Författare Ämne: Köpa Guldmynt.  (läst 48162 gånger)

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
SV: Köpa Guldmynt.
« Svar #30 skrivet: söndag 20, oktober 2013, 11:40:52 »
Om guld var pengar och skulle användas i verkligheten (en möjlighet i framtiden) istället för att hanteras som en FOREX-valuta där banken eller växlingskontoret tar en spread mellan köp och sälj så skulle det rätta premiumen vara noll(0%). Guld som guld. Köppris samma som säljpris. (Tillverkningskostnaden är liten i förhållandet till värdet. Och kan kanske "ingå" i spotpriset.)

Dvs, om du skulle köpa något för guld(byta mot andra verkliga varor eller tjänster) borde marknadspriset vara det som används. (ev lika med spotpriset plus en liten fast procent). Premien borde vara noll. Jämför med mynt där myntverket tar smällen av tillverkningskostnaden (eller tjänar seniorage på det). Det är inget som kunden normalt tänker på...

/H

Absolut. Håller fullständigt med i detta.

Vi vet inte vad som kan hända i framtiden och detta är en av sakerna som kan ske.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2093
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #31 skrivet: söndag 20, oktober 2013, 22:11:59 »
Alltid intressant när vi hittar ämnen där vi tycker olika och det blir debatt, men detta var ju oväntat mycket ;-)

Jag står fast vid min ståndpunkt och jag håller med om att det ingår många komponenter i beräkningen av premien och därigenom beror även våra gissningar om möjliga försäljningsvillkor (premier) av många komponenter. Men den mest väsentliga i detta fall (dvs orsaken till att mithril och jag kom till så olika slutsatser) är absolut att mithril räknade på handlarens utpris i båda ändar av transaktionen (som mega_n påpekade).

Det om det. För att fortsätta detta med vad man bör köpa så bifogar jag en liten scatter plot jag gjorde av Tavex priser nyss. Ingeting mindre än 5.8g (tar man med 1/10oz och 1/20oz så blir allting skevt eftersom de har så hög premie). Jag har även undvikit Belgisk Leopold 20Fr, eftersom den verkar helt tokigt prissatt just nu (3014kr).

Givetvis är de blå punkterna nere till höger allt större tackor, ingenting konstigt.

1 är 1/4oz Nugget vilket direkt kvalar in som absolut sämsta köp bland jag inkluderar
2 är mitt favoritmynt (US Double Eagle). Såna köper man inte pga pris/gram
3 är Napoleon III, klart prisvärt eftersom det är både litet och bra pris/gram. De gröna punkterna ovanför är andra klassiska små mynt: brittisk sovereign, tysk Wilhelm II och holländsk Wilhelmina
4 är 50 pesos vilket normalt är bättre pris/gram än det mesta, men just nu sämre än 1oz-mynten precis till vänster. Dåligt köp således.
5 är 50x1g combibar. Som sagt, den köper man inte heller pga pris/gram utan pga att man tror att det kan vara bra att kunna avyttra i så små enheter som 1g.

Jag vet inte om denna graf tillför någonting nytt, men för de som inte kollat så noga tidigare så kan man påpeka t ex att om man vill ha pang för pengen i små enheter så är det gamla klassiska mynt som gäller. Allting från 1/2oz och mindre är usla priser på moderna bullionmynt. Marknaden för moderna mynt är helt inställd på 1oz. Vill man ha större än 1oz så är det självklart tackor som gäller, men det är meningslöst att spara ihop till större än 100g. Gillar man mindre tackor så ser man (dvs jag ser, eftersom jag kan kolla alla punkterna) att det är samma pris/gram för 20g/1oz och 50g tackorna just nu, vilket givetvis innebär att man i första hand köper 20g eftersom den är mindre och i andra hand 1oz, eftersom det är en så väl etablerad storlek. 50g är ett dåligt köp, trots att pris/gram är ok.

august

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
« Svar #32 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 11:14:23 »
Alltid intressant när vi hittar ämnen där vi tycker olika och det blir debatt, men detta var ju oväntat mycket ;-)

Jag står fast vid min ståndpunkt och jag håller med om att det ingår många komponenter i beräkningen av premien och därigenom beror även våra gissningar om möjliga försäljningsvillkor (premier) av många komponenter. Men den mest väsentliga i detta fall (dvs orsaken till att mithril och jag kom till så olika slutsatser) är absolut att mithril räknade på handlarens utpris i båda ändar av transaktionen (som mega_n påpekade).

Det om det. För att fortsätta detta med vad man bör köpa så bifogar jag en liten scatter plot jag gjorde av Tavex priser nyss. Ingeting mindre än 5.8g (tar man med 1/10oz och 1/20oz så blir allting skevt eftersom de har så hög premie). Jag har även undvikit Belgisk Leopold 20Fr, eftersom den verkar helt tokigt prissatt just nu (3014kr).

Givetvis är de blå punkterna nere till höger allt större tackor, ingenting konstigt.

1 är 1/4oz Nugget vilket direkt kvalar in som absolut sämsta köp bland jag inkluderar
2 är mitt favoritmynt (US Double Eagle). Såna köper man inte pga pris/gram
3 är Napoleon III, klart prisvärt eftersom det är både litet och bra pris/gram. De gröna punkterna ovanför är andra klassiska små mynt: brittisk sovereign, tysk Wilhelm II och holländsk Wilhelmina
4 är 50 pesos vilket normalt är bättre pris/gram än det mesta, men just nu sämre än 1oz-mynten precis till vänster. Dåligt köp således.
5 är 50x1g combibar. Som sagt, den köper man inte heller pga pris/gram utan pga att man tror att det kan vara bra att kunna avyttra i så små enheter som 1g.

Jag vet inte om denna graf tillför någonting nytt, men för de som inte kollat så noga tidigare så kan man påpeka t ex att om man vill ha pang för pengen i små enheter så är det gamla klassiska mynt som gäller. Allting från 1/2oz och mindre är usla priser på moderna bullionmynt. Marknaden för moderna mynt är helt inställd på 1oz. Vill man ha större än 1oz så är det självklart tackor som gäller, men det är meningslöst att spara ihop till större än 100g. Gillar man mindre tackor så ser man (dvs jag ser, eftersom jag kan kolla alla punkterna) att det är samma pris/gram för 20g/1oz och 50g tackorna just nu, vilket givetvis innebär att man i första hand köper 20g eftersom den är mindre och i andra hand 1oz, eftersom det är en så väl etablerad storlek. 50g är ett dåligt köp, trots att pris/gram är ok.

august

Hej August,

Alltid intressant med diskussion  ;)

Jag tycker det är bra att diskutera saker som detta då det hjälper oss alla att göra så bra investeringar som möjligt inför framtiden. Viktigt att tänka på hur, varför man investerar som man gör och vad det kan ha för betydelse hur man har investerat bden dagen man ska sälja.

Jag vill dock inte riktigt än släppa ämnet då jag inser att min uträkning fortfarande kan misstolkas. Jag vill inte att folk ska springa och köpa små mynt med höga premier för att de tror att detta ger i slutändan den högsta vinsten ifall guldet tiodubblas. För det gör det inte.

Men!
Enligt ditt svar så så ser det ut som att du fortfarande inte håller med angående min uträkning. Jag ser två alternativ till detta. Antingen anser du att uträkningen är fel eller så ser du på saken mer generellt.

Detta är viktigt att förstå.
Jag har aldrig påstått att det mer generellt är en ekonomisk fördel att köpa små enheter med hög premie. Det jag dock säger i mitt exempel är att just Combibars är ekonomiskt försvarsbart att handla.

Varför min tes med combibars 50x1 stämmer:

Tänk så här. Den underliggande mängden guld du får för en viss summa pengar har ingen betydelse för att räkna ut premien. Tänk som så att när du går in på Tavex och köper guld för 3.000kr så får du en "enhet" guld. Om den enheten är 1g. 10, eller 100g är oväsentligt. I stället för att tänka att priset tiodubblas så kan du lika gärna tänka att du får 1/10 dels guld för samma pris.

Vi tar Tavex som exempel.

En enhet guld (idag 10g) kostar hos dem idag 3.000kr. Spot är på 2730kr. Premien hos Tavex idag är alltså hela 270kr. (9,9%) Denna premie är tydligen rimlig eftersom den ser ut så idag och Tavex fortfarande har öppet.

Du har bestämt att köpa guld för 3.000kr i månaden. När så priset på guld går upp så får du alltså mindre och mindre enhet guld för dina 3.000kr. Men din premie är densamma. Om priset dubblas så får du 5g. Men du betalar fortfarande 2.730kr för själva guldet(spotpriset) och 270kr i premie.

Så här håller det på tills priset har tiodubblats eller rättare sagt du får 1/10 dels guld för dina 3.000kr dvs en 1g tacka när du lägger upp dina 3.000kr på disken. Men du betalar fortfarande 9,9% i premie.

Det är på detta vis jag gjorde min berälkning fast det här är lite bakvänt för att göra det extra tydligt. tycker du att detta är fel? i så fall vad i detta räkneexempel tycker du inte stämmer? Och hur räknar du dvs jag har ju räknat med alla parametrar som Mega_n tog med i sin post eftersom jag utgått från dagens premier men applicerat dem på en framtida mindre guldenhet.

Tro mig. Min uträkning gällande combibars stämmer  ;D

Verkligheten talar nog ännu mer för min tes just gällande combibars då jag räknade på Tysklands låga premie. (bara 4,5%) på en 10g tacka. Försök köpa en 10g tacka på Tradera idag med bara 4,5% över spot  ;)

Man kan säga att Combibars är undantaget som bekräftar regeln. Detta för att det idag är en extremt låg premie per enhet för att vara så små mängder guld (bara 1g tacka). I mitt exempel en premie på bara 7,7%. Detta är extremt lågt och faktiskt lägre premie än vad Svenska Tavex har på 1oz mynt. (Tavex ligger på ca: 8% för 1oz)

Hur ser då detta ut rent generellt vad gällande småmynt med en hög premie idag?

Låt oss applicera min beräkning på ett mynt. Vi tar 1oz och 1/10 oz Kangaroo hos Tavex. Jag gör exemplet exakt som jag gjorde mitt combibarsexedmpel.

Pris hos Tavex. 1oz 9.192kr. och 1/10oz 1.112kr

Premiumen på en 1oz idag är 709kr (8,4%). (Spot 8483kr/oz)

Om man köper 10 st 1/10 oz mynt så borde man kunna sälja dessa 1/10 mynt i framtiden vid en tiodubling utav priset med en premium på 709kr (alltså vad ett 1oz mynt har i premium idag)

10 x 709 = 7090kr

Priset för 10 st 1/10oz mynt idag är 11.120kr. och har då en en premium på 2.637kr (31%)

Spotpris för 1oz = 8483kr

10 x 8483 + 7090= 91.920kr

Om vi då jämför detta mot att köpa en 1oz som har en lägre premie får vi följande..

(Nu finns det tyvärr inga 10oz mynt utan vi får göra ett antagande på vad premien för ett sådant skulle ligga på ifall det fanns. Med tanke på Tavex premium på 250g tackor osv så låter 5,5% rimligt)

Ett 10oz mynt idag är att jämföra med ett 1oz mynt ifall priserna tiodubblas när vi kollar på premien.

Premien på ett 10oz mynt idag är 4.666kr.
Premien på ett 1oz mynt idag är 709kr.

1oz myntet kostar idag 9.192kr med en premie på 709kr. Förväntad premie vid en tiodubbling är 4.666kr.

Spotpris för 1oz är 8.483kr.

10 x 8.483 + 4.666 = 89 496kr.

Summup:
Som ni ser är skillnaden inte speciellt stor i slutändan. Bara 91.902-89469 = 2.451kr.

Men! Eftersom premien var så förbaskat hög på 1/10 dels oz mynten så har du bara råd att köpa 8 mynt för samma pris som ett 1oz mynt.

8 x 1112 = 8.896kr.

Ett 1 oz mynt kostade ju 9.192 kr så skiljer bara 300kr här.

Då blir uträkningen så här:

(8 x 8.483) + (8 x 709) = 67.864 + 5.672 = 73.536kr

Oj då! vad hände nu? jo här ser vi slutsumman av vad en skyhög premie i början på ett 1/10 mynt gör i slutändan ifall spotpriset tiodubblas.

Du har helt plötsligt bara 73.536kr i förväntat slutpris istället för ca: 90k!!!!

Jag har återigen räknat på Handlarens(Tavex) försäljningspriser och givetvis så kan vi inte få riktigt samma höga premie när vi säljer på begagnatmarknaden. Men vi har även räknat på Handlarens försäljningspriser vid inköpet av guldet och man kan ju lika gärna köpa sitt guld privat och då betala en lägre premie initialt.

Vi vet inte vad som exakt kan vara en skälig premie på begagnatmarknaden i framtiden vid en tiodubbling av priset men vi kan dra logiska slutsatser från hur det ser ut idag.

1. Ju mer guld du får för pengarna idag (låg premie) Desto mer kommer du att tjäna i slutändan vid en tiodubbling utav priset. (combibars 50X1 kan här vara undantaget)

2. Riktigt dyra objekt såsom 1 kilo guld idag kommer vara svårt att sälja på exempelvis tradera. Risken är stor att bara handlare kommer vilja lösa in dina 100g tackor (som du får 270k för vid tiodubbling). Och handlarna kommer betala en kass premie.

3. Ju högre pris på det du ska sälja desto mer rabatt/lägre premie förväntar sig en köpare behöva betala. Detta ser vi på exempelvis 100g tackorna som säljs på tradera idag och exempelvis Monsterboxen med Eagles som gick med en rejäl rabatt jämförelsevis mot pris hos handlare.

4. De mindre dyra objekten på tradera är lätta att sälja och de genererar en hög premie. 10g tackor och mindre samt även om du ser på singel-silvermynt osv. Det är till och med så att premien på dessa ofta blir högre än om du köper hos en handlare (vilket är lite komiskt lol)

5. Du kan vara mer flexibel med mindre enheter än med stora. Om du tex bara köper 1oz mynt idag så betänk att när du ska sälja dem så är de värda 90k. Att sälja ett enda mynt blir en stor affär när du egentligen kanske är i behov av 10k. Att äga tex en combibar på 50x1g är som att äga 50st 10g tackor i framtiden vid en tiodubbling.

PS. Bra inlägg August med bra graf som visar vilka mynt som är mer prisvärda än andra.
« Senast ändrad: måndag 21, oktober 2013, 11:26:01 av mithril_hunter »

Guld500

• Gäst
« Svar #33 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 11:47:34 »
En enhet guld (idag 10g) kostar hos dem idag 3.000kr. Spot är på 2730kr. Premien hos Tavex idag är alltså hela 270kr. (9,9%) Denna premie är tydligen rimlig eftersom den ser ut så idag och Tavex fortfarande har öppet.

Du har bestämt att köpa guld för 3.000kr i månaden. När så priset på guld går upp så får du alltså mindre och mindre enhet guld för dina 3.000kr. Men din premie är densamma. Om priset dubblas så får du 5g. Men du betalar fortfarande 2.730kr för själva guldet(spotpriset) och 270kr i premie.

Så här håller det på tills priset har tiodubblats eller rättare sagt du får 1/10 dels guld för dina 3.000kr dvs en 1g tacka när du lägger upp dina 3.000kr på disken. Men du betalar fortfarande 9,9% i premie.

Det är på detta vis jag gjorde min berälkning fast det här är lite bakvänt för att göra det extra tydligt. tycker du att detta är fel? i så fall vad i detta räkneexempel tycker du inte stämmer?

Många bra och lärorika inslag i denna tråd.  :)
Här kliver jag in och ställer en fråga. Jag säger inte att du har fel, men borde inte premien öka procentuellt sett ju mindre mängd guld du får för dina 3000 kronor i detta fallet?

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1563
  • Affärsomdömen: 404
  • "Allting är relativt"
« Svar #34 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 12:03:32 »
Du har små fel med % beräkning på premium.

"Pris hos Tavex. 1oz 9.192kr. och 1/10oz 1.112kr

Premiumen på en 1oz idag är 709kr (8,4%). (Spot 8483kr/oz)

Om man köper 10 st 1/10 oz mynt så borde man kunna sälja dessa 1/10 mynt i framtiden vid en tiodubling utav priset med en premium på 709kr (alltså vad ett 1oz mynt har i premium idag)

10 x 709 = 7090kr"

9192 x 10 = 91920

8,4% av 91920 = 7721 (man får inte räkna 10 x 709 = 7090) då procent är samma men summan blir högre.

Men det är "små" skillnaden egentligen :)
Jag tror att man ska få mer avkastning i framtiden om man köper små mynt. (Om du ställer dig och tänker på köparens sida, ej på säljarens).

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
« Svar #35 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 12:09:00 »

Det är på detta vis jag gjorde min berälkning fast det här är lite bakvänt för att göra det extra tydligt. tycker du att detta är fel? i så fall vad i detta räkneexempel tycker du inte stämmer?

Många bra och lärorika inslag i denna tråd.  :)
Här kliver jag in och ställer en fråga. Jag säger inte att du har fel, men borde inte premien öka procentuellt sett ju mindre mängd guld du får för dina 3000 kronor i detta fallet?

Bra fråga och svaret är nej. Premien beräknas inte på mängden guld utan beräknas på priset per enhet guld.

Dvs premien idag för att köpa x mängd guld för 3.000kr är 270kr. Denna premie är bestämd utav marknaden. Utbud/efterfrågan och många parametrar. Uppenbarligen är den rimlig eftersom folk köper.

X mängd guld du får för dina 3.000kr är ointressant. Premien kommer i alla fall vara densamma. Premien är ej baserda på hur stor denna x mängd guld är.

Då kanske du säger men det kostar mer att prodecera 100g guld än 1g guld. Samt att även logistiken, frakt mm borde bli en högre kostnad eftersom den är lite större och väger mer.

Men dessa parametrar är så obefintligt små och har ingen nämnbar betydelse på premien. Tänk bananer  :D

Bananer väger mer än 100g och är mycket mer skrymmande. De fraktas runt halva jordklotet men du kan ändå köpa en banan i butik för några kronor. Och då är det mesta av det priset vinst till ICA handlaren samt bananodlaren. Förstor du då hur försumbar logistikkostnaden är i sammanhanget.

Jag är även säker på att tillverkningskostnaden utav en 10g tacka eller 100g tacka är extremt snarlik. Skiljer kanske några ören men inte mer.

Ställ gärna mer frågor så ska jag försöka svara så gott jag kan  :D

Guld500

• Gäst
« Svar #36 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 12:21:46 »
Bra fråga och svaret är nej. Premien beräknas inte på mängden guld utan beräknas på priset per enhet guld.

Dvs premien idag för att köpa x mängd guld för 3.000kr är 270kr. Denna premie är bestämd utav marknaden. Utbud/efterfrågan och många parametrar. Uppenbarligen är den rimlig eftersom folk köper.

X mängd guld du får för dina 3.000kr är ointressant. Premien kommer i alla fall vara densamma. Premien är ej baserda på hur stor denna x mängd guld är.

Följdfråga då.
Premien är inte baserad på kronor utan mängd per enhet idag. Ju mindre enhet i oz du köper, desto större prispremie i procent betalar du som regel.
Varför skulle den vara konstant i detta fallet?

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 282
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #37 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 12:51:06 »
Ett argument för att premie i procent följer vördet är att om motsatt skulle ske, alltså att guldpriset skulle delas med tio. Alltså att en engrammstacka skulle kostatyp 30 kr. Då skukle garanterat premien sjunka drastiskt. Annars skulle premie vara högre än vad guldet är värt. Pga detta så bör det även så ske vid en uppgång.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
« Svar #38 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 12:51:12 »

Följdfråga då.
Premien är inte baserad på kronor utan mängd per enhet idag. Ju mindre enhet i oz du köper, desto större prispremie i procent betalar du som regel.
Varför skulle den vara konstant i detta fallet?

Nej du måste sluta tänka att premien är beräknad utifrån x mängd guld. Det som jag fettextade i ditt inlägg är fel. Premien är baserad på priset.

Anledningen till att premien i procent är högre på små enheter är för att priset är lägre.

Lågt pris för x mängd guld = hög premie procentuellt beräknat på det underliggande priset.

Högt pris för x mängd guld = lägre premie procentullet beräknat på det underliggande priset.

Jämför med diamanthandlaren. Han tar säkerligen en premie. Men diamanter är ju pyttesmå och genererar ett rejält högre pris per viktenhet än guld gör. Men om du går till en diamanthandlare så kan jag tänka mig att premien procentuellt sett till hur högt priset på diamanten är är rätt så likvärdig.

Dvs om du köper diamanter för 3.000kr så får du betala en premie på 270kr över diamantspot. Trots att diamanten väger extremt lite. Mängden/enheten som vi kan kalla X är oväsentlig.

Nu kan jag inte diamanthandlen och förmodleigen är premierna högre där. Detta för att varje diamant måste undersökas noga, klassas för vilken kvalité den har osv... Så premien på diamanter är förmodligen högre än guld.

Rent guld är ju rent guld. Inge konstigare än så. Men du förstår kanske vad jag menar.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
« Svar #39 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 12:59:35 »
Ett argument för att premie i procent följer vördet är att om motsatt skulle ske, alltså att guldpriset skulle delas med tio. Alltså att en engrammstacka skulle kostatyp 30 kr. Då skukle garanterat premien sjunka drastiskt. Annars skulle premie vara högre än vad guldet är värt. Pga detta så bör det även så ske vid en uppgång.

Nja.. Vid de extremt små tackorna där premien är väldigt hög så kan detta bli lite lustigt.

Exempel: 1g tackor som idag säljs för 320 kr. 270kr spot och 50kr premium. Om spot sjunker till 1/10 del så blir det 27kr för spot och då betalar ju såklart ingen 80kr i premie. Det som skulle ske då är att 1g tackor skulle sluta säljas med kanske 25kr i premium och folk skulle i mindre utsreckning vilja köpa dem. De skulle istället köpa lite större tackor där premien inte äter upp halva inköpspriset.

På dyrare x enheter guld där premien är lägre så kan du ju se idag hur det skulle se ut. Om du går från 1 kilostacka idag till 100g tacka Så kan du där se hur premien förändras i nominella termer samt procentuellt i förhållande till det underliggande priset ifall guldspot föll till 1/10 i pris.

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 282
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #40 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 13:03:14 »
Detbvar menat som ett argument för att premien följer värdet mer än mängden  :P

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
« Svar #41 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 13:05:14 »
En väldigt viktig parameter som vi ej har diskuterat är inflationen.

Om guldpriset tiodubblas i värde så beror det med all sannolikhet att vi haft en hög/väldigt stark inflation.

Denna påverkar såklart premien. Om vi haft exempelvis en 100% inflation totalt (Priser på varor/tjänster har dubblats) så kommer även premien att dubblas. Premien är ju en vara/tjänst.

Om tiodubblingen utav guldpriset enbart beror på inflationen (Många anser ju att guld enbart följer inflatioen dvs det är en hedge mot inflation) så har vi ju ett nollsummespel.

10xguldpriset och 10x premiumpriset = Allt är detsamma och inget spelar någon roll. Det du dock har gjort är att du har bevarat din köpkraft dvs skyddat dig mot denna höga inflation.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
« Svar #42 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 13:07:42 »
Detbvar menat som ett argument för att premien följer värdet mer än mängden  :P

Ja exakt. Vilket jag förtydligade i exemplet på de större tackorna i mitt svar  :D

Jag ville bara klargöra att just på de små tackorna blir detta lite lurigt. Precis som jag också försökte förklara   ;)

Guld500

• Gäst
« Svar #43 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 13:08:15 »
Nej du måste sluta tänka att premien är beräknad utifrån x mängd guld. Det som jag fettextade i ditt inlägg är fel. Premien är baserad på priset.

Haha, du får sluta snacka om bananer och diamanter, det är bara förvirrande  :D

Jag menar inte x mängd guld, jag menar x mängd per enhet, dvs om du köper en 1 oz mynt eller 10 st 1/10 oz så är det samma mängd guld, men inte samma mängd per enhet.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
« Svar #44 skrivet: måndag 21, oktober 2013, 13:23:41 »

Haha, du får sluta snacka om bananer och diamanter, det är bara förvirrande  :D

Jag menar inte x mängd guld, jag menar x mängd per enhet, dvs om du köper en 1 oz mynt eller 10 st 1/10 oz så är det samma mängd guld, men inte samma mängd per enhet.

Haha.. ok.

Mängden per enhet är inte relevant för premien. Premien är en konstant i förhållande till priset per enhet och inte mängden per enhet.

Glöm mängden  ;)

Det är priset per enhet som du måste titta på.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes] 1kg silvertacka (udda och unik) by mega_n
Idag kl. 14:41

[Säljes] 25st 5kr 1935 by Grimi
Idag kl. 08:50

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
Idag kl. 00:57

Bilder på silver. by Fantom
Idag kl. 00:52

Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner? by august
Igår kl. 11:16

Fysiskt guld har börjat tryta hos Bank of England. by JohanB
måndag 03, februari 2025, 14:47:34

Guldmynt köpes by TheHun
måndag 03, februari 2025, 12:45:51

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Sarek
måndag 03, februari 2025, 10:05:11

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Coltrane
måndag 03, februari 2025, 09:13:37

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
lördag 01, februari 2025, 17:34:47

Bad jokes. by Philip
lördag 01, februari 2025, 13:29:08

Oseriösa säljare på Tradera. by RemusTh
fredag 31, januari 2025, 21:21:49

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 30, januari 2025, 08:32:51

Den amerikanska heraldiska örnen. Konspirationer... by Philip
lördag 25, januari 2025, 22:53:51

Ny medlem? Läs detta först! by Jakob264
lördag 25, januari 2025, 11:44:44