Författare Ämne: Falsk Traderapanda  (läst 49382 gånger)

Guld500

• Gäst
SV: Falsk Traderapanda
« Svar #45 skrivet: onsdag 04, september 2013, 07:29:23 »
jag väntar på svar från säljare även och hoppas att han kan väga myntet

Fick du något svar från säljaren?

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"
« Svar #46 skrivet: onsdag 04, september 2013, 07:37:41 »
Fick du något svar från säljaren?
Jag mejlade säljare och bad han göra mer och bättre bilder och väga myntet (om det finns möjlighet). 5 dagar sen (samma dagen när annonsen kommer på Tradera, ca. inom 1 timme efter publicering).
Så här ser ut svaret, efter det var inga mer mejl från han, så jag väntar fortfarande  :) :

"Tja ska försöka fixa detta då ja själv inte vet om det är äkta silver eller ej mvh

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone
"

Utloggad Azure

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
« Svar #47 skrivet: onsdag 04, september 2013, 10:36:36 »
Även jag har mailat utan att få svar, känns ju som lite märkligt att inte kunna producera fler bilder med andra vinklar :/

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #48 skrivet: onsdag 04, september 2013, 10:50:44 »
Sarek! Alltså seriöst, ser du inte skillnaden på näsan?
Det är skillnad på Pandornas nos på bilderna, men jag törs inte ha någon synpunkt på det då jag inte är säker på ifall skillnaderna beror på speglingar på TraderaPandan, och att dåligt ljus på den kan vara det som gör att de ser olika ut.

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 737
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #49 skrivet: torsdag 05, september 2013, 17:38:18 »
Angående Tradera-pandan som diskuterats på de senaste sidorna så svarar säljaren nu ca 2 timmar före auktionsslut att myntet väger ca 21.5 g utan plastkapsel. Så var det med det, bra att han svarade till slut  ::)

Guld500

• Gäst
« Svar #50 skrivet: torsdag 05, september 2013, 17:46:15 »
Angående Tradera-pandan som diskuterats på de senaste sidorna så svarar säljaren nu ca 2 timmar före auktionsslut att myntet väger ca 21.5 g utan plastkapsel. Så var det med det, bra att han svarade till slut  ::)

Phuu!, där sparade jag en del pengar. Tack för den uppdateringen i tid.  :)

Utloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 770
  • Affärsomdömen: 83
« Svar #51 skrivet: torsdag 05, september 2013, 18:31:39 »
Såvida säljaren inte slant på tangentbordet och skrev 21.5g istället för 31.5g hoppas jag verkligen han informerar vinnaren om vikten.

Guld500

• Gäst
« Svar #52 skrivet: torsdag 05, september 2013, 18:41:53 »
Såvida säljaren inte slant på tangentbordet och skrev 21.5g istället för 31.5g hoppas jag verkligen han informerar vinnaren om vikten.

Tanken har slagit mig också. Läste att dem vanligaste förfalskningarna väger tydligen strax under 30 g. Än är kanske inte mysteriet löst.

Inloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #53 skrivet: torsdag 05, september 2013, 19:25:19 »
Ursäkta lite OT men kolla säljomdöme på "Linnab". http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=3268452
Startade AB och la upp 930 auktioner på kort tid, de flesta lite dyrare objekt. Publicerade bilder på original märkesvaror (tex. Fällkniven F1) men levererade ej. Eftersom han fick "Företag-status" av tradera och kunde få säljare att ta tillbaka neg. omdömen genom att ge neg. hämndomdöme kunde det här fortgå onödigt länge enligt min åsikt. Alla auktioner stoppades först i Söndags. Kanske det största bedrägeriet på länge och Tradera bär ett stort ansvar.

Verkar inte sålt guld/silver dock. Så nu får diskussionen återgå till gristrynen..

På tal om Linnab:

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2001495-bedrageriharva-pa-kand-nathandelssajt

Utloggad Guldfisken

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #54 skrivet: torsdag 05, september 2013, 20:37:06 »
Citera
På tal om Linnab:

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2001495-bedrageriharva-pa-kand-nathandelssajt

...och vem tror du det var som tipsade GP i går...  ;D

Inloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #55 skrivet: torsdag 05, september 2013, 20:55:28 »

Utloggad Azure

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
« Svar #56 skrivet: torsdag 05, september 2013, 22:34:37 »

Pandorna ska ändå inte väga 31.5, men kanske med en dålig våg så. Glad att jag stod fast vid min analys!

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #57 skrivet: torsdag 05, september 2013, 22:48:25 »
Jag mejlade nyss till köpare och bad hon göra högupplösta bilder och väga myntet så fort hon får den hem. Konstigt dock att hon köpte myntet, då jag frågade hon om råd, angående panda myntet innan jag började samla pandor på allvar (jag märkte att hon samlar panda myntet och mejlade hon 2 månader sen), och hon var snäll och mejlade tillbaka och berättade lite var kan man "jaga" myntet, nackdelar om man ska köpa på ebay och europeiska/tyska ebay  påpekade även att det finns många falska pandor på marknaden och annat info.

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #58 skrivet: fredag 13, september 2013, 01:57:43 »
Här kommer fortsättningen angående samma falsk panda 2000 myntet som var på Tradera.

Jag skrev till MrLibertad och bad han flytta hela diskussionen angående detta myntet till en ny tråd, så jag hoppas han ska göra det så fort han har tid. Då jag tycker att det är lika bra att vi ska diskutera det i en särskilt tråd och det blir lättare att hitta informationen i framtiden.
Men jag fortsätter här än så länge, då jag vet inte när han hittar tid att göra det :) kanske inatt :)

Jag hade bra kontakt med köpare, och vi skrev några mejl till varandra efter avslutat auktion.

Hon var vänlig, snäll och har tillåtet mig att kopiera texten (från våra e-post brev) till forumet, så jag kopierar hit nästan hel text (jag tog bort bara namnet (jag lämnar kvar mitt namn, då det blir lättare att fatta vem skriver till vem, och många medlemmar vet redan mitt namn, så jag tror det är inte nå fara... Mitt namn är Renat (utländsk namn och om man vill säga det i korrekt då måste man betona på "a") och liten del av informationen som hon kanske ville inte att jag skriver här, jag lämnar "..." på dom där platser)

Så det blir betydlig lättare (att kopiera) för mig och jag sliper skriva själv så mycket :)

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #59 skrivet: fredag 13, september 2013, 01:59:01 »

Hej ...,

Jag såg att du köpte ett mynt på Tradera "Panda 2000" har du möjlighet att göra 2-3 högupplösta bilder mejla mig och väga myntet sen, när du får den hem?
Jag misstänker att myntet är falsk, och vi har diskuterat det i ädelmetallforum.
Du kan läsa diskussionen (2-3 sista sidor i tråden http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=726.560 )

Mvh Renat

Hej Renat!

Tack för ditt vänliga mail till mig.

Det låter ju trist att det verkar som att Pandan är falsk, jag som var så glad över vinsten.

Jag kollade på en sida med falska och riktiga pandor, en som ni länkade till, innan jag bjöd i går.

Baksidan ansåg jag se helt äkta ut framsidan var ju svår att avgöra men jag upplevde inte att det fanns mörka fläckar på de ställen som falskmynten skall ha så jag antog med min information att myntet skulle vara äkta.

Jag har mailat säljaren och sagt att jag fått tips på att den troligtvis är falsk.

Jag berättade det som står skrivet i ädelmetallforumet att säljaren blivit kontaktad föe att ge fler högupplösta bilder samt vikten på myntet.

Mot slutet av bloggen så står det ju att säljaren svarat att myntet bara väger ca 21,5 gram.

Så jag har bett säljaren att väga om myntet och ge mig de uppgifterna innan jag vill betala myntet.
...
Tycker bara det är så lustigt att baksidan ser enligt mig helt äkta ut om myntet i övrigt är en förfalskning. Om dom som fuskar fått till baksidan borde dom ju kunna fixat framsidan lika bra eller är baksidan lättare att förfalska?
...
Skall meddela dig när jag vet mer och om säljaren svarar.
...
Ha en fin eftermiddag och helg.

Vänliga hälsningar ...

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Igår kl. 13:51

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43