Författare Ämne: Jag har fastnat i ***-träsket. Vill bara ha mera!  (läst 1187 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2243
  • Affärsomdömen: 50
Jag har fastnat i ***-träsket. Vill bara ha mera!
« skrivet: torsdag 08, januari 2026, 08:13:24 »
Rubriken är stulen från ett inlägg av allas vår mega_n som trillat av den smala bullionstigen ner i ett träsk av någonting lite mer speciellt och därmed oftast högre premie.

Vi har alla varit där. Eller åtminstone de flesta av oss. Jag sannolikt mer än de flesta, eftersom jag har svag karaktär och låg motståndskraft. Jag har tillbringat åratal av mitt liv i dessa olika träsk, vilt paddlande fram och tillbaka i jakt på saker som intresserar mig.

Jakten är nog den största delen av nöjet i mitt fall. Det visar sig inte minst av att när jag hittat det jag letat så frenetiskt efter så kramar jag det ett par år och sedan har jag ofta sålt av det för att finansiera nästa skattjakt. Inget fel i det, jag inbillar mig att jag vet vad jag gör och detta är kostnaden för PM som hobby för mig.

Nu är frågan hur vanligt det är att vi verkligen trillar ner i dessa träsk? Det kan ju inte vara bara mega_n och jag som snavar. Och vad är det som får oss att snava? Jag kan bara tala för mig själv men här kommer en beskrivning av hur det är att ha låg motståndskraft:
  • Sovereigns
Detta var det första träsket. Alla monarker från Victoria (olika versioner) till (då) Elisabeth II. Utom George VI som var för svår. Klart. Och sedan så snavade jag över en George IV på Tradera (detta var länge sedan, medan Tradera fortfarande gick att använda). Men va f*n, har jag hittat IV så måste det gå att hitta George III (tog ett par år) och William IV (ytterligare ett tag). Tror att jag är klar med sovs nu, men man vet ju aldrig. Jag har vägrat skaffa någon Charles III, vilket tyder på jakten nog är över.
  • LMU 20 francs
Detta är det djupaste träsket, och jag paddlar forfarande. 92 distinkta typer från dussintals länder. Sysselsättning för ett liv (men man måste stoppa i tid, för annars blir man ruinerad). Det första dussinet typer var enkelt, sedan har det blivit allt svårare.
  • USA pre-1933
Ett annat svart hål. Lätt i början. Sedan blir det brantare. Indian Head Half och Quarter Eagle är fantastiska mynt. Sen var jag klar… tills jag snavade över en 1 dollar (de är stora som lillfingernaglar, så man måste ha ögonen öppna). Då var kört igen. Det tog tre år innan jag hittade en 3 dollar som jag hade råd med (om pengar inte är en begränsning så är det bara att gå till MA-Shops eller liknande. Men det är ju jakten som är det fina.
  • historiska silvertackor
Detta var ett träsk jag snavade ner i när silvret var som billigast, någon gång runt 2014. Men sett till premierna så är detta nog det galnaste. Gamla 10oz tackor från gruvor och mints som inte funnits på 50 år är inte billiga, så det blev inte så många. Ett annat problem är att det inte finns någon marknad för sånt här i Sverige (det är i Nordamerika man är tokig i dessa). Det har gjort att jag inte kunnat sälja av dessa, trots att jag slutat samla. Nu, tio år senare och med en explosion i silverpriset är dessa äntligen ”in the money”, så då kan ni räkna ut vilka fantasipremier såna betingar. Det träsket skall jag aldrig tillbaka till…
[/list]

Det som räddat mig från att ruinera mig är främst att jag hållit koll på hur mycket pengar får lägga på såna här skattjakter. I andra hand att det varit jakten som är det viktigaste, så jag har kunnat sälja av saker som några år tidigare var favoriter, men nu bara samlar damm.  Sedan hade jag tur med timing och var aktiv främst för tio år sedan när det var mycket billigare än nu. Slutligen så har jag, faktiskt, lyckats undvika ett antal träsk som jag sett andra falla ner i (nordiska 20-kronor, guld- och silverpandor, lunarer, etc).

Nu undrar jag vilka hål andra fallit ner i, om det var bra eller dåligt därnere och om ni kanske vill ha sällskap (eller bli räddade) :-)

Mvh,
august

Utloggad JL_GBG

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 550
  • Affärsomdömen: 43
SV: Jag har fastnat i ***-träsket. Vill bara ha mera!
« Svar #1 skrivet: torsdag 08, januari 2026, 09:10:00 »
För min egen del så är det väl 1 oz China Panda silvermynten som blivit ett sådant 'träsk'
När man väl börjat samla ihop ett antal olika år, så inser man ju att det finns ett begränsat antal år som saknas och då blir man lätt lite manisk att fylla upp dessa luckor.
Då kan det lätt bli att man betalar lite för mycket premium för att komma åt de saknade årtalen.
Dessa mynt är kul att äga och samla eftersom de byter motiv varje år.
Dessutom vet man att kineserna är galna i dessa mynt, så den höga premien man betalade kommer man förmodligen kunna få tillbaka.

Senare års höga upplagor har dock gjort att det blivit mindre intressant att samla på dessa.

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 539
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #2 skrivet: torsdag 08, januari 2026, 12:04:48 »
Jag tror tyvärr att 20 Francs med alla sina vackra historiska porträtter var "gateway drogen" för mig till all besatthet av alla möjliga motiv  :)

Inloggad Au

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 212
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #3 skrivet: torsdag 08, januari 2026, 12:23:49 »
Känner igen symptomen.

Själv är jag periodare. Jag vadar fram i träsket under perioder och köper uteslutande guld, och gärna stora ovanliga mynt från världens alla hörn. Här gäller det att se upp då det finns många riktigt djupa gyttjehål om man inte ser upp. Jag besöker även svenska 20kr guldträsket med jämna mellanrum.

Är det något träsk jag ångrar att jag inte besökt ännu så är det silverträsket, nu när det stuckit iväg som det gjort. Gissar att det är fel läge just nu men efter den kommande sättningen så kanske jag tar en sväng även där.

Utöver ädelmetallträsket så har jag ett par andra träsk jag behöver underhålla med jämna mellanrum.

Som du säger, det är jakten som är roligas......

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 539
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #4 skrivet: torsdag 08, januari 2026, 12:45:55 »
Känner igen symptomen.

Själv är jag periodare. Jag vadar fram i träsket under perioder och köper uteslutande guld, och gärna stora ovanliga mynt från världens alla hörn. Här gäller det att se upp då det finns många riktigt djupa gyttjehål om man inte ser upp. Jag besöker även svenska 20kr guldträsket med jämna mellanrum.

Är det något träsk jag ångrar att jag inte besökt ännu så är det silverträsket, nu när det stuckit iväg som det gjort. Gissar att det är fel läge just nu men efter den kommande sättningen så kanske jag tar en sväng även där.

Utöver ädelmetallträsket så har jag ett par andra träsk jag behöver underhålla med jämna mellanrum.

Svenska 20 kr träsket ska vi inte ens snacka om ... är som helt besatt av dem  ::)

Inloggad fåtöljpanda

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 22
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #5 skrivet: torsdag 08, januari 2026, 13:11:14 »
Om det inte vore för att jag redan varit aktiv i några andra samlarträsk i nästan 50 år, hade jag troligtvis varit mer aktiv i jakten på nordiska guldkronor, som jag också samlar på.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #6 skrivet: torsdag 08, januari 2026, 15:29:55 »

Jag besöker även svenska 20kr guldträsket med jämna mellanrum.

Svenska 20 kr träsket ska vi inte ens snacka om ... är som helt besatt av dem  ::)
Ni som fastnat där, samlar ni norska 20 kronor också? De är lite svårare. För att inte tala om norska 10 kronor…

Inloggad Au

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 212
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #7 skrivet: torsdag 08, januari 2026, 15:43:59 »

Ni som fastnat där, samlar ni norska 20 kronor också? De är lite svårare. För att inte tala om norska 10 kronor…

För min del är det enbart svenska guldkronor som gäller. Visserligen var Norge en del av den svenska unionen fram till 1905, men det räknas inte tycker jag.

Inloggad Philip

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 260
  • Affärsomdömen: 28
« Svar #8 skrivet: torsdag 08, januari 2026, 17:23:04 »
Jag har några norska 20 kronor men jag har inte betalat mycket mer för dem än svenska. Dyraste jag köpt är den svenska 20 kronan med Gustav V. Skulle vilja ha en norsk 20 krona med kung Håkan VII men det dröjer nog. Annars är jag förtjust i de tidiga danska 20 kronorna med delfinen på.

Och nu när vi kom in på Danmark så kom jag på att tänka på att de givit ut 1 oz silvermynt med olika motiv från HC Andersen sagor. Jag har väl alla motiven redan men köper gärna fler vid tillfälle.

Utloggad Lofeal

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 33
« Senast ändrad: torsdag 08, januari 2026, 18:32:48 av Lofeal »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #10 skrivet: fredag 09, januari 2026, 19:46:05 »

”Man skall aldrig säga aldrig”. Eller ”sent skall syndaren vakna”. Bara för att jag sade att jag inte trillat ner i 20-kronorsträsket så blev jag idag kontaktad av av en gammal ”affärsbekant” (dvs någon jag köpt och sålt PM till/från flera gånger tidigare). Och plötsligt så har jag köpt en svensk 20-krona för första gången på tio år. Den var dyrare idag än förra gången…

Nu får vi se om marken öppnar sig och jag faller ner i ett nytt träsk!

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #11 skrivet: fredag 09, januari 2026, 20:07:59 »
    • USA pre-1933
    Ett annat svart hål. Lätt i början. Sedan blir det brantare. Indian Head Half och Quarter Eagle är fantastiska mynt. Sen var jag klar… tills jag snavade över en 1 dollar (de är stora som lillfingernaglar, så man måste ha ögonen öppna). Då var kört igen. Det tog tre år innan jag hittade en 3 dollar som jag hade råd med (om pengar inte är en begränsning så är det bara att gå till MA-Shops eller liknande. Men det är ju jakten som är det fina.
En anekdot om 3 dollarn: efter det jag mer allvarligt börjat leta efter den så har jag hittat den flera gånger hos mynthandlare. Och eftersom jag vänder på affärer så har jag inte behov av att köpa det bäst bevarade exemplaret i universum utan det går bra med ett lite mer slitet ex så att det får plats i min budget. Men det har varit som förgjort med 3 dollarn. Varje gång jag har hittat en så har den varit oslabbad. Och då har mynthandlaren vägrat att sälja den till mig med argumentet att han skall låta gradera den för då kommer den att bli mer värd.

Men va f*n? ”Ge mig ett pris din knasboll så att jag kan ta ställning till om jag har råd.” ”Nä, jag skall slabba den först”. Behöver jag säga att detta varje gång har varit mynthandlare i USA? Knäppnötter.

Till slut så hittade jag en, oslabbad, med ett pris från en handlare som inte rökt på slabsvampen. Det var i Athen för ett par år sedan. Äntligen.

Det är jakten som gör resan värd. Men det kan stundtals vara frustrerande under resan.

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 727
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #12 skrivet: fredag 09, januari 2026, 22:48:32 »
Europeiska crown-size silvermynt, dvs 5 franc, 5 pesetas, 5 mark osv.
Jag halkade på kanten till 8 reales-träsket men lyckades ta mig ur.

Utloggad Hodja

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 108
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #13 skrivet: lördag 10, januari 2026, 12:58:07 »
Inga träsk för mig, stackat maxvikt sen starten 2018. avhöll mig till och med från jubieumynt tills silvervärdet överskred det numismatiska :D

Det var inte lätt  alltid, har samlargenen i mig sen barnsben. Men hade från start ett tydligt och viktigt mål:
Att inte bli en börda för min familj vid en valutkollaps. (är beroende av assistans efter en olycka).

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 593
« Svar #14 skrivet: söndag 11, januari 2026, 00:26:04 »
Jag har börjat köpa silverhalsband är väl nu uppe i ett kilo men allt började med att tjejen köpte ett halsband i stål från ullared någon gång i november till mig.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Guld å Silver mix by ífing
Idag kl. 18:46

Ny basprisnivå för 1 oz bullionsilvermynt. by JohanB
Idag kl. 12:20

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 23:02

Gammal i gemet, ny på forumet by 9darter
Igår kl. 21:38

1 oz guldtacka säljes by zodiac
Igår kl. 17:53

Guldmynt African Wildlife - Elephant 2014 1 oz by lundis
Igår kl. 15:55

Vart är vi idag? Och vart är vi på väg? by Lofeal
Igår kl. 13:11

! oz silvermynt säljes eller bytes mot 1 oz guldmynt by Spade
Igår kl. 11:10

1 rör (25 st) Silver Maple Leafs 2012 - 24000kr by Bullen20000
Igår kl. 10:57

Silvermynt bytes mot guld by Spade
Igår kl. 10:14

Tråden för silver andrahansdsvärde by gbz
torsdag 15, januari 2026, 22:28:10

Bytes; silver maples o filharmoniker mot 1oz guldmynt by Lofeal
torsdag 15, januari 2026, 06:05:04

SÅLDA (Säljes: SWEA 2013, 2014 & 2015) by Hodja
tisdag 13, januari 2026, 22:26:47

SÄLJES 20st, Amerikansk Silver Eagle - 1 oz, ett rör silvermynt i toppskick by Doertsson
tisdag 13, januari 2026, 22:10:47

Tavex AB by Västjämten
måndag 12, januari 2026, 23:21:30