Författare Ämne: Köpa Guldmynt.  (läst 53933 gånger)

Utloggad Silver_Neo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 149
  • Affärsomdömen: 6
Köpa Guldmynt.
« skrivet: fredag 18, oktober 2013, 10:53:51 »
Jag har fått upp intresset för guld nu, det har inte varit intressant alls innan pga det höga priset men börjat tänka om.

Vilka mynt ger mest guld för pengarna? Känner inte för att gå på hög premie mynt direkt utan bara något att komma igång med. Tackor är av intresse också så frågan är vilket som ger mest, mynt vs tackor?

Start summan blir 5-6000kr i månaden.

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 282
  • Affärsomdömen: 11
SV: Köpa Guldmynt.
« Svar #1 skrivet: fredag 18, oktober 2013, 10:59:42 »
Jag hade gått på tackor då jag har förstått att dom har lägst premium.  Till skillnad ifrån silver där 1 oz oftast är dom billigaste, så blir ju guld billigare per gram ju större tacka det är.  Kollade runt lite och kom fram till att 1 oz guldtackor bör vara det optimala då det är där pris per gram börjar "stagnera"  samt att det är ett välkänt format.   Då får du ungefär 1 oz guld per 2 månader.   Sen är det ju självklart så att om du köper 50 gr tackor eller 100 gr tackor (präglade med certifikat är att rekommendera pga risk för falska då det är poured)  så får du ytterligare lite bättre pris.   Så mitt tips är nog att köpa mellan 1 oz och 100 gr beroende på hur mycket pengar du har möjlighet att lägga vid ett specifikt tillfälle.  Under 10 gr så betalar du oftast en hög premie så det rekommenderar jag inte.   Enda fördelen med mindre tackor är att du delar upp värdet på flera mindre vilket kan vara bra om du inte vill sälja allt på en gång.

Sen finns det ju dom som gillar mynt också. Men då betalar man generellt lite högre premium.

Utloggad Silver_Neo

• Silvermedlem
« Svar #2 skrivet: fredag 18, oktober 2013, 11:48:29 »
...

Ok, då guld inte varit intressant innan så är det inget jag kollat upp så tackar för det!

Detta är endast tänkt som sparandeform så tackor är mest intressant då (tycker mest om tackor så gör inget) och som du säger så är några mynt bra att ha också ifall man ska göra byteshandel, behöva sälja snabbt m.m som jag har med mitt silver som består mestadels av tackor ifrån 100g+ men även mynt av olika slag.

Ska kolla in LS, Tavex m.m se vad man kan hitta.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 422
  • "Allting är relativt"
« Svar #3 skrivet: fredag 18, oktober 2013, 13:19:08 »
Köp några svenska 1000 eller 2000 eller varför inte 4000 kr guld mynt, om du ska ändå köpa guldmynt :) Det är i alla fall laglig betalnings medel och du kan gå till banken och växla dom till vanliga "pappers" pengar eller betala räkningar, i så fall dom ger bättre avkastning vid eventuell guld kollaps i framtiden, eller inte kollaps men kraftig nedgång :)
Jag skulle vilja rekommendera att du köper några 1 oz guld mynt Kina Panda istället vanliga 1 oz guld tackor, men här på forumet dom är inte så populära ;) Men om du ska köpa ändå 1 oz guld tacka, köp i alla fall ett 1 oz guld Kina Panda mynt till, och när du ska sälja din tacka, sälja samtidig myntet och kolla på vad du får mer pengar i framtiden (5-10-15 år framåt).

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
« Svar #4 skrivet: fredag 18, oktober 2013, 14:11:41 »
Vid köp av svenska guldmynt får du räkna på risken att guldpriset kollapsar jämfört med att betala den ganska saftiga premie som det är på de mynten ur ett guldpris-perspektiv. De svenska 2 000 SEK mynten har väl om jag minns rätt ungefär 1/3 oz guld i sig, och de kostar idag kanske 3 500 SEK. Guldpriset för 1/3 oz är ungefär 2 800 idag vilket gör att premien är cirka 25%. Jämför det med en 1/4 oz Krugerrand (för att få ett mynt med ungefär lika mycket guld i) där premien är runt 15%.

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
Köpa Guldmynt.
« Svar #5 skrivet: fredag 18, oktober 2013, 14:35:50 »
Jag har fått upp intresset för guld nu, det har inte varit intressant alls innan pga det höga priset men börjat tänka om.

Vilka mynt ger mest guld för pengarna? Känner inte för att gå på hög premie mynt direkt utan bara något att komma igång med. Tackor är av intresse också så frågan är vilket som ger mest, mynt vs tackor?
Det går inte att säga generellt. I teorin så borde större klump ge en mängdrabatt och därigenom en mindre klump innebära en premie. Men i praktiken så måste man titta noggrannare än så.

Många gånger är t ex 50 pesos (ett stort mynt med 37.5g finvikt) billigare per gram än 50g (och ibland även 100g) tackor.  På samma sätt så är priset per gram normalt högre för de olika varianterna av 20 Franc (franska Ceres och Marianne, schweiziska Vreneli, belgiska Leopold, etc, etc). Men franska Napoleon III med samma finvikt har ibland ett pris per gram som rent av är lägre än 1oz-mynten. Ett mynt som av någon anledning ofta är prisvärt är österrikiska 100 Corona på knappt 1oz.

Så om din budget varit obegränsad så skulle en satsning på 1kg tackor vara det som ger bäst pris per gram men med en mer normal budget så måste du kolla och jämföra.

Dessutom så finns det ju fler parametrar än pris per gram. En hög med mindre mynt är ju givetvis mer flexibelt vid försäljning än att ha en enda lite större tacka, så det är faktiskt värt att betala en premie för. Och beroende på vilket scenario man vill försvara sig emot så har mynt och tackor potentiellt olika egenskaper om man tar dem med sig över en landsgräns (mynt som är "legal tender" anses vara mer svårkonfiskerade än ren metall, som tackor, men vem vet). Notera dock att ett mynt inte är legal tender bara för att det är ett mynt, se t ex Krugerrand.

Jag tror att det är mega_n som brukar säga ungefär att eftersom vi inte vet vad som kommer att hända så är lite av varje den bästa strategin: Mynt och tackor. Stora och små. 999 och liknande rent guld men även 900/917 som är mer tåligt. Smyckesguld, granulat, etc utöver tackor och mynt. Samt inte minst guld och silver.

august
« Senast ändrad: fredag 18, oktober 2013, 14:37:56 av august »

Utloggad Silver_Neo

• Silvermedlem
« Svar #6 skrivet: fredag 18, oktober 2013, 14:39:26 »
...

Nej Svenska mynt är inte intressanta då det är långt ifrån rena produkter sedan orkar jag inte trilska med någon bank för att kunna få ut fiat ifrån dom(och skulle det bli en kollaps så kan dom säga nej precis som affärer kan neka en ifrån att handla mat med dom nu även om det är lagligt betalningsmedel) och vad jag har sett på Tradera under dom senaste åren så säljer dom dåligt, har en del några sådanna i silver mynt. Kan kolla vad jag har i slutet av månaden och lägga upp en bytes tråd om någon är intresserad av dom.

Som Frederyck säger så kostar det mer än vad det smakar.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
« Svar #7 skrivet: fredag 18, oktober 2013, 14:50:05 »
Notera dock att ett mynt inte är legal tender bara för att det är ett mynt, se t ex Krugerrand.

Jag antar att du syftar på apartheid-perioden då Krugerrands inte erkändes som mynt i många länder pga sanktionerna?

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
« Svar #8 skrivet: fredag 18, oktober 2013, 15:03:19 »
En av mina favoriter är tyska 100 € (1/2 oz). De brukar ofta gå att hitta bra erbjudanden på dessa hos olika tyska handlare. De tillverkas av de tyska guldreserven, har olika motiv och levereas med äkthetsintyg i en riktigt läcker svart ask.
Nya årgångar har ofta låg premie, vilken tenderar att stiga med åren.
De är dessutom snygga och har väldigt hög kvalitét på präglingen.

https://www.bessergold.de/index.php/catalog/product/view/id/447/s/100-euro-goldmuenze-halbe-unze-quedlinburg-2003/

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #9 skrivet: fredag 18, oktober 2013, 15:08:47 »

Start summan blir 5-6000kr i månaden.

Satsa på mindre mynt/tackor. Visst premien på 100g tackor och uppåt är lite lägre men den dagen du ska sälja så kommer den som köper guldet också vilja betala en lägre premium för dina större tackor än för de små.

Det kan också bli svårt att hitta köpare till 100g tackor och större ifall priserna ökar kraftigt. Du kan liksom inte kränga 100g tackor på tradera för 300k. Utan då får du gå till banken/bulliondealers och gissa hur bra premium över spot du får av dem..

Personligen föredrar jag 1 oz guldmynt och 10g guldtackor. Jag har även några Franska Napoleon III.

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
« Svar #10 skrivet: fredag 18, oktober 2013, 15:29:00 »
Ett alternativ kan ju vara stt köpa valcambis 50x1 gr brytbara tackor. Visst den har lite högre premie än en 50 gr vanlig tacka. Men då varje 1 gr bit som går att bryta av h är stämplat så är det ju ett fint alternativ för en oviss framtid då man inte vet hur mycket man vill/kan sälja åt gången.

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
« Svar #11 skrivet: fredag 18, oktober 2013, 15:33:13 »
På exempelvis heubach så betalar du näst intill lika mycket för 5x10 gr som du görför den brytbara 50x1 gr. Kan nog vara fint att ha en sådan liggandes ifall SHTF.

Fasenbockså. Nu blev jag shoppingsugen  :P

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
Köpa Guldmynt.
« Svar #12 skrivet: fredag 18, oktober 2013, 15:56:06 »

Notera dock att ett mynt inte är legal tender bara för att det är ett mynt, se t ex Krugerrand.
Jag antar att du syftar på apartheid-perioden då Krugerrands inte erkändes som mynt i många länder pga sanktionerna?
Hmm. Nej, jag syftade på att Krugerranden inte har någon valör. Men när jag nu kollade (pga din fråga) så ser jag att jag har fel, och det är fullt möjligt att vara "legal tender" utan tryckt valör på myntet och i fallet Krugerrand så har den en valör motsvarande dagspriset på guld.

Alltid bra när man får sina egna missuppfattningar korrigerade. Tackar.

För att fortsätta en liten bit ytterligare på detta med legal tender så är det ju i silverbranschen ganska vanligt med "mynt" som inte är legal tender utan präglingar med alla möjliga motiv utgivna av lite vem som helst. Vårt eget Swea är ju ett uppenbart exempel. På utrikiska skiljer man därför mellan "coins" och "rounds" och man får inte kalla en rund silverbit för "coin" om den inte är officiell, annars är den en "round". Den distinktionen saknar vi såvitt jag vet i svenskan och vi kallar allt från SBSS till Swea för "mynt".

Jag har dock inget exempel på någon "round" i guld när jag nu hade fel om Krugerranden. Men sannolikt finns det säkert såna nånstans.

august

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #13 skrivet: fredag 18, oktober 2013, 16:44:53 »
Libertysilver hade för ett tag sedan guldmynt med religiösa motiv tillverkade av ett privat myntverk, det är på engelska rounds så nog finns det även på guldsidan även om det är ovanligare.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #14 skrivet: fredag 18, oktober 2013, 16:55:51 »
Låt oss göra ett litet räkneexperiment  :D

Jag har nu kollat priserna hos Coininvest.com (vår nya sponsor som har reklam på vår sida).

De har ett OK pris på guld.

Utgångsläget är att priserna på guld tiodubblas. En 1g guldtacka blir då vid en tiodubbling likvärdig en 10g guldtacka idag.

Premiumen på en 10g guldtacka idag är 14,17 Euro.

Om man köper 50x1g gold minibars så borde man kunna sälja dessa 1g tackor i framtiden vid en tiodubling utav priset med en premium på 14,17 Euro styck.

50 x 14,17 = 708,5 Euro.

Priset för denna combibar idag är 1677,6 Euro. och har en premium på 129,1 Euro.

Spotpris för 50g = 1548,5 Euro

10 x 1548,5 + 708,5 = 16 193,5 Euro

Om vi då jämför detta mot att köpa en 50g golbar som har en lägre premie får vi följande.

En 500g guldtacka idag är att jämföra med en 50g tacka ifall priserna tiodubblas när vi kollar på premien.

Premien på en 500g tacka idag är 233 Euro.
Premien på en 50g tacka idag är 38,23 Euro.

50g tacka kostar idag 1,586,73 Euro med en premie på 38,23 Euro. Förväntad premie vid en tiodubbling är 233 Euro.

Spotpris för 50g = 1548,5 Euro

10 x 15485 + 233 = 15 718 Euro

Summup!

Combibar kostar initialt 90,87 Euro mer i premium över spot. Men vid försäljning vid en tiodubbling av guldpriset så får man 475,5 Euro mer i premium för sina combibars.

Men! Om man använder de 90 Euron som man får över ifall man köper en 50g guldtacka istället för en 50x1 comibar för att köpa en 2g goldbar. En sådan kostar 71,7 Euro. Så ser det ut så här.

2 x 30,97 = 61,94 Euro är spot för 2g.

En 20g tacka idag har en premium på 23,48 Euro.

Så vi tiodubbling av guldpriset får vi då.

10 x 30,97 + 23,48 = 333,18

Det blir i slutända mer eller mindre ett nollsummespel. Fördelen dock med mindre tackor / combibars och små guldmynt är att de blir mycket lättare att sälja. Du får även möjligheten att inte behöva sälja allt eller inget.

Du kanske bara behöver 10k och då säljer du bara ett par 2g tackor istället för att behöva kränga en 50g tacka som då ger dig 150k. Lite onödigt kanske..

;D

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by fåtöljpanda
Igår kl. 21:47

Köp pågår : Säljes : Silvertacka 1000g (1kg) GHAB till spot by mega_n
Igår kl. 16:59

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Condor2ooo
lördag 23, maj 2026, 09:28:22