Författare Ämne: Sälja stort smycke?  (läst 3332 gånger)

Inloggad pezon

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Affärsomdömen: 9
Sälja stort smycke?
« skrivet: måndag 01, december 2025, 21:32:33 »
Har ett smycke med ca 150g finvikt, vad skjutton gör man med ett sånt?  262g 14k Pansarlänk
Skulle det gå att sälja ett sånt på nått annat sätt än att sälja det som skrot? Skulle behöva bli av med det.

Det är arvegods och summan ska delas på flera. Ska man vara så fräck så man helt enkelt sågar isär det och delar upp delarna?

Finns det guldhandlare som kan köpa ett smycke och sen betala ut till delägarna?

Kan väl inte vara helt ovanligt att några personer ärver nått dyrt som måste säljas och delas upp?

tacksam för tips hur man löser detta smidigt?

Inloggad gbz

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 740
  • Affärsomdömen: 0
SV: Sälja stort smycke?
« Svar #1 skrivet: tisdag 02, december 2025, 09:00:26 »
Smidigas är väl att dödsboet eller ni själva säljer men ni kommer väl också behöva betala skatt då.

Ett alternativ är att någon av er köper den billigt av de andra arvtagarna och behåller kedjan.

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Sälja stort smycke?
« Svar #2 skrivet: tisdag 02, december 2025, 09:48:28 »
Har ett smycke med ca 150g finvikt, vad skjutton gör man med ett sånt?  262g 14k Pansarlänk
Skulle det gå att sälja ett sånt på nått annat sätt än att sälja det som skrot? Skulle behöva bli av med det.

Prova den här länken!

på vilka som löper guldsmycken i Sverige

Inloggad pezon

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Affärsomdömen: 9
SV: Sälja stort smycke?
« Svar #3 skrivet: lördag 06, december 2025, 21:41:42 »
Smidigas är väl att dödsboet eller ni själva säljer men ni kommer väl också behöva betala skatt då.

Ett alternativ är att någon av er köper den billigt av de andra arvtagarna och behåller kedjan.

Ja jag har funderat på att köpa den själv. Men det är nästan i värsta laget i kostnad.
Lutar åt att såga den i tre delar för att slippa skatt.

Inloggad pezon

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Affärsomdömen: 9
SV: Sälja stort smycke?
« Svar #4 skrivet: lördag 06, december 2025, 21:44:05 »
Har ett smycke med ca 150g finvikt, vad skjutton gör man med ett sånt?  262g 14k Pansarlänk
Skulle det gå att sälja ett sånt på nått annat sätt än att sälja det som skrot? Skulle behöva bli av med det.

Prova den här länken!

på vilka som löper guldsmycken i Sverige

Att lämna in den och få pengar för den finns ju minst flera 100 ställen, nu var det om man kan göra nått smidigt för att minimera skatten utan att fuska allt för mycket.

Har sålt mängder hos kaplan och Diamantbrev.
Kaplan köper den gärna och betalar rakt av dagspris på guld.

Inloggad gbz

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 740
  • Affärsomdömen: 0
SV: Sälja stort smycke?
« Svar #5 skrivet: söndag 07, december 2025, 17:53:12 »
Smidigas är väl att dödsboet eller ni själva säljer men ni kommer väl också behöva betala skatt då.

Ett alternativ är att någon av er köper den billigt av de andra arvtagarna och behåller kedjan.

Ja jag har funderat på att köpa den själv. Men det är nästan i värsta laget i kostnad.
Lutar åt att såga den i tre delar för att slippa skatt.

Ja köper du den själv kanske du får skatta 30% på hela beloppet med?
Någon gång kommer ni ändå få skatta men visst borde det gå bra att såga/klippa av kedjan sedan säljer var och en sin del som skrot vid rätt tilfälle.

Ibland är inte snålhet alltid det bästa utan smidighet. Själv kommer ja skatta runt 40-45k nästa år men det är ingen fara för min del.

Inloggad Au

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 237
  • Affärsomdömen: 1
SV: Sälja stort smycke?
« Svar #6 skrivet: söndag 07, december 2025, 18:11:04 »
Smidigas är väl att dödsboet eller ni själva säljer men ni kommer väl också behöva betala skatt då.

Ett alternativ är att någon av er köper den billigt av de andra arvtagarna och behåller kedjan.

Ja jag har funderat på att köpa den själv. Men det är nästan i värsta laget i kostnad.
Lutar åt att såga den i tre delar för att slippa skatt.

Ja köper du den själv kanske du får skatta 30% på hela beloppet med?
Någon gång kommer ni ändå få skatta men visst borde det gå bra att såga/klippa av kedjan sedan säljer var och en sin del som skrot vid rätt tilfälle.

Ibland är inte snålhet alltid det bästa utan smidighet. Själv kommer ja skatta runt 40-45k nästa år men det är ingen fara för min del.

OJ! Usch vilket kommunistland vi har. Man frågar sig vad staten har rätt att tillskanska sig denna skatt? På vilket vis har staten bidragit??

Inloggad Philip

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 268
  • Affärsomdömen: 28
SV: Sälja stort smycke?
« Svar #7 skrivet: söndag 07, december 2025, 18:59:20 »
Första 50000kr i värdeökning är väl skattefritt på smycken och arvskatten är också borttagen.

Inloggad pezon

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Affärsomdömen: 9
SV: Sälja stort smycke?
« Svar #8 skrivet: söndag 07, december 2025, 19:07:08 »
Första 50000kr i värdeökning är väl skattefritt på smycken och arvskatten är också borttagen.

ja precis, man får tom göra ett chablonavdrag om inköpspriset är okänt.
Hade gärna låtit dödsboet sälja men det var inte möjligt av olika skäl.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 08:41

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23