Författare Ämne: Huliganer och risktagare!  (läst 6172 gånger)

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
Huliganer och risktagare!
« skrivet: måndag 15, augusti 2011, 09:35:39 »
Den senaste tidens uppgång hos guld verkar väcka ont blod både här och där. Igår var killen vars  hängslen är lika breda som hans Stockholm-är-inte-Wallstreet-komplex är stort, Claes Hemberg, jättearg och anklagade guldinvesterare för att vara huliganer. Guldinvesterare vill han förresten inte kalla oss utan kör med det lite nedsättande \"guldsparare\" eller \"guldköpare\". Sanningen är att bakom ett guldköp ligger ofta en stor dos eftertanke och kritik mot rådande finanssystem, jag vågar påstå att den genomsnittlige guldinvesteraren är långt mycket mer påläst än Avanzas genomsnittskund. Hembergs gnäll över att guldinvesterare skulle vara mer högljudda och fanatiska än andra ger jag inte mycket för, det handlar nog mer om att sanningen svider för Hemberg. \"Finansliv.se\" förresten, är det bara jag som tycker det är ett sällsynt fånigt hemsidenamn?

Idag slår Svenska Dagbladet till med ett rejält beställningsjobb. Min första tanke är att trots presstöd kan man uppenbarligen inte hålla sig saklig och neutral utan måste smutsa ner sig med svarta pengar.
Artikeln inleds med att det fastslås att guld kan vara \"den mest riskabla investeringen av alla.\" Kommentar överflödig. Vidare följer vilseledande information om marginalkrav och antyder att någon form av \"nödbroms\" aktiverats av råvarubörsen i Chicago och en i närmast tragisk dålig parallell med silverraset tidigare i år.
En rad argument (och ickeargument såsom \"guldanalytiker säger\") följer sedan. Faktiskt inte ett enda för guldpriset positivt argument lyfts fram. Förutom upploppen i London, som redan passerat sin peak, nämns inte något som kan vara orsak till dagens guldpris.

Var inte förvånade om guldpriset kommer att utsättas från attacker från de mest oväntade vinklar. Köpläge under hösten?

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
« Svar #1 skrivet: måndag 15, augusti 2011, 10:06:12 »
Cornucopia antyder att dess artiklar kan vara en del i opinionsbildning mot guld och att kanske det är ett guldförbud på gång. Lite väl konspirationsteoretiskt, men speciellt med tanke på Svd-artikelns uselhet - inte helt omöjligt?

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #2 skrivet: måndag 15, augusti 2011, 10:25:50 »
Ja, vad ska man säga? Starka intressen försöker snacka ner guldet återigen - digitala papper är det enda man ska satsa på!

Det är ganska trist att man lobbar så starkt emot en sparform/investering då man inte tjänar något på den själv som bank. Visserligen ser många av oss igenom propagandan, men många som är nyfikna på guldet kanske blir avskräckta och avstår köp.

Personligen bryr jag mig inte så mycket, mig gör det faktiskt inget att guldet snackas ner i media och att det är en ovanlig investering hos folket. Det är när frisören och taxichauffören köprekar guld man ska bli orolig ;)

När det gäller Claes Hemberg så ser jag honom som en pajas som brukar tillåtas uttala sig i finansmedia, trots att han ständigt talar i egen sak. Att han kallar oss guldinvesterare för \"hotfulla\", \"aggressiva\" och \"huliganer\" tar jag som en komplimang, då han antingen ser guldet som ett hot eller inte har en aning om vad guld handlar om. Troligen är det både och. Alla finansiella tillgångar som banken inte kan kontrollera och tjäna pengar på är ju dåliga - för banken  :cool:

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
« Svar #3 skrivet: onsdag 17, augusti 2011, 11:00:41 »

Vi noterar datumet 15:e augusti 2011 och guldpriset 1750 USD. Kan bli kul att bumpa tråden om något år och se hur det går...

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #4 skrivet: onsdag 17, augusti 2011, 22:55:24 »
Jag har en känsla av att de som köper guld som investering, gör det med obelånade pengar.
Rätt märkligt då att rödvinsvänstern inom journalistkåren, år efter år kan skriva om prisutvecklingen på bostadsmarknaden i positiva ordalag (där merparten av köparna har enormt höga lån), men där någon vill skydda sitt kapital med guld, så är det ”spekulation och bubbla”.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #5 skrivet: onsdag 17, augusti 2011, 23:57:03 »
Enligt hans logik måste hela Venezuela befolkas av huliganer nu då när deras guldgruvor nationaliserats?

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
« Svar #6 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 10:31:37 »
Färre vill ha guld är rubriken för artikeln om senaste rapporten från World Gold Council. Efter frågan i ton guld räknat minskade med 17% men i dollar räknar är det upp 5% jämfört med Q2-2010. Stor efterfrågeökning från främst Kina och Indien. Om än inte lika extremt som i exemplen ovan så tycker jag E24 tolkar rapporten onödigt negativt och kunde varit lite mer neutrala i sin rubriksättning.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #7 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 12:27:53 »
Citat från: Baltikinkasso
Färre vill ha guld är rubriken för artikeln om senaste rapporten från World Gold Council. Efter frågan i ton guld räknat minskade med 17% men i dollar räknar är det upp 5% jämfört med Q2-2010. Stor efterfrågeökning från främst Kina och Indien. Om än inte lika extremt som i exemplen ovan så tycker jag E24 tolkar rapporten onödigt negativt och kunde varit lite mer neutrala i sin rubriksättning.

Även om E24 är lite mer seriösa än skvallerblaskan Di, så är det ändå svensk ekonomimedia vi talar om. Vinklade artiklar eller felaktiga rubriksättningar är vardagsmat  :|

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by fåtöljpanda
Idag kl. 21:37

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal