Författare Ämne: American eagle eller lunar 2  (läst 20260 gånger)

Inloggad 9darter

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 737
  • Affärsomdömen: 27
SV: American eagle eller lunar 2
« Svar #15 skrivet: lördag 19, oktober 2013, 22:25:59 »
Personligen betalar jag inget extra för inplastade tackor.
Den som säljer förfalskningar kan förstås lätt plasta in varorna i förfalskade emballage.
Jag vill kunna mäta, väga och känna på det jag köpt.

Utloggad Frederyck

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
American eagle eller lunar 2
« Svar #16 skrivet: söndag 20, oktober 2013, 13:00:56 »
Personligen betalar jag inget extra för inplastade tackor.
Den som säljer förfalskningar kan förstås lätt plasta in varorna i förfalskade emballage.
Jag vill kunna mäta, väga och känna på det jag köpt.

Jag håller med. Det är betydligt lättare att förfalska plastförpackningar, papper med intyg på osv än det är att förfalska en stycke guld som man kan klämma på, mäta och väga.

Utloggad mithril_hunter

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
SV: American eagle eller lunar 2
« Svar #17 skrivet: söndag 20, oktober 2013, 13:26:34 »
Guldtackor kan vara lite lurigt när de är inplastade att veta om de är äkta eller inte.

Bästa sättet att säkert veta att man inte blir lurad är förmodligen 1 oz mynt. Man kan då ha med sig ett mynt som man vet är äkta(köpt av Seriös mynthandlare osv..) Man kan då jämföra med detta referensmynt.

Är omkretsen, tjockleken, vikten och utseendet samt pingljudet detsamma så kan man vara tämligen säker på att man ej blir lurad.

Allt detta går ej att kolla på en inplastad tacka. Även tackor som inte är inplastade är svårare att kolla äktheten då det inte oftast är en speciell standard hur de ser it i tjocklek, diameter osv samt att de inte har något pingljud. Att bara väga en 10g tacka och vikten visar sig stämma är defenitivt ingen garanti för att den är äkta.

American Eagles och Krugerrand är gjorda för att tåla lite cirkulation och jag gillar att kunna klämma och känna på mina mynt.

Denna diskussion påminner om en true story.

Jag intervjuade en som sökte jobb på mitt företag. Han hade tidigare jobbat med försäljning utav diamanter. Detta var en mycket het bransch för ca: 5-10 år sedan. Så vi kom in på detta ämne och han berättade att det var många suspekta säljare i branschen. Ett vanligt knep var att sälja diamanter i förseglade/plomberade förpackningar. Denna försegling garanterade att diamanten var äkta. Den hade en låt oss kalla det AAA rating.

Men ifall förseglingen/plomberingen bröts så tappade den sin AAA rating och handlaren sa att vid bruten plombering så försvann hans garanti att den var äkta. Hans äkthetsgaranti gällde bara vid obruten förpackning.

Ser ni dilemmat här? Handlaren kunde lika gärna stoppat glasbitar i sina förpackningar och ingen vågade/ville bryta förpackningen för att kolla för då försvann ju äkthetsgarantin.. lol  ;D

Utloggad machinshin

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 282
  • Affärsomdömen: 11
SV: American eagle eller lunar 2
« Svar #18 skrivet: söndag 20, oktober 2013, 13:43:51 »
Guldtackor kan vara lite lurigt när de är inplastade att veta om de är äkta eller inte.

Bästa sättet att säkert veta att man inte blir lurad är förmodligen 1 oz mynt. Man kan då ha med sig ett mynt som man vet är äkta(köpt av Seriös mynthandlare osv..) Man kan då jämföra med detta referensmynt.

Är omkretsen, tjockleken, vikten och utseendet samt pingljudet detsamma så kan man vara tämligen säker på att man ej blir lurad.

