Författare Ämne: FIRE  (läst 5230 gånger)

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 435
  • Affärsomdömen: 58
FIRE
« skrivet: söndag 22, februari 2026, 01:24:02 »
Jag har sen en tid tillbaks börjat tänka på FIRE (Financial Independence, Retire Early)

Det lockar mig väldigt mycket att ha möjlighet att sluta jobba tidigare för att leva på besparingar och dess (förhoppningsvis) årliga avkastning.
Merparten som gör detta har sina besparingar på ISK eller ibland fasträntekonto och har då pengarna relativt lätt tillgängliga genom några klick på datorn och måste inte skicka iväg tex ett 1oz guldmynt till LS/Tavex för att sen få stålarna till sitt konto 1v senare alternativ sälja här eller Tradera.

Någon mer här inne som tänker FIRE som har en plan att göra det med ädelmetaller?

Utloggad board

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Affärsomdömen: 0
SV: FIRE
« Svar #1 skrivet: söndag 22, februari 2026, 06:59:56 »
Jag är bara 43 år gammal, så jag har en bit kvar innan pension. Men ändå så tänker jag på den lite då och då, och jag är lite suktad att gå tidigt. Mina ädelmetaller har i så fall en stor roll däri att spela.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #2 skrivet: söndag 22, februari 2026, 08:33:00 »
Jag tänker också på detta, och siktar på att gå tidigare, även om jag är för gammal för att det skall kunna kallas ”Early”.

Men det finns många aspekter på detta som får mig att vela lite fram och tillbaka. När man en gång gått i pension så är det ju med all sannolikhet oåterkalleligt, så det gäller att ha tänkt rätt.

En väldigt svår fråga är detta med hur mycket kapital som behövs. Visst, det finns diverse mallar och schabloner för hur mycket som behövs, men dessa innehåller aldrig något avsnitt om ”financial reset” och fiatsystemets eventuella död. Och innan man avfärdar detta med ”who cares? Händer det så går guldet till månen och jag blir stenrik”… så bör man beakta vad som i praktiken kan eller kommer att hända om allt går åt Päppelfjäll. Jag tror inte för en sekund att det finns någon enkel väg från här till där.

Ett exempel i dagarna är ju den nya lagen i Nederländerna om 36% skatt på orealiserade vinster på börsen. Det är ju i mina ögon ungefär den mest korkade lag som går att hitta på. Men, och det är det viktiga, såna lagar är en konsekvens av att många har det svårt, avundsjukan mot de ”rika” växer och stater med allt uslare ekonomi letar aktivt efter kapital att konfiskera (min syn är att ”staten” är otroligt mycket bättre på att lägga fingrarna på redan skapat kapital än att skapa förutsättningar för kapitalbildning, men det är en annan diskussion). Min tes är att det kommer att bli mycket värre innan det blir bättre och då är det nog klokt att utgå ifrån att det kommer att komma lagar som är till direkt nackdel för de som har kapital i olika former.

En annan risk är olika former av PM-specifik lagstiftning, allt från windfall taxes, till förbud mot innehav. Jaja, men det kan man ju lösa genom att sälja av PM och placera på ett fasträntekonto. Mja, givet vad jag tror kommer att hända med världsekonomin de närmaste tio åren så är ett fasträntekonto ungefär det dummaste valet.

Det underliggande problemet ur ett FIRE perspektiv är att man lite sitter i nålsögat för olika sorters konfiskation: per definition så har man skapat ett kapital. Och efter pensionen så är detta kapital liksom allt man har (eftersom man inte längre har någon lön).

En annan tanke jag grunnar över, helt skilt från att jag är orolig för världens finansiella system, är konsekvenserna av den exploderande AI-utvecklingen. Nu har alla rätt till sin åsikt och det är många som ser det som en bubbla (sannolikt korrekt), men min tro är att bubbla eller inte så kommer AI på 5-10 års sikt att ta så många jobb att UBI blir en nödvändighet. Jag är emot UBI, jag tror att UBI vore oerhört dåligt för samhället, men jag tror inte längre att det kommer att gå att undvika.

Hur påverkar UBI någon som valt FIRE? Lite oklart, men min poäng är att UBI skulle bli en oerhört stor omställning för samhället och har man valt FIRE så gäller det att så stora reserver och buffrar att kalkylen håller även om förutsättningarna ändras radikalt.

Nu låter det kanske som att jag är negativ, men det är absolut inte min avsikt. Tvärtom är jag helt för FIRE, jag hoppas att så många som möjligt får möjligheten att göra så (kanske bl a pga utveckling på PM-priser). Men jag tycker att kalkylen är komplicerad och jag rekommenderar att se till att ha betydligt större reserver än vad som traditionellt har behövts.

august

Utloggad Lofeal

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
« Svar #3 skrivet: söndag 22, februari 2026, 09:52:45 »
Pension utan att ha något att göra är, enl min erfarenhet, överskattat. Som ung klättrar man på väggarna, alla kompisar jobbar, och som ”äldre” känns det bra när man är till nytta.

Jag har istället startat ett bolag där jag träffar folk, är till nytta, får röra på mig, cash flow, är ledig/jobbar i stort sett när jag vill, får rutiner etc. Nästa steg är att växa så jag kan få in nåt barn i bolaget så jag får umgås mer med dem, och med tur även framtida barnbarn. En framtida, större expansion och i annan riktning kommer ske med ädelmetaller som grundplåt.

Alla är vi olika men detta funkar för mig.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2099
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #4 skrivet: söndag 22, februari 2026, 10:27:18 »
Jag är för FIRE även om jag inte tror uttrycket fanns då jag började implementera det. Jag var dock inte jättetidig.

Steg 1. Spara och skaffa tillgångar utanför systemet. Göra mig av med aktier, fonder och andra investeringar inom ekorrhjulet.
Steg 2. Trappa ned på arbetstid. Vänja sig vid ett behagligare liv. Ha tur med utveckling på PM och Bitcoin ;-)
Steg 3. Börja ta ut den pension man kan så tidigt som möjligt. (privatpension från 55 år). Man vet inte vad som händer med pensionssystemet i framtiden vid ev valutakris ev WW3, AI etc.
Steg 4. Ta ut allmänpension så snart man får. Inte säkert pensionssystemet kommer hålla.

Just nu i stadiet att jag har pensionerat mig, är skuldfri och nuvarande lilla pension räcker för ett normalt liv. PM mm ser jag som ett sätt att få lite guldkant på tillvaron.

Jag vet att detta inte är för alla och att en del inte klarar av att fylla sin egna tid om det inte finns krav som fyller det åt en.

/mega_n
« Senast ändrad: söndag 22, februari 2026, 10:29:26 av mega_n »

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
« Svar #5 skrivet: söndag 22, februari 2026, 10:30:55 »
Jag är bara 43 år gammal, så jag har en bit kvar innan pension. Men ändå så tänker jag på den lite då och då, och jag är lite suktad att gå tidigt. Mina ädelmetaller har i så fall en stor roll däri att spela.

Jag är också 43år och min tanke är att runt 55år sluta jobba för en inkomst och leka på mina tillgångar till 69 när pensionen kickar in fullt.
Kanske börja ta ut tjänstepension tidigare men det är isf inget jag räknar med i mitt försök till en budget.

När har du fundering på att sluta jobba? Hur långt har du kommit i din planering/budget/framtidsutsikter?

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
« Svar #6 skrivet: söndag 22, februari 2026, 10:44:14 »
Jag tänker också på detta, och siktar på att gå tidigare, även om jag är för gammal för att det skall kunna kallas ”Early”.

Men det finns många aspekter på detta som får mig att vela lite fram och tillbaka. När man en gång gått i pension så är det ju med all sannolikhet oåterkalleligt, så det gäller att ha tänkt rätt.

En väldigt svår fråga är detta med hur mycket kapital som behövs. Visst, det finns diverse mallar och schabloner för hur mycket som behövs, men dessa innehåller aldrig något avsnitt om ”financial reset” och fiatsystemets eventuella död. Och innan man avfärdar detta med ”who cares? Händer det så går guldet till månen och jag blir stenrik”… så bör man beakta vad som i praktiken kan eller kommer att hända om allt går åt Päppelfjäll. Jag tror inte för en sekund att det finns någon enkel väg från här till där.

Ett exempel i dagarna är ju den nya lagen i Nederländerna om 36% skatt på orealiserade vinster på börsen. Det är ju i mina ögon ungefär den mest korkade lag som går att hitta på. Men, och det är det viktiga, såna lagar är en konsekvens av att många har det svårt, avundsjukan mot de ”rika” växer och stater med allt uslare ekonomi letar aktivt efter kapital att konfiskera (min syn är att ”staten” är otroligt mycket bättre på att lägga fingrarna på redan skapat kapital än att skapa förutsättningar för kapitalbildning, men det är en annan diskussion). Min tes är att det kommer att bli mycket värre innan det blir bättre och då är det nog klokt att utgå ifrån att det kommer att komma lagar som är till direkt nackdel för de som har kapital i olika former.

En annan risk är olika former av PM-specifik lagstiftning, allt från windfall taxes, till förbud mot innehav. Jaja, men det kan man ju lösa genom att sälja av PM och placera på ett fasträntekonto. Mja, givet vad jag tror kommer att hända med världsekonomin de närmaste tio åren så är ett fasträntekonto ungefär det dummaste valet.

Det underliggande problemet ur ett FIRE perspektiv är att man lite sitter i nålsögat för olika sorters konfiskation: per definition så har man skapat ett kapital. Och efter pensionen så är detta kapital liksom allt man har (eftersom man inte längre har någon lön).

En annan tanke jag grunnar över, helt skilt från att jag är orolig för världens finansiella system, är konsekvenserna av den exploderande AI-utvecklingen. Nu har alla rätt till sin åsikt och det är många som ser det som en bubbla (sannolikt korrekt), men min tro är att bubbla eller inte så kommer AI på 5-10 års sikt att ta så många jobb att UBI blir en nödvändighet. Jag är emot UBI, jag tror att UBI vore oerhört dåligt för samhället, men jag tror inte längre att det kommer att gå att undvika.

Hur påverkar UBI någon som valt FIRE? Lite oklart, men min poäng är att UBI skulle bli en oerhört stor omställning för samhället och har man valt FIRE så gäller det att så stora reserver och buffrar att kalkylen håller även om förutsättningarna ändras radikalt.

Nu låter det kanske som att jag är negativ, men det är absolut inte min avsikt. Tvärtom är jag helt för FIRE, jag hoppas att så många som möjligt får möjligheten att göra så (kanske bl a pga utveckling på PM-priser). Men jag tycker att kalkylen är komplicerad och jag rekommenderar att se till att ha betydligt större reserver än vad som traditionellt har behövts.

august

Tack för väldigt intressanta tankar!

Det är otroligt om inte omöjligt att räkna ut exakt belopp som behöver finnas det håller jag med om och även om det finns det när man slutar jobba så vad händer året efter? Ja SEK kan bli Euro eller så omvandlas alla valutor på klotet till någon ny variant av bitcoin.
SEK kan rasa i botten, guld kan rusa upp, skatter kan gå upp otroligt mycket och det kan komma nya påhittade skatter för att finansiera något nytt trams regeringen beslutar att genomföra, Putins efterträdare kanske startar ett nytt världskrig mot Trumps efterträdare ihop med Nordkoreras nya diktator. Grejen är att ingen vet och det går inte att säkra sig mot denna typ av händelser helt.
Jag sticker inte under stolen att om min tanke kommer bli verklighet att sluta ha en inkomst om ca 12år så kommer det vara in i h-vete nervöst att "bara" ha besparingar att leva på ca 15år framåt. Eller kanske ännu längre för vem säger att inte vårt pensionssystem kollapsar?

Det finna massor olika sätt att räkna fram vad man behöver ha för tillgångar och jag håller med om att det mest troligt bör finnas mer på ditt konto än du räknat fram.
Det vanligaste är att ha så mycket så du kan leva på 4% avkastning/uttag eller att spara 25x dina årsutgifter men det är ju baserat på dina utgifter idag och inte dina utgifter året innan en ev FIRE och med inflation och prisutveckling på allt så kommer jag garanterat ha ett dyrare liv om 15år än vad jag har idag.

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
« Svar #7 skrivet: söndag 22, februari 2026, 10:52:59 »
Pension utan att ha något att göra är, enl min erfarenhet, överskattat. Som ung klättrar man på väggarna, alla kompisar jobbar, och som ”äldre” känns det bra när man är till nytta.

Jag har istället startat ett bolag där jag träffar folk, är till nytta, får röra på mig, cash flow, är ledig/jobbar i stort sett när jag vill, får rutiner etc. Nästa steg är att växa så jag kan få in nåt barn i bolaget så jag får umgås mer med dem, och med tur även framtida barnbarn. En framtida, större expansion och i annan riktning kommer ske med ädelmetaller som grundplåt.

Nu tänkte ju iaf inte jag vara ledig utan att ha något att göra. Jag hade klättrat på väggarna inom 6månader om jag bara skulle gå hemma och göra inget alls.
Någon plan kommer finnas för vad som ska hända på dagarna, antingen måste jag se till att ha kapital tillgängligt att utöva någon hobby, det kanske blir att hjälpa barnen renovera sina boende. Det kanske finns barnbarn så mycket tid går åt med dem och övrig familj. Jag kanske jobbar 25-50% och är ledig resten av tiden. Volontärarbete kan vara en möjlighet för att fortsätta "jobba" och ha en rutin i vardagen och att träffa människor och inte utvecklas till en grottmänniska som inte träffat någon alls på dagarna även om det inte ger någon inkomst.
Alla är vi olika vad som kommer göras när man är pensionär tänker jag oavsett om man väljer att sluta jobba vid 50m 60 eller vid laglig pensionsålder.

Det låter kanon att ha ett företag och jobba med sina barn och eventuellt barnbarn men det kan ju även bli så att om du tex driver en VVS firma så kanske barnen vill bli kock, lärare eller något helt annat så "planen spricker"
Jag hoppas såklart din dröm blir sann!
Men precis som med FIRE och pensionen kan det finnas variabler man inte räknat med eller kan påverka som kickar in och ställer till planeringen.

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
« Svar #8 skrivet: söndag 22, februari 2026, 10:58:34 »
Jag är för FIRE även om jag inte tror uttrycket fanns då jag började implementera det. Jag var dock inte jättetidig.

Steg 1. Spara och skaffa tillgångar utanför systemet. Göra mig av med aktier, fonder och andra investeringar inom ekorrhjulet.
Steg 2. Trappa ned på arbetstid. Vänja sig vid ett behagligare liv. Ha tur med utveckling på PM och Bitcoin ;-)
Steg 3. Börja ta ut den pension man kan så tidigt som möjligt. (privatpension från 55 år). Man vet inte vad som händer med pensionssystemet i framtiden vid ev valutakris ev WW3, AI etc.
Steg 4. Ta ut allmänpension så snart man får. Inte säkert pensionssystemet kommer hålla.

Just nu i stadiet att jag har pensionerat mig, är skuldfri och nuvarande lilla pension räcker för ett normalt liv. PM mm ser jag som ett sätt att få lite guldkant på tillvaron.

Jag vet att detta inte är för alla och att en del inte klarar av att fylla sin egna tid om det inte finns krav som fyller det åt en.

/mega_n

Kloka ord! Det låter som att vi tänker ungefär lika och inte litar på börsen/pensionssystemet mm.

En av de stora sakerna jag funderar på nu är om jag ska betala av mitt huslån helt eller om jag ska ha kvar det och jobba på att det kapital som motsvarar huslånet jobbar upp mer avkastning än vad lånet kostar mig så att jag iaf i kalkylen går +?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2099
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #9 skrivet: söndag 22, februari 2026, 11:25:52 »

Kloka ord! Det låter som att vi tänker ungefär lika och inte litar på börsen/pensionssystemet mm.

En av de stora sakerna jag funderar på nu är om jag ska betala av mitt huslån helt eller om jag ska ha kvar det och jobba på att det kapital som motsvarar huslånet jobbar upp mer avkastning än vad lånet kostar mig så att jag iaf i kalkylen går +?

Nåt som inte går att förklara om man inte upplevt det är känslan av att vara skuldfri. (Oberoende av långivare och räntebanor ;-)

Det är åtminstone vägen jag gått.

/mega_n
« Senast ändrad: söndag 22, februari 2026, 11:28:43 av mega_n »

Inloggad fåtöljpanda

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 61
« Svar #10 skrivet: söndag 22, februari 2026, 12:19:15 »
Det finns ett ordspråk på danska som lyder: "Den som gemmer til natten, gemmer til katten", och detta kan i hög grad överföras till skattepolitiken. Mycket skatter kommer att behöva tas ut under de kommande åren för att finansiera en massiv utbyggnad av militära styrkor, och detta gäller över hela NATO.

Den tid vi lever i innebär utgifter för det mest improduktiva som finns – militära utgifter. Det här är utgifter för något som vi förhoppningsvis aldrig kommer att behöva, men som är väldigt bra att ha, för säkerhets skull.

Utloggad Lofeal

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
« Svar #11 skrivet: söndag 22, februari 2026, 12:19:45 »

Nu tänkte ju iaf inte jag vara ledig utan att ha något att göra. Jag hade klättrat på väggarna inom 6månader om jag bara skulle gå hemma och göra inget alls.
Någon plan kommer finnas för vad som ska hända på dagarna, antingen måste jag se till att ha kapital tillgängligt att utöva någon hobby, det kanske blir att hjälpa barnen renovera sina boende. Det kanske finns barnbarn så mycket tid går åt med dem och övrig familj. Jag kanske jobbar 25-50% och är ledig resten av tiden. Volontärarbete kan vara en möjlighet för att fortsätta "jobba" och ha en rutin i vardagen och att träffa människor och inte utvecklas till en grottmänniska som inte träffat någon alls på dagarna även om det inte ger någon inkomst.
Alla är vi olika vad som kommer göras när man är pensionär tänker jag oavsett om man väljer att sluta jobba vid 50m 60 eller vid laglig pensionsålder.

Det låter kanon att ha ett företag och jobba med sina barn och eventuellt barnbarn men det kan ju även bli så att om du tex driver en VVS firma så kanske barnen vill bli kock, lärare eller något helt annat så "planen spricker"
Jag hoppas såklart din dröm blir sann!
Men precis som med FIRE och pensionen kan det finnas variabler man inte räknat med eller kan påverka som kickar in och ställer till planeringen.

Inte ha något att göra var slarvigt uttryckt av mig. Jodå, har renoverat några kåkar, och typ 25-50% låter sunt och ger mer än cash flow. Klart det kan spricka och ser på det mer som att det är vägen som är målet. Kan bli kul om planen håller och målet nås, men är kul att jobba mot idag.
« Senast ändrad: söndag 22, februari 2026, 12:46:10 av Lofeal »

Inloggad fåtöljpanda

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 61
« Svar #12 skrivet: söndag 22, februari 2026, 12:45:37 »
... men min tro är att bubbla eller inte så kommer AI på 5-10 års sikt att ta så många jobb att UBI blir en nödvändighet. Jag är emot UBI, jag tror att UBI vore oerhört dåligt för samhället, men jag tror inte längre att det kommer att gå att undvika.

UBI (Universal basic income) tror jag inte på i längden. Jag tror att antingen jobbförluster till AI kommer att kompenseras via innovation och nya jobb kommer att föras tillbaka till EU (från Asien), eller att vi kommer att ta ett steg tillbaka i tiden och få ett Trump-mardrömssamhälle.
« Senast ändrad: söndag 22, februari 2026, 12:48:39 av fåtöljpanda »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #13 skrivet: söndag 22, februari 2026, 14:51:05 »

Steg 3. Börja ta ut den pension man kan så tidigt som möjligt. (privatpension från 55 år).
Man vet inte vad som händer med pensionssystemet i framtiden vid ev valutakris ev WW3, AI etc.
Jag är över 55 så jag tar redan ut pension ur flera olika tjänstepensioner jag samlat på mig. En väldigt viktig detalj där för mig är att jag valt att när det går ha mina tjänstepensioner i form av s.k. ”depåförsäkringar”. Det innebär att jag kan placera i enskilda aktier, ha cash på depån, etc, vilket skiljer oerhört från s.k. ”fondförsäkring”, där allt kapital hela tiden måste vara investerat i olika fonder, det enda man kan välja är att omfördela.

Det finns dock en baksida med depåförsäkring och det är att eftersom den anses som mer osäker så får man bara ta ut 3% per år under de första fem åren. Sedan har pensionsbolaget uppfyllt någon sorts minimikrav och det går bra att ta ut betydligt större belopp efter fem år.

Detta gör att om man som jag har depåförsäkringar så är det i praktiken nödvändigt att påbörja utbetalning minst fem år innan man verkligen behöver pengarna…
Citera

Att ha blivit skuldfri är i sig en väldigt bra buffert mot oväntade förändringar. Då har man en helt annan flexibilitet att gå ner i månadskostnad om det skulle behövas. Jag är inte skuldfri än, men det är absolut en del av min plan att uppnå detta, dels för flexibilitet, dels för att sova tryggare om natten. Dvs det är inte främst en ekonomisk fråga (jag förstår också argumentet med att behålla lånet om man får bättre avkastning än låneräntan), utan en trygghetsfråga.

Inloggad Pastor Hannes

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 17
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #14 skrivet: söndag 22, februari 2026, 18:22:23 »
Intressant tråd, jag är i praktiken redan där, att jag god marginal skulle kunnat dra mig tillbaka och leva av medlen som jag har. Just nu tycker jag däremot bara att det är lite för kul för att sluta. Jag har sagt att jag går i pension när min hustru gör det.

Men min syn är också att du (och var och en), i första hand har ett ansvar gentemot sig själva, sin egen ekonomi och mot sin familj. Sedan måste varje generation i praktiken vara beredd att skapa sitt eget välstånd och sina egna förmögenheter, även om vi alla vill hjälpa våra barn. Men att lämna ifrån sig en massa pengar till ungarna kan faktiskt paradoxalt nog göra det svårare för dem.

Har samtidigt skrivit det tidigare, att motivera sig att arbeta stenhårt i Sverige för att kunna få anställningar med höga löner eller driva företagande med verksamheteter som kunde ge stora inkomster här. Att det är svåraste med det är att motivera sig till det med tanke på hur mycket av pengarna som går i skatt och hur illa pengarna ofta används av det offentliga.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 09:16

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor! by Fantom
söndag 29, mars 2026, 23:22:54

Önskar byta till mig några Koalor 1 oz. by mega_n
söndag 29, mars 2026, 16:18:21

Ädelmetallutredningen SOU 2026:14 by Värnamo_Marknad
söndag 29, mars 2026, 12:31:04

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Coltrane
söndag 29, mars 2026, 08:46:35

Bilder på guld. by fåtöljpanda
fredag 27, mars 2026, 17:59:57

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
fredag 27, mars 2026, 16:21:09

Mike Maloney by Cash Is King
torsdag 26, mars 2026, 15:19:15

USA - hur har dom det by Stacker
onsdag 25, mars 2026, 10:04:37

Ny medlem, intresse silver och guld by hof
måndag 23, mars 2026, 22:39:55

(Avslutad) [Säljes]: 10 st Silver Somali Elephants 2013 & 4 st silverpandor by Hodja
måndag 23, mars 2026, 18:29:13

Säljes silver kilomynt. Avslutad by sff123
måndag 23, mars 2026, 12:56:19

Säljes silvermynt 1oz. Avslutad by sff123
måndag 23, mars 2026, 12:55:36

Bad jokes. by Tyr
söndag 22, mars 2026, 17:44:17

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Cash Is King
lördag 21, mars 2026, 21:37:48