Författare Ämne: Köpa Guldmynt.  (läst 48383 gånger)

Guld500

• Gäst
SV: Köpa Guldmynt.
« Svar #45 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 13:35:07 »
Nej du måste sluta tänka att premien är beräknad utifrån x mängd guld. Det som jag fettextade i ditt inlägg är fel. Premien är baserad på priset.

Haha, du får sluta snacka om bananer och diamanter, det är bara förvirrande  :D

Jag menar inte x mängd guld, jag menar x mängd per enhet, dvs om du köper en 1 oz mynt eller 10 st 1/10 oz så är det samma mängd guld, men inte samma mängd per enhet.

Haha.. ok.

Mängden per enhet är inte relevant för premien. Premien är en konstant i förhållande till priset per enhet och inte mängden per enhet.

Glöm mängden  ;)

Det är priset per enhet som du måste titta på.

Jag håller inte med...är väll ovanligt trött idag. Ett förtydligande då, min teori.  :)

Problemet med ditt exempel är att du startar med ett 10 g mynt och måste byta till en mindre enhet, med större premie, när priset stiger.
Om du börjar med 10x1 g för samma summa fiat i stället, och minskar antalet enheter när priset går upp så borde premien vara konstant.

Är det inte skillnad på dessa två scenarier?

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #46 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 13:56:17 »
Du har små fel med % beräkning på premium.

"Pris hos Tavex. 1oz 9.192kr. och 1/10oz 1.112kr

Premiumen på en 1oz idag är 709kr (8,4%). (Spot 8483kr/oz)

Om man köper 10 st 1/10 oz mynt så borde man kunna sälja dessa 1/10 mynt i framtiden vid en tiodubling utav priset med en premium på 709kr (alltså vad ett 1oz mynt har i premium idag)

10 x 709 = 7090kr"

9192 x 10 = 91920

8,4% av 91920 = 7721 (man får inte räkna 10 x 709 = 7090) då procent är samma men summan blir högre.

Men det är "små" skillnaden egentligen :)
Jag tror att man ska få mer avkastning i framtiden om man köper små mynt. (Om du ställer dig och tänker på köparens sida, ej på säljarens).

Hej Fantom

Jag börjar bli lite mosig i huvudet av alla siffror så jag ser inte vad jag gjort fel. Men om det du säger stämmer så är precis som du säger felet litet och påverkar inte slutresultatet nämnvärt.  :)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #47 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 14:03:06 »
Om jag förstått mithril_hunter rätt, så är jag beredd att hålla med honom. Det känns som att man krånglar till det lite i onödan just pga. att det är guld vi talar om.
Kortfattat så måste handlare, gruvbolag, präglare etc. gå med vinst, oavsett hur många kg man säljer. Om handlaren behöver få in 40000 SEK i månaden för att gå runt, gäller detta oavsett om han säljer små eller stora tackor. Den summan slås ut på all försäljning där stora volymer får "mängdrabatt". Vad folks "begagnade" varor sedan är inköpta för när det begav sig, är närmast irrelevant i sammanhanget.
Om det tillkommer ytterligare faktorer i framtiden är dock givetvis svårt att sia om.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
« Svar #48 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 14:11:30 »
Nej du måste sluta tänka att premien är beräknad utifrån x mängd guld. Det som jag fettextade i ditt inlägg är fel. Premien är baserad på priset.

Haha, du får sluta snacka om bananer och diamanter, det är bara förvirrande  :D

Jag menar inte x mängd guld, jag menar x mängd per enhet, dvs om du köper en 1 oz mynt eller 10 st 1/10 oz så är det samma mängd guld, men inte samma mängd per enhet.

Haha.. ok.

Mängden per enhet är inte relevant för premien. Premien är en konstant i förhållande till priset per enhet och inte mängden per enhet.

Glöm mängden  ;)

Det är priset per enhet som du måste titta på.

Jag håller inte med...är väll ovanligt trött idag. Ett förtydligande då, min teori.  :)

Problemet med ditt exempel är att du startar med ett 10 g mynt och måste byta till en mindre enhet, med större premie, när priset stiger.
Om du börjar med 10x1 g för samma summa fiat i stället, och minskar antalet enheter när priset går upp så borde premien vara konstant.

Är det inte skillnad på dessa två scenarier?

Ingen fara ;)

Vi börjar med detta:

Citera

Nej se det som att priset och premien står still. Det enda som ändras är storleken på enheten. Den krymper. Samma mängd pengar kan köpa mindre och mindre guld när priset på guld ökar.

Citera

Om priset går upp så sjunker premien procentuellt. Premiumen är ju en konstant/en fixed procent i förhållande till priset. Och ju högre pris desto lägre premie. Samt vice versa.

Du betalar normalt sett bara 3% procent i premie på guld för ca: 285.000kr vilket du idag får 1 kilo guld för.

Medans om du köper guld för 1.100kr så betalar du en premie på ca: 30% vilket du idag får 1/10 dels oz guld för.

PS. Tavex samt andra handlare har nyligen höjt premien på de större tackorna och faktiskt så är premien på en 1 kilostacka hos Tavex idag hela 6,5%. Vilket är hutlöst högt.... Kola själva  :o

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
« Svar #49 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 14:14:56 »
Om jag förstått mithril_hunter rätt, så är jag beredd att hålla med honom. Det känns som att man krånglar till det lite i onödan just pga. att det är guld vi talar om.
Kortfattat så måste handlare, gruvbolag, präglare etc. gå med vinst, oavsett hur många kg man säljer. Om handlaren behöver få in 40000 SEK i månaden för att gå runt, gäller detta oavsett om han säljer små eller stora tackor. Den summan slås ut på all försäljning där stora volymer får "mängdrabatt". Vad folks "begagnade" varor sedan är inköpta för när det begav sig, är närmast irrelevant i sammanhanget.
Om det tillkommer ytterligare faktorer i framtiden är dock givetvis svårt att sia om.

Tack! Det verkar som att du förstår  :D

To keep it simple.

*cheers*

Guld500

• Gäst
« Svar #50 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 14:25:28 »
Du betalar normalt sett bara 3% procent i premie på guld för ca: 285.000kr vilket du idag får 1 kilo guld för.

Medans om du köper guld för 1.100kr så betalar du en premie på ca: 30% vilket du idag får 1/10 dels oz guld för.

Så om jag köper 320 st 1/10 oz guldmynt (det blir ca 1 kg) så betalar jag bara 3% i prispremie? Vilken butik är det?  :)

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
« Svar #51 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 14:35:49 »

Så om jag köper 320 st 1/10 oz guldmynt (det blir ca 1 kg) så betalar jag bara 3% i prispremie? Vilken butik är det?  :)

Lol.. nej det är 320st enheter istället för 1 enhet. Detta är samma sak som att du besöker butiken 320 gånger och varje gång köper 1/10 oz mynt. Då får du snällt ta och betala premien på ca: 30% på vart och ett utav dessa mynt.

Vikten är oväsentlig i förhållande till priset men antalet enheter i förhållande till priset är väsentligt.

Vi tar det igen  ;)

Citera
« Senast ändrad: måndag 21, oktober 2013, 14:40:17 av mithril_hunter »

Guld500

• Gäst
« Svar #52 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 14:39:05 »

Lol.. nej det är 320st enheter. Vikten är oväsentlig men inte antalet enheter.

Vi tar det igen  ;)

Citera

OK, till slut ramlar väl polletten ner, men inte just nu.  :-\

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 282
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #53 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 14:48:54 »
Detbvar menat som ett argument för att premien följer värdet mer än mängden  :P

Ja exakt. Vilket jag förtydligade i exemplet på de större tackorna i mitt svar  :D

Jag ville bara klargöra att just på de små tackorna blir detta lite lurigt. Precis som jag också försökte förklara   ;)

Point taken  ;D

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
« Svar #54 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 14:50:35 »

Vi tar det igen  ;)

Citera

Jag får själv be om ursäkt då jag även har blandat begreppen mängd och vikt i mina inlägg. Detta krånglar såklart till det hela.

Det ska såklart vara såhär!

Vikten per enhet är inte relevant för premien. Premien är en konstant i förhållande till priset per enhet och därför är det priset per enhet som avgör premien. Om vikten av enheten är 1g, 20, eller 1 kilo är ej relevant. Det är alltså priset som är det intressanta.

Sorry  :P

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
« Svar #55 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 15:07:18 »
Jag tror den bästa förklaringen till att förstå resonemanget är denna förklaring.

Istället för att priset på guldspot tiodubblas så tänk att du bara får 1/10 så mycket guld för samma pris.

Dvs du får ett 1/10 oz mynt istället för 1 oz mynt ifall du slänger upp 9.192kr på disken hos tavex.

Spot är då alltså 84.830kr/oz.

Vikten guld har minskat (från 1oz till 1/10 oz) men du betalar fortfarande 709kr i premium eftersom premium beräknas utifrån priset.

Och priset är ju densamma! dvs 9.192kr.

Citera
Vikten per enhet är inte relevant för premien. Premien är en konstant i förhållande till priset per enhet och därför är det priset per enhet som avgör premien. Om vikten av enheten är 1g, 20, eller 1 kilo är ej relevant. Det är alltså priset som är det intressanta.

*cheers*
« Senast ändrad: måndag 21, oktober 2013, 15:13:39 av mithril_hunter »

Guld500

• Gäst
« Svar #56 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 15:12:11 »

Vi tar det igen  ;)

Citera

Jag får själv be om ursäkt då jag även har blandat begreppen mängd och vikt i mina inlägg. Detta krånglar såklart till det hela.

Det ska såklart vara såhär!

Sorry  :P

Där tror jag faktiskt att polletten ramlade ner  :)
Du utgår alltid från EN enhet oavsett vikt. Nu fattar jag i varje fall hur du menar.  ;D

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
« Svar #57 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 15:19:07 »

Där tror jag faktiskt att polletten ramlade ner  :)
Du utgår alltid från EN enhet oavsett vikt. Nu fattar jag i varje fall hur du menar.  ;D

Toppen!  :D

Ja detta är såklart en av de viktigaste bitarna i beräkningen. Detta eftersom vi vet att premien är beräknad efter priset per enhet(oavsett vikt). Och inte beräknad efter priset per mängd guld (Mängd är lite luddigt eftersom det då kan då vara 1 eller 320 enheter som tillsammans utgör denna mängd guld)

Det måste vara en enhet men vikten utav denna enhet kvittar.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #58 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 19:29:04 »

Precis!

Det är bara att jämföra chipspåsarna på krogen, närbutiken och ICA Maxi. Samma spotpris på potatisen, men med mindre vikt så följer en högre premie i procent räknat. Alla påsstorlekar är ändå säljbara då de fyller olika behov hos köparen.
I ett framtida scenario med tiofaldigt ökade potatispriser, så lär småpåsarna komma att försvinna helt från krogen för att flyttas till närbutiken, närbutikens dito till ICA Maxi och bigpack blir mer av en onödigt dyr sällanvara och sedemera hyllvärmare. Premien för resp. handlare kvarstår dock då denna krävs för att upprättålla verksamheten och är oavhängig mängden chips.

Fenomenet märks tydligast på billigare bullionchips. Dyrare premiumchips som Lantchips o.d. vänder sig till en något annorlunda kategori köpare, vilka ser mer till andra värden än volym.

För den som vill tränga djupare in i ämnet så rekomenderar jag även historiska studier av mängden Pommes frites på M och BK, eller storleken på hålet i toalettrullarna kontra den omgivande dasspappersmängden.

- Mindre av den allt dyrare råvaran, men bibehållen/ökad premie.

För övrigt så ser potatiskurvan nästan ut som en omvänd guldgraf. Jag har visserligen redan ett potatisland, men borde givetvis ha stackat ännu mer :(

http://ravarumarknaden.se/wp-content/uploads/prisutveckling-potatis-20-september-2013.png
« Senast ändrad: måndag 21, oktober 2013, 19:31:05 av 2818181 »

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
« Svar #59 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 19:58:46 »

Precis!

Det är bara att jämföra chipspåsarna på krogen, närbutiken och ICA Maxi. Samma spotpris på potatisen, men med mindre vikt så följer en högre premie i procent räknat. Alla påsstorlekar är ändå säljbara då de fyller olika behov hos köparen.
I ett framtida scenario med tiofaldigt ökade potatispriser, så lär småpåsarna komma att försvinna helt från krogen för att flyttas till närbutiken, närbutikens dito till ICA Maxi och bigpack blir mer av en onödigt dyr sällanvara och sedemera hyllvärmare. Premien för resp. handlare kvarstår dock då denna krävs för att upprättålla verksamheten och är oavhängig mängden chips.

Fenomenet märks tydligast på billigare bullionchips. Dyrare premiumchips som Lantchips o.d. vänder sig till en något annorlunda kategori köpare, vilka ser mer till andra värden än volym.

För den som vill tränga djupare in i ämnet så rekomenderar jag även historiska studier av mängden Pommes frites på M och BK, eller storleken på hålet i toalettrullarna kontra den omgivande dasspappersmängden.

- Mindre av den allt dyrare råvaran, men bibehållen/ökad premie.

För övrigt så ser potatiskurvan nästan ut som en omvänd guldgraf. Jag har visserligen redan ett potatisland, men borde givetvis ha stackat ännu mer :(

http://ravarumarknaden.se/wp-content/uploads/prisutveckling-potatis-20-september-2013.png

Lol ja så kan man ju se det..  Kanske inte helt aplicerbart på just chips. Då premiumen ändras markant beroende på vart och i vilket sammanhang man köper chipspåsen.

Du betalar skyhög premium i förhållande till spotpotatispriset när du beställer in en 25g snackchipspåse i baren på krogen medans Premiumen är avsevärt lägre när du köper megafestchippspåsen på Willys  :)

Men den stora skillnaden här i premien är ju inte skillnad i priset. (kom ihåg det är inte vikten som gör premiumskillnaden) Du betalar antagligen till och med ett högre pris för 25g påsen i baren än 300g påsen på Willys. Skillnaden här är tillfället. Platsen och sammanhanget.

Men kul liknelse  ;D

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
Idag kl. 16:41

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
Idag kl. 11:30

Säljes guld 100g Pamp 2015 lunar goat by thgswe
Idag kl. 09:20

COMEX leveranser by JL_GBG
Idag kl. 08:11

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by august
Idag kl. 06:26

Var beställa guld/silver? by Jensan
Igår kl. 15:05

KÖPES: 1 ounce silvermynt serien TERRA by Hazelblade