Författare Ämne: Bilder på Pandor  (läst 227079 gånger)

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"
SV: Bilder på Pandor
« Svar #75 skrivet: söndag 09, mars 2014, 10:48:40 »

Yes, Jag tror du har fel. Men Pandor ar fortfarande en djungel. Det var inte lange sedan variationen mellan 2001D/2001d blev upptackt och det kanske kommer flera.

Sa har har jag kategoriserat dessa just nu. Tror det stammer aven om jag inte har Peter Anthony's sista bok.
Small twig Small date (recognized by both NGC and PCGS)
Small twig Micro date (recognized by PCGS only.)   
Large twig Large date (recognized by both NGC and PCGS)
Small twig Large date (recognized by NGC)

Nar jag menar 'recognized by..' sa ar det det som star pa etiketten till slabben for NGC resp. PCGS. Jag tror det kan finnas flera frosting variationer som kan komma senare bland 1995 Pandorna och aven andra artal.

NGC "Small Twig Large Date" = PCGS "Small Twig Small Date"

NGC "Small Twig Small Date" = PCGS "Small Twig Micro Date"

Det som PCGS menar med micro date är egentligen Small Date! Och det som PCGS menar med Small Date är egentlige Large Date! Kolla bilder eller dina mynt. :)

Även i Peter Anthony's sista bok finns bara 3 varianter!

Eller kolla Pricepedia, där finns även bara 3 varianter!

Ska bifoga bilder på Pricepedia och boken senare idag. :)

Jag har väl länkat till NGC!

Kolla länken 1995 CHINA S10Y PANDA SMALL TWIG SMALL DATE, där finns bilder, vad ser du? Micro date!

1995 CHINA S10Y PANDA SMALL TWIG SMALL DATE
« Senast ändrad: söndag 09, mars 2014, 10:56:51 av Fantom »

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #76 skrivet: söndag 09, mars 2014, 10:59:07 »
...Jag tror det kan finnas flera frosting variationer som kan komma senare bland 1995 Pandorna och aven andra artal...

Det som kan förekomma senare blir Large Twig Small Date (med aktuelt mintage 888 stycken)  ;D
« Senast ändrad: söndag 09, mars 2014, 11:06:56 av Fantom »

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #77 skrivet: söndag 09, mars 2014, 11:32:32 »
Fast, jag förstår varför kom missuppfattningar i Datum varianter på 1995 mynt.
Då på Large Twig varianten är datumet helt annorlunda (Riktigt "Large" och "Tjockt" man kan säga :) )än på Small Twig varianter. Och då börjar dom första samlare kalla datumet på Small Twig som "Small" då den är tunnare än på Large Twig och dom första samlare visste kanske inte att det finns tredje Datum variant med Small Twig. Och när den förekom, då började dom kalla den "micro". Men det är fel, då man måste ändra nu varianten med "small date" till "large date" och använda ordet "small date" på dom där mynt som kallas nu "micro date". :) Det är kanske svårt att göra nu.
Jag tycker i alla fall att NGC kallar dom helt rätt och att PCGS måste omgradera och skriva rätt på etiketten innan det blir verkligen försent :)

* Eller så måste NGC omgradera och skriva om etiketten (byta dom som NGC kallar "large date" till "small date" och dom som kallar "small date" till "micro date").  :D

** Stackars samlare, dom tänker bara om sällsynta Date varianter och glömmer om motivet på myntet (Panda barnet är lite less på det:) )

« Senast ändrad: söndag 09, mars 2014, 18:47:20 av Fantom »

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #78 skrivet: måndag 10, mars 2014, 01:29:03 »
Pricepedia och Panda Coin Guide bok

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #79 skrivet: måndag 10, mars 2014, 01:37:43 »
Så det finns väl bekräftat endast 3 varianter på 1 oz UNC silver 1995 Panda.

1. Stor Kvist (Large Twig).
2. Liten Kvist Stort Datum (Small Twig Large Date, kallas i boken och hos PCGS som Small Twig Small Date).
3. Liten Kvist Litet Datum (Small Twig Small Date, kallas i boken och hos PCGS som Small Twig Micro Date).

Punkt slut. :)
Eller har jag fortfarande fel?

