Författare Ämne: Ädelmetallsamlare, vad äger ni för aktier?  (läst 45818 gånger)

Utloggad SilverSven

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
  • Affärsomdömen: 1
Ädelmetallsamlare, vad äger ni för aktier?
« skrivet: lördag 26, oktober 2013, 09:30:52 »
Det har hänt mycket på aktiemarknaden sedan 2011 när det var mycket fokus på euroländerna och deras skuldsättning. Sparpaket och räddningspaket presenterades och arbetslösheten steg.

Nu hör man inte så mycket om detta längre, och många börjar bli optimistiska och ser ljusare på framtiden.
Jag är inte lika optimistisk utan ser en hög skuldsättning kombinerad med en hög arbetslöshet (speciellt i Spanien, Portugal, Cypern och Grekland).

Även om vinstdrivande företag utgör grunden för ekonomin så styrs kurserna på aktiemarknaden av spekulation och framtidstro vilket resulterar i att företag lätt blir över- eller undervärderade.
Det är inga tvivel om att en finansiell kris skulle slå hårt mot ekonomin och aktiemarknaden, speciellt på kort sikt.
Men alla branscher drabbas säkerligen inte lika hårt eftersom alla människor fortfarande behöver grundläggande saker som mat, kläder, elektricitet, läkemedel osv.

Därför blev jag lite nyfiken på hur ni ser på aktiemarknaden.
Äger ni aktier och i sådana fall i vilka bolag?
Ni som föreställer er en lite mörkare framtid ekonomiskt, håller ni er utanför aktiemarknaden helt eller går ni in i specifika bolag eller branscher som ni tror kan gynnas, eller i alla fall upprätthålla sin verksamhet någorlunda vid en ekonomisk kris/kollaps?

Utloggad granlundii

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 143
  • Affärsomdömen: 0
SV: Ädelmetallsamlare, vad äger ni för aktier?
« Svar #1 skrivet: lördag 26, oktober 2013, 12:35:28 »
Det finns säkert alla möjliga åsikter i frågan bland ädelmetallintresserade. Det beror väl främst på a) när och om man tror det blir en ekonomisk kollaps b) vilka risker man är beredd att ta.

Själv är jag inte beredd att ta alltför stora risker, samtidigt som jag inte heller har alltför pessimistisk syn på framtiden :)
Jag äger därför både aktier och PM. Angående vilka aktier så beror det ju på hur lång sikt man tänker investera, för långsiktiga placeringar så letar jag enbart efter väldigt trygga företag som jag vet klarar av mindre kriser. Sen är det ju också skoj att leta företag som man anser är kraftig undervärderade och som på kortare sikt kan stiga rätt bra.

Största misstaget som jag tycker människor verkar göra är att de köper aktier och låter vara kvar år ut och år in utan att ha koll på läget, ibland t.o.m bara för att någon annan har sagt att det är en bra investering... Aktier kräver som jag ser det ett aktivt förvaltande.

Avslutningsvis kan man ju fråga sig om det nu är ett bra tillfälle att gå in på aktiemarknaden, börserna har trots allt stigit mycket i år. Kanske är det bättre att avvakta?

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #2 skrivet: lördag 26, oktober 2013, 13:00:15 »
Jag är helt ren på aktier, har varit sen 2008 eller så. Jag sålde av innan kraschen men missade helt att hoppa på uppgången, det vände så tvärt att jag trodde det var en dead cat bounce. Jag insåg inte hur mycket nya pengar som skulle tryckas och att en så stor del av dem skulle hamna på aktiemarknaden. Sist gjorde jag misstaget att gå in innan botten var nådd och ville inte göra om det, nu lärde jag mig att man inte ska gå in för sent heller...

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #3 skrivet: lördag 26, oktober 2013, 15:25:08 »
har det mesta, förr satsade jag långsiktigt, typ Ericsson, abb, astra. nu blir det främst preferensaktier, då de ger en skaplig avkastning så länge bolaget inte går i kk.
jag är definitivt inte aktiv, då jag köper för att behålla. har bara sålt två aktier hittills.
aktiv är jag i silver certifikat.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #4 skrivet: lördag 26, oktober 2013, 18:00:59 »
Inga aktier (förutom PPM), började för drygt 10 år sedan vikta över från 100% aktier till 100% PM.
Detta val passar mig och min situation.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #5 skrivet: lördag 26, oktober 2013, 20:40:36 »
Har för tillfället Semafo, Shamaran och Boliden.

Köpte Boliden innan kvartalsrapporten denna vecka då jag trodde den skulle bli bra. Det blev en mycket fin rapport men aktien har bara gått upp 5% efter den. Jag trodde absolut vi skulle rusa upp över 100kr med den fina rapporten men så blev det alltså inte. På sikt ett ganska tråkigt men relativt tryggt bolag, Ok utdelning. Men jag kommer nog sälja av den om en vecka.

Semafo och Shamaran köpte jag innan sommaren och har gjort en fin vinst på båda än så länge. Detta är ju högriskaktier men jag tror på dem och båda har chans att ge fin avkastning i slutändan. Shamaran hoppas jag snart blir uppköpt och då kan det bli en fin exit :P

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 457
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #6 skrivet: söndag 27, oktober 2013, 21:12:56 »
Inga aktier (förutom PPM), började för drygt 10 år sedan vikta över från 100% aktier till 100% PM.
Samma här, jag har sålt allt jag hade på börsen och äger numera bara fysiskt guld och silver.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1968
  • Affärsomdömen: 215
« Svar #7 skrivet: måndag 28, oktober 2013, 03:01:20 »
Samma här, jag har sålt allt jag hade på börsen och äger numera bara fysiskt guld och silver.

Samma här. Vaknade upp 2008. (Endast i pensionskonto där man måste välja nåt sånt.)

/H

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
Ädelmetallsamlare, vad äger ni för aktier?
« Svar #8 skrivet: måndag 28, oktober 2013, 08:08:31 »

Samma här. Vaknade upp 2008. (Endast i pensionskonto där man måste välja nåt sånt.)

/H

Jag köpte faktiskt en hel del bankaktier efter krisen 2008 som jag sålde av för en nätt förtjänst för ungefär ett år sedan när jag fattade vart vi är på väg. Nu har jag bara aktier via obligatoriskt pensionssparande. Däremot så har jag aldrig varit kunnig i aktier så det investeringssättet är nog egentligen inte för mig.

Utloggad moonlight81

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 312
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #9 skrivet: måndag 28, oktober 2013, 13:41:08 »
Har aktier i Billerudkorsnäs, industrivärden och fonder samt certifikat. Går bear på dow jones, är ju bara Qe som driver upp dow jones men hoppas få utdelning när marknaden vaknar på riktigt  ;) . Tror på att fördela sina investeringar, därför har jag aktier också men största andelen har jag i PM  ;D

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2094
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #10 skrivet: måndag 28, oktober 2013, 14:50:48 »
Jag har en blandad högriskportfölj med allt från biotech till gruvor. Har både ten-baggers och plågsamma stolpskott i bagaget. Absolut spekulation och farligt, vilket är en av orsakerna till att jag är så extremt ovillig till att spekulera med mitt boende.

Har inte satt in en krona på börsen de senaste tre åren. Har dock tagit ut en mindre del därifrån.

august

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #11 skrivet: tisdag 29, oktober 2013, 07:53:17 »
Köper lågkostnads indexfonder varje månad (Sverige, Europa, USA). SE och EU är gratis, medans USA har 0,2% förvaltningskostnad. Detta utgör basen i mitt sparande och är det som statistiskt sätt genererar bäst resultat. Sen köper jag extra aktier när jag får extra likvider. Gillar Industrivärde, Handelsbanken, Coca Cola, McDonalds, Realty Income, Österreichische post (på span), Munich RE (på span) och National Australian Bank (på span).

Är övertygad om att vanligt folk får bäst avkastning genom att köpa lågkostnads indexfonder. Är en Warren Buffett fanboy ;D

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #12 skrivet: fredag 01, november 2013, 20:51:05 »
Äger lite Lucara Diamond. Gillar ju glitter..........

+ lite annat som är hemligt  8)

Vill ha lite av varje och hoppas att någon lottsedel faller väl ut. Antagligen slutar man som fattighjon utan tänder som gungar i gungstol och sörplar ärtsoppa utan köttbitar. :D

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #13 skrivet: lördag 02, november 2013, 20:03:53 »

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 329
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #14 skrivet: lördag 08, maj 2021, 19:26:22 »
Skaffade mig lite Pfizer (US) aktier, med tanke på att deras vaccin är den mest framgångsrika, 3.5 miljarder dollar har sålts i vaccin bara på första kvart av året. De räknar på 26 miljarder vid slutet av året. Så varför inte skaffa sig några aktier och kolla hur det går

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes Silver kilotacka Johnson Matthey by Coltrane
Igår kl. 21:51

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Krippa
Igår kl. 18:27

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
Igår kl. 09:29

Köpes : 40 francs guldmynt by zodiac
Igår kl. 08:55

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
Igår kl. 07:28

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
torsdag 06, februari 2025, 00:57:18

Bilder på silver. by Fantom
torsdag 06, februari 2025, 00:52:11

Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner? by august
onsdag 05, februari 2025, 11:16:40

Fysiskt guld har börjat tryta hos Bank of England. by JohanB
måndag 03, februari 2025, 14:47:34

Guldmynt köpes by TheHun
måndag 03, februari 2025, 12:45:51

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Coltrane
måndag 03, februari 2025, 09:13:37

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
lördag 01, februari 2025, 17:34:47

Bad jokes. by Philip
lördag 01, februari 2025, 13:29:08

Oseriösa säljare på Tradera. by RemusTh
fredag 31, januari 2025, 21:21:49

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 30, januari 2025, 08:32:51