Författare Ämne: Falsk Traderapanda  (läst 49368 gånger)

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"
SV: Falsk Traderapanda
« Svar #60 skrivet: fredag 13, september 2013, 02:02:03 »

Hej Renat,

Idag fick jag hem pandamyntet och jag har försökt att göra en bedömning så gott det går men ju mer jag tittar på myntet desto mer förvirrad blir jag. För ena stunden tycker jag att det ser äkta ut men sen hittar jag nån liten sak som gör att jag bli tveksam. Jag bifogar den bild på framsidan och baksidan som jag tycker blev bäst men observera att jag inte har någon superkamera så bilderna blev ju sådär och färgen ser lite konstig ut på den lilla bilden och har INTE den färgen i verkligheten ;) Jag bifogar också en bild där jag har satt in vårt mynt bredvid. Ni hade visst också gjort en jämförelse med bilden som fanns där men jag hittade några saker som tyder på att vårt borde vara äkta. Det finns egentligen bara en sak som gör mig tveksam och det är nosen, allt annat tycker jag stämmer. Observera också att jag inte riktigt lyckades med att få dem i exakt samma vinkel och vridning så ni inte tror att det är vridet ;)

Om vi tittar på de saker som jag lade märke till och nu gör jag då en jämförelse på alla tre mynten. Vi börja med "hussidan".
*Kolla på där jag har satt den översta röda ringen, på vårat mynt och det äkta myntet är detaljerna mer rika men om du tittar på kopian så är detaljerna inte alls lika tydliga.
* Markeringen runt trappan. På vårat mynt och det äkta finns det en dörr längst upp i trappan men på kopian finns det i stället fyra stycken fönster. Längs mitten av trappan finns det på det äkta och vårat mynt tre släta rutor upp till trappan, på kopian är dessa rutor lite svagt mönstrade. Man kan också se en skillnad i stolparna längs med trappan.
* Tittar nu på markeringen till vänster på vårt mynt. Jämför du den delen med det äkta och kopian så ser du en skillnad som jag tycker är väldigt tydlig. Detaljen på vår ser ut precis som på det äkta. Detaljen syns även på samma ställe ute till höger. Om du inte lyckas se vad jag menar så kan jag ge dig en ledtråd, stolpen längst ut till vänster är något lägre än de andra på det äkta myntet.
* Kolla också in siffrorna 2000. Våra stämmer överens med det äkta.

Nu kikar vi på "pandasidan".
* Ögat. På kopian: ringen runt "pupillen" är öppen både till vänster och höger medans det på det äkta och vårat bara är öppet till vänster.
* Kvisten. på kopian har kvisten väldigt tydliga nervtrådar i mitten av löven men på det äkta och vårat är de inte alls lika tydliga.
* Tassen. Klorna på den här tassen på kopian ser väldigt vassa ut men på det äkta och vårat är de något mjukare om du förstår vad jag menar :)
* Det finns också en sak på kopian som jag glömde ringa in men om du tittar mellan de båda baktassarna snett upp till vänster om 10:an så ser det ut som en jätteklo eller ett starkt markerat löv. Du borde inte missa det om du förstår vad jag menar :) Jag är inte alltid så bra på att beskriva ;)
Vill också tillägga att det är som små små små "repor" i myntet och de syns som små fläckar på bilden men det är alltså sådana märken som kan uppstå när man handskas lite oaktsamt med myntet eller från tillverkningen och inget annat :)

Slutligen antar jag att du även vill veta vikten :) Kan ju börja med att säga att den vikten vi har fått från säljaren inte alls stämmer. Han skrev att vikten var 21,5 g. När jag nu har vägt myntet och givetvis utan myntkapsel så får jag det till 31,01 och 31,02 då jag väger det flera gånger. Detta innebär ju således att myntet väger betydligt mer än vad han uppgav men också att det väger något mindre än vad det ska göra. Om det inte skulle vara äkta ha du då något tips på vad det skulle kunna vara för material då det ligger så pass nära den vikt det ska ha?

Så min slutgiltiga bedömning är att jag faktiskt inte vet vad jag ska tro. Jag skulle gärna vilja höra vad du tror och du får gärna lägga ut mina bilder på sidan där ni diskuterat detta och du kan ju även lägga till de jämförelse som jag gjort om du vill :) Kanske skulle jag själv skaffa mig ett konto där :)

Ser verkligen fram emot ett svar från dig.
Mvh ...

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #61 skrivet: fredag 13, september 2013, 02:04:01 »
2 till bilder

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #62 skrivet: fredag 13, september 2013, 02:04:48 »

Hej ..,

Du kan gärna skaffa ett konto där på forumet och vara med i diskussionen (det finns även mycket annat info där angående silver, guld osv...).
Som du skrev i sist, du tillåter att jag kopierar dina bilder och jämförelsen till forumet,...men då kopierar jag hela texten, då du skrev mycket bra, mycket information och tydlig text, är det OK ?
....
Jag har några frågor till dig:
Är din våg kalibrerad och visar rätt när du väger? (det kan vara 1% skillnad om vågen är gammal eller dålig kalibrerad, jag hade liknade problem, ett par dagar sen när jag försökte väga två panda myntet)
Ser du "fel" (svart,mörkt märke) på pandas näsan i verkligheten oavsett vinkel, ljus osv..?
Har du "bullion-test" app ? https://play.google.com/store/apps/details?id=se.brolinembedded.bulliontest Om du har då du kan gärna kolla myntet, den visar ganska säkert om det är silver eller inte i själva myntet. (Kolla min tråden på forumet, fast för att se bilder då måste man vara registrerat där kanske) http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=2599.msg26727;topicseen#new

Jag tror själv faktiskt att din panda är falsk, men myntet är i silver (Panda 2000 är dyraste myntet av Panda serien, jag räknar serien 1989-2013, då äldre pandor 1983,1984,1985,1987 är dyrare :) )
Och på grund an myntet är väldigt dyrt (ca. 2000 kr/st) då förfalskas den oftast i silver, och de som förfalskar lyckades göra det otroligt bra, det ända som de lyckades inte är att kopiera 100% näsan, jag vet inte varför :)
Men jag är inte 100% säkert, det är lika bra att läsa vad andra medlemmar ska svara i diskussionen.
.......
Jag återkommer.

Mvh Renat

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #63 skrivet: fredag 13, september 2013, 02:05:28 »

Hej Renat,

Du få givetvis skicka in texten också om du vill :) Jag har tagit nya foton men vet inte om du vill ha dem för nu har jag laddat ner appen och om man vågar lita på den till 100% så skulle myntet inte ens vara i silver :( Jag har testat några av de andra pandorna jag har och de  har visat på silver men som sagt inte den här. Men måste ju bara säga att jag är djupt imponerad av den/de som har lyckats så väl med den här förfalskningen. Vill du ändå ha bilderna skickade så meddela mig det så mailar jag över dem :)

Visst är det trist att det är en förfalskning men någon var ju tvungen att köpa den för att ta reda på det och den här gången föll lotten på mig ;) ...

En viss tveksamhet har det ju funnits hos oss men sen kunde man ju givetvis alltid hoppats att den skulle vara äkta eftersom mycket av detaljerna stämde in på det äkta myntet. Undra vad stackaren som sålde myntet har fått ge för det? Förmodligen för mycket eftersom han inte ville veta av mycket ifall det var en förfalskning.

Nu kan du vara glad över att du slapp skicka mig ett silvermynt men annars hade jag gärna tagit emot ett annat pandamynt från dig ;)

Mvh ...

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #64 skrivet: fredag 13, september 2013, 02:09:25 »
Jag lägger ut mer bilder på falsk pandan så fort jag får dom. Eller så hon kanske skaffar ett konto här och ska lägga ut bilder själv  :)

Guld500

• Gäst
« Svar #65 skrivet: fredag 13, september 2013, 08:02:20 »
Då är den alltså falsk, bara att krypa till korset  :)
Det kan dock konstateras att den falska pandan var grymt bra gjord.
Bra jobbat Fantom!

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 757
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #66 skrivet: fredag 13, september 2013, 08:35:50 »
Ett beundransvärt arbete. Bra jobbat!

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #67 skrivet: fredag 13, september 2013, 10:58:37 »
Hej..,
nu har jag laddat ner appen och om man vågar lita på den till 100% så skulle myntet inte ens vara i silver :( Jag har testat några av de andra pandorna jag har och de  har visat på silver men som sagt inte den här.
Det krävdes i princip appen som mäter ett mynts resonansfrekvenser, för att definitivt avgöra Pandans äkthet, så visst är förfalskningen bra gjord.

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #68 skrivet: fredag 13, september 2013, 12:07:06 »
Det krävdes i princip appen som mäter ett mynts resonansfrekvenser, för att definitivt avgöra Pandans äkthet, så visst är förfalskningen bra gjord.

Med appen du kan endast avgöra Pandans äkthet, men man vet fortfarande inte är det silver eller inte i själva myntet.
Då om man testar silver panda myntet (äkta) med appen och väljer till exempel Koala mynt eller ASE där, då visar den att myntet stämmer inte med resonansfrekvenser, förstår du vad jag menar?

Men i slutsatsen myntet är falsk i alla fall, oavsett om det gjord av silver eller inte.

Och det var synd, då jag varnade om misstänkt falsk panda på Tradera samma dagen som annonsen kommer ut och Azure (som jag tror har bra kunskaper om pandor) var på "min sida" hela diskussionen.

Det roligaste var att se reaktionen från Guld500 då han kunde inte bestämma själv och trodde först att pandan var falsk sen äkta - falsk - äkta, till slut så " falska pandan var grymt bra gjord"  :D  ;)
« Senast ändrad: fredag 13, september 2013, 12:43:39 av Fantom »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #69 skrivet: fredag 13, september 2013, 12:36:55 »
Med appen du kan endast avgöra Pandans äkthet, men man vet fortfarande inte är det silver eller inte i själva myntet.
Jo, den ”appen” avslöjar ifall myntet är av äkta silver eller inte, och ingenting annat. T.ex. att det skulle vara en kopia av den äkta varan fast i silver kan den inte avslöja (såvida inte måtten avviker från den äkta).

”Appens” inlästa mynt bygger på myntens diameter och tjocklek, vars värden ger ett unikt resonansutslag. Skulle du ha ett mynt med exakt samma dimension och tjocklek, som du testar, fast av olika mynt, så ger ”appen” utslaget äkta oavsett vilket mynt som du har testat efter.

Jag har inte ”appen” själv, och jag vet inte ifall den funktionen finns att du själv bara anger diameter och tjocklek, och då kommer den i så fall att avgöra ifall den är gjord av .999 silver eller av annat.
« Senast ändrad: fredag 13, september 2013, 12:48:37 av Sarek »

Guld500

• Gäst
« Svar #70 skrivet: fredag 13, september 2013, 12:41:37 »
Det roligaste var att se reaktionen från Gold500 då han kunde inte bestämma själv och trodde först att pandan var falsk sen äkta - falsk - äkta, till slut så " falska pandan var grymt bra gjord"  :D  ;)

Hehe, ja det var inte helt lätt, men det var en rolig och lärorik övning.  :D

Edit: Fast det absolut roligaste var när Fantom gick till Konsum och vägde sina mynt i fruktvågen, hehe  ;D
(en annan närbesläktad tråd dock)
« Senast ändrad: fredag 13, september 2013, 12:51:12 av Guld500 »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Igår kl. 13:51

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane