Författare Ämne: Peter Schiff  (läst 107336 gånger)

Utloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 670
  • Affärsomdömen: 0
SV: Peter Schiff
« Svar #120 skrivet: onsdag 20, augusti 2025, 21:45:35 »
Han har dock haft fel om Bitcoin sedan han började nämna det, därav förtroendet för honom är inte så stort hos mig längre.

Säga att han haft fel känns inte helt korrekt.
Vi får helt enkelt vänta och se hur väl marknaden håller i längden.

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
« Svar #121 skrivet: fredag 22, augusti 2025, 07:55:01 »
Han har dock haft fel om Bitcoin sedan han började nämna det, därav förtroendet för honom är inte så stort hos mig längre.

Har du sett alla hans tweets om BTC sedan 2013? Allt har varit fel och de som har lyssnat på honom har gått miste om väldigt mycket...

Utloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #122 skrivet: fredag 22, augusti 2025, 09:47:43 »

Har du sett alla hans tweets om BTC sedan 2013? Allt har varit fel och de som har lyssnat på honom har gått miste om väldigt mycket...

Ja men så är det med bubblor men i slutändan kommer han antagligen få rätt.

Han sa samma sak om it-bubblanoch 2008 krashen och förutspådde inflationen vi ser idag också dock är timing väldigt svårt.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2094
  • Affärsomdömen: 230
« Svar #123 skrivet: fredag 22, augusti 2025, 10:02:35 »
Han har definitivt haft fel om Bitcoin. Och inte bara med några 1000 procent. Men visst kommer kanske Bitcoin att krasha, men det kan man säga om vad som helst och få rätt någon gång.

/H

Utloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #124 skrivet: fredag 22, augusti 2025, 12:40:20 »
Han har definitivt haft fel om Bitcoin. Och inte bara med några 1000 procent. Men visst kommer kanske Bitcoin att krasha, men det kan man säga om vad som helst och få rätt någon gång.

/H

Ja visst behöver man inte hålla med om man inte vill.

Skulle vilja påstå att bitcoin communityn helt ändrat uppfattning från när de varit emot bankers inblandning till att faktiskt idag hejja på dem.

Men mycket han säger om gruvindustrin stämmer och det finns pengar att tjäna till vad jag skulle säga ändå ganska låg risk i jämförelse mot tidigare år.

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
« Svar #125 skrivet: söndag 24, augusti 2025, 17:29:36 »

/H

Ja visst behöver man inte hålla med om man inte vill.

Skulle vilja påstå att bitcoin communityn helt ändrat uppfattning från när de varit emot bankers inblandning till att faktiskt idag hejja på dem.

Men mycket han säger om gruvindustrin stämmer och det finns pengar att tjäna till vad jag skulle säga ändå ganska låg risk i jämförelse mot tidigare år.

https://x.com/Cointelegraph/status/1959571573595115558

Håller med angående gruvor, men det är ju främst för att dollar(fiat) tappar så extremt mycket inte för att Guld har gått upp i värde.  Finns fortfarande väldigt mycket metaller kvar att ta upp  men arbetskraften och maskiner + prospektering kostar väldigt mycket pengar, så gruvaktier kommer nog ge bra avkastning ett bra tag framöver.

Angående community, så har du helt rätt, förut var vi anti statlig inblandning nu hejar vi på.... dock har man ju förstått att man tjänar inte längre pengar på själva BTC istället på Decentraliserade produkter som introducerades när Etherium kom till 2017 och dessa kräver likviditet och stora investeringar.

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 720
  • Affärsomdömen: 2
Peter Schiff
« Svar #126 skrivet: söndag 28, december 2025, 16:27:40 »
Peter Schiff sammanfattar år 2025 och ger sin syn på 2026 vad gäller ädelmetaller såsom guld och silver men också råvaror som olja vilket är historiskt lågt prissatt i förhållande till guld vilket kan indikera köpläge i stabila välskötta oljebolag men samtidigt håller lågkonjunkturen tillbaka efterfrågan på olja varför det är oklart när prisjusteringar uppåt kan komma att ske. Att bitcoin och andra kryptovalutor är spekulationsfenomen likt tulpanmanin i Nederländerna 1634–1637 är uppenbart enligt min uppfattning varför jag håller med Peter Schiff om att bitcoin inte har någon framtid även om det finns flera tidiga bitcoin användare som gjort stora vinster genom exponentiell tillväxt av nytillkommande användare men när intresset svalnar och när bitcoin användare söker sig till säkrare tillgångar kommer kursen att rasa, hur snabbt är oklart eftersom det uppenbarligen fortfarande finns de som tror att bitcoin kan fungera som "digitalt guld" men de kommer att bli besvikna när de inser att de haft fel. Bitcoin har mer likheter med andra valutor som bygger på att det finns förtroende för att banker, centralbanker, politiker, militär eller att decentraliserad blockkedjor och dess "mining" funktion ska upprätthålla stabil köpkraft över tid vilken ingen lyckats med hittills. Tyvärr har det i dagligt tal blivit så att valutor kallas "pengar" vilket är missvisande då det snarare handlar om kredit. Guld och silver är däremot pengar vars köpkraft är betydligt mera beständig över tid jämfört med valutor.

Silver Rocket, Bitcoin Breakdown: Why Metals Are Crushing Crypto (2025 Recap)
https://www.youtube.com/watch?v=bJvFtT65gyQ&t=343s
« Senast ändrad: söndag 28, december 2025, 23:33:51 av Cash Is King »

Utloggad Lofeal

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
« Svar #127 skrivet: tisdag 06, januari 2026, 11:14:07 »
”Gold is money, everything else is credit.” - J.P.Morgan 1912.
"gold and oil can never flow in the same direction" - Another 1997
Välden består av 3 ekonomiska centra varav 2 (EU o Kina) importerar energi och en (USA) exporterar. - Lofeal (ärligt snott tror jag)

Vi går mot en multipolär värld där € och US skrämt bort användare av deras papper genom bl a stöld, missbruk av ställning och andra sanktioner. Detta medför att världen behöver annan collateral/settlement medium för att handel skall fungera. Något som alla kan acceptera = Guld.

OS kan övergripande sammanfatta mina utgångspunkter så jag är mer inne på GOR väldigt mycket högre. Den har ju onekligen brutit gamla ATH bortsett Coronakrisen där de flesta relationer fluktuerade kraftigt.

Stämmer os kommer olja finnas i överflöd till låga priser så jag är inte inne på energibolag. Guld kommer efterfrågas allt mer av alla så det är bra att ha.

Det här resonemanget att olja kommer finnas i överflöd till låga priser torde resonera med alla som spar till nästa generation i ädelmetaller. Man vill spara i något som håller värdet över generationer. Olja är beständigt och är idag extremt undervärderat till vad man får ut av en barrel i relation till mantimmar i fabriken. Om man har det man behöver, se tex Saudier, varför då pumpa upp den för att få fiat när man kan lämna den i marken till nästa generation? Jag skulle isf bara acceptera något annat beständigt i betalning.

Jag får gärna igång en diskussion om det här eller annat inom världsekonomin.
« Senast ändrad: onsdag 07, januari 2026, 08:59:28 av Lofeal »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by AndrewJackson72
Idag kl. 04:49

Ny medlem, intresse silver och guld by ífing
Igår kl. 14:19

Sprickor i silvermarknaden? by Stacker
fredag 06, mars 2026, 20:35:37

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 06, mars 2026, 14:17:04

Prissättning vid köp/sälj mellan privatpersoner. Silver (även Guld). by pennypacker
fredag 06, mars 2026, 11:09:43

Långsiktigt by fåtöljpanda
torsdag 05, mars 2026, 22:32:03

Svenska äldre silvermynt säljes by Silverstiernan
torsdag 05, mars 2026, 16:20:04

1 oz Canada Maple Leaf Silvermynt Säljes by Rixen82
tisdag 03, mars 2026, 22:41:14

2 OZ Silver Kraken & Captain by AndrewJackson72
tisdag 03, mars 2026, 22:41:14

Till salu!- Bankroll Libertad 1 oz silver by AndrewJackson72
tisdag 03, mars 2026, 22:39:40

2 oz silvertacka- Säljes by AndrewJackson72