Författare Ämne: Guldpris vid dollar krasch  (läst 48177 gånger)

Utloggad norddal

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
  • Affärsomdömen: 0
Guldpris vid dollar krasch
« skrivet: måndag 14, oktober 2013, 13:23:24 »
Funderar på att investera i Guld från ev, Liberty silver.
Vad kan hända om Dollarn kraschar som vissa tror kan hända, Guld köps i Dollar, om dollarn ex, sjunker med 30% över natten kommer då priset på guld att sjunka med lika mycket?
Givetvis kommer en stor efterfråga på guld vid en sån händelse att få guldpriset att stiga, men antagligen inte så snabbt, vad tror ni.

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 949
  • Affärsomdömen: 208
Sv: Guldpris vid dollar krasch
« Svar #1 skrivet: måndag 14, oktober 2013, 13:55:36 »
Jag tror att efterfrågan på guld skulle öka kraftigt och omedelbart vid en dollarkrasch och att priset skulle explodera uppåt. Hur mycket vet jag inte men åtmistone lika mycket som dollarn rasar, troligen mycket mer än så.
« Senast ändrad: måndag 14, oktober 2013, 14:04:58 av Silver »

Utloggad Shiv

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 148
SV: Guldpris vid dollar krasch
« Svar #2 skrivet: måndag 14, oktober 2013, 16:11:59 »
Om dollarn kraschar så är det ju dollarn som får försvagad köpkraft. Det krävs således mer dollar för att köpa xx mängd guld. I den meningen, med SEK som utgångspunkt, förändras inte guldpriset.
Däremot lär många ta skydd i guld om dollarn kraschar, det det kommer driva priserna uppåt.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2093
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #3 skrivet: måndag 14, oktober 2013, 16:27:04 »
Vad kan hända om Dollarn kraschar som vissa tror kan hända, Guld köps i Dollar, om dollarn ex, sjunker med 30% över natten kommer då priset på guld att sjunka med lika mycket?
Givetvis kommer en stor efterfråga på guld vid en sån händelse att få guldpriset att stiga, men antagligen inte så snabbt, vad tror ni.
Jag skrev i en annan tråd för ett par dagar sedan att jag lite invänder mot synsättet "dollarn kraschar", "yen kollapsar", etc. Visst går vissa tillgångar upp och andra ner, men bara relativt varandra. Det som händer om "dollarn går ner" (oavsett om den går ner så mycket att vi kallar det krasch eller ej) är ju att man säljer dollar och istället köper annat (renminbi, yen, Euro, guld, whatever). Dvs om den största och mest likvida tillgång som existerar (dvs USD) skulle gå ner kraftigt så betyder det att i princip *allting* annat kommer att stiga, även om vissa saker kommer att stiga mer än andra.

Det enklaste sättet att se effekten är att lägga t ex graferna för USD/SEK och XAU/USD ovanpå varandra. Då ser du exakt det som Silver pekar på, nämligen att när USD går ner (i SEK i detta fall) så är det i princip givet att XAU/USD går upp, vilket för vår del till största del dämpar ut effekten.

Detta gör att den egentliga frågan är "krascha relativt vadå?". Och själv tror jag att om USD skulle gå ner kraftigt så är guld ett ganska säkert kort (peppar, peppar). Det går helt enkelt inte att absorbera all den likviditet som en massiv dollarförsäljning skulle innebära utan att guld får en rejäl dos av intresset (tillsammans med Euro och renminbi). Yen ser jag som "basket case" och övriga valutor är för små. Så Euro, Renminbi och guld är det som i praktiken gäller, även om allt annat också kommer att gå upp (relativt USD).

Men vad vet jag, jag är bara amatör som alla andra.

august

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #4 skrivet: måndag 14, oktober 2013, 17:38:19 »

Ingen vet riktigt vad som kan tänkas ske ifall dollarn kraschar.

Min gissning är typ såhär. Om dollarn kraschar så ligger alla Fiat-valutor pyrt till. Dollarn hålls som valutareserver i alla länder. Förtroendet för FIAT-valutor som helhet borde gå upp i rök. Det globala finansiella banksystemet skulle förmodligen kollapsa. Det skulle bli en form utav SK bail-ins dvs sparares deposits skulle försvinna. Obligationsmarknaden skulle implodera. Räntorna skulle antagligen rusa upp i skyn. Marknaden skulle bli totalt fryst då det skulle bli en total likviditetskris. Ingen skulle vilja låna ut till någon.

Detta skulle leda till att elefanten i rummet skulle löpa amok. Derivat. Detta svarta hål skulle sluka allt och som sagt allt papper som har en motpartsrisk inom banksystemet skulle ses som toxit. Risken är stor för enorma bank runs. Total panik bland befolkningen som försöker plocka ut sina besparingar. Vi har färskt i minnet vad som nyligen hände på Cypern. Följden blir att alla banker skulle defaulta och förstatligas.

Kontanter i bankomaterna skulle ta slut. Så nu sitter de människor som lyckades få ut sina pengar med kontanter som riskerar att bli värdelösa. De skulle först prioritera och länsa butiker på bla mat. Och efter det skulle folk få upp ögonen för guld och silver.

De som inte fick tag i sina pengar från banken skulle få panik. Säkerligen skulle butiker plundras och det skulle kunna bli jäkligt stökigt i några veckor. Polis samt militär skulle behövas sättas in i alla länder för att hålla befolkningen i schack. Massiva upplopp och i vissa länder inbördeskrig med militärkupp som sätter någon typ av diktator vid makten.

G-20 länderna skulle ha krismöte på krismöte och de skulle snabbt försöka komma på en lösning. Lösningen kan vara allt från SDR, guldmyntfot, någon variant av Bitcoin etc.. Men för att bevara din förmögenhet och ha med dig ditt sparande från det gamla systemet till det nya så är antagligen PM det absolut bästa. Om du har 50% utav din förmögenhet eller mer sparat i PM så är du troligtvis i reala termer rikare efter omställningen än du var innan.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #5 skrivet: måndag 14, oktober 2013, 21:03:26 »

Ingen vet riktigt vad som kan tänkas ske ifall dollarn kraschar.

Min gissning är typ såhär. Om dollarn kraschar så ligger alla Fiat-valutor pyrt till. Dollarn hålls som valutareserver i alla länder. Förtroendet för FIAT-valutor som helhet borde gå upp i rök. Det globala finansiella banksystemet skulle förmodligen kollapsa. Det skulle bli en form utav SK bail-ins dvs sparares deposits skulle försvinna. Obligationsmarknaden skulle implodera. Räntorna skulle antagligen rusa upp i skyn. Marknaden skulle bli totalt fryst då det skulle bli en total likviditetskris. Ingen skulle vilja låna ut till någon.

Detta skulle leda till att elefanten i rummet skulle löpa amok. Derivat. Detta svarta hål skulle sluka allt och som sagt allt papper som har en motpartsrisk inom banksystemet skulle ses som toxit. Risken är stor för enorma bank runs. Total panik bland befolkningen som försöker plocka ut sina besparingar. Vi har färskt i minnet vad som nyligen hände på Cypern. Följden blir att alla banker skulle defaulta och förstatligas.

Kontanter i bankomaterna skulle ta slut. Så nu sitter de människor som lyckades få ut sina pengar med kontanter som riskerar att bli värdelösa. De skulle först prioritera och länsa butiker på bla mat. Och efter det skulle folk få upp ögonen för guld och silver.

De som inte fick tag i sina pengar från banken skulle få panik. Säkerligen skulle butiker plundras och det skulle kunna bli jäkligt stökigt i några veckor. Polis samt militär skulle behövas sättas in i alla länder för att hålla befolkningen i schack. Massiva upplopp och i vissa länder inbördeskrig med militärkupp som sätter någon typ av diktator vid makten.

G-20 länderna skulle ha krismöte på krismöte och de skulle snabbt försöka komma på en lösning. Lösningen kan vara allt från SDR, guldmyntfot, någon variant av Bitcoin etc.. Men för att bevara din förmögenhet och ha med dig ditt sparande från det gamla systemet till det nya så är antagligen PM det absolut bästa. Om du har 50% utav din förmögenhet eller mer sparat i PM så är du troligtvis i reala termer rikare efter omställningen än du var innan.

Ja, något åt det hållet skulle förmodligen inträffa om/när det blir en kolaps

Utloggad norddal

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #6 skrivet: tisdag 15, oktober 2013, 15:41:33 »
Om dollarn kraschar så är det ju dollarn som får försvagad köpkraft. Det krävs således mer dollar för att köpa xx mängd guld. I den meningen, med SEK som utgångspunkt, förändras inte guldpriset.
Däremot lär många ta skydd i guld om dollarn kraschar, det det kommer driva priserna uppåt.

Tack för många svar, men jag förstår inte "shiv"   att man skull vid en försvagad dollar behöva mer dollar för att köpa samma mängd guld? Och att guld i sek inte ändras.
Jag trodde att om dollarn faller ex 10% så faller guldet också lika mycket bortsett från ev större efterfrågan på guld som  kan få den att stiga.
Som jag förstått så handlas  guld enbart med dollar. Eller har jag fel?

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
« Svar #7 skrivet: tisdag 15, oktober 2013, 16:44:53 »

Tack för många svar, men jag förstår inte "shiv"   att man skull vid en försvagad dollar behöva mer dollar för att köpa samma mängd guld? Och att guld i sek inte ändras.
Jag trodde att om dollarn faller ex 10% så faller guldet också lika mycket bortsett från ev större efterfrågan på guld som  kan få den att stiga.

Enligt FOFOA så är teorin att i det sista skedet innan dollarn slutligen kraschar så kommer guldet och dollarn att stiga tillsammans. Detta för att så länge guldet handlas i dollar så måste du först få tag i dollar för att sedan kunna köpa guld. Dvs Dollarn är ett steg i vägen till dit du vill komma.

Men annars historiskt sett har det varit så att förhållandet mellan guld och dollar är inverterade. Går dollarn ner så står inte bara guldet kvar utan guldet ses som en motpol till dollarn och stärks. Värdet i någonting är det vi bestämmer att det är och vi kan kalla det köpkraft. Se det som en vågskål. Dollarn i ena skålen och guldet i andra. Förflyttas köpkraften (som då i detta exempel fungerar som lyftkraft) till dollarn så höjs dollarn medans guldet sjunker och vice versa.

När guldet var som mest hatat i början av 2000-talet så var dollarn stark. Gentemot exempelvis SEK så låg den över 10kr. Det var då en stark dollar och svagt guld.

Det har alltså varit så i teorin att om dollarn faller 10% gentemot andra valutor så har guldet stärkts 10% mot andra valutor. Men detta då i teorin på en omanipulerad fri marknad vilket vi inte har haft eller har. Det är otroligt många faktorer som påverkar guldpriset och eftersom marknaden verkar vara hårt manipulerad är det svårt att säga vad som är vad.

Och! jag säger historiskt för Dollarn har inte samma ställning idag. Över hälften av världens BNP var förut i USA och mer än hälften av hela världens valutor tillsammans bestod förut utav dollar. Men ju mindre del dollarn har av den sammanlagda världsekonomin desto mindre blir dollarn och guldet motpoler till varandra.

Exempel. M1 i USA idag är ca: 2.500 miljarder dollar. Hela världens M1 är ca 25.000 miljarder dollar. Dvs från över hälften av världens M1 till 1/10 del.

Idag så kanske den teoretiska ration är att ifall dollarn sjunker 10% så går guldet upp 2%.

Även om det i teorin ser ut typ så här så är verkligheten en annan då marknaden oftast inte följer teoretiska modeller.

Utloggad norddal

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #8 skrivet: onsdag 16, oktober 2013, 10:55:56 »

Enligt FOFOA så är teorin att i det sista skedet innan dollarn slutligen kraschar så kommer guldet och dollarn att stiga tillsammans. Detta för att så länge guldet handlas i dollar så måste du först få tag i dollar för att sedan kunna köpa guld. Dvs Dollarn är ett steg i vägen till dit du vill komma.

Men annars historiskt sett har det varit så att förhållandet mellan guld och dollar är inverterade. Går dollarn ner så står inte bara guldet kvar utan guldet ses som en motpol till dollarn och stärks. Värdet i någonting är det vi bestämmer att det är och vi kan kalla det köpkraft. Se det som en vågskål. Dollarn i ena skålen och guldet i andra. Förflyttas köpkraften (som då i detta exempel fungerar som lyftkraft) till dollarn så höjs dollarn medans guldet sjunker och vice versa.

När guldet var som mest hatat i början av 2000-talet så var dollarn stark. Gentemot exempelvis SEK så låg den över 10kr. Det var då en stark dollar och svagt guld.

Det har alltså varit så i teorin att om dollarn faller 10% gentemot andra valutor så har guldet stärkts 10% mot andra valutor. Men detta då i teorin på en omanipulerad fri marknad vilket vi inte har haft eller har. Det är otroligt många faktorer som påverkar guldpriset och eftersom marknaden verkar vara hårt manipulerad är det svårt att säga vad som är vad.

Och! jag säger historiskt för Dollarn har inte samma ställning idag. Över hälften av världens BNP var förut i USA och mer än hälften av hela världens valutor tillsammans bestod förut utav dollar. Men ju mindre del dollarn har av den sammanlagda världsekonomin desto mindre blir dollarn och guldet motpoler till varandra.

Exempel. M1 i USA idag är ca: 2.500 miljarder dollar. Hela världens M1 är ca 25.000 miljarder dollar. Dvs från över hälften av världens M1 till 1/10 del.

Idag så kanske den teoretiska ration är att ifall dollarn sjunker 10% så går guldet upp 2%.

Även om det i teorin ser ut typ så här så är verkligheten en annan då marknaden oftast inte följer teoretiska modeller.

Okey priset på guld beror på många faktorer, så då kanske inte guldet följer med dollar i stupet om det händer? Det låter ju lugnande att köpa guld om det istället stiger gentemot dollarn, om inte denna artikelskrivare får rätt http://www.dailypaul.com/243383/5-reasons-why-gold-will-unfortunately-be-worthless-after-the-collapse-of-the-dollar

Frågan är om man skall köpa idag (om de inte kommer överens om det så kallade skuldtaket i USA )eller hoppas på en överenskommelse och vänta en tid och hoppas på lägre guld priser.
Läser just nu denna bok https://www.aftershockpublishing.com om hur man skall skydda sig vid nästa stora finanskris som författaren tror snart är här.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #9 skrivet: onsdag 16, oktober 2013, 11:43:37 »
Guldpriset i dollar vid en dollarkrasch kan vara ointressant.
Guldets "köpkraft" är det som är intressant.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1563
  • Affärsomdömen: 404
  • "Allting är relativt"
« Svar #10 skrivet: onsdag 16, oktober 2013, 11:46:35 »
...Frågan är om man skall köpa idag (om de inte kommer överens om det så kallade skuldtaket i USA )eller hoppas på en överenskommelse och vänta en tid och hoppas på lägre guld priser...

Det är alltid svårt att bestämma själv, då man vill inte ha ansvar (om man gissar fel), då därför man frågar alltid, ska man köpa nu, eller ska man köpa imorgon eller nästa vecka... (man frågar även sig själv).
Köper man nu och guldpriser stiger kraftig imorgon, då är man stolt över sig, och säger till sig själv :" Ja, så duktig jag var när jag köpte guld".
Köper man nu och guldpriser kraschar imorgon, går ner -45 %, ja då skyler man på alla och allt utom sig : "Ja, va fan, varför läste jag forumet, varför hoppade jag in i en manipulerad guld marknad, varför bryr jag sig om FED, USA, värdens ekonomi, det var dummaste i mitt liv när jag köpte guld, det skulle vara bättre om jag köpte en motorcykel istället, mm..."

I alla fall jag rekommenderar att köpa nu, jag beställde själv guld från Tyskland idag på morgonen :)
Det var två guld mynt 1/10 oz Kina Panda 2013  :D

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
« Svar #11 skrivet: onsdag 16, oktober 2013, 11:59:56 »

Okey priset på guld beror på många faktorer, så då kanske inte guldet följer med dollar i stupet om det händer? Det låter ju lugnande att köpa guld om det istället stiger gentemot dollarn, om inte denna artikelskrivare får rätt http://www.dailypaul.com/243383/5-reasons-why-gold-will-unfortunately-be-worthless-after-the-collapse-of-the-dollar

Frågan är om man skall köpa idag (om de inte kommer överens om det så kallade skuldtaket i USA )eller hoppas på en överenskommelse och vänta en tid och hoppas på lägre guld priser.
Läser just nu denna bok https://www.aftershockpublishing.com om hur man skall skydda sig vid nästa stora finanskris som författaren tror snart är här.

Den artikeln var i mina ögon totalt snömos. Visst om du hamnar på en öde ö så är ditt guld värt nada och det är mat som du vill ha. "man kan ju inte äta guld" lol.

Men i vårt samhälle så kommer folk fortfarande vilja idka handel, Alla materiella saker kommer inte gå upp i rök bara för att dollarn kraschar, Fabriker kommer stå kvar, fastigheter, bilar, båtar, elektronikvaror, kläder osv.. Folk kommer även vilja kunna fortsätt att spara.

Att idka handel med mat eller spara i mat är varken praktiskt, logiskt eller önskvärt.

Det skulle kunna bli så att det blir lite Mad Max liknande under en kort period vid en total krasch. I en storstad så finns det mat för ca:3-5 dagar framåt för befolkningen ifall matleveranserna helt abrupt tar stopp. Börjar folk hamstra så kan såklart hyllorna i butikerna vara tomma redan efter en dag.

Men att en dollarkrasch skulle göra att vår civilisation tar ett kliv 500 år tillbaka och att alla sätter sig o pillar sig i naveln istället för att gå till jobbet och överger städerna. Folk stryker runt i skogen och jagar för att överleva och att vi återgår till ett jordbrukssamhälle känns inte särskilt troligt.

Utloggad phat-cu-ru

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 109
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #12 skrivet: torsdag 17, oktober 2013, 06:20:48 »
För USA som nationalstat (inte för innevånarna) innebär nog inte en dollar crash så mycket, de har ju fortfarande kvar sin militära makt och kan använda det till att skapa en ny valuta.

Att spara i mat är en bra ide, men att spara mer än för 3-månader är nog onödigt, 3 månader är ju rätt billigt att ha ett mat förråd. 1 år går ju men det kostar ju en del. I Sverige sitter vi ju lite illa till under ca 3 månader på vintern ...

Skall man ha ett års förnödenheter måste man nog köra med något sådan här http://www.preppad.net/store/p/n%C3%B6dproviant-147054/ultimata-n%C3%B6df%C3%B6rr%C3%A5det-235152

Utloggad norddal

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #13 skrivet: lördag 19, oktober 2013, 15:31:09 »

I alla fall jag rekommenderar att köpa nu, jag beställde själv guld från Tyskland idag på morgonen :)
Det var två guld mynt 1/10 oz Kina Panda 2013  :D

Lycka till med investeringen av guldet, jag har också köpt lite men jag skall avvakta med att köpa mer, det verkar som de så kallade finans gurus tror att guldet kommer att falla mer, den kända finans mannen jim Rogers tror att guldet kan falla till 900-1000$ på ett till två års sikt.
Steve Sjuggerud som har förutsett börskrascherna år 2000 och 2008-09 och tror att nästa krasch blir mycket värre, men han tror också att det kommer att bli ett riktigt stort börsrally liknande 1999 före kraschen, av den orsaken att USA centralbank trycker massor av dollar som ger bränsle åt börserna och så har de sagt att de inte kommer att höja räntorna före 2015, så Steve Sjuggerud tror att det blir bra år på börsen till slutet på 2015 eller början på 2016 innan bubblan spricker, om detta scenario skulle stämma så kanske Jim Rogers får rätt ang, guldet.
Men vem vet kanske bottnade guldet nu i Juli, lite sugen på att köpa aktier i gruvor som bryter guld nu när dessa aktier verkar billiga.

« Senast ändrad: lördag 19, oktober 2013, 15:39:26 av norddal »

Utloggad alphadude

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
« Svar #14 skrivet: onsdag 23, oktober 2013, 22:57:33 »
För USA som nationalstat (inte för innevånarna) innebär nog inte en dollar crash så mycket, de har ju fortfarande kvar sin militära makt och kan använda det till att skapa en ny valuta.

Att spara i mat är en bra ide, men att spara mer än för 3-månader är nog onödigt, 3 månader är ju rätt billigt att ha ett mat förråd. 1 år går ju men det kostar ju en del. I Sverige sitter vi ju lite illa till under ca 3 månader på vintern ...

Skall man ha ett års förnödenheter måste man nog köra med något sådan här http://www.preppad.net/store/p/n%C3%B6dproviant-147054/ultimata-n%C3%B6df%C3%B6rr%C3%A5det-235152

Måste och måste. ;-)
Sen, 80 papp för en årsförbrukning av frystorkat känns personligen lite ovärt...

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes] 1kg silvertacka (udda och unik) by mega_n
Idag kl. 14:41

[Säljes] 25st 5kr 1935 by Grimi
Idag kl. 08:50

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
Idag kl. 00:57

Bilder på silver. by Fantom
Idag kl. 00:52

Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner? by august
Igår kl. 11:16

Fysiskt guld har börjat tryta hos Bank of England. by JohanB
måndag 03, februari 2025, 14:47:34

Guldmynt köpes by TheHun
måndag 03, februari 2025, 12:45:51

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Sarek
måndag 03, februari 2025, 10:05:11

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Coltrane
måndag 03, februari 2025, 09:13:37

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
lördag 01, februari 2025, 17:34:47

Bad jokes. by Philip
lördag 01, februari 2025, 13:29:08

Oseriösa säljare på Tradera. by RemusTh
fredag 31, januari 2025, 21:21:49

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 30, januari 2025, 08:32:51

Den amerikanska heraldiska örnen. Konspirationer... by Philip
lördag 25, januari 2025, 22:53:51

Ny medlem? Läs detta först! by Jakob264
lördag 25, januari 2025, 11:44:44