Författare Ämne: Uppdateringar SWEA-projektet  (läst 180390 gånger)

Utloggad erland82

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 242
  • Affärsomdömen: 10
SV: Uppdateringar SWEA-projektet
« Svar #135 skrivet: lördag 17, maj 2014, 07:28:24 »
Ja då är vi antagligen vid vägs ände.

Jag tycker det varit oerhört spännande att följa SWEAs väg från ide till färdigt mynt.
Kunde aldrig i min enfald tro att det var så komplicerat att tillverka mynt.

Vet inte om ni tidigare tillverkat mynt eller om detta är det första, men en Silverplats är väldigt fint och hedrande.

Börjar känna mig sugen på nästa mynt nu.

Håller med till fullo.

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #136 skrivet: lördag 17, maj 2014, 08:58:39 »
Mycket snyggt jobbat 2818181 och övriga inblandade i detta projekt. Jag förstår att det är extremt mycket tid och jobb som ligger bakom och det är roligt att få ha varit med på resan, som kanske nu närmar sig hamnen. Som kristensson sa så kunde inte heller jag förstå hur komplicerat det kan vara. Jag är full av beundran för allt tålamod och envist arbete som ligger bakom för att få fram bästa möjliga resultat. Men även jag börjar bli sugen på en andra resa när det är dags för den. :)
« Senast ändrad: lördag 17, maj 2014, 09:02:49 av Silver »

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
Sv: Uppdateringar SWEA-projektet
« Svar #137 skrivet: lördag 17, maj 2014, 09:46:56 »
Bra jobbat,  hoppas allt löser sig och vi får njuta av SWEA tills dessa råkar tappas I Östersjön ;)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #138 skrivet: lördag 17, maj 2014, 11:17:19 »
Det känns skönt att se att ni inte har blivit helt avskräckta efter den här långdragna processen. Själv känner jag mig lite matt, men vid gott mod som man brukar säga :)

Som kristensson sa så kunde inte heller jag förstå hur komplicerat det kan vara.

Även om Sweas design har varit en svår nöt för Pobjoy att knäcka, så upplever jag att det största problemet har varit deras sätt att arbeta för att lösa uppgiften.

Inom sportdykning har vi ett tankesätt för att lösa uppgifter när det börjar bli lite svettigt i pannan, och det är: stanna upp - tänk - agera.
Du måste gå igenom alla steg för att inte riskera att ta fel beslut, och här har Pobjoy (nästan) aldrig lyckats med att pricka in alla tre i rätt ordning.
Den enda gången de var på rätt spår, var när de förra sommaren bytte konstnär och gjorde ett nytt gipsorginal.
Problemet var bara att de sedan med en dåres envishet sade sig kunna handera den nedsänkta orginalfonten.

Hade de då bara stannat upp lite där, och antagit mina upprepade erbjudanden om att ändra fonten till liknande skeppssidan, så hade troligen alla haft sina Sweor nu.

Istället gick de bara på med den ena (halvhjärtade) lösningen efter den andra, och hade tillslut förstört orginalen och tvingades därmed att "gifta" ihop två metallorginal.
Focus verkar hela tiden ha legat på att hitta en snabb och billig lösning, istället för en bra.
Ett typexempel på begreppet "cut corners".

Så visst är det en komplex process att arbeta fram ett vackert mynt, men det har varit betydligt mer komplicerat att hantera bohemen John Smith och hans entourage :/

Utloggad Age Anka

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 112
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #139 skrivet: lördag 17, maj 2014, 19:50:37 »
Jag tror vi alla  kommer att bli väldigt nöjda med myntet efter vad vi sett hittills.

Samtidigt - och nu får ni väl kritisera mig om ni vill - kan jag inte låta bli att tycka litet synd om Pobjoy, som ju verkar ha fått jobba bra mycket mer än de tänkt sig m tanke på hur litet projektet är... Tråkigt på ett sätt också om inte relationen med Pobjoy kan fortsätta nu när de har vanan inne  :D, för det enda som är mer förvånande än hur taffligt man tycka ha hanterat myntets Swea-sida, är ju hur galant man verkar ha löst skeppssidan!

Kanske ren tur, eller var uppgiften på något sätt enklare? Finns det nåt som talar emot att de skulle kunna lösa 2014 års viking lika enkelt? (om de nu skulle vilja ta sig an uppgiften vilket man väl kan betvivla  ;)  )

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #140 skrivet: söndag 18, maj 2014, 02:10:16 »
Kanske ren tur, eller var uppgiften på något sätt enklare?
Det korta svaret är att skeppet var enklare.
Anledningen är att skeppet är ett "konventionellt" proofmynt, dvs. matt motiv mot en blank bakgrund, vilket är vardagsmat för Pobjoy.
Sweasidan är ett inverterat proofmotiv med olika nivåer, och nedsänkt text, vilket är betydligt svårare att prägla.

Som jag skrev, så upplever jag att problemet är Pobjoys sätt att angripa svårigheterna snarare än svårigheterna i sig.
De har faktiskt lyckats med alla moment, men aldrig på samma mynt. Hade de bara lugnat ned sig lite och inte sökt dessa genvägar, så hade vi förmodligen haft vår Swea nu.

Finns det nåt som talar emot att de skulle kunna lösa 2014 års viking lika enkelt? (om de nu skulle vilja ta sig an uppgiften vilket man väl kan betvivla  ;)  )
Tanken var att Sweasidan skulle vara lika på alla årgångar, vilket innebär att vi skulle använda oss av samma stämp varje år.
Då nuvarande Sweasida inte riktigt når upp till våra förväntningar, så innebär det att vi måste göra ett nytt gipsorginal med ökade tillverkningskostnader.

Jag kommer troligen att behöva göra om Sweasidan något för att underlätta för präglaren att åstadkomma ett bra resultat.
Med de nya förutsättningarna så kommer Pobjoy förmodligen att kunna lösa uppgiften bättre liksom en eventuell ny präglare.

Frågan är bara om båda parter är intresserade av ett fortsatt samarbete.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
« Svar #141 skrivet: måndag 19, maj 2014, 11:46:04 »

Som jag skrev, så upplever jag att problemet är Pobjoys sätt att angripa svårigheterna snarare än svårigheterna i sig.
De har faktiskt lyckats med alla moment, men aldrig på samma mynt. Hade de bara lugnat ned sig lite och inte sökt dessa genvägar, så hade vi förmodligen haft vår Swea nu.

Det intressanta med det här och det som Kristensson skriver ovan så går ju detta precis mot deras ISO-certifiering. En ISO-certifiering är ju inte en garant för att ett projekt blir /bra/ utan att leveranser är pålitliga och av lika värde varje gång. Man kan vara ISO-certifierad och leverera värdelöst skräp, men man kan lova att det är samma nivå av uselhet hela tiden...  ;D

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #142 skrivet: måndag 19, maj 2014, 20:40:36 »
I väntan på lite mer konkret information så tänkte jag försöka illustrera hur det fungerar när man försöker föra en diskussion med mr. John Smith.
John Cleese får i stort sett samma oförstående bemötande som vi har fått när vi påtalat att utförandet inte riktigt överensstämmer med vår beställning.
Citera
in nearly 50 years of trading and producing coins and medallions for Governments and International Organisations, we have never encountered so many negative observations as those received from you.
...
I believe your expectations would not have been met by any mint and we have tried to accommodate all of your instructions as received.
motsvaras väl då av Eric Idles irritation över kundens fräckhet att ifrågasätta utförandet.

