Författare Ämne: Gradering NGC, PCGS, ICG, ANACS  (läst 117636 gånger)

Inloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 770
  • Affärsomdömen: 83
SV: Gradering NGC, PCGS, ICG, ANACS
« Svar #60 skrivet: lördag 15, mars 2014, 04:08:14 »
Skönt att höra att tullen inte ställt till med några besvär.
Själv blir det nog inte ett utskick till NGC på ett tag, annat än någon reholder och ev. en crossover så är det tunt med material att skicka.

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #61 skrivet: söndag 16, mars 2014, 16:18:20 »
Idag fick jag nöjet att gå och plocka upp min graderade Pandor. Pss som fantom fick jag några riktigt bra highlights, men även några lowlights, aka "UNC Details, surface hairlines". Ouch, inte bra för mynt som låg i OMP!! (Därför kollade jag dem inte tillräckligt noga, såg mest efter milkspots. En dyrköpt läxa, tack för den NGC.)

Tar man bort de mynten som jag aldrig borde lämnat om jag använt mina ögon ordentligt så scorade jag OK!

När det gäller investeringskvalitet MS69-70, så fick jag ca 50% graderade till den kvaliteten. Det var stor skillnad på ration för investeringskvalitet på S10Y före och efter 2000. På mynt mellan 2000-2004 för jag scorade 15/18=83% MS69-70!!! För S10Y och S5Y mynt från 1992-1998 scorade 25/63=40% MS69 eller mer, dvs jag har förbättringspotential på äldre mynt som borde scora mot 50%.  ;)

Man hoppas alltid på att några Pandor skall gradera till perfekt kvalitet, MS70. Det är den mest åtråvarda graderingen för ett BU-mynt och för vissa varianter är populationen extremt låg. För mig blev vinstlotterna en 1997 Small Date. 1997SD har en låg population med bara 5st i MS70. Även en 2003 Frosted Bamboo scorade MS70, den finns i 66 exemplar.
Av övriga så fick min favorit 2001 Small D godkända MS69, den finns bara i 71st exemplar i MS69 och totala populationen är extremt låga 76st. Eftersom den är svår att få tag på är jag glad att jag har en i samlingen nu. En 2000 Mirrored Ring scorade också MS69 vilket ger klirr i kassan och 2/2 2000 Frosted Ring scorade MS69.

Nu är det dags att bli NGC medlem.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 423
  • "Allting är relativt"
« Svar #62 skrivet: söndag 16, mars 2014, 16:32:59 »
Grattis!
Riktig trevlig att du fick ms70 och ms69 på dom där sällsynta mynt! :)
Vad fick du på din 1995 micro date?

Och vilka mynt fick "UNC Details, surface hairlines", var dom i OMP?
Skulle vara trevlig med lite bilder ifall du har tid och vilja att visa dom här. :)

I alla fall "kasta inte bort" pandor som fick ms68, jag har bara 47% klart med min graderade panda samling, så jag kan vara en potentiell köpare :) Och även S5Y jag saknar några stycken i samlingen. :)

Har du graderad typ ca. 100 stycken Panda mynt på en gång, eller räknade jag fel? Seriös skillnad med mina 6 graderade då. :)  :-[

Grattis en gång till!

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
« Svar #63 skrivet: söndag 16, mars 2014, 16:44:48 »
Hej fantom,

Jag graderade två 1995 Micro Date, fick MS68 och en MS66.  >:( Men klart jag inte kastar bort en MS68 Micro.. Haha!! De jag fick MS66-68 på var 90-talare som är svåra att scora högt på. Jag graderade inte 100st, men nästan 100st Pandor.

De jag fick Details på var i OMP så jag vet inte hur f-n det kunde hänt.  >:(  :o  ??? Men men, jag skulle kollat dem ordentligt.

Jag har försökt ladda upp bilder men far bara error trots bilderna är ca 150kB:
Uppladdningskatalogen är full. Försök med en mindre fil, eller kontakta en administratör.

Det kommer snart bilder. Eller så kan jag skriva lite NGC nummer.

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #64 skrivet: söndag 16, mars 2014, 16:52:24 »

Jag har försökt ladda upp bilder men far bara error trots bilderna är ca 150kB:
Uppladdningskatalogen är full. Försök med en mindre fil, eller kontakta en administratör.

Det kommer snart bilder. Eller så kan jag skriva lite NGC nummer.

Utrymmet i bildkatalogen är nu utökat så nu ska det bara vara att köra på. :-)

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
« Svar #65 skrivet: söndag 16, mars 2014, 16:56:46 »
För att fortfarande vara en rookie på Pandor så är jag nöjd med första graderingsomgången. Här är några Highlights.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #66 skrivet: söndag 16, mars 2014, 17:21:35 »
...De jag fick Details på var i OMP så jag vet inte hur f-n det kunde hänt.  >:(  :o  ??? Men men, jag skulle kollat dem ordentligt...

Det ända anledningen som jag kan tänka på är att du hade en "re-sealing" OMP variant på detta mynt, som du gav till NGC för gradering.
Även ms66 är riktigt låg grad för ett mynt i "original" OMP. (men dom kanske hade milkspott). Annars om myntet ser fritt från milkspott och ligger i original OMP då den skulle få minst ms68 (oftast ms69-70).
Visst visar du bilder på dom "låg graderade" ska vara intressant att kolla på även på ms66.

*Fan så fina och sällsynta mynt du har i ms69 (2001 small d och 2000 mirrored) är mina dröm mynt! :)

Inloggad Mange

• Guldmedlem
« Svar #67 skrivet: torsdag 20, mars 2014, 04:16:15 »
För att räta ut ev. frågetecken gällande tullavgifter tog jag tillfället i akt och kontaktade tullverket.

När det gäller en ren gradering hos NGC/PCGS är det endast positiva uppgifter jag har att komma med.
Så länge man har papper som intygar att det rör sig om en retur av samma vara som skickats till NGC/PCGS, så ska man varken behöva betala moms eller tull vid återimport.
Momsfriheten i sammanhanget förutsätter dock att exportör och importör är samma person, så om t. ex. Fantom skickar iväg mynt ska han också vara adresserad mottagare.
Kvitton på frakt samt faktura/ordersedel från NGC bör vara tillräckligt för att bevisa att det rör sig om en retur av samma produkt.
Detta faller därmed under returtullfrihet.

När det gäller NCS blir det dock lite mer komplicerat, genom att varan bearbetas faller detta under passiv förädling.
Detta ska meddelas i förväg och anges i exportdeklarationen, något som kan vara svårt då man inte alltid vet huruvida myntet är lämpligt för konservering innan NGC rekommenderar detsamma.
Jag har skickat en följdfråga med just den frågeställningen och om möjlighet finns att deklarera detta i samband med återimport, så förhoppningsvis vet jag mer om detta inom några dagar.
Det är även lite oklart vilken beräkningsmetod som skulle användas, förhoppningsvis (och enligt min åsikt mest rimligt) borde "reparation mot betalning" enligt följande sida vara mest tillämpbart:
Tullverket.se Passiv förädling
Om så skulle vara fallet betalar man endast moms + ev. tull på kostnaden för av NCS utförd tjänst.

Nedan ser ni korrespondensen mellan mig och tullverket:

Citera
Jag har en fundering angående tullavgifter när en produkt sänds utanför EU för bedömning av experter, för att senare återsändas till avsändaren.
Detta görs för bland annat serietidningar, mynt och sedlar, för att bedöma dess äkthet och skick.
Normalförfarandet är att experten gör en bedömning och graderar varans skick, denna bedömning skrivs ned och placeras därefter tillsammans med
varan i en manipuleringssäker förpackning som plomberas.
Produkten i fråga är redan beskattad då den köpts inom Sverige eller EU, alt. är inköpt utanför EU men påförts moms och ev. tull vid införsel.

Därmed bör, om jag förstått reglerna rätt, varan inte vara föremål för beskattning ytterligare en gång?
Faller detta under passiv förädling eller rör det sig om något annat, i sådana fall vad?
Samt om experten i fråga restaurerar eller genomför annan skyddande behandling av varan, är detta inom ramen för samma regelverk?

Citera
Vid bedömning och förpackning förändras inte varans skick, så i de fallen kan du anmäla varan till återimport och yrka på att slippa betala tull eftersom det är vad som kallas en retur. Du måste kunna styrka exporten. Det gör du framför allt genom att hänvisa till exportdeklarationens tullid och de handlingar som låg til grund för exporten.
Om det är samma importör som exportör kan du också yrka på att slippa betala moms vid återimporten.
Du kan läsa mer om returtullfrihet här:

http://www.tullverket.se/innehallao/r/returtullfrihet/returtullfrihet.4.e0158eb140f9d5442df88.html

Om varan förändras på något sätt (t.ex. restaureras) kallas det passiv förädling. Under förutsättning att du har fått tillstånd till passiv förädling betalar du då endast tullavgifter för bearbetningskostnaderna, inte för hela den återsända varan. