Alltid intressant när vi hittar ämnen där vi tycker olika och det blir debatt, men detta var ju oväntat mycket ;-)
Jag står fast vid min ståndpunkt och jag håller med om att det ingår många komponenter i beräkningen av premien och därigenom beror även våra gissningar om möjliga försäljningsvillkor (premier) av många komponenter. Men den mest väsentliga i detta fall (dvs orsaken till att mithril och jag kom till så olika slutsatser) är absolut att mithril räknade på handlarens utpris i båda ändar av transaktionen (som mega_n påpekade).
Det om det. För att fortsätta detta med vad man bör köpa så bifogar jag en liten scatter plot jag gjorde av Tavex priser nyss. Ingeting mindre än 5.8g (tar man med 1/10oz och 1/20oz så blir allting skevt eftersom de har så hög premie). Jag har även undvikit Belgisk Leopold 20Fr, eftersom den verkar helt tokigt prissatt just nu (3014kr).
Givetvis är de blå punkterna nere till höger allt större tackor, ingenting konstigt.
1 är 1/4oz Nugget vilket direkt kvalar in som absolut sämsta köp bland jag inkluderar
2 är mitt favoritmynt (US Double Eagle). Såna köper man inte pga pris/gram
3 är Napoleon III, klart prisvärt eftersom det är både litet och bra pris/gram. De gröna punkterna ovanför är andra klassiska små mynt: brittisk sovereign, tysk Wilhelm II och holländsk Wilhelmina
4 är 50 pesos vilket normalt är bättre pris/gram än det mesta, men just nu sämre än 1oz-mynten precis till vänster. Dåligt köp således.
5 är 50x1g combibar. Som sagt, den köper man inte heller pga pris/gram utan pga att man tror att det kan vara bra att kunna avyttra i så små enheter som 1g.
Jag vet inte om denna graf tillför någonting nytt, men för de som inte kollat så noga tidigare så kan man påpeka t ex att om man vill ha pang för pengen i små enheter så är det gamla klassiska mynt som gäller. Allting från 1/2oz och mindre är usla priser på moderna bullionmynt. Marknaden för moderna mynt är helt inställd på 1oz. Vill man ha större än 1oz så är det självklart tackor som gäller, men det är meningslöst att spara ihop till större än 100g. Gillar man mindre tackor så ser man (dvs jag ser, eftersom jag kan kolla alla punkterna) att det är samma pris/gram för 20g/1oz och 50g tackorna just nu, vilket givetvis innebär att man i första hand köper 20g eftersom den är mindre och i andra hand 1oz, eftersom det är en så väl etablerad storlek. 50g är ett dåligt köp, trots att pris/gram är ok.
august
Hej August,
Alltid intressant med diskussion

Jag tycker det är bra att diskutera saker som detta då det hjälper oss alla att göra så bra investeringar som möjligt inför framtiden. Viktigt att tänka på hur, varför man investerar som man gör och vad det kan ha för betydelse hur man har investerat bden dagen man ska sälja.
Jag vill dock inte riktigt än släppa ämnet då jag inser att min uträkning fortfarande kan misstolkas. Jag vill inte att folk ska springa och köpa små mynt med höga premier för att de tror att detta ger i slutändan den högsta vinsten ifall guldet tiodubblas.
För det gör det inte.Men!
Enligt ditt svar så så ser det ut som att du fortfarande inte håller med angående min uträkning. Jag ser två alternativ till detta. Antingen anser du att uträkningen är fel eller så ser du på saken mer generellt.
Detta är viktigt att förstå.
Jag har aldrig påstått att det mer generellt är en ekonomisk fördel att köpa små enheter med hög premie. Det jag dock säger i mitt exempel är att just Combibars är ekonomiskt försvarsbart att handla.
Varför min tes med combibars 50x1 stämmer:
Tänk så här. Den underliggande mängden guld du får för en viss summa pengar har ingen betydelse för att räkna ut premien. Tänk som så att när du går in på Tavex och köper guld för 3.000kr så får du en
"enhet" guld. Om den enheten är 1g. 10, eller 100g är oväsentligt. I stället för att tänka att priset tiodubblas så kan du lika gärna tänka att du får 1/10 dels guld för samma pris.
Vi tar Tavex som exempel.
En enhet guld (idag 10g) kostar hos dem idag 3.000kr. Spot är på 2730kr. Premien hos Tavex idag är alltså hela 270kr. (9,9%) Denna premie är tydligen rimlig eftersom den ser ut så idag och Tavex fortfarande har öppet.
Du har bestämt att köpa guld för 3.000kr i månaden. När så priset på guld går upp så får du alltså mindre och mindre enhet guld för dina 3.000kr. Men din premie är densamma. Om priset dubblas så får du 5g. Men du betalar fortfarande 2.730kr för själva guldet(spotpriset) och 270kr i premie.
Så här håller det på tills priset har tiodubblats eller rättare sagt du får 1/10 dels guld för dina 3.000kr dvs en 1g tacka när du lägger upp dina 3.000kr på disken. Men du betalar fortfarande 9,9% i premie.
Det är på detta vis jag gjorde min berälkning fast det här är lite bakvänt för att göra det extra tydligt. tycker du att detta är fel? i så fall vad i detta räkneexempel tycker du inte stämmer? Och hur räknar du dvs jag har ju räknat med alla parametrar som Mega_n tog med i sin post eftersom jag utgått från dagens premier men applicerat dem på en framtida mindre guldenhet.
Tro mig. Min uträkning gällande combibars stämmer

Verkligheten talar nog ännu mer för min tes
just gällande combibars då jag räknade på Tysklands låga premie. (bara 4,5%) på en 10g tacka. Försök köpa en 10g tacka på Tradera idag med bara 4,5% över spot

Man kan säga att Combibars är undantaget som bekräftar regeln. Detta för att det
idag är en extremt låg premie per enhet för att vara så små mängder guld (bara 1g tacka). I mitt exempel en premie på bara 7,7%. Detta är extremt lågt och faktiskt lägre premie än vad Svenska Tavex har på 1oz mynt. (Tavex ligger på ca: 8% för 1oz)
Hur ser då detta ut rent generellt vad gällande småmynt med en hög premie idag?
Låt oss applicera min beräkning på ett mynt. Vi tar 1oz och 1/10 oz Kangaroo hos Tavex. Jag gör exemplet exakt som jag gjorde mitt combibarsexedmpel.
Pris hos Tavex. 1oz 9.192kr. och 1/10oz 1.112kr Premiumen på en 1oz idag är 709kr (8,4%). (Spot 8483kr/oz)
Om man köper 10 st 1/10 oz mynt så borde man kunna sälja dessa 1/10 mynt i framtiden vid en tiodubling utav priset med en premium på 709kr (alltså vad ett 1oz mynt har i premium idag)
10 x 709 = 7090kr
Priset för 10 st 1/10oz mynt idag är 11.120kr. och har då en en premium på 2.637kr (
31%)
Spotpris för 1oz = 8483kr
10 x 8483 + 7090=
91.920krOm vi då jämför detta mot att köpa en 1oz som har en lägre premie får vi följande..
(Nu finns det tyvärr inga 10oz mynt utan vi får göra ett antagande på vad premien för ett sådant skulle ligga på ifall det fanns. Med tanke på Tavex premium på 250g tackor osv så låter 5,5% rimligt)
Ett 10oz mynt idag är att jämföra med ett 1oz mynt ifall priserna tiodubblas när vi kollar på premien.
Premien på ett 10oz mynt idag är 4.666kr.
Premien på ett 1oz mynt idag är 709kr.
1oz myntet kostar idag 9.192kr med en premie på 709kr. Förväntad premie vid en tiodubbling är 4.666kr.
Spotpris för 1oz är 8.483kr.
10 x 8.483 + 4.666 =
89 496kr.Summup:
Som ni ser är skillnaden inte speciellt stor i slutändan. Bara 91.902-89469 = 2.451kr.
Men! Eftersom premien var så förbaskat hög på 1/10 dels oz mynten så har du bara råd att köpa 8 mynt för samma pris som ett 1oz mynt.
8 x 1112 = 8.896kr.
Ett 1 oz mynt kostade ju 9.192 kr så skiljer bara 300kr här.
Då blir uträkningen så här:
(8 x 8.483) + (8 x 709) = 67.864 + 5.672 =
73.536krOj då! vad hände nu? jo här ser vi slutsumman av vad en skyhög premie i början på ett 1/10 mynt gör i slutändan ifall spotpriset tiodubblas.
Du har helt plötsligt bara 73.536kr i förväntat slutpris istället för ca: 90k!!!!Jag har återigen räknat på Handlarens(Tavex) försäljningspriser och givetvis så kan vi inte få riktigt samma höga premie när vi säljer på begagnatmarknaden. Men vi har även räknat på Handlarens försäljningspriser vid inköpet av guldet och man kan ju lika gärna köpa sitt guld privat och då betala en lägre premie initialt.
Vi vet inte vad som exakt kan vara en skälig premie på begagnatmarknaden i framtiden vid en tiodubbling av priset men vi kan dra logiska slutsatser från hur det ser ut idag.
1. Ju mer guld du får för pengarna idag (låg premie) Desto mer kommer du att tjäna i slutändan vid en tiodubbling utav priset. (combibars 50X1 kan här vara undantaget)
2. Riktigt dyra objekt såsom 1 kilo guld idag kommer vara svårt att sälja på exempelvis tradera. Risken är stor att bara handlare kommer vilja lösa in dina 100g tackor (som du får 270k för vid tiodubbling). Och handlarna kommer betala en kass premie.
3. Ju högre pris på det du ska sälja desto mer rabatt/lägre premie förväntar sig en köpare behöva betala. Detta ser vi på exempelvis 100g tackorna som säljs på tradera idag och exempelvis Monsterboxen med Eagles som gick med en rejäl rabatt jämförelsevis mot pris hos handlare.
4. De mindre dyra objekten på tradera är lätta att sälja och de genererar en hög premie. 10g tackor och mindre samt även om du ser på singel-silvermynt osv. Det är till och med så att premien på dessa ofta blir högre än om du köper hos en handlare (vilket är lite komiskt lol)
5. Du kan vara mer flexibel med mindre enheter än med stora. Om du tex bara köper 1oz mynt idag så betänk att när du ska sälja dem så är de värda 90k. Att sälja ett enda mynt blir en stor affär när du egentligen kanske är i behov av 10k. Att äga tex en combibar på 50x1g är som att äga 50st 10g tackor i framtiden vid en tiodubbling.
PS. Bra inlägg August med bra graf som visar vilka mynt som är mer prisvärda än andra.