Författare Ämne: tullavgift  (läst 15389 gånger)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"
tullavgift
« skrivet: måndag 23, september 2013, 15:51:48 »
Hej,
Jag har gjort ett spontant köp på 4 graderade Kina panda mynt 10 dagar sen på ebay (säljare är ett företag i USA), och som sagt, jag vet inte varför jag gjorde så spontant och även betalade samma sekund köpet genom PayPal, och glömde skriva till säljare att han skulle skriva "gåva" på tulldeklaration och värde 40 yuan (4 x 10 yuan). Dessutom det var min första köp på ebay från säljare som befinner sig i USA, och varför gjorde jag ett spontant köp utan att tänka lite ? På grund av jag är impulsiv, och fortfarande dum i huvudet kanske  :-\.
Jag har fått avi från Posten idag, där de skrev at jag får ett paket imorgon (24.09.2013) från USA och för att hämta paketet jag måste betala tullavgift = 1009 kr  :-\
Vad kan jag göra nu, vinns det någon möjlighet att slippa betala avgiften? (Ringa till Posten och säga att det är fyra mynt, som är laglig betalnings medel, eller att det är fyra numismatiska mynt...) Eller är det ingen ide att göra något nu, och bara hämta paketet och betala avgiften? :'(
Om jag skriver till säljare nästa gång att han ska skriva "gåva" på tulldeklaration, slipper jag betala avgiften då?

Konstig dock, jag har redan fått några mynt från säljare som befinner sig i Shanghai, och det var inga problem med tullen.
« Senast ändrad: måndag 23, september 2013, 15:53:22 av Fantom »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: tullavgift
« Svar #1 skrivet: måndag 23, september 2013, 16:19:17 »
Genom att säljaren är ett företag från USA så är det redan kört är min bedömning. Att i efterhand försöka prata omkull en byråkrat har nog ingen lyckats med ännu.

Internethandel från ett land utanför EU

Tull och moms på vanligt förekommande varor

Citera
Om jag skriver till säljare nästa gång att han ska skriva "gåva" på tulldeklaration, slipper jag betala avgiften då?

Titta i denna tråden

« Senast ändrad: måndag 23, september 2013, 16:29:02 av Sarek »

Utloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 770
  • Affärsomdömen: 83
« Svar #2 skrivet: måndag 23, september 2013, 17:30:56 »
Tullen är väl medveten om att "gåvor" sällan är gåvor, vid misstanke att värdet feldeklarerats kollar dom antingen upp ev. faktura i försändelsen eller ber mottagaren om motsvarande.
De kan även bygga sig en bild av värdet genom att själva ha kunskap om produkten eller helt sonika söka på nätet, så att "klippa och klistra" en mer fördelaktig faktura är inte rekommenderat (eller lagligt heller för den delen).

Avgifter för förtullning har de flesta transportbolagen, den varierar något men rör sig oftast om 100-200kr för en försändelse.

I de fall Posten skött förtullning brukar varan hämtas mot postförskott, därmed vet man att ev. brev som slunkit igenom och dykt upp utan efterkrav har klarat sig undan.
När det rör sig om kurirfirmor är saken lite annorlunda, en del vill ha betalning vid leverans medan andra skickar ut en faktura.
Därmed kan man inte vara säker att en leverans via t. ex FedEx klarat sig undan tull, en del har fått fakturor 6 månader eller mer efter leverans...

Samt en väsentlig sak i sammanhanget, ett lågt angivet värde kan möjligtvis passera genom tullen, men om försändelsen försvinner under transport så täcker transportförsäkringen endast det angivna värdet.
Vilket också är en av orsakerna att säljare (allra helst vid betalning via PayPal) kan vara tveksamma att ange ett lägre värde, en annan orsak är att det precis som med manipulerade kvitton är straffbart.

Det är helt sonika bara att betala och hoppas att ev. framtida leveranser passerar utan tull, kanske se över om det finns handlare inom EU med någorlunda rimliga priser, 10% över USA-priset är trots allt bättre än 25% över detsamma.

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Sv: tullavgift
« Svar #3 skrivet: måndag 23, september 2013, 17:35:18 »
Det är nog så att säljaren måste, och har skrivit det rätta värdet på innehållet i paketet, därav den häftiga avgiften.

