Författare Ämne: Ädelmetallsamlare, vad äger ni för aktier?  (läst 75486 gånger)

Inloggad Sverre

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Affärsomdömen: 6
SV: Ädelmetallsamlare, vad äger ni för aktier?
« Svar #15 skrivet: lördag 08, maj 2021, 20:37:53 »
Jag har en blandad portfölj, men har på senare år börjat flytta från egna aktier till fonder då det blivit svårare att hitta underlag för att fatta bra beslut på egen hand.

Inloggad Birka

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
SV: Ädelmetallsamlare, vad äger ni för aktier?
« Svar #16 skrivet: lördag 08, maj 2021, 20:55:20 »
Samma här. Har endast  fonder. Större risk att bli bränd med enstaka aktier.

Utloggad AndrewJackson72

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 54
SV: Ädelmetallsamlare, vad äger ni för aktier?
« Svar #17 skrivet: söndag 09, maj 2021, 03:14:55 »
Rekommenderar att kolla in dessa aktier

Svenska:

ABB Ltd
Castellum
Lundin mining corporation
Kinnevik A
Sdiptech B
Vitrolife

Amerikanska:

Microsoft Corp
Norfolk Southern Corp
Oracle Corp
Illumina Inc
Renewable Energy Group Inc
Innovative Industrial Properties Inc



Utloggad Mark

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Affärsomdömen: 19
SV: Ädelmetallsamlare, vad äger ni för aktier?
« Svar #18 skrivet: söndag 09, maj 2021, 22:25:28 »
Slänger in några udda fåglar
Polymetal
Kazatomprom
Phosagro
Flow traders
Gazprom
Altius minerals

Och så ett par som inte går att vara utan om man spelar på silver
Pan American
First Majestic

Inloggad glimbert

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Affärsomdömen: 22
SV: Ädelmetallsamlare, vad äger ni för aktier?
« Svar #19 skrivet: måndag 10, maj 2021, 10:46:05 »
Det är en blandad kompott av tech, dagligvaror, gubbaktier, gruvor, skog, fastighet, investment, m.m. Men något jag sällan ser att det talas om och som jag gillar att ha lite exponering mot är vatten. I mitt fall har jag främst amerikansk vatten-exponering genom:
American Water Works
American States Water
Global Water Resources Inc
SJW Group

Utloggad Tole

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 185
  • Affärsomdömen: 0
SV: Ädelmetallsamlare, vad äger ni för aktier?
« Svar #20 skrivet: måndag 10, maj 2021, 12:35:00 »
jag gillar att ha lite exponering mot är vatten.

Undrar om Nordic Waterproofing räknas som en exponering mot vatten? Eller om det istället är en antiexponering?  ;D ;D 8)

Utloggad BitsAndBobs

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 24
  • Affärsomdömen: 0
SV: Ädelmetallsamlare, vad äger ni för aktier?
« Svar #21 skrivet: lördag 15, maj 2021, 00:49:23 »
Började spara i Nibe för 3 år sen. Ligger kvar där. Fantastisk resa.
Köpte på mig ett par SBB B aktier för ca 1 1/2 år sedan. De har antagligen en fantastisk resa framför sig.

Sen har jag månadssparat i lite Spiltan fonder, Investor och Axfood,
Mitt sorgebarn heter Xpeng..... Ligger 36% rött, men ligger kvar då de ökar omsättning och antal sålda bilar för varje kvartal. Ipon var på 25 dollar och de gjorde en riktad emission på 45 dollar. Bryter vi den negativa trenden är det den förra toppen på 77 dollar som ska bräckas sen flyger den fritt igen. Lite chansning men har bara en 100 post så tänker att det kan bli bra med åren. :)

Utloggad AndrewJackson72

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 54
SV: Ädelmetallsamlare, vad äger ni för aktier?
« Svar #22 skrivet: söndag 22, augusti 2021, 23:29:55 »
Hejsan!

Runt april så hade jag många tankar kring hur hälsovården samt medicin skulle se ut i USA nu när Biden nyligen blev president, eftersom under Obamas tid kostade insulin väldigt högt och tänkte att under Bidens tid skulle det hända samma sak. Så jag spekulerade några insulinbolag och såg att specifikt Novo nordisk B hade mest kunder så jag tänkte att likviditeten skulle vara relativt hög. Sedan mitt köp har aktien gått upp ca 50%. Ville dela med mig detta så ni kan checka aktien själva, kanske hoppa på tåget så att säga.

Med vänliga hälsningar

Inloggad PennyLane

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 88
SV: Ädelmetallsamlare, vad äger ni för aktier?
« Svar #23 skrivet: måndag 23, augusti 2021, 00:34:40 »
Jag har inte så mänga aktier, det känns lite jobbigt att aktiemarknaden aldrig går ner annars skulle jag nog köpa mer.

Har några Tesla, dom tänkte jag ha kvar långsiktigt, sen har jag lite blandat i olika branscher. Har inga fonder.

I vintras köpte jag en Microstrategy (Michael Saylors bolag) och den har gått bra, den följer bitcoin upp och ner. Om man vill köpa den aktien ska man köpa när bitcoin kursen går nedåt.

Mina senaste köp är Nvdia och AMD, dom köpte jag för att dom är i semiconductor branschen och det är brist på semiconductors.
Problemet är att hitta rätt företag att köpa i denna bransch, dom flesta av företagen har något problem samtidigt som deras produkter är eftertraktade.
Hade också Intel men den har jag sålt, Intel har tydligen tappat till AMD.

Utloggad maggan

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
SV: Ädelmetallsamlare, vad äger ni för aktier?
« Svar #24 skrivet: måndag 23, augusti 2021, 09:33:24 »
Kopierar numera Peter Schiffs guldfond:
https://europacificfunds.com/epgfx/

Inte rakt av i procent, men jag har en slurk av det mesta på topp 10 listan. 

Blandat resultat, några går ner och andra går upp, men på totalen plusresultat. Det funkar som en ÄM-fond ska dvs.uppåt då ÄM stiger, nedåt då de sjunker.

Utloggad MrLibertad

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
SV: Ädelmetallsamlare, vad äger ni för aktier?
« Svar #25 skrivet: måndag 30, augusti 2021, 12:23:36 »
Jag sitter med dessa värdepapper i dagsläget. Långspar alltihop.

ETF'er:

HANetf AuAg ESG Goldmining UCITS ETF acc
VanEck Vectors Junior Gold MIners UCITS ETF

Fonder:

AuAg Silver Bullet A
BGF World Gold A2
Lannebo Teknik
Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Aktier:

Blue Lagoon Resources Inc


Jag är väldigt överviktad i ädelmetaller i vilket fall, det råder det inga tveksamheter på, haha.
« Senast ändrad: måndag 30, augusti 2021, 12:26:27 av MrLibertad »

Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
SV: Ädelmetallsamlare, vad äger ni för aktier?
« Svar #26 skrivet: onsdag 01, september 2021, 19:54:16 »
Jag är som bekant djupt och innerligt insnöad i råvaruträsket (ven om jag har lite vanliga tråkaktier också). I råvarusegmentet så äger eller har jag ägt massor med olika gruvor och explorers under femton års tid. Bortsett från PM är jag rätt tungt viktad mot tenn (via AFM.V och MLX.AX) och uran (CCO.TO, FMC.V, FCU.TO, NXE, UUUU, ISO.V, GLO.TO, mfl). Just nu letar jag nickel- och aluminiumprojekt (har redan CTM.AX och BSX.AX, vilket är nickelexplorers i Brasilien resp Vietnam, men vill hitta fler).

Äger inte en enda fond och är rätt skrämd av hela fenomenet med passiva investeringar.

Senaste köp var SPUT (Sprott Physical Uranium Trust) i fredags. Så nu äger man lite ”valvuran” som komplement till den där svagt lysande klumpen i källaren.

Utloggad Mark

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Affärsomdömen: 19
SV: Ädelmetallsamlare, vad äger ni för aktier?
« Svar #27 skrivet: onsdag 01, september 2021, 20:41:52 »
Funderar på om det kan vara läge att börja ackumulera Boliden, Lundin energy, BHP och Freeport här. Analys, någon?



Utloggad Tole

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 185
  • Affärsomdömen: 0
SV: Ädelmetallsamlare, vad äger ni för aktier?
« Svar #28 skrivet: torsdag 02, september 2021, 09:30:46 »

Senaste köp var SPUT (Sprott Physical Uranium Trust) i fredags. Så nu äger man lite ”valvuran” som komplement till den där svagt lysande klumpen i källaren.

Tack, den har jag missat. Ska överväga att köpa lite. Den ligger registrerad som en trust. Undrar om det påverkar möjligheten att ha den i ISK. Verkar som Avanza inte säljer den, utan får isåfall köpa på Nordnet

Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
SV: Ädelmetallsamlare, vad äger ni för aktier?
« Svar #29 skrivet: torsdag 02, september 2021, 13:17:38 »
Senaste köp var SPUT (Sprott Physical Uranium Trust) i fredags. Så nu äger man lite ”valvuran” som komplement till den där svagt lysande klumpen i källaren.
Tack, den har jag missat. Ska överväga att köpa lite. Den ligger registrerad som en trust. Undrar om det påverkar möjligheten att ha den i ISK. Verkar som Avanza inte säljer den, utan får isåfall köpa på Nordnet
Jag köpte den via Nordnet och har den i en KF.

Vad gäller detta med "trust" så konstaterar jag lakoniskt att Nordnet klassar "Sprott Physical Silver Trust" som en ETF (som därmed är farlig och inte får erbjudas europeiska investerare) medan "Sprott Physical Uranium Trust" klassas som en aktie och därmed är det fritt fram...

Det är inte lätt att begripa sig på alla regler :-)

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 15:21

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23