni får ha lite överseende med att vi inte har möjlighet att svara då vi nu måste prioritera utskicken.
Det enda jag kan säga att vi packar och skickar i så hög takt som vi mäktar med, och vi följer turordningen baserat på era bekräftelse-PM.

Det är ett 60-tal försändelser som kvällstid skall administreras med mynt, intyg, boxar, adresser, checklistor, fotografering etc.
Det tar helt enkelt tid, och med hälften av förpackningsavdelningen i tentasalen just nu, så blir flödet tyvärr därefter.
Hav förtröstan... -Sweorna kommer snart :)

Sedan så vill vi även nämna att det inte är säkert att vi med 2014 kan följa samma upplägg med silverinsamling som 2013.
Det var ett upplägg iscensatt av den numera arbetslösa Mr Smith.
Det är alltså inte "common practice" att göra så hos präglare, utan det är normalt sett blanks som används inom branschen (dvs. 999 silver med mycket låg premie).

Då vi ännu inte har beslutat om präglare kan vi heller inte riktigt veta förutsättningarna.
Det vi dock vet, är att vi siktar på att höja ribban ytterligare rörande utförande och kvalité, och vi har fört intressanta diskussioner med mycket välrenommerade aktörer. 
Vi får återkomma ang. detta när vi vet lite mer.

Utloggad SWEA

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
  • Affärsomdömen: 0
  • Myntmodell
« Svar #179 skrivet: onsdag 27, augusti 2014, 01:06:13 »
Vill bara påpeka att äkthetsintygen antingen ligger i en av askarna eller separat förpackat i dubbelvikt papper eller kartong (ofta i botten).

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

KÖPES 2021 1oz LUNAR OX by AlbrechtDurer
Idag kl. 15:35

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Stacker
Igår kl. 18:11

Goldsilver.be by Coltrane
Igår kl. 10:23

Irankriget by fåtöljpanda