Värt att notera är dessutom titeln på sketchen, Why Michaelangelo didn't paint the Last Supper. Även där kan finnas en parallell till Sweas fortsatta öden ;)

Monty Python LIVE - The Last Supper

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #143 skrivet: måndag 19, maj 2014, 21:07:47 »
Man kan vara ISO-certifierad och leverera värdelöst skräp, men man kan lova att det är samma nivå av uselhet hela tiden...  ;D
En liknande bakvänd princip verkar även gälla begreppet "Proof".
Ett dåligt präglat mynt benämns även det som proof endast genom att "rätt metod" använts vid tillverkningen.

Det blir därmed viktigare att skylta med vilken metod/systemlösning man använder, än att använda densamma som det är avsett. Metoden blir s.a.s målet, snarare än slutprodukten.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #144 skrivet: måndag 09, juni 2014, 00:40:10 »
Efter ytterligare arga påstötningar och förnyad kontakt med deras Mintmaster Taya Pobjoy, så trillade det då äntligen ner ett svar från mr Smith.
För att illustrera hur vi nu har skärpt tonen ytterligare så bifogar jag ett utdrag ur mitt svar på Johns redan publicerade brev.

Citat från: John Smith (Pobjoy)
As a collector, you have an opinion as to what is proof standard, but I can honestly say that in nearly 50 years of trading and producing coins and medallions for Governments and International Organisations, we have never encountered so many negative observations as those received from you.

Citat från: 2818181
Do you by this mean that Pobjoy Mint during your “nearly 50 years of trading” never has made so many errors on one coin?

Or are you telling me that the first Swea I received (for almost a year ago) was of the quality to expect from Pobjoy Mint,
and that this is what you normally produce for Governments and International Organisations?

Or do you actually saying that we who manage this project, all the numismatic expertise we have consulted and all the hundreds of photographs I have taken are lying?

Do you honestly believe that Pobjoy Mints way of producing this medallion, isn’t in some way responsible for the present situation?
Have you completely forgotten all the errors that have found their way through your “quality control system”?
How on earth can you for instance make two different shields, or place the whole text off-centre without noticing it?
And then you have the nerve to blame me as the customer for pointing this out.

Möjligen så är de något störda över att vi synat deras utspel om att få ett intyg från NGC på att Swea är ett Proof-mynt. De hade nog hoppats på att detta skulle "bevisa" för oss att Sweasidan är av hög kvalitet.
Nedan är en del av min argumentation mot deras försök.

Citat från: 2818181
As already mentioned, proof standard just tell you how the coin was made.
It does not say anything about the final result, and I quote "www.coinnews.net":

“First, it’s important to note that the term "proof" does not refer to the grade or condition of a coin. It only describes how a coin is manufactured. That can be somewhat confusing for some simply since a proof coin implies, because of the way they’re made, a certain "near perfection" distinction.
Proofs are classified with a "PF" designation. (It’s not uncommon to see "PR" in place of "PF". They both mean "proof".) The numerical level indicators are similar to grades of other coins. And like them, can range from 70 down to 1.”

So yes, -Swea is a proof coin due to the way it is produced. And no, -it isn’t of the highest proof quality.

Och här är slutligen Johns kompletta svar på vårt "arga" brev.

Citat från: John Smith (Pobjoy)

Dear 2818181

I must apologize for the delay in keeping you informed recently but I have been absent from the office due to serious illness.
Please don’t think that I’m trying to make adverse observations against you but we clearly have a serious difference of opinion regarding the quality of the piece supplied to you for approval.

For this reason, I wanted to have an independent opinion so our sample has been sent off and rather than ask for a straight forward slabbing, we have asked for a written report of the piece. Unfortunately, it appears that the person involved has also been absent but the report is imminent.

Once we have that, we can then move forward to see what can be achieved.

In the meantime, please send me a short and precise list of the problems that you see with the piece supplied. I would rather take a step back and review your actual complaint with regards to the SWEA side, without all of the comments about who has done what and when.

When I have the independent opinion and your observations we will then see how we are best able to satisfy your expectations.

Regards

John Smith

Kontentan av alla dessa diskussioner verkar vara att Pobjoy nu är villiga att göra ett sista försök att rätta till saker och ting.
Jag har åter klargjort vad som inte når upp till önskad standard, och vi får se vad deras svar nu blir.

Vi vill alla ha leverans av våra mynt så snart som möjligt, och alla (inte minst jag själv) är givetvis trötta på allt strul. Jag anser nog ändå att det kan vara värt att se vad denna sista ansträngning kan ge. Är det någon som känner för att diskutera eller fråga runt detta, så svarar jag mer en gärna. Det går givetvis bra att skicka PM om någon känner för det.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2250
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #145 skrivet: måndag 09, juni 2014, 10:34:17 »
Som sagt det har dragit ut något på tiden med Sweamyntet. Det är ungefär som med tunneln genom Hallandsåsen – det var en enkel sak på pappret men visade sig innehålla många hinder som man inte räknat med från början. ( Citat Ines Uusman ) Att vi får ett fint mynt är emellertid det viktigaste, och då väntar vi gärna på det.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #146 skrivet: måndag 09, juni 2014, 17:04:32 »
Och en qick-fix a la Rhoca-Gil vill vi väl alla undvika.

Det är givetvis ingen som önskar vänta ytterligare, men om denna sista insats leder till en förbättring, kommer det ändå att vara värt det.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #147 skrivet: fredag 27, juni 2014, 16:53:27 »
Hej igen

Jag ber om ursäkt för att det inte kommit några uppdateringar på ett tag, men jag hade hoppats kunna komma med ett slutgiltigt besked ang, produktionsstart. Nu har Pobjoy velat fram och tillbaks, och för en vecka sedan så tog det hela en oväntad vändning.
Det har medfört att vi har fått fokusera på att reda ut detta, och jag har inte möjlighet att redovisa alla detaljer ännu, men i korthet så har följande hänt.

Swea har nu kommit tillbaka efter graderingen och blev klassad som PF 65. Detta innebär ett mynt över medel och är enligt Taya Pobjoy det maximala för ett ickemynt. Om detta stämmer vet jag ej, men hon hävdade det.

Detta är iofs. intressant i sig, men den stora förändringen är att John Smith verkar ha fått kicken.
Varför förklaras ej, men nu är det Taya själv som tagit över rodret.
Detta har inneburit att vi har varit tvugna att gå igenom händelseförloppet ytterligare en gång för att hon skall förstå läget.
Hon har dock klargjort att det inte kommer att tillverkas någon ytterligare gipsförlaga, och ar då fått motförslaget att vi i stort sett accepterar situationen om de gör en liten finputsning till.

Det känns som helt omöjligt att komma vidare utan att starta någon form av juridisk process, så vårt bästa alternativ är nu att gilla läget och komma i mål.

Och jag vill åter påpeka att Sweasidan inte på något sätt är en katastrof, och att skeppssidan är riktigt fin. Dock var mina förväntningar högt ställda, och jag anser fortfarande att Pobjoy kunde tagit fram en bättre podukt om de hade skött det hela bättre.

Ytterligare uppdatering kommer när svar erhålles från Taya Pobjoy.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #148 skrivet: fredag 27, juni 2014, 17:13:14 »
Snyggt jobbat 2818181.
Detta blir då vägs ände.
Du måste ha en ängels tålamod eller en dåres envishet, du väljer själv vilket som passar bäst.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #149 skrivet: fredag 27, juni 2014, 17:20:20 »
Snyggt jobbat 2818181.
Detta blir då vägs ände.
Du måste ha en ängels tålamod eller en dåres envishet, du väljer själv vilket som passar bäst.

2818181 har gjort ett hästjobb, inte bara med själva designen utan med all korrespondens där en hel del psykologi och juridik varit inblandat :)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

KÖPES 2021 1oz LUNAR OX by AlbrechtDurer
Idag kl. 15:35

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Stacker
Igår kl. 18:11

Goldsilver.be by Coltrane
Igår kl. 10:23

Irankriget by fåtöljpanda