Författare Ämne: Investera hur mycket?  (läst 15800 gånger)

Utloggad Vincere

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Affärsomdömen: 0
Investera hur mycket?
« skrivet: söndag 13, oktober 2013, 20:16:36 »
Hej!

Ny här på forumet. Har investerat i guld i ett år nu och har börjat fråga mig hur mycket som är lämpligt att ha i guld. Det är ju lätt att aldrig bli "nöjd" utan bara fortsätta köpa mer och mer. Hur tänker ni? Ett specifikt värde i SEK eller % av ens totala tillgångar? Jag menar ska man sikta på guldinnehav värt 30 000, 50 000, 100 000 SEK osv..?

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
SV: Investera hur mycket?
« Svar #1 skrivet: söndag 13, oktober 2013, 20:32:12 »
Hej!

Ny här på forumet. Har investerat i guld i ett år nu och har börjat fråga mig hur mycket som är lämpligt att ha i guld. Det är ju lätt att aldrig bli "nöjd" utan bara fortsätta köpa mer och mer. Hur tänker ni? Ett specifikt värde i SEK eller % av ens totala tillgångar? Jag menar ska man sikta på guldinnehav värt 30 000, 50 000, 100 000 SEK osv..?

Hej och välkommen :)

Lägg dig på en nivå som du har råd att avvara. Jag ser mitt PM innehav mycket långsiktigt och inget som jag måste sälja för att tex ha handpenning till nytt boende, renovera huset, köpa ny bil etc.. Om det nu är 10, 20 eller 50% utav ditt totala sparande och hur mycket det är i kronor och ören vet du bara bäst själv.

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 756
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #2 skrivet: söndag 13, oktober 2013, 20:57:16 »
Hej och välkommen. Som marknaden ser ut idag lägger jag 30% av mina sparade medel på fysisk ädelmetall. 50/50 Guld, Silver.

Guld500

• Gäst
« Svar #3 skrivet: söndag 13, oktober 2013, 21:09:20 »
Det är naturligtvis helt individuellt, och med hundratals parametrar i livet att ta hänsyn till.
Ålder, boende, arbete, barn......osv osv

Välkommen till forumet!  :)

Utloggad granlundii

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 143
« Svar #4 skrivet: måndag 14, oktober 2013, 12:15:16 »

Jag är också ny här, men har tänkt ha 20-35% av de pengar som jag investerar i ädelmetaller. Skall dock så småningom köpa hus, så i kronor är det inga jättesummor det handlar om.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #5 skrivet: måndag 14, oktober 2013, 12:58:38 »
Som andra skriver så är det svårt att veta hur mycket du behöver om man inte vet vad du tänkt använda det till. Det finns lite andra trådar om det här, men som jag ser det så behöver du först reda ut varför du gör investeringen. Är det för att kunna leva gott på ålderns höst? Är det för att säkra dina tillgångar innan den oundvikliga kollapsen av västerländsk civilisation? Är det för att köpa en Ferrari när du fyller 60?

När du har rett ut anledningen till din investering/besparing är det lättare att räkna ut hur mycket du behöver spara. Nu säger du ju att du inte har en specifik gräns för ditt sparande, utan vill bara ha "så mycket som möjligt", men anledningen till varför du sparar säger även det en del om hur stor andel du vill ha i ädelmetaller. Om du skall köpa en Ferrari kanske du hellre vill satsa på nåt mer högrisksparande med chans till högre tillväxt? Om du tror på en fullständig fiat-krasch och vill säkra dina tillgångar kanske du vill ha en mycket större andel guld.

Personligen sparar jag för att ha tillgångar när jag inte orkar/vill arbeta längre och vill pensionera mig. Utifrån det perspektivet har jag gjort en risk-reward-kalkyl om hur lång tid till jag vill/måste arbeta, hur länge jag tror att jag behöver försörja mig utan inkomst (eftersom jag inte tror att de pensionspengar jag tvingas betala in till staten idag kommer att förvaltas så bra att jag faktiskt får något substantiellt när jag väl fyller pension), vad för sorts investering som håller i 25+ år av ekonomisk turbulens, samt hur bra jag vill leva.

Och välkommen hit!  ;D

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #6 skrivet: måndag 14, oktober 2013, 16:10:56 »
Jag tycker att Frederycks svar är väldigt bra.

Om jag skall lägga till någonting så är det att när man frågar sig hur mycket man skall spara i PM (antingen i absoluta termer eller i relativa) så är det ibland enklare om man istället ställer sig "komplementfrågan", dvs "om jag INTE lägger dessa pengar på PM, vad gör jag då med dem?".

I vissa fall är alternativen väldigt viktiga ("betala av på dyra krediter", "nya skor till barnen", "lägga om taket") i andra fall not so much ("tja, de går alltid åt till nåt...", "det är skojigare att gå på krogen när man vet att det finns ett antal tusen på kontot", "mitt liv blir perfekt först om jag har en BMW Z4"). I ytterligare fall är alternativen fortfarande "investeringar" och då blir det en fråga om riskbedömning ("spekulera på börsen", "spekulera i derivat", "spekulera i räntebärande, primärt i USD", etc).

När man har tänkt igenom vad alternativet är så blir nog beslutet enklare.

august

Utloggad Vincere

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 6
« Svar #7 skrivet: torsdag 17, oktober 2013, 21:12:25 »
Tack för svar! Sparar i guld mest för att skydda mig mot en kollaps av den västerländska ekonomin. Hur mycket bör man ha stoppat undan i ädelmetaller för att klara sig hyfsat igenom ett sånt scenario? Vill ha den bufferten, sen tänkte jag börja amortera av på bolån i högre takt istället. Sen ser jag en risk med att spara alltför mycket i ädelmetaller om det man har en dag blir stulet eller konfiskerat, då är ju liksom allt förgäves och det hade varit bättre att lägga lite pengar på annat också.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #8 skrivet: torsdag 17, oktober 2013, 22:17:37 »
Det går givetvis inte att svara tvärsäkert på hur mycket som behövs då vi inte vet exakt hur situationen blir. Men säg så här då, om vi ponerar att du i dagsläget behöver 10 000 i månaden för att föda dig och dina närmaste så motsvarar det ungefär ett uns guld. Sedan är det rätt mycket upp till dig hur länge du tror att du ska behöva klara dig. Givetvis kan matematiken se annorlunda ut, jag vet inte hur många du tänker försöka klara igenom en kris men jag tror det är rätt sätt att räkna.

Som du är inne på, lägg aldrig alla ägg i samma korg, sprid ut dina besparingar i olika tillgångsslag och när det gäller ädelmetall på olika platser rent fysiskt. Riskminimering är aldrig en dum strategi. Lycka till.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
Investera hur mycket?
« Svar #9 skrivet: fredag 18, oktober 2013, 10:31:16 »

Tack för svar! Sparar i guld mest för att skydda mig mot en kollaps av den västerländska ekonomin. Hur mycket bör man ha stoppat undan i ädelmetaller för att klara sig hyfsat igenom ett sånt scenario? Vill ha den bufferten, sen tänkte jag börja amortera av på bolån i högre takt istället. Sen ser jag en risk med att spara alltför mycket i ädelmetaller om det man har en dag blir stulet eller konfiskerat, då är ju liksom allt förgäves och det hade varit bättre att lägga lite pengar på annat också.
Nu är vi givetvis långt ut på den spekulativa grenen. Ingen av oss vet vad som kommer att hända.

Men det sagt så är åtminstone min syn att jag inte sparar i guld för att klara mig "igenom" en potentiell kollaps, utan för att ha *efteråt*, när man försöker bygga upp finanssystemen igen (men även som förhoppningsvis inflationsskyddad placering om det inte kollapsar, man skall inte ta någonting för givet). Och med tanke på stöldrisk och sådant under en potentiellt ganska stökig tid så måste jag säga att det sista jag tänker göra är att gå till ICA med ett guldmynt som alla ser.

Så för en "kollapsfas" om det skulle bli en sån så tror jag mer på silvermynt (inte stora tackor). Och mat. Hade jag varit amerikan skulle jag säkert sagt något om skjutvapen också, men nu är jag tack och lov svensk så jag skippar dem.

Vad gäller "hur mycket" så verkar historisk erfarenhet tyda på att kollapsfasen inte blir åratal, utan snarare veckor till månader. Men problemet då är inte bara att det finansiella systemet inte funkar utan även att den logistikapparat som flyttar varor till hyllorna i butiken med stor sannolikhet inte funkar så bra. Så det är därför jag föreslår "silver" för att handla för om varor finns och "mat" för den händelse varor inte finns på hyllorna.

Men ärligt talat så tror jag inte på en total kollaps. Jag tror på en kollaps av USD någon gång, men det kan vara åratal dit. Jag tror också på en uppvärdering av PM. Jag tror säkert att det blir rejält skakigt när världen måste försöka kapa förtöjningarna till USD, men jag tror att man i många fall kommer att lyckas (om än till hög kostnad).

august

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #10 skrivet: fredag 18, oktober 2013, 11:58:20 »
Många bra tankar...
Ett mycket bra och genomtänkt inlägg August, vilket händelsevis sammanfaller väl med mina egna åsikter.
Då Sveriges jordbruk systematiskt har monterats ned under en lång rad av år, kommer livsmedelsförsörjningen att bli en nyckelfaktor vid en framtida kris. Under förutsättning att vi har nuvarande tillgång på olja och konstgödsel, så klarar vi nu av att försörja ca. 50% av vår befolkning. 
Detta skapar givetvis ett intressant utgångsläge för vår (obefintliga) svenska krishantering.
Att tro på omvärldens välvilja till att försörja oss när det väl krisar är lika intelligent som när Sverige försöka köpa krigsmateriel 1939. Det var lixom ingen som var så pigg på att sälja just då...

Så mat i källaren, möjlighet/kunskap till odling samt silver i små valörer. Eventuellt i form av äldre mynt, då även nya fina Maples kan väcka uppmärksamhet på ICA.

För en fullständig kollaps så är det närmast omöjligt att planera. Då gäller det att dra på sig slitstarka/varma kläder, hålla en låg profil och spotta i nävarna och inte gny över "dålig täckning på iPhånen  ;)

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 282
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #11 skrivet: fredag 18, oktober 2013, 15:38:58 »
Många bra tankar...
För en fullständig kollaps så är det närmast omöjligt att planera. Då gäller det att dra på sig slitstarka/varma kläder, hålla en låg profil och spotta i nävarna och inte gny över "dålig täckning på iPhånen  ;)

Haha.  Ja lite jävlar anamma är nog rätt så viktigt vid en SHTF situation  ;D

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #12 skrivet: fredag 18, oktober 2013, 18:23:50 »
är det riskminimering att ha pm på många olika ställen? det ökar ju sannolikheten för upptäckt? risk=sannolikhet*konsekvens, konsekvensen blir mindre vi olika placeringar men sannolikheten större.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #13 skrivet: fredag 18, oktober 2013, 21:31:26 »
är det riskminimering att ha pm på många olika ställen? det ökar ju sannolikheten för upptäckt? risk=sannolikhet*konsekvens, konsekvensen blir mindre vi olika placeringar men sannolikheten större.
Hade grävt ned på 12 olika ställen i trädgården varav 6 var fake

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #14 skrivet: lördag 19, oktober 2013, 09:51:44 »
Den eviga frågan, hur mycket? Svaret finns som framgår av tråden inte. Jag resonerar så här:
- Stacka aldrig för pengar som du kan behöva till annat
- Räkna med att det kan bli restriktioner att handla PM i framtiden. Dina PM tillgångar blir "låsta". Alltså lägg inte större del av dina tillgångar än du i värsta fall kan avvara.

Jag tog intryck av vad Jim Rickards sa i en intervju en gång att "finanssystemet troligen kommer att krascha men att det ändå inte behöver bli så dramatiskt". Finanssystem har kraschat tidigare utan att effekterna för vanliga människor blivit så stora. Jag brukar leva efter att det sällan blir så bra som optimisterna hoppas eller så illa som pessimisterna varnar för.

Alltså det finns ingen anledning till domedagstankar och överdrivet stackade men som försäkring och om det värsta trots allt händer så är väl en rimlig nivå att kunna försörja sin familj i ett år på sin PM buffert.

Glöm heller inte att betala av på skulder kan vara lika viktigt som att äga PM inför framtiden

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Aktiespararna by Cash Is King
Idag kl. 00:55

Irankriget by gbz
Igår kl. 22:20

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 19:13

(Såld) [Säljes]: Guld 10 kr Oscar II från 1874 by Mange