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #80 skrivet: måndag 10, mars 2014, 01:46:23 »
Det blir betydligt lurigare och svårare med 1993 året Mowi :)

2 varianter i Anthonys senaste boken
2 varianter hos PCGS!
3 varianter i Pricepedia
4 varianter hos NGC Variety  :o

Jag skulle vilja gärna läsa din åsikt angående 1993 året Mowi :) Har du alla 4 varianter i din OMP samling?

« Senast ändrad: måndag 10, mars 2014, 01:51:37 av Fantom »

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #81 skrivet: måndag 10, mars 2014, 04:57:54 »
Det blir betydligt lurigare och svårare med 1993 året Mowi :)

2 varianter i Anthonys senaste boken
2 varianter hos PCGS!
3 varianter i Pricepedia
4 varianter hos NGC Variety  :o

Jag skulle vilja gärna läsa din åsikt angående 1993 året Mowi :) Har du alla 4 varianter i din OMP samling?

Haha, Detta blir bara battre och battre. Jag gillar varianter, 'stora' som 'sma'.

Tack for info fantom, bra research. Jag var saaa saker pa att jag hade 4 'stora' varianter pa 1995. Men verkar def som jag hade fel.  :-[  Maste dubbel-kolla detta nar jag kommer hem till Shanghai for jag tror jag har flera ex av alla (3) varianter. Hoppas kunna lagga upp lite bilder och uppskatta mintage. Jag har nyss skaffat Mr. Ge ZhuKangs bok och da kan vi se om hans mintage skiljer sig fran Peter A's nummer.

1993 har bara letat de 2 'stora' varianterna pa, de vanliga Small date och Large Date.  Dem har jag nagra OMP's av, vad det finns for frosting varianter eller andra varianter vet jag inte.

Maste skaffa Peters bok nu och kolla www.ngccoin.com senare!  :)
« Senast ändrad: måndag 10, mars 2014, 05:27:58 av mowi_af »

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #82 skrivet: måndag 10, mars 2014, 22:09:59 »
Vad står i Ge ZhuKangs boken mintage för Panda 2003 (mirrored bamboo) och 2001 (small d) ?

Jag har skrivit alla 1 oz silver variationer på vanliga Panda mynt i Kinesisk Silver Panda tråden, kolla mitt sista svaret där, längs ner. 

1993 året finns 4 variationer:

1993 1oz Silver China S10Y Panda «Large Date»
1993 1oz Silver China S10Y Panda «Large Date Frosted»
1993 1oz Silver China S10Y Panda «Small Date»
1993 1oz Silver China S10Y Panda "Small Date Frosted"

Men jag har hanterat endast några stycken mynt av 1993 året och kan tyvärr inte se skillnaden på "frosted" och ej "frosted" variant, då typ alla mynt som jag har ser ut som mitt emellan, alltså inte 100% "frosted" och samtidigt inte 100% "ej frosted" :)

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
« Svar #83 skrivet: tisdag 11, mars 2014, 02:22:33 »
Vad står i Ge ZhuKangs boken mintage för Panda 2003 (mirrored bamboo) och 2001 (small d) ?

Jag har skrivit alla 1 oz silver variationer på vanliga Panda mynt i Kinesisk Silver Panda tråden, kolla mitt sista svaret där, längs ner. 

1993 året finns 4 variationer:

1993 1oz Silver China S10Y Panda «Large Date»
1993 1oz Silver China S10Y Panda «Large Date Frosted»
1993 1oz Silver China S10Y Panda «Small Date»
1993 1oz Silver China S10Y Panda "Small Date Frosted"

Men jag har hanterat endast några stycken mynt av 1993 året och kan tyvärr inte se skillnaden på "frosted" och ej "frosted" variant, då typ alla mynt som jag har ser ut som mitt emellan, alltså inte 100% "frosted" och samtidigt inte 100% "ej frosted" :)

Jag ar i Singapore nu och min bok ligger i Shanghai. Om du vill kan du fa en Mr. Ge bok, han ar Kinas Panda expert. Den ar tunn men har mkt info, kostar bara ca. 10sek och du far lara dig lite Mandarin for att forsta. Definitivt en bra bok att jamfora Peter Anthony's info och e-bay data med.

Annars;
Jag kan heller inte se skillnad pa 'Large date' och 'Large date frosted', kanske for att jag inte har bra nog exemplar med tydliga varianter.  :P

BTW;
Samma med S10Y Panda 1989 som skall finnas i tva snygga varianter. Forst vanliga praglingen i BU-kvalite (brilliant uncirculated) och en variant som fick battre kvalite som liknar ett PF-kvalite (proof). Sista varianten i PF-kvalite har mer spegel effekt i stora ytorna, battre pragling och skall vara i skick som ett PF-mynt utan P-marke.

Jag har sett 1989 PF-like pa en bild och den ser snygg ut. PF-like varianten skall inte vara sa svar att fa tag pa enligt ryktet och bara kosta 30-50% mer an BU-varianten men hos mina handlare hittar jag den inte. Bara massa vanliga i BU-like varianten som man kan fa tag i till laga priser med tanke pa att det ar ett typmynt.

1989 PF-like varianten ar en av mina sleepers;
1989 ar forsta aret for S10Y BU Pandorna i .999-Ag. Det ar typmyntet for den officiella serien med nuvarande investerings mynten i silver av China Mint. Snygg i PF, relativt billig nu. Borde kunna hittas i sheets av en handlare som hoardat dem, men men... ack sa svar att fa tag pa!!  :)
« Senast ändrad: tisdag 11, mars 2014, 12:05:00 av mowi_af »

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
« Svar #84 skrivet: måndag 17, mars 2014, 12:09:20 »
Apropå Large date, Small date och Micro date.

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #85 skrivet: måndag 17, mars 2014, 16:17:44 »
Passar denna in här?

http://samlerhuset.no/utenlandske-solvmynter/chinapanda/?cat_id=303&open=303

skulle gärna ha en själv, men budgeten denna perioden är redan slut :(

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #86 skrivet: torsdag 03, april 2014, 14:24:45 »
Apropå Large date, Small date och Micro date.

Du missade "Large date" tror jag :)
Första två bilder visar samma mynt med "Small date".

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #87 skrivet: torsdag 03, april 2014, 14:36:08 »
Efter jag läste Åbamas tråd "Det saknas guld i Fort Nox" då visste jag inte att det var aprils skämt och trodde att nu kommer guldpriset gå rakt upp till typ 10.000$ / oz, och beställde då guldmynt till mig (så mycket som min ekonomi orkade betala). Efter jag gjorde klart beställning och betalade fakturan, kommer jag tillbaka till forumet och läste i lugnt och ro vidare och förstått sen att tråden var aprils skämt helt enkelt, och guld finns kvar i Fort Nox och guldspott ska inte explodera. ;D Men det var försent och guld var beställd och nu har jag två fina guldmynt framför mig.

Det var alltså 2 stycken 1/10 oz guld Pandor 2014 (ett mynt har dessutom inplastat "certifikat"  :D )

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 460
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #88 skrivet: torsdag 03, april 2014, 15:51:26 »
Efter jag läste Åbamas tråd "Det saknas guld i Fort Nox" då visste jag inte att det var aprils skämt och trodde att nu kommer guldpriset gå rakt upp till typ 10.000$ / oz, och beställde då guldmynt till mig (så mycket som min ekonomi orkade betala). Efter jag gjorde klart beställning och betalade fakturan, kommer jag tillbaka till forumet och läste i lugnt och ro vidare och förstått sen att tråden var aprils skämt helt enkelt, och guld finns kvar i Fort Nox och guldspott ska inte explodera. ;D Men det var försent och guld var beställd och nu har jag två fina guldmynt framför mig.

Det var alltså 2 stycken 1/10 oz guld Pandor 2014 (ett mynt har dessutom inplastat "certifikat"  :D )

LOL, tja Fantom, du är ju i alla fall ägare till två riktigt fina mynt! Du var inte nära att nappa på det andra skämtet då? 1/3 av forumet för 100.000?

Guld500

• Gäst
« Svar #89 skrivet: torsdag 03, april 2014, 15:58:34 »

LOL, tja Fantom, du är ju i alla fall ägare till två riktigt fina mynt! Du var inte nära att nappa på det andra skämtet då? 1/3 av forumet för 100.000?

Jag vet en som gick på det  ;)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Igår kl. 13:51

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47