Allt detta går ej att kolla på en inplastad tacka. Även tackor som inte är inplastade är svårare att kolla äktheten då det inte oftast är en speciell standard hur de ser it i tjocklek, diameter osv samt att de inte har något pingljud. Att bara väga en 10g tacka och vikten visar sig stämma är defenitivt ingen garanti för att den är äkta.

American Eagles och Krugerrand är gjorda för att tåla lite cirkulation och jag gillar att kunna klämma och känna på mina mynt.

Denna diskussion påminner om en true story.

Jag intervjuade en som sökte jobb på mitt företag. Han hade tidigare jobbat med försäljning utav diamanter. Detta var en mycket het bransch för ca: 5-10 år sedan. Så vi kom in på detta ämne och han berättade att det var många suspekta säljare i branschen. Ett vanligt knep var att sälja diamanter i förseglade/plomberade förpackningar. Denna försegling garanterade att diamanten var äkta. Den hade en låt oss kalla det AAA rating.

Men ifall förseglingen/plomberingen bröts så tappade den sin AAA rating och handlaren sa att vid bruten plombering så försvann hans garanti att den var äkta. Hans äkthetsgaranti gällde bara vid obruten förpackning.

Ser ni dilemmat här? Handlaren kunde lika gärna stoppat glasbitar i sina förpackningar och ingen vågade/ville bryta förpackningen för att kolla för då försvann ju äkthetsgarantin.. lol  ;D

Hehe jo jag förstår dilemmat =)    Moment 22 i sitt esse.   
Någon som vet hur det ligger till.  Får man samma för sina tackor/mynt som är förseglade som dom man öppnat och klämmt på ?   Har ju varit diskussioner om detta innan där folk hävdar att man tappar alltid lite värde ifall dom är "hanterade"


Inloggad mega_n

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: American eagle eller lunar 2
« Svar #19 skrivet: söndag 20, oktober 2013, 15:10:32 »
Guldtackor kan vara lite lurigt när de är inplastade att veta om de är äkta eller inte.

Bästa sättet att säkert veta att man inte blir lurad är förmodligen 1 oz mynt. Man kan då ha med sig ett mynt som man vet är äkta(köpt av Seriös mynthandlare osv..) Man kan då jämföra med detta referensmynt.

Är omkretsen, tjockleken, vikten och utseendet samt pingljudet detsamma så kan man vara tämligen säker på att man ej blir lurad.

Allt detta går ej att kolla på en inplastad tacka. Även tackor som inte är inplastade är svårare att kolla äktheten då det inte oftast är en speciell standard hur de ser it i tjocklek, diameter osv samt att de inte har något pingljud. Att bara väga en 10g tacka och vikten visar sig stämma är defenitivt ingen garanti för att den är äkta.

American Eagles och Krugerrand är gjorda för att tåla lite cirkulation och jag gillar att kunna klämma och känna på mina mynt.

Denna diskussion påminner om en true story.

Jag intervjuade en som sökte jobb på mitt företag. Han hade tidigare jobbat med försäljning utav diamanter. Detta var en mycket het bransch för ca: 5-10 år sedan. Så vi kom in på detta ämne och han berättade att det var många suspekta säljare i branschen. Ett vanligt knep var att sälja diamanter i förseglade/plomberade förpackningar. Denna försegling garanterade att diamanten var äkta. Den hade en låt oss kalla det AAA rating.

Men ifall förseglingen/plomberingen bröts så tappade den sin AAA rating och handlaren sa att vid bruten plombering så försvann hans garanti att den var äkta. Hans äkthetsgaranti gällde bara vid obruten förpackning.