Det man ska komma ihåg vid leveranser från t ex usa är att skulle det hända något med paketet så gäller försäkringen på det belopp som är angivet på paketet, kan vara värt att beakta.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #4 skrivet: måndag 23, september 2013, 17:48:21 »
Vad kan ni rekommendera till min nästa köp, jag tänker köpa ett mynt för 500 (+25) = 525 $ (säljare befinner sig i USA) och han sa "ok" att göra affären utanför ebay, vill att jag betalar via PayPal, men svarade inte på min fråga om tullbeskrivning (han kanske missade frågan), så jag tänker fråga han igen om att är det OK om han skriver "Numismatic Coins" and "Value 10 Yuan" på tulldeklaration, eller bättre att han ska skriva "gåva" ?

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #5 skrivet: måndag 23, september 2013, 17:52:31 »
...klarat sig undan tull, en del har fått fakturor 6 månader eller mer efter leverans...
Menar du att jag kan få tull räkningar även på dom där försändelsen jag redan fått (några var från Shanghai och Norge) ?

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #6 skrivet: måndag 23, september 2013, 17:57:32 »
...kanske se över om det finns handlare inom EU med någorlunda rimliga priser, 10% över USA-priset är trots allt bättre än 25% över detsamma.

Problemet är att det är väldig få handlare i EU som säljer NGC graderade mynt (Kina Panda), och dom skriver oftast + 200% dyrare än säljare i USA eller Kina.
Känns att det blir extra svårt och kanske ännu dyrare (än jag trodde) göra komplett samling av graderade pandor för mig  :'(

Utloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 770
  • Affärsomdömen: 83
« Svar #7 skrivet: måndag 23, september 2013, 18:54:53 »
...klarat sig undan tull, en del har fått fakturor 6 månader eller mer efter leverans...

Menar du att jag kan få tull räkningar även på dom där försändelsen jag redan fått (några var från Shanghai och Norge) ?

Risken finns, beroende på vem som levererat så kan det faktureras i efterhand.
Gällande just FedEx verkar det oftast röra sig om 10-30dagar från leverans, dock finns det extremfall där det fakturerats närmare ett år efter leverans.
Rent lagtekniskt kan de nog rentav skicka en faktura upp till 3 år efter leverans, efter detta bör fordran ha preskriberats.

Här har du lite länkar med olika upplevelser:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/510689/
http://www.sporthoj.com/forum/printthread.php?t=228619&pp=30&page=12
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1421717

...kanske se över om det finns handlare inom EU med någorlunda rimliga priser, 10% över USA-priset är trots allt bättre än 25% över detsamma.

Problemet är att det är väldig få handlare i EU som säljer NGC graderade mynt (Kina Panda), och dom skriver oftast + 200% dyrare än säljare i USA eller Kina.
Känns att det blir extra svårt och kanske ännu dyrare (än jag trodde) göra komplett samling av graderade pandor för mig  :'(

Just Pandor blir det nog svårare med, som du själv påpekade så brukar graderade mynt i allmänhet (och graderade pandor i synnerhet) kosta betydligt mer inom EU än i USA.
Så detta är väl mer applicerbart på mynt där prisskillnaden är inom en mer rimlig marginal.

Har man en Norsk adress så finns en möjlighet att beställa till denna (signaturleverans kan dock ställa till det), därefter tar man en weekendsemester i grannlandet och vittjar postlådan.
Självklart ska man ju informera tullen att man har varor att förtulla, men det är ju så lätt att glömma bort att göra detta...
« Senast ändrad: måndag 23, september 2013, 19:09:01 av Mange »

Guld500

• Gäst
« Svar #8 skrivet: måndag 23, september 2013, 19:35:52 »
Som jag ser det har man två val när man handlar utanför EU.

1, Räkna med moms(tull) på 25% av varans värde, men vara trygg med att det är försäkrat till fullt belopp om något händer på vägen. Och har man tur slinker den igenom ändå.
2, Gambla och be säljaren ange gåva eller minimimalt värde (det är dessutom inte alla som vill göra detta, det bör göras upp innan köp i så fall). Risken är då att du förlorar hela varan om den försvinner eller skadas i transporten.

Bara att välja av två onda ting. :-)

Edit, och där blev man "Palladium" yeay!  :)
« Senast ändrad: måndag 23, september 2013, 19:43:25 av Guld500 »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #9 skrivet: måndag 23, september 2013, 19:43:15 »
Den som förtullat ditt paket har säkert beräknat avgifterna efter det värde som företaget som du köpte mynten av har skrivit på försändelsen. Men man kan ju fundera ett steg till och fråga sig. Efter vilka principer avgiftsbelägger tullen numismatiska silvermynt? Att man får betala moms för silvret i silvermynt som kommer utanför EU-området är helt klart. Men skall man behöva betala avgifter och moms för det numismatiska övervärdet som ett silvermynt har. Det tycker jag är en relevant fråga som du kan ställa till tullverket.

Det snabbaste sättet att få svar på dina frågor är att ringa oss 0771-520 520.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #10 skrivet: tisdag 24, september 2013, 09:24:53 »

1, Räkna med moms(tull) på 25% av varans värde, men vara trygg med att det är försäkrat till fullt belopp om något händer på vägen. Och har man tur slinker den igenom ändå.
2, Gambla och be säljaren ange gåva eller minimimalt värde (det är dessutom inte alla som vill göra detta, det bör göras upp innan köp i så fall). Risken är då att du förlorar hela varan om den försvinner eller skadas i transporten.

Om du handlar från personer i USA så är det ett federalt brott för dem att ange felaktigt värde på en försändelse, tex genom att påstå att en affärstransaktion egentligen är en gåva osv.

http://www.law.cornell.edu/uscode/text/18/1341

Dvs, det blir ett ärende för FBI och inte för delstatspolisen om det upptäcks. Räkna dessutom med att du själv hamnar i allsköns register i USA om du har varit delaktig i ett dylikt brott (vilket de anser att du har varit om du har beställt varorna under de premisserna). Inte så kul om du vill semestra i USA nån gång.

Guld500

• Gäst
« Svar #11 skrivet: tisdag 24, september 2013, 10:09:10 »

Om du handlar från personer i USA så är det ett federalt brott för dem att ange felaktigt värde på en försändelse, tex genom att påstå att en affärstransaktion egentligen är en gåva osv.

http://www.law.cornell.edu/uscode/text/18/1341

Dvs, det blir ett ärende för FBI och inte för delstatspolisen om det upptäcks. Räkna dessutom med att du själv hamnar i allsköns register i USA om du har varit delaktig i ett dylikt brott (vilket de anser att du har varit om du har beställt varorna under de premisserna). Inte så kul om du vill semestra i USA nån gång.

Usch då, raka vägen till Guantanamo Bay antar jag.  :)
Då försäkrar jag härmed att det har jag aldrig gjort så själv, och rekommenderar val 1 se ovan.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #12 skrivet: tisdag 24, september 2013, 10:55:11 »

Då försäkrar jag härmed att det har jag aldrig gjort så själv, och rekommenderar val 1 se ovan.

Haha! Men skall naturligtvis inte överdriva risken att det upptäcks, men om en amerikan är villig att begå federalt brott, hur fånigt det än verkar, så tänker iallafall jag så att man kanske bör vara försiktig att göra affärer med den personen.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #13 skrivet: tisdag 24, september 2013, 10:56:41 »

Om ni läser någon gång i Aftonbladet liknade artikel, då vet ni vem är inblandat :)

FBI med hjälp av Interpol och SÄPO stoppade grov smuggling av silver mynt från USA till Sverige (en privat person från USA skickade 5 silver mynt till en annan privat i Sverige, utan att tulldeklarera dom).

När mannen på natten greps av polis gjorde han motstånd och sparkade på en av poliserna.

Mannen åtalas nu för grov ädelmetallsmuggling, våldsamt motstånd och våld mot tjänsteman...

:o 8)
« Senast ändrad: tisdag 24, september 2013, 11:02:31 av Fantom »

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #14 skrivet: tisdag 24, september 2013, 11:20:54 »
Nu har nästan alla säljare svarat (jag skrev till 7 säljare, som säljer ett mynt, som jag är intresserad att köpa), tre av dem är berett att göra affären utanför Ebay (och erbjuder även litet rabatt) och svarade att det är helt "OK" skriva "gåva" på tulldeklaration.
Jag tror att det är dålig ide att skriva till de som Frederyck skrev "...så är det ett federalt brott för dem att ange felaktigt värde på en försändelse, tex genom att påstå att en affärstransaktion egentligen är en gåva osv..." Då jag antar att ingen av dem skulle vilja fortsätta vidare med affären när dem läser det ;)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Köpes: Guldtacka upp till 50gram. by Berlusconi
Igår kl. 19:30

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane