Författare Ämne: Bilder på Pandor  (läst 212775 gånger)

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1583
  • Affärsomdömen: 415
  • "Allting är relativt"
SV: Bilder på Pandor
« Svar #30 skrivet: lördag 19, oktober 2013, 12:26:17 »
...En fråga: Hur långt tillbaks har de     originalkapslar vi ser i dag med något ovala ytor hängt med?
Jag kan inte svara exakt från vilket år började komma kapslar med "ovala ytor", det beror på från vilken fabrik kom myntet, men jag har sett ovala kapslar på 1998,1999,2000 ibland, men dom ligger oftast i andra kapslars variationer och oval kapsel med distanspluppar jag har sett på 2001, men fram till 2009 kapslar varieras en del mynt har kapslar med dom där "distanspluppar" och andra utan pluppar.

Jag kan säga så här att från 2001 alla Panda mynt levereras i "ovala" kapslar.*
Från 2009 alla Panda mynt levereras i "ovala" kapslar med "pluppar".

*mellan 2001-2009 åren Pandor levererades i "ovala" kapslar både med och utan "pluppar"

/ Jag har sett 5 olika "original" Panda kapslar.
1. 1989-1997
2. 1997-2000
3. konstiga "stora" och breda kapslar på 1999 myntet (kolla Azures video på silver Panda 1999).
4. 2001-2009 ovala kapslar utan pluppar.
5. 2009 ovala kapslar med pluppar.

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 756
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #31 skrivet: lördag 19, oktober 2013, 16:18:48 »
Tack Fantom för ett bra och utförligt svar.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2090
  • Affärsomdömen: 228
« Svar #32 skrivet: söndag 20, oktober 2013, 04:43:55 »

Jag börjar tänka att sälja mina "gamla" guldtackor och spendera pengar 100% på Pandor ibland, vet inte om det är bra tankar eller inte, då guldtackor är också bra att ha :)
Fast problemet med guldtackor är att priset på dom beror endast på guldnivå och jag ska tappa en del pengar om jag vill sälja dom nu, då jag köpte dom när priset var på 1800$/oz. Däremot Panda mynt - speciell "gamla" silver mynt bara stiger i priset mer och mer oavsett silvernivå. Men guldtackor är lättare att sälja på Svenska marknaden (Tradera), det är väldig dåligt ide att försöka sälja "gamla" Pandor på Tradera, men bra att köpa :)   ;)

Just nu ser Pandor ut av kanske vara en bra investering, men du vet inte vad som händer i  framtiden...
Om du köper något med en samlar premium som överstiger metallvärdet med 50-100% eller nåt liknande så är du inte längre en ädelmetallinvesterare utan en samlare av "sällsynta" mynt. Inget fel i det men samlarvärdet kan snabbt förändras. Alternativt kan om PM-priserna går upp kraftigt det vara en mycket bättre investering med lågpremie-metall...

Om man köper samlargrejor (oavsett om det är mynt, frimärken, basebollkort, gamla kopparkittlar mm) så kan samlarvärdet kraftigt förändras med tiden. Frimärken var mycket hett på 70-talet, nu är det kanske bara de allra mest sällsynt frimärkena som någon överhuvudtaget skulle vara intresserad av...

Jag samlar på gamla amerikanska guldmynt. Dessa har över längre tid(än vad pandamynten funnits) kraftigt varierat i pris(premier). (Typ 3-50% för vanligare mynt.) Visst har man det enda 1933 St Gaudens double eagle myntet så håller sig nog priset uppe. Det krävs ju endast två galna miljardärer för det...

Några andra exempel. Vissa morgan dollars var mycket sällsynta och såldes tidigare för höga priser. När då sedan amerikanska riksbanken auktionerade ut säckar med silvermynt som legat i valven så var de inte längre sällsynta utan det fanns massa mynt i toppskick som kom ut på marknaden... Och priserna krashade.

Guldmynt som troddes vara mycket sällsynta hittas plötsligt i sjunkna skatter eller plockar fram ur långtidsförvaring ifrån bankfack av dödsbon etc...

Jag ska inte avråda dig, men gå inte överstyr bara ;-)

/H

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #33 skrivet: lördag 26, oktober 2013, 16:34:33 »
...
Några andra exempel. Vissa morgan dollars var mycket sällsynta och såldes tidigare för höga priser. När då sedan amerikanska riksbanken auktionerade ut säckar med silvermynt som legat i valven så var de inte längre sällsynta utan det fanns massa mynt i toppskick som kom ut på marknaden... Och priserna krashade.

Guldmynt som troddes vara mycket sällsynta hittas plötsligt i sjunkna skatter eller plockar fram ur långtidsförvaring ifrån bankfack av dödsbon etc...

Jag ska inte avråda dig, men gå inte överstyr bara ;-)

/H

Man ska inte jämföra Kina Panda silver mynt mot morgan dollar tycker jag. Dom där "dyraste" panda mynt av första tre årens uppllagor (upplaga 10.000 st) kostar nu ca. 9000-16000 kr (NGC PF69) / styck. Jag tror inte att dom kan bli billigare i framtiden, då det är väldig liten chans att någon hittar dom i "sjunka skatter". Och sen 9000 kr är egentligen ingenting om man jämför mot morgan dollar mynt :)
Dom flesta Pandor (förutom 1998-2000 åren) beror på skicket kostar nu ca. 350-1000 kr/st (ej graderade). Det är väldig lite pengar tycker jag (hur mycket slösar man pengar bort på en fredags kväll i en pub eller restaurang (om jag går till en "mellan klass" restaurang med 2 tjejer då kostar det oftast mer än 1000 kr (om vi ska inte dricka sprit, med spriten summan kan landa lätt över 2000 kr)? Så jag tycker att det är inte så farligt att köpa 1-2 Panda mynt per månad eller kvartal, dessutom jag gillar panda myntet :) Men jag har kvar mina blygsamma "investeringar" grävda hos kompisens stugans gård, så det är lugnt :)
Fast, det är otroligt svårt för mig att köpa 1-2 Panda mynt per kvartal nu (då jag köpte 14 stycken graderade inom två månader redan), men jag försöker begränsa mig hela tiden  :-X

Men tack för tipset Mega_n, jag lovar att försöka kontrollera mig bättre i framtiden (ska undvika impulsköpet i all fall).

Här är senaste köp... jag försökte begränsa mig men det gick inte, när säljaren erbjöd ca. -15% på summan av myntet.
Panda 1995 NGC ms69

Guld500

• Gäst
« Svar #34 skrivet: lördag 26, oktober 2013, 16:57:44 »
hur mycket slösar man pengar bort på en fredags kväll i en pub eller restaurang om jag går till en "mellan klass" restaurang med 2 tjejer då kostar det oftast mer än 1000 kr (om vi ska inte dricka sprit, med spriten summan kan landa lätt över 2000 kr)

8)  ;D

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #35 skrivet: onsdag 06, november 2013, 02:35:55 »
Riktigt fint 2004-an Panda mynt

Utloggad Kitco

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 16
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #36 skrivet: torsdag 07, november 2013, 21:33:02 »
Jag köpte nyligen några 2013 silver pandor från en tysk handlare men mynten kom i bara myntkapslar de var inte förseglade i plast? Myntkapslarna var kupiga inte platta som de brukar vara på lunar mynten.

Hur ska det vara ?

Utloggad Grimi

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 72
« Svar #37 skrivet: torsdag 07, november 2013, 22:20:55 »
Jag köpte nyligen några 2013 silver pandor från en tysk handlare men mynten kom i bara myntkapslar de var inte förseglade i plast? Myntkapslarna var kupiga inte platta som de brukar vara på lunar mynten.

Hur ska det vara ?

Se 6 inlägg tidigare i tråden :)

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #38 skrivet: torsdag 07, november 2013, 22:37:59 »

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #39 skrivet: torsdag 07, november 2013, 22:47:06 »

Hur ska det vara ?

Kina Mint slutade med det (försegla i plast) och levererar alla vanliga 1 oz silver Panda mynt bara i kapslar från och med 2006 året.
Eller om man ska varar korrekt de förseglar kapslar i plast brickor med 30 mynt, så om du ska beställa 30 stycken mynt på en gång, då är det mycket möjligt att du ska få en förseglad plast bricka med 30 mynt inne. Men bästa fall är att beställa 600 mynt, då får du en monsterbox med 20 förseglade brickor inne  ;)

Ja, kapslar ska vara "kupiga" fast jag förstått inte riktigt detta ord tyvärr, då jag kan inte så bra svenska (använder Google översätt).
Men enligt Google översätt kapslar ska vara "konvex"  :)
Om du är tveksam, gör bilder och lägg upp här, vi kan kolla och konstatera att dina Pandor är äkta eller inte.
« Senast ändrad: fredag 08, november 2013, 06:50:58 av Fantom »

Guld500

• Gäst
« Svar #40 skrivet: torsdag 07, november 2013, 23:07:39 »

Hur ska det vara ?

Kina Mint slutade med det (försegla i plast) och levererar alla vanliga 1 oz silver Panda mynt bara i kapslar från och med 2006 året.
Eller om man ska varar korrekt de förseglar kapslar i plast brickor med 30 mynt, så om du ska beställa 30 stycken mynt på en gång, då är det mycket möjligt att du ska få en förseglad plast bricka med 30 mynt inne. Men bästa fall är att beställa 600 mynt, då får du en monsterbox med 20 förseglade brickor inne  ;)

Ja, kapslar ska vara "kupiga" fast jag förstått inte riktigt detta ord tyvärr, då jag kan inte så bra svenska (använder Google översätt).
Men enligt Google översätt kapslar ska vara "konvex"  :)
Om du är tveksam, gör bilder och lägg upp här, vi kan kolla och konstatera att dina Pandor är äkta eller inte.

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #41 skrivet: fredag 08, november 2013, 19:56:43 »
Panda 1993 ½ oz.
Jag är inte beredd att börja med ½ oz Pandor, då jag saknar massor graderade och massor sällsynta varianter på vanliga 1 oz Pandor, men det blir säkert någon gång i framtiden komplettering med ½ oz Pandor (dom fanns inte lika många som 1 oz, så det blir lättare med dom, men inte billigare  :) )
Men jag kunde inte tacka nej för det här lilla Pandan, fick den för bara 190 kr.

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #42 skrivet: fredag 08, november 2013, 20:06:40 »
Här är två Pandor 2005, dom ser både likadana ut och inte, då det finns skillnaden på "frysta" detaljer, liten nyans på själva Pandas "frysta" detaljer, svårt att visa den med bilden, men jag försökte göra så bra bilden jag kunde.
Vänster Panda är mer "fryst" höger har lite "varm" "spegel" nyans och ser mer levande ut:)

Vänster mynt var präglad på "Shenzhen GuoBao Mint" höger på möjligtviss "ShenYang Mint".

Utloggad moonlight81

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 312
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #43 skrivet: tisdag 12, november 2013, 14:43:11 »
Tycker det var en bra bild, man ser tydligt skillnaden mellan de olika nyanserna. Nu blir jag ju sugen på en 2005 panda  ;)

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #44 skrivet: måndag 18, november 2013, 23:02:33 »
1 oz silver Kina Panda 1997 (jubileums mynt "Visit China") "China Year of Tourism" 1997.
"Lagom" sällsynt Panda myntet.
Jag har ett extra exemplar till, så om någon av Panda samlare är intresserad att skaffa ett sånt fint och "ovanligt" Panda mynt, kontakta mig  ;).

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes] 1 oz krugerrand 2022 by slamman23
Igår kl. 18:46

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 15:30

Säljes 1 oz Guld Lunar 2021 (spot + 2%) by Fantom
Igår kl. 13:39

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
tisdag 10, februari 2026, 14:35:38

COMEX I DEFAULT? by mega_n
måndag 09, februari 2026, 19:53:51