Ser ni dilemmat här? Handlaren kunde lika gärna stoppat glasbitar i sina förpackningar och ingen vågade/ville bryta förpackningen för att kolla för då försvann ju äkthetsgarantin.. lol  ;D

Hehe jo jag förstår dilemmat =)    Moment 22 i sitt esse.   
Någon som vet hur det ligger till.  Får man samma för sina tackor/mynt som är förseglade som dom man öppnat och klämmt på ?   Har ju varit diskussioner om detta innan där folk hävdar att man tappar alltid lite värde ifall dom är "hanterade"

De behåller iallafall sitt skrotvärde ;-) Guld som guld... De lär dock troligen tappa sin premium då man istället kan gå någon annanstans och få motsvarande i nyskick. En del handlare tex LS tror jag köper in tackor med uppbrutna plastcettifikat men då till deras inköpspris(runt spot eller lite lägre). Andra handlare typ Tavex kanske kommer med ett skambud(skrotpris). Vilket hänt mig med några guldmynt...
/H
« Senast ändrad: söndag 20, oktober 2013, 15:16:34 av mega_n »

Utloggad Kitco

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 16
  • Affärsomdömen: 0
SV: American eagle eller lunar 2
« Svar #20 skrivet: söndag 20, oktober 2013, 16:56:28 »
Ok har bestämt mig angående vilka det blir, det blir köp av båda två :) Tänkte köpa från tavex de värkar vara billigast i sverige på just dessa men det framgår inte på deras sida ifall mynten är ocirkulerade eller när dessa är präglade (american eagle i detta fallet). Någon som vet hur det är de cirkulerade mynt som priserna gäller för eller kan man välja ocirkulerat?

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: American eagle eller lunar 2
« Svar #21 skrivet: söndag 20, oktober 2013, 20:53:57 »
Ring och fråga innan du beställer. Finns det ocirkulerade mynt så skriv vid beställningen i kommentaren att du skall ha det.

Coininvestdirekt har säkert ocirkulerade 1 oz Gold Eagle 2013. Mejla innan och fråga ändå, ifall du vill köpa billigare därifrån. De skickar med UPS, så någon får i så fall allt vara hemma på leveransadressen den dag de levererar.


Utloggad Frederyck

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
American eagle eller lunar 2
« Svar #22 skrivet: söndag 20, oktober 2013, 20:55:08 »
Ok har bestämt mig angående vilka det blir, det blir köp av båda två :) Tänkte köpa från tavex de värkar vara billigast i sverige på just dessa men det framgår inte på deras sida ifall mynten är ocirkulerade eller när dessa är präglade (american eagle i detta fallet). Någon som vet hur det är de cirkulerade mynt som priserna gäller för eller kan man välja ocirkulerat?

Tavex säljer åtminstone Krugerrands som är cirkulerade. Jag fick en från '75 som hade några små 'dings' i ena kanten när jag köpte från dem ospecat vis deras websida. Nu är ju just Krugerrands bruksmynt på ett helt annat sätt än många andra bullionmynt, men Tavex har varit lite kinkiga på kvaliteten när de skall köpa in mynt själva. Jag tvivlar tex på att min '75:a skulle generera deras vanliga inköpspris om jag ville sälja till dem, utan de skulle säkert vilja slå av lite.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Idag kl. 20:08

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 05, juni 2026, 20:47:15

Stigande marknadsräntor pressar priset på guld. by gbz
onsdag 03, juni 2026, 22:58:41

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
onsdag 03, juni 2026, 16:49:42

Avslutad Guld säljes. 5 g tackor. by Birka
onsdag 03, juni 2026, 10:55:50

Hästen, Apan och Tuppen Lunar II serien by Kulkuri
tisdag 02, juni 2026, 21:30:12

Aktier en förlustaffär de senaste 100 åren - Dagens Industri by fåtöljpanda
söndag 31, maj 2026, 19:40:28

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor! by Fantom
lördag 30, maj 2026, 18:10:28

Hur deklarerar vi? Som sålt Guld 2025! by fåtöljpanda
lördag 30, maj 2026, 16:51:57

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n
onsdag 27, maj 2026, 08:24:51

Guldtackor säljes (200 gram totalt) by Gurty
tisdag 26, maj 2026, 22:49:38

Bad jokes. by Tyr
tisdag 26, maj 2026, 15:02:54