Författare Ämne: Alternativa investeringar?  (läst 12101 gånger)

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 55
Alternativa investeringar?
« skrivet: söndag 01, september 2013, 12:21:24 »
Hej!
I snart sex månader har jag månadssparat i silver, och fått ihop en (enligt mig) ansenlig mängd. Nu när priset börjat krypa uppåt har jag känt mig mindre och mindre sugen på att fortsätta köpa, mindre silver för samma pengar känns ju inte lika roligt  ;)

Nu det senaste har jag därför börjat gå i funderingar kring vad man skulle kunna investera i istället.. Aktier och fonder känns knappast motiverat att köpa just nu då allt står väldigt högt. Vilka alternativa investeringsformer finns det som kan vara värda att titta på enligt er? (vet att detta är ett ädelmetallforum, men det känns ändå som rätt ställe att fråga på)

Skog? Tomtmark? Vin? ..

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
SV: Alternativa investeringar?
« Svar #1 skrivet: söndag 01, september 2013, 14:51:35 »

Skog? Tomtmark? Vin? ..

Både skog . tomtmark, egna hem, BR , går i väntans tider på priskorrigeringar. Dels räntehöjningar och dels den mindre efterfrågan p.g.a. räntehöjningar. Det är väl bara i storstädernas centrum som smålägenheter kan vara en någorlunda bra affär, och som behåller värdet.

Vin är ju alltid trevligt.

Personligen hade jag , om jag ansåg att min silverkvot är fyllt, satsat på guld. Guldet har alla förutsättningar att bli nästa refug för massiva investeringar i alla länder där pengapressen går för fullt. Dessutom väntar världens börser (Enligt min mening) just nu på hur illa Syriensituationen utvecklar sig. Olja rör sig uppåt. Ädelmetaller har redan gjort det (Och kommer att fortsätta) .

Utloggad Kensington

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: söndag 01, september 2013, 15:21:36 »
En fråga som du måste ställa inför varje investering är, "vilken tidshorisont har jag med X investering". Med andra ord, när ska jag plocka hem vinsten/behåller jag i en tid av nedgång/säljer jag om X-investering rusar eller jag behåller och följer planeringen (listan kan göras mycket längre).

Enligt mig är det extra viktigt att ha en tydlig och långsiktig tidshorisont när det gäller ädelmetaller. Jag har en lång tidshorisont när det gäller exempelvis silver: jag köpte silver när silver kostade 7.14/g och jag köper silver nu därför jag räknar med högre nivåer om 20-30 år. Silver är fortfarande en bra investering trots att du köpt billigare än nuvarande kurs.

Vin är problematiskt att investera i om man inte till fullo begriper vad man sysslar med.

Tycker inte att du ska döma ut aktiemarknaden, många bolag ska upp!
Kinnevik (för att ta ett exempel) med dess senaste investeringar i exempelvis Zalando är väldigt intressant. Danske bank har köprek med riktkurs på 250 SEK/aktie. Utdelningen (om man gillar sådana bolag) ska stabiliseras och inte skifta lika mycket som det gjort tidigare år. Säker investering långsiktigt.

Skog och tomt är säkert bra om man har rätt kapital och rätt kunnande.

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
« Svar #3 skrivet: söndag 01, september 2013, 15:32:39 »

Skog? Tomtmark? Vin? ..

Både skog . tomtmark, egna hem, BR , går i väntans tider på priskorrigeringar. Dels räntehöjningar och dels den mindre efterfrågan p.g.a. räntehöjningar. Det är väl bara i storstädernas centrum som smålägenheter kan vara en någorlunda bra affär, och som behåller värdet.

Vin är ju alltid trevligt.

Personligen hade jag , om jag ansåg att min silverkvot är fyllt, satsat på guld. Guldet har alla förutsättningar att bli nästa refug för massiva investeringar i alla länder där pengapressen går för fullt. Dessutom väntar världens börser (Enligt min mening) just nu på hur illa Syriensituationen utvecklar sig. Olja rör sig uppåt. Ädelmetaller har redan gjort det (Och kommer att fortsätta) .

Jag kan hålla med om att bostadsmarknaden står inför en korrigering nedåt. Dock har jag förstått att skog har behållit och till och med ökat i värde under finanskrisen(som inte på något sätt är över, men jag menar det som hände 2008), borde inte det fortsätta? Om jag köper skog så lär jag troligtvis köpa det kontant och inte ta massa lån där räntan kan gå upp mycket.

Guld funderar jag på, men jag måste säga att jag är mer sugen på något som inte är ännu en metall

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
« Svar #4 skrivet: söndag 01, september 2013, 15:34:04 »
En fråga som du måste ställa inför varje investering är, "vilken tidshorisont har jag med X investering". Med andra ord, när ska jag plocka hem vinsten/behåller jag i en tid av nedgång/säljer jag om X-investering rusar eller jag behåller och följer planeringen (listan kan göras mycket längre).

Enligt mig är det extra viktigt att ha en tydlig och långsiktig tidshorisont när det gäller ädelmetaller. Jag har en lång tidshorisont när det gäller exempelvis silver: jag köpte silver när silver kostade 7.14/g och jag köper silver nu därför jag räknar med högre nivåer om 20-30 år. Silver är fortfarande en bra investering trots att du köpt billigare än nuvarande kurs.

Vin är problematiskt att investera i om man inte till fullo begriper vad man sysslar med.

Tycker inte att du ska döma ut aktiemarknaden, många bolag ska upp!
Kinnevik (för att ta ett exempel) med dess senaste investeringar i exempelvis Zalando är väldigt intressant. Danske bank har köprek med riktkurs på 250 SEK/aktie. Utdelningen (om man gillar sådana bolag) ska stabiliseras och inte skifta lika mycket som det gjort tidigare år. Säker investering långsiktigt.

Skog och tomt är säkert bra om man har rätt kapital och rätt kunnande.

Jag menar inte på något sätt att jag inte kommer köpa aktier, dock kommer jag invänta rätt läge, och jag är rätt säker på att det kommer bli billigare inom några år, mycket billigare.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
Alternativa investeringar?
« Svar #5 skrivet: söndag 01, september 2013, 20:31:23 »
I snart sex månader har jag månadssparat i silver, och fått ihop en (enligt mig) ansenlig mängd. Nu när priset börjat krypa uppåt har jag känt mig mindre och mindre sugen på att fortsätta köpa, mindre silver för samma pengar känns ju inte lika roligt  ;)

1. Vad är målet med ditt sparande i silver? Investering med hopp om en vinst, sparande med hopp om inflationsskydd, anti-bank-tankar där du flyttar tillgångar ur banksystemet eller något annat?

2. Vad kan få dig att sälja? En uppgång på 25%? 50%? 100%? 500%? Något annat (t ex annat attraktivare investeringsalternativ)?

3. Hur stor del av ditt investerbara kapital har du i silver? Du behöver inte svara någon annan än dig själv, men det har ju viss betydelse om det är 5% eller 50% (eller, vilket jag inte hoppas, ännu mer).

Många som investerar i silver drömmer om många hundra procent i uppgång. Om man tror på det så är det ju fortfarande extremt billigt. Många som investerar i PM är oroliga för framtiden och vad som skall hända med världens finansiella system. Om du hör dit, tycker du att problemen verkar ha löst sig nu när silver gått upp 30%? Om inte så har ju argumentet för att köpa PM inte ändrats.

Ett ord om guld slutligen. Jag gillar personligen guld men det betyder inte att jag dissar silver. Däremot så ser jag det som ett väldigt risktagande att *bara* satsa på silver. Det finns ett antal trådar där vi diskuterar detta och skillnaderna mellan metallerna och oavsett om man är silverbug, goldbug eller bimetallbug så verkar de flesta vara ense om vari skillnaden mellan metallerna består. I mina ögon är guld och silver i grunden mer olika än t ex silver och skog (båda är råvaror som förbrukas). Så när du säger "inte en metall till" så är min reaktion att du får mer diversifiering genom att lägga till guld än genom att lägga till det mesta annat. Och en portfölj helt utan guld är i dagens läge, enligt min åsikt, farligt. Jag vet att många här är väldigt silverorienterade, och min avsikt är inte att provocera, men *lite* guld är aldrig fel... tänk om silvret är fel häst? Man skall alltid tänka "what if?" Och det särskilt när det gäller investeringar.

Nu det senaste har jag därför börjat gå i funderingar kring vad man skulle kunna investera i istället.. Aktier och fonder känns knappast motiverat att köpa just nu då allt står väldigt högt.

Miningaktier står inte högt. De må ha gått upp märkbart många procent den senaste månaden men 50% upp från botten är fortfarande extremt lågt. Inte så att jag vill reka miningaktier, det är en farlig bransch, jag bara bemöter ditt påstående om att allt står högt.

august

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 420
  • "Allting är relativt"
« Svar #6 skrivet: söndag 01, september 2013, 23:17:49 »
Investera i sin egen hälsa  :)
Börja med att undersöka kroppen, tänder, ögonen och försöka fixa alla fel på en gång, det är billigare att sätta en plomb i en tand (kostar ca. 500 - 1500 kr) nu än att sätta ett inplantat senare (ca. 18000 - 65000 kr). Exempel jag själv - jag var tvungen att "installera" inplantat för 22000 kr i början av 2013 på grund av jag var inte så noga med mina tänder när jag var ung.
Sen köp tränings kort till ett bra gym, där det finns duktiga instruktörer.
Eller börja simma regelbundet, cykla, springa på morgonen osv.
Eller börja träna något kampsport - rekommenderar någon stil av karate  ;) (det finns många stilar att välja, om du är en äldre man välj "ej. kontakt", om du är yngre och är mer aktiv välj "kontakt eller full kontakt")
Det är mycket bra att börja investera i hälsa så tidigt som möjligt, kroppen ska "säga" stort TACK! när du blir äldre och går på pension.
 :) 
« Senast ändrad: måndag 02, september 2013, 08:12:14 av Fantom »

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #7 skrivet: måndag 02, september 2013, 18:09:28 »
Investera i sin egen hälsa  :)
Börja med att undersöka kroppen, tänder, ögonen och försöka fixa alla fel på en gång, det är billigare att sätta en plomb i en tand (kostar ca. 500 - 1500 kr) nu än att sätta ett inplantat senare (ca. 18000 - 65000 kr). Exempel jag själv - jag var tvungen att "installera" inplantat för 22000 kr i början av 2013 på grund av jag var inte så noga med mina tänder när jag var ung.
Sen köp tränings kort till ett bra gym, där det finns duktiga instruktörer.
Eller börja simma regelbundet, cykla, springa på morgonen osv.
Eller börja träna något kampsport - rekommenderar någon stil av karate  ;) (det finns många stilar att välja, om du är en äldre man välj "ej. kontakt", om du är yngre och är mer aktiv välj "kontakt eller full kontakt")
Det är mycket bra att börja investera i hälsa så tidigt som möjligt, kroppen ska "säga" stort TACK! när du blir äldre och går på pension.
 :) 

Bästa jag har hört på ett tag. Kanontips Fantom.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 21:18

Irankriget by gbz
tisdag 14, april 2026, 17:34:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal