Författare Ämne: Köpa Guldmynt.  (läst 48165 gånger)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
SV: Köpa Guldmynt.
« Svar #15 skrivet: fredag 18, oktober 2013, 16:58:38 »
Den distinktionen saknar vi såvitt jag vet i svenskan och vi kallar allt från SBSS till Swea för "mynt".
Pobjoys officiella benämning på Swea är en "medallion" eller möjligen "medal" (även om de oftast själva säger coin till vardags). Detta gäller även för svenska förhållanden, där Swea är att betrakta som en medalj. Att det känns ovant att säga så beror förmodligen på att liknande projekt numera är ovanliga i vårt land. Historiskt sett så har det dock varit relativt vanligt att ge ut medaljer (dessa är dessutom ett stort samlarområde internationellt). De var många gånger designade av samma gravörer som gjorde de officiella mynten fast de här fick lite större svängrum.
"Rounds" har jag nog mest sett på sidor från USA.
För övrigt finns det en del gråzoner även kring begreppet "mynt". Se bara på mynttackorna från Cook Island och de omdiskuterade mynten från Somalia. När det gäller guldmynt så har vi ju Dukater, vilka numera borde vara att betrakta som medaljer.

Utloggad Silver_Neo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 149
« Svar #16 skrivet: fredag 18, oktober 2013, 21:09:27 »
Håller med er alla att det är bättre att hålla sig till 10gr och mindre, några 1oz lär det bli också men det kommer längre fram.

Kollade 50x1 tackor på bessergold.de men Tavex är ca. 250kr billigare just nu. Det blir till att vänta ett tag men en sådan karta hade varit nice!

Får se vad som kommer att köpas denna månaden, beslut ångesten av vad som kommer att bli det första guldköpet är stort nu :/

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #17 skrivet: fredag 18, oktober 2013, 21:44:37 »
Tror att det som i min ungdom gällde gäller än i dag.
Alltså 1 kr blandat smågodis.

Någon större typ 100gr tacka , några mindre typ 1oz mynt, och resten lite blandat smågodis.
Allt naturligtvis utifrån vars och ens plånbok.
Exemplet ovan kräver dock en investering på ca. 50-100.000kr vilket inte är vad som vi alla har idag.
Men man kan se det över tid och så länge vi inte har en guldstandard är det ok att köpa på sig mer allt eftersom.

Utloggad Silver_Neo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 149
« Svar #18 skrivet: fredag 18, oktober 2013, 22:32:43 »
Tror att det som i min ungdom gällde gäller än i dag.
Alltså 1 kr blandat smågodis.

Någon större typ 100gr tacka , några mindre typ 1oz mynt, och resten lite blandat smågodis.
Allt naturligtvis utifrån vars och ens plånbok.
Exemplet ovan kräver dock en investering på ca. 50-100.000kr vilket inte är vad som vi alla har idag.
Men man kan se det över tid och så länge vi inte har en guldstandard är det ok att köpa på sig mer allt eftersom.

PÅ min tid var det 10kr blandpåse :/
Men absolut, det är så jag gör med silvret men iom att silver tackor är min favorit att samla på så kör jag mest på det.
Ser detta som en långtidsinvestering ala pensionen och förhopningsvis så kommer ekonomin inte bli så tight att jag måste sälja av något men i dessa tider så kan man inte vara säkert på något.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2093
  • Affärsomdömen: 50
Köpa Guldmynt.
« Svar #19 skrivet: fredag 18, oktober 2013, 22:48:22 »
Jag köper inte mithril_hunters räkneexempel. Sorry

Din utgångspunkt är (som jag förstår det) att "premien" är en relativt fix procentsats av det underliggande metallvärdet. Jag tror snarare att premien är en konstant som skall täcka hantering och präglingskostnader. Om det kostar X att prägla ett 1oz mynt så kostar det givetvis mer att prägla fem 6 gramsmynt. Men om guldpriset tiofaldigas med allt annat detsamma så kostar inte präglingen plötsligt mycket mer. Jag tror alltså att högre PM-priser kommer att medföra lägre premier.

Dvs jag är skeptisk till att man vid en framtida försäljning av 50 st 1g combibarfragment skall räkna med att få en premie väsentligt större än den premie man själv betalade idag. Lite högre kanske, men jag tror att det är klokt att se premien som ett nollsummespel (du får ut den premie du satte in, men inte mer). Att tro att premien skall värdestegras bara för att metallen gör det verkar allt annat än givet.

Att betala hög premie är kanske riskfritt i den bemärkelsen att man får tillbaka insatsen, men inte om man betänker alternativplaceringen att istället köpa mer metall som har lägre premie och därigenom högre värdestegring om metallpriset stiger X procent.

Min åsikt är fortfarande att det är ok att betala en premie för att få mindre enheter eftersom det ger större flexibilitet. Någon enstaka gång betalar jag även en hög premie för att ett mynt är extra vackert, men det är sällan. Men eftersom det minskar utväxlingen är det viktigt att även ha enheter med lägre premie, vilket oftast men inte alltid betyder större storlek. När man hittar små enheter med låg premie så är det ofta köpvärt. Jag tror inte att jag köpt en enda guld eller silverbit (utom min första silvertacka på åttitalet) i mitt liv utan att räkna på premien för att se till att jag väljer rätt.

Men å andra sidan så är jag en siffernörd, så det är kanske jag som är konstig.

august

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #20 skrivet: fredag 18, oktober 2013, 23:28:36 »

Din utgångspunkt är (som jag förstår det) att "premien" är en relativt fix procentsats av det underliggande metallvärdet. Jag tror snarare att premien är en konstant som skall täcka hantering och präglingskostnader. Om det kostar X att prägla ett 1oz mynt så kostar det givetvis mer att prägla fem 6 gramsmynt. Men om guldpriset tiofaldigas med allt annat detsamma så kostar inte präglingen plötsligt mycket mer. Jag tror alltså att högre PM-priser kommer att medföra lägre premier.

Dvs jag är skeptisk till att man vid en framtida försäljning av 50 st 1g combibarfragment skall räkna med att få en premie väsentligt större än den premie man själv betalade idag. Lite högre kanske, men jag tror att det är klokt att se premien som ett nollsummespel (du får ut den premie du satte in, men inte mer). Att tro att premien skall värdestegras bara för att metallen gör det verkar allt annat än givet.

Att betala hög premie är kanske riskfritt i den bemärkelsen att man får tillbaka insatsen, men inte om man betänker alternativplaceringen att istället köpa mer metall som har lägre premie och därigenom högre värdestegring om metallpriset stiger X procent.

Min åsikt är fortfarande att det är ok att betala en premie för att få mindre enheter eftersom det ger större flexibilitet. Någon enstaka gång betalar jag även en hög premie för att ett mynt är extra vackert, men det är sällan. Men eftersom det minskar utväxlingen är det viktigt att även ha enheter med lägre premie, vilket oftast men inte alltid betyder större storlek. När man hittar små enheter med låg premie så är det ofta köpvärt. Jag tror inte att jag köpt en enda guld eller silverbit (utom min första silvertacka på åttitalet) i mitt liv utan att räkna på premien för att se till att jag väljer rätt.

august

Hej August

Jag tror du får ta och läsa min uträkning igen. Självklart så är det bara ett antagande/beräkning som kanske inte kommer att stämma men precis som du säger så är premiumen en dels fixed kostnad för prägling per enhet men även en procentuell beräkning utav det underliggande värdet och vad som kan anses rimligt utav en köpare att betala i premie.

Om din tes vore korrekt att det bara var en konstant så är i så fall dagens premier helt fel. I mitt räkneexempel så har jag helt enkelt bara utgått från hur premierna ser ut idag.

Som du vet är premien lägre i % för större tackor men högre i nominella termer. Om du kollar premierna idag och som jag skrev i mitt exempel så är premien på Coininvest hemsida 10 Euro på en 2g tacka och premien är 233 Euro på en 500g tacka. Så tillverkningskostnaden är verkligen ingen fixed kostnad per enhet. Premien är en mix.

Det är inte alls säkert att min beräkning kommer att stämma. Premierna i framtiden vid ett högre guldpris kan komma att sjunka procentmässigt och de kan även komma att öka.

Men om vi utgår från att premiumen procentmässigt är lika vid en tiodubbling av priset utav det underliggande värdet och att det är en enhet vi jämför så är beräkningen korrekt.

Dvs en 1g tacka i framtiden vid en tiodubbling utav guldpriset kommer att ha ett pris på 309, 7 Euro och en premium på 14,17 Euro.

I kronor blir då priset på en 1g guldtacka 2715kr med en premium på 129kr. Faktiskt inte så mycket. Totalt 2844kr. Premiumen i procent blir bara 4,5%.

Dvs samma premium som du betalar på en 10g tacka idag för 2800kr. Och då är det en låg premie i förhållande till svenska återförsäljare.

Detta är såklart bara ett antagande men jag tycker det låter rimligt.  :)

Tror du att premien kommer bli lägre än 4,5% på en guldtacka som du köper för 2.800kr i framtiden eller högre?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #21 skrivet: lördag 19, oktober 2013, 16:29:06 »

august

Av anledning att jag tänker ungefär likadant så tycker jag inte du är konstig utan rent av riktigt normal.
Dock är jag ej siffernörd vilket kanske spelar mindre roll

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
« Svar #22 skrivet: lördag 19, oktober 2013, 17:16:18 »

august

Av anledning att jag tänker ungefär likadant så tycker jag inte du är konstig utan rent av riktigt normal.
Dock är jag ej siffernörd vilket kanske spelar mindre roll

Jag antar att du menar att du inte heller köper mitt resonemang. så antingen så är jag otydlig i förklarandet eller så är mitt resonemang fel.. Hmm..

I mitt antagande vid en tiodybbling av guldspot ger min uträkning följande.

Citera
I kronor blir då priset på en 1g guldtacka 2715kr med en premium på 129kr. Faktiskt inte så mycket. Totalt 2844kr. Premiumen i procent blir bara 4,5%.

Så ser det ju ut idag på 10g tackorna och faktiskt så tar de svenska återförsäljarnha det dubbla. Ca: 8% på 10g tackorna och folk handlar ändå..

Denna premiumen är full rimlig för dels så har handlarna en inköpskostnad strax över spot. Det kostar ju att tillverka tackorna samt en viss logistik. sedan ska ju handlaren göra en liten vinst. Utan vinst så lägger handlaren ner.

Så enligt min uträkning då premiumen på en guldtacka på 1g som kostar 2844kr i butik är 129kr så blir vinsten väldigt liten. Faktiskt så liten att det är troligare att premiumen blir högre. Som sagt så är premiumen ungefär det dubbla idag om du går in på Tavex och handlar guld för 3.000kr.

Anledningen till att ni kanske finner mitt resonemang missvisande är för att Det är en extrem låg premium per enhet idag ifall du löper en 50x1g Combibar.

Citera
Priset för denna combibar idag är 1677,6 Euro. och har en premium på 129,1 Euro.

Premiumen är bara alltså bara 129/50 = 2,58 Euro.

Det är alltså bara 23 kr per enhet i premium.

Om spot tiodubblas så kommer en 1g guldtacka kosta 2715 kr.

Det är verkligen inte rimligt att handlaren bara lägger på 23 kr i premium för denna tacka för det skulle inte ens täcka hans inköpskostnad.

Så som jag ser det ifall mitt resonemang vore felaktigt så är i så fall premiumpriserna idag felaktiga. För de är ej bara baserade bara på en konstant av hanteringen utan är en mix utav en konstant utav hanteringen samt det underliggande värdet samt vad en handlare måste ta/kan ta för att gå runt.

PS. I mitt exempel med just combibaren så blir det lite missvisande just på grund utav den extremt låga premien per enhet. Normalt så köper man mindre mynt eller tackor och där är premiumen mycket högre. Både i % och per enhet men framförallt i jämförelse per enhet.

*cheers*  :)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1968
  • Affärsomdömen: 215
« Svar #23 skrivet: söndag 20, oktober 2013, 04:16:02 »
Jag köper inte heller mithrils förenklade resonemang.

Premium innehåller flera komponenter. Bland annat. Jag spånar lite här (inte helt genomtänkt men kan kanske ge någon input)...

Plats/tillgänglighets-premium:
Först spotpriset naturligtvis, men även här kan finnas en premium på guldpriset beroende på hur lätt det är att få tag i guldet eller om det

finns överskott eller underskott eller stora lager etc...
(Denna premium varierar från land till land och är för tillfället betyligt högre i Kina och Inden t ex...)

Hedgepremium:
Många stora handlare hedgar sina lager på någon pappersmarknad. De kostar en del men minskar risken för handlaren. Ifall handlaren inte hedgar ar han en stor risk och kan därför ibland höja premien under osäkra förhållanden då priserna varierar snabbt. Dvs han kan kanske inte direkt köpa in samma mängd guld för samma spotpris för att återförsäljarna inte har varan tillgängligt. Att notera här är att ifall det inte skulle finnas någon pappersmarknad att hedga risken med så skulle handlarna och återförsäljarkedjan inte kunna fungera för vem skulle vilja sitta med hela prisrisken. Många handlare som trots allt försökte handla i det här läget riskera konkurs  (eller stora vinster) beronende på prisförändringar... (När det var brist och mycket slutsålt i april så varierade tex Libery Silvers priset på en
guldtacka/mynt från ca 3-10% om jag minns rätt. Det skulle kunna bero på detta.

Produktionspremium:
Tillverkningskostnad som ju naturligtvis är högre för små enheter än för stora. Det är därför en 400oz guldtacka ligger mycket nära spot medan en 1 gramstacka har betydligt högre procentuell premium.

Kapitalpremium:
En handlares lager måste ju finansieras. Därför kan det vara smart att välja produkter dör man kan tjäna mest pengar i förhållande hur mycket kapital låser upp. Dvs vettigare att köpa in populära små produkter med bra marginal istället för att ligga med en stor guldtacka i lagret som man även om man säljer den tjänar väldigt lite procentuellt på...

Hanteringspremium:
Den här liknar ju produktionspremium mycket då den är beroende på hur mycket jobb och hantering man måste göra för försäljning.Att processa och packa 1 gramstackor tar mycket tid per gram. Större tackor betydligt mindre jobb per gram...
Allt detta tillsammans gör att det finns en sweet spot men lagom stora enheter med lämplig premium för att kunna få en vinst av hanteringen.

Vinstpremium:
All verksamhet som ska fortgå bör ju gå med vinst. En guld/silver handlare har en liten genomsnittlig vinst som går till företaget och dess utveckling och aktieägare.

Fortsättning följer (kanske)...

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #24 skrivet: söndag 20, oktober 2013, 04:25:53 »
Mithril...

Du räknar i dina exempel på vad handlaren tar för premium...

Om du har köpt nu och vill sälja i framtiden kommer du (troligen) inte kunna sälja med samma premium som säljaren. (Varför köpa från dig när man kan köpa från en riktig handlare?)

För att du ska attrahera köpare får du nog lägga dig mittemellan handlarens köp och säljpris. Detta göra att du kanske endast kan få ut halva den premium som handlaren får ut.

Och när nu pratar om Combibars 100x1 gram eller 50x1gram så är det just 1(en) enhet. Dvs hanteringskostnaderna blir inte högre för handlaren jämfört med en 50 eller 100grams solid tacka.
I detta fall är det lite högre tillverkningskostnader samt Cool-premien och användbarhetspremien och förhoppningspremien(att premien per delad enhet blir större) som gör att dessa säljs med högre pris.

Missförstå mig inte, jag har både silver och guld-combibars just av dessa anledningar men förvänta dig inte att du skulle göra en gigantisk vinst på att sälja dessa en och en även vid en 10-dubblig av priset jämfört med större tackor. Det skulle åtminstone bli mycket jobb att hantera/sälja/posta dessa en och en...

/H

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 282
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #25 skrivet: söndag 20, oktober 2013, 09:46:39 »
Mithril...

Om du har köpt nu och vill sälja i framtiden kommer du (troligen) inte kunna sälja med samma premium som säljaren. (Varför köpa från dig när man kan köpa från en riktig handlare?)

För att du ska attrahera köpare får du nog lägga dig mittemellan handlarens köp och säljpris. Detta göra att du kanske endast kan få ut halva den premium som handlaren får ut.

Och när nu pratar om Combibars 100x1 gram eller 50x1gram så är det just 1(en) enhet. Dvs hanteringskostnaderna blir inte högre för handlaren jämfört med en 50 eller 100grams solid tacka.
I detta fall är det lite högre tillverkningskostnader samt Cool-premien och användbarhetspremien och förhoppningspremien(att premien per delad enhet blir större) som gör att dessa säljs med högre pris.

Missförstå mig inte, jag har både silver och guld-combibars just av dessa anledningar men förvänta dig inte att du skulle göra en gigantisk vinst på att sälja dessa en och en även vid en 10-dubblig av priset jämfört med större tackor. Det skulle åtminstone bli mycket jobb att hantera/sälja/posta dessa en och en...

/H

Det bör ju gå att köpa combibars, bryta isär dom och sälja varje gram för sig på exempelvis tradera/ebay.  Att lägga sig lite lägre än vanliga 1 gr tackor bör ju få dom sålda till en förtjänst.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #26 skrivet: söndag 20, oktober 2013, 10:54:10 »
Mithril...

/H

Det bör ju gå att köpa combibars, bryta isär dom och sälja varje gram för sig på exempelvis tradera/ebay.  Att lägga sig lite lägre än vanliga 1 gr tackor bör ju få dom sålda till en förtjänst.

Hinner inte räkna på det just nu men med traderas avgifter på 8% och det jobb du måste lägga ned gör nog att det inte är så attraktivt ändå...

/H

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
« Svar #27 skrivet: söndag 20, oktober 2013, 11:00:58 »
Jag köper inte heller mithrils förenklade resonemang.

Premium innehåller flera komponenter. Bland annat. Jag spånar lite här (inte helt genomtänkt men kan kanske ge någon input)...

Plats/tillgänglighets-premium:
Först spotpriset naturligtvis, men även här kan finnas en premium på guldpriset beroende på hur lätt det är att få tag i guldet eller om det

finns överskott eller underskott eller stora lager etc...
(Denna premium varierar från land till land och är för tillfället betyligt högre i Kina och Inden t ex...)

Hedgepremium:
Många stora handlare hedgar sina lager på någon pappersmarknad. De kostar en del men minskar risken för handlaren. Ifall handlaren inte hedgar ar han en stor risk och kan därför ibland höja premien under osäkra förhållanden då priserna varierar snabbt. Dvs han kan kanske inte direkt köpa in samma mängd guld för samma spotpris för att återförsäljarna inte har varan tillgängligt. Att notera här är att ifall det inte skulle finnas någon pappersmarknad att hedga risken med så skulle handlarna och återförsäljarkedjan inte kunna fungera för vem skulle vilja sitta med hela prisrisken. Många handlare som trots allt försökte handla i det här läget riskera konkurs  (eller stora vinster) beronende på prisförändringar... (När det var brist och mycket slutsålt i april så varierade tex Libery Silvers priset på en
guldtacka/mynt från ca 3-10% om jag minns rätt. Det skulle kunna bero på detta.

Produktionspremium:
Tillverkningskostnad som ju naturligtvis är högre för små enheter än för stora. Det är därför en 400oz guldtacka ligger mycket nära spot medan en 1 gramstacka har betydligt högre procentuell premium.

Kapitalpremium:
En handlares lager måste ju finansieras. Därför kan det vara smart att välja produkter dör man kan tjäna mest pengar i förhållande hur mycket kapital låser upp. Dvs vettigare att köpa in populära små produkter med bra marginal istället för att ligga med en stor guldtacka i lagret som man även om man säljer den tjänar väldigt lite procentuellt på...

Hanteringspremium:
Den här liknar ju produktionspremium mycket då den är beroende på hur mycket jobb och hantering man måste göra för försäljning.Att processa och packa 1 gramstackor tar mycket tid per gram. Större tackor betydligt mindre jobb per gram...
Allt detta tillsammans gör att det finns en sweet spot men lagom stora enheter med lämplig premium för att kunna få en vinst av hanteringen.

Vinstpremium:
All verksamhet som ska fortgå bör ju gå med vinst. En guld/silver handlare har en liten genomsnittlig vinst som går till företaget och dess utveckling och aktieägare.

Fortsättning följer (kanske)...

I mitt exempel så var antagandet att spotpriset på guld 10 dubblades men allt annat lika. Dvs ingen speciell brist på guld som kan göra att premierna sticker i höjden.

Det kan även bli så att vid en tiodubbling utav guldspot så kommer det vara många fler handlare då guld är det enda folk pratar om och vill ha. Nu idag har vi en handfull svenska återförsäljare. I framtiden kanske vi har hundratals. Detta gör att priserna/premiumen pressas eftersom konkurrensen är högre.

Därav att jag tog en Tysk återförsäljares priser då konkurrensen där är mycket hårdare än i Sverige och premierna på guld också är väsentligt lägre.

Alla parametrar Mega_n som du tar upp i ditt inlägg återspeglas i dagens premiumpriser eller hur?

Som jag påpekat tidigare
Citera
Så som jag ser det ifall mitt resonemang vore felaktigt så är i så fall premiumpriserna idag felaktiga

Precis som du säger så baseras inte premiumen på bara en konstant/enhet för hantering, produktion osv. Utan det är en massa parametrar. Vikten på guldtackan har en extremt liten betydelse i dessa beräkningar Helt försumbar faktiskt så därför så kan du aplicera dagens premium på en 10g tacka på en 1g tacka i framtiden vid en tiodubbling av spotpriset.

Ditt inlägg styrker faktiskt min tes.  ;)

Mithril...

/H

För att göra mitt räkneexempel enkelt så utgick jag från handlarnas premium. Men visst har du rätt i att det riktigt intressanta är vad man själv kan ta ut för premium den dag man säljer och inte vad handlarna kan ta i premium.

Detta talar starkt för att köpa små enheter.

Först vill jag poängtera att jag tog en tysk handlares premier som grund i mitt exempel. Om du går in och tittar på Libertys premium på 10g tackor idag så är de på ca: 9% Och inte låga 4,5% som jag räknat på i mitt exempel. Tavex ligger på nästan 10% i premium på sina 10g tackor.

Vidare om du ser på vad 10g tackorna på tradera går för så har jag vid ett flertal tillfällen sett dem säljas för ett högre pris än vad man kan köpa dem för hos Tavex. Dvs en premium på typ 15%.

Jag har tom skrivit ett inlägg om detta.

50g guldtacka är uppe i 15.900kr nu på tradera. Sluttid om ca: 1 timme. Medans man kan köpa en 50g guldtacka (ocirkulerad) hos tavex för 15.153kr...  ???

http://www.tradera.com/perth-mint-50-gram-fine-gold-999-9-auktion_302605_179782853

Och detta var en 50g tacka. Överpriserna/premiumen stiger ju mindre tackorna är Eller ju lägre priset är..
och även om du ser på singelsilvermynt.

Begagnatmarknaden är uppenbarligen beredd att betala en bra premie(tom överpremie) på PM som inte överstiger en för hög prissumma.

Men om du tittar på 100g tackorna på Tradera så får du helt plötsligt en liten rabatt istället för om du köper hos en handlare. Och 1 kilos tacka har jag aldrig sett till salu på tradera.

Ett annat exempel. Kommer du ihåg Monsterboxen utav silverEagels som såldes på Tradera? Alla förväntade sig en rejäl rabatt på denna i förhållande till butikspris. Och det blev det också. Dvs premiumen på denna blev kass! Varför då? Jo för att priset var så högt.

Så om du köper 100g tackor idag och tror du kommer tjäna mer pengar på dem vid en tiodubbling utav spotpriset för att premiumen idag är lite lägre på dem i % tror jag man lurar sig själv lite.

För som sagt hur ofta ser du 1 kilos guldtackor till salu på tradera? Och om du såg en hur stor tror du premiumen skulle vara på denna? den skulle rent av kunna bli negativ faktiskt.

Om du bara köper större tackor idag för att du jagar så låg premium i % som möjligt så tror jag man förlorar på det vid en tiodubbling av spot. För den enda som du kommer kunna sälja till är en handlare. Och han kommer betala spot och kanske någon promille över.

Spot idag är 271.600kr för 1 kilo guld.

Tavex betalar 271.728kr......  :o   Och det min vän är riktigt kasst!!!! 

Puh... långt inlägg   ;D

http://www.tavex.se/index.php?main=126&productID=1154&e30b43dc54641d888414732c182bcaf5=bc43d3ca864c9d29b18721f591cf7039
« Senast ändrad: söndag 20, oktober 2013, 11:43:47 av mithril_hunter »

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
« Svar #28 skrivet: söndag 20, oktober 2013, 11:17:13 »

Det går säkert. Eftersom premiumen idag bara är ca: 23kr för en 1g tacka om du köper combibar o delar upp den.

Men jobbet med att hålla på och posta och sälja osv samt att tradera tar en liten avgift gör att det nog inte är värt besväret.

Men som du kanske har märkt så är det många som tex köper in numismatiska mynt förmodligen i bulk från billiga tyska näthandlare och sedan säljer dessa silvermynt en och en på tradera.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #29 skrivet: söndag 20, oktober 2013, 11:18:41 »
Om guld var pengar och skulle användas i verkligheten (en möjlighet i framtiden) istället för att hanteras som en FOREX-valuta där banken eller växlingskontoret tar en spread mellan köp och sälj så skulle det rätta premiumen vara noll(0%). Guld som guld. Köppris samma som säljpris. (Tillverkningskostnaden är liten i förhållandet till värdet. Och kan kanske "ingå" i spotpriset.)

Dvs, om du skulle köpa något för guld(byta mot andra verkliga varor eller tjänster) borde marknadspriset vara det som används. (ev lika med spotpriset plus en liten fast procent). Premien borde vara noll. Jämför med mynt där myntverket tar smällen av tillverkningskostnaden (eller tjänar seniorage på det). Det är inget som kunden normalt tänker på...

/H

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes] 1kg silvertacka (udda och unik) by mega_n
Idag kl. 14:41

[Säljes] 25st 5kr 1935 by Grimi
Idag kl. 08:50

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
Idag kl. 00:57

Bilder på silver. by Fantom
Idag kl. 00:52

Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner? by august
Igår kl. 11:16

Fysiskt guld har börjat tryta hos Bank of England. by JohanB
måndag 03, februari 2025, 14:47:34

Guldmynt köpes by TheHun
måndag 03, februari 2025, 12:45:51

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Sarek
måndag 03, februari 2025, 10:05:11

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Coltrane
måndag 03, februari 2025, 09:13:37

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
lördag 01, februari 2025, 17:34:47

Bad jokes. by Philip
lördag 01, februari 2025, 13:29:08

Oseriösa säljare på Tradera. by RemusTh
fredag 31, januari 2025, 21:21:49

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 30, januari 2025, 08:32:51

Den amerikanska heraldiska örnen. Konspirationer... by Philip
lördag 25, januari 2025, 22:53:51

Ny medlem? Läs detta först! by Jakob264
lördag 25, januari 2025, 11:44:44