Författare Ämne: Ädelmetallsamlare, vad äger ni för aktier?  (läst 47970 gånger)

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
  • Affärsomdömen: 19
SV: Ädelmetallsamlare, vad äger ni för aktier?
« Svar #30 skrivet: torsdag 02, september 2021, 13:49:11 »

Senaste köp var SPUT (Sprott Physical Uranium Trust) i fredags. Så nu äger man lite ”valvuran” som komplement till den där svagt lysande klumpen i källaren.

Tack, den har jag missat. Ska överväga att köpa lite. Den ligger registrerad som en trust. Undrar om det påverkar möjligheten att ha den i ISK. Verkar som Avanza inte säljer den, utan får isåfall köpa på Nordnet

Den finns på Avanza. Allt (?) inom gruvbranschen på Canadabörserna finns på Avanza.

Sök Sprott physical uranium trust (U.UN).

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 180
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #31 skrivet: torsdag 02, september 2021, 16:01:50 »

Den finns på Avanza. Allt (?) inom gruvbranschen på Canadabörserna finns på Avanza.

Jo, den finns där, men köpknappen är borta, så den går inte att köpa på Avanza. I alla fall för mig.

Men på Nordnet går det

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2115
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #32 skrivet: torsdag 02, september 2021, 16:44:28 »

Jo, den finns där, men köpknappen är borta, så den går inte att köpa på Avanza. I alla fall för mig.

Men på Nordnet går det
Var det du som drog upp kursen 10% under första timmen?

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
« Svar #33 skrivet: torsdag 02, september 2021, 17:53:27 »

Men på Nordnet går det

Ja det har du rätt i! Märkligt.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2115
« Svar #34 skrivet: torsdag 02, september 2021, 18:27:50 »

Men på Nordnet går det
När det blir så så finns det normalt två möjliga orsaker. Den ena är att ett papper tidigare har gått att handla men inte längre är ok (t ex när man förbjöd nordamerikanska ETFer i EU). Då går det att söka på pappret, men bara för att sälja, inte för att köpa.

Den andra orsaken är att det som avgör vilka papper som går att handla med avgörs av Avanzas (i detta fall) s.k. "depåbank" i den andra änden. Dvs eftersom Avanza (eller Nordnet) inte själva handlar på TSX så måste de routa ordern genom en annan bank som har egen mäklare där. Och denna andra bank väljer vilka papper den gör tillgängliga i avtalet med Avanza. Hur avtalet ser ut vet vi inte, men det kan ju vara att Avanza måste betala mer om de vill ha access till med än X olika papper, eller om de vill ha access till vissa mindre papper, etc. Det kan rent av vara att SPUT är såpass ny och de har ett manuellt steg någonstans (banker är ju inte alltid de mest teknikentusiastiska bolag som finns).

Jag vet t ex att jag blev arg på Nordnet när det plötsligt inte längre gick att handla i vissa aktier i USA. Då förklarade Nordnet för mig att det berodde på att de just bytt depåbank och att den nya hade ett mindre utbud (så det var ju depåbankens fel enligt Nordnets sätt att se på det hela). Men å andra sidan byter man sannolikt inte depåbank om det inte är så att priset för Nordnet gick ner eller nåt (så det var ju minst lika mycket Nordnets fel enligt min syn).

I slutänden så leder sånt här till att man skaffar flera mäklare och svär över allt trassel med att hålla ordning på multipla portföljer.

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
« Svar #35 skrivet: torsdag 02, september 2021, 22:30:10 »

Men på Nordnet går det
När det blir så så finns det normalt två möjliga orsaker. Den ena är att ett papper tidigare har gått att handla men inte längre är ok (t ex när man förbjöd nordamerikanska ETFer i EU). Då går det att söka på pappret, men bara för att sälja, inte för att köpa.

Den andra orsaken är att det som avgör vilka papper som går att handla med avgörs av Avanzas (i detta fall) s.k. "depåbank" i den andra änden. Dvs eftersom Avanza (eller Nordnet) inte själva handlar på TSX så måste de routa ordern genom en annan bank som har egen mäklare där. Och denna andra bank väljer vilka papper den gör tillgängliga i avtalet med Avanza. Hur avtalet ser ut vet vi inte, men det kan ju vara att Avanza måste betala mer om de vill ha access till med än X olika papper, eller om de vill ha access till vissa mindre papper, etc. Det kan rent av vara att SPUT är såpass ny och de har ett manuellt steg någonstans (banker är ju inte alltid de mest teknikentusiastiska bolag som finns).

Jag vet t ex att jag blev arg på Nordnet när det plötsligt inte längre gick att handla i vissa aktier i USA. Då förklarade Nordnet för mig att det berodde på att de just bytt depåbank och att den nya hade ett mindre utbud (så det var ju depåbankens fel enligt Nordnets sätt att se på det hela). Men å andra sidan byter man sannolikt inte depåbank om det inte är så att priset för Nordnet gick ner eller nåt (så det var ju minst lika mycket Nordnets fel enligt min syn).

I slutänden så leder sånt här till att man skaffar flera mäklare och svär över allt trassel med att hålla ordning på multipla portföljer.

Med lite flyt går det att handla den om man ringer till Avanza och lägger en manuell order -som man får göra mot London, Frankfurt och Australien.

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 180
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #36 skrivet: fredag 03, september 2021, 08:54:03 »

Men på Nordnet går det
Var det du som drog upp kursen 10% under första timmen?

Jag kanske gick in lite väl tungt....

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2200
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #37 skrivet: fredag 03, september 2021, 10:31:46 »

Med lite flyt går det att handla den om man ringer till Avanza och lägger en manuell order -som man får göra mot London, Frankfurt och Australien.
Jag tycker att det är mycket lättare att bara trycka på KÖP-knappen.

Men jag köper inte Uranium aktier här, efter en stor uppgång. Utan om jag skall köpa någonting från den kategorin så väntar jag till i november, där jag i mina cykelprojektioner ser en lågpunkt.

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
« Svar #38 skrivet: lördag 04, september 2021, 01:53:17 »

Jag tycker att det är mycket lättare att bara trycka på KÖP-knappen.

Men jag köper inte Uranium aktier här, efter en stor uppgång. Utan om jag skall köpa någonting från den kategorin så väntar jag till i november, där jag i mina cykelprojektioner ser en lågpunkt.

Yes, när köp-knappen funkar :) Vi konstaterade, utan att veta varför, att den var utgråad på Avanza. På Nordnet har den gått att köpa som vanligt.

Vi behöver nå ett uranpris på 50-60 dollar per pund för att det ska motivera bolagen att sätta nya fyndigheter i drift så jag tror att uranet som sådant fortfarande är billigt. Och eftersom U.U är det närmaste vi kommer fysiskt uran så tror jag att U.U är billig här också. Gruvbolagen har gått som raketer sista veckan så där håller jag med att det kan vara klokt att vara lite försiktig just nu. Men jag skulle ändå inte vilja stå på perrongen här.

För övrigt anser jag att jag behöver lära mej mer om teknisk analys eftersom jag knappt har kommit upp till steg 1. Myrsteg 1.
« Senast ändrad: lördag 04, september 2021, 02:52:07 av Mark »

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 83
« Svar #39 skrivet: lördag 04, september 2021, 12:29:41 »
Här är en artikel om en VanEck fond med rare earth metals.

https://www.barchart.com/story/news/2346801/rare-earth-metals-continue-to-explode

Är det någon här som har investerat i en liknande fond (eller aktie) som går att köpa på Avanza? Jag hittar bara ett fåtal när jag söker på rare earth, det kanske heter något annat också (?). Van Eck går inte att köpa bara sälja.

Rare Earth har visserligen gått upp mycket på sistone men om dom är sällsynta och det finns behov av dom
kan dom ju ev. gå upp mer.
« Senast ändrad: lördag 04, september 2021, 13:53:59 av PennyLane »

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
« Svar #40 skrivet: söndag 05, september 2021, 03:04:17 »
Jag har inte koll på REE men känner till två bolag inom området. Båda bolagen pysslar med REE men är antagligen mer kända för uran.

Appia

Appia jobbar på med borrning på sin Alces Lake property i norra Kanada (Athabasca basin, Saskatchewan, Kanada). Där finns områden med hög grad REE. Kolla presentationen under fliken investors på bolagets hemsida.
Kanada vill satsa på REE och det bådar gott för bolaget:
https://investorintel.com/markets/technology-metals/technology-metals-intel/new-rare-earths-processing-facility-announced-in-appia-energys-backyard/
Det har inte kommit ut särskilt mycket nyheter från bolaget och det har, gissar jag, med Covid att göra. Det är flera bolag som haft kräftgång i sin prospekteringsverksamhet under Covidåret.

Energy Fuels

Energy fuels jobbar också med REE men i USA. De har sin White Mesa Mill som kan hantera uran och som det verkar REE. De har samarbete kring REE med Europa.

Inget av bolagen är 100% inriktat på REE men eftersom både REE och Uran är på uppgång så tror jag båda bolagen är bra investeringar nu. Kanada vill satsa på REE. USA har förra året kört igenom ett beslut att bygga upp ett strategiskt lager med uran för sin energiproduktion. Amerikanskt uran.... I dagsläget är uranproduktionen i USA noll (0) och det finns ett fåtal bolag som kan agera producenter inom något eller ett par år. Energy fuels är ett av dem. (USA:s uranproduktion är obetydlig för världen men kärnkraft har bipartisant stöd nu och kraftbolgen kommer att få tilldelning iom infrastrukturprojekten på X antal biljarder som klubbas nu så uranbolagen har medvind.)
« Senast ändrad: söndag 05, september 2021, 03:06:15 av Mark »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2200
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #41 skrivet: söndag 05, september 2021, 11:44:36 »
Jag har inte koll på REE men känner till två bolag inom området...

LKAB har projekt för att utvinna sällsynta jordartsmetaller.
Man skall då utvinna REE från högarna med finkrossad sten från LKAB:s järnmalmsgruvor.   
"Halterna är låga, men volymerna vi bryter är stora. Eftersom stenen redan är bruten och krossad är en stor del av arbetet redan gjort."

Det skulle bli en ny typ av industri för bolaget. Och man räknar med att kunna producera 30% av EU:s behov av REE.

Cornucopia: Mer än järnmalm på spel för LKAB i spåren av cementkrisen

Sällsynta jordartsmetaller finns i Sverige och 
det är  mer miljövänligt att bryta dem här jämfört med Kina

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 83
« Svar #42 skrivet: söndag 05, september 2021, 20:42:11 »
Tack för era svar. :)

Jag ska kolla närmare på båda av Marks förslag och provar nog nån av dom.
Även Sareks förslag med LKAB är intressant för jag har nästan inga Svenska bolags aktier (förutom i PPM) så det kan vara ett bra tillskott.

Är inte så jätteinsatt i aktier men jag försöker ha en blandad portfölj.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #43 skrivet: måndag 06, september 2021, 15:22:15 »
Äger nästan bara aktier via fonder (och investmentbolag, som ju är nästan som fonder), undantaget lite bank (Nordea) och råvaror (Lundin Mining och Lundin Energy).

Bank-resonemanget är ungefär: inflation -> högre räntor -> bättre marginal för bankerna (eftersom de kan behålla nollräntan på alla kunders transaktionskonton där det ligger miljarder och skvalpar)

Via fonder äger jag en del PM/gruvbolag
* BGF World Gold A2 https://savr.com/sv/konto/985/fonder/fond/300
* Bakersteel Global Precious Metals A EUR https://savr.com/sv/konto/985/fonder/fond/1812

och råvaror:
* AS SICAV I WldResEq S USD Acc https://savr.com/sv/konto/985/fonder/fond/880
* JPM Global Natural Resources A (acc) EUR https://savr.com/sv/konto/985/fonder/fond/626

Flera av fonderna har rätt dryga avgifter men blir lite billigare om man äger dom genom SAVR. Skicka mig ett PM om ni vill ha en inbjudningslänk med 100kr startbonus.
« Senast ändrad: måndag 06, september 2021, 15:24:49 av cyber »

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 329
« Svar #44 skrivet: måndag 30, januari 2023, 21:00:53 »
Hejsan!

Runt april så hade jag många tankar kring hur hälsovården samt medicin skulle se ut i USA nu när Biden nyligen blev president, eftersom under Obamas tid kostade insulin väldigt högt och tänkte att under Bidens tid skulle det hända samma sak. Så jag spekulerade några insulinbolag och såg att specifikt Novo nordisk B hade mest kunder så jag tänkte att likviditeten skulle vara relativt hög. Sedan mitt köp har aktien gått upp ca 50%. Ville dela med mig detta så ni kan checka aktien själva, kanske hoppa på tåget så att säga.

Med vänliga hälsningar

Någon som hoppade på tåget? Sedan jag postade detta inlägg har Novo Nordisk aktien gått upp 43%. Jag kände mig stolt när jag låg på 60% årsavkastning på mitt första år i aktiemarknaden. Ett misstag var att jag sålde mina NN aktier 3 månader efter köp, hade jag holdat dem tills nu så skulle jag ligga på ca 208% vinst. Är det försent att köpa aktien nu? Jag har spekulationer att den ska gå ner till 900 DKK (ligger på 962)

Med vänliga hälsningar

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sälja 250 g tacka smart? by Philip
Igår kl. 23:51

Hur mycket PM är tillräckligt? by gbz
Igår kl. 21:25

KINA by Cash Is King
måndag 28, april 2025, 22:20:13

2x Niue Island Ares 2017 - God of war 2 oz High Relief by Saiifo
lördag 26, april 2025, 18:16:00

32 stk postfriska frimärken by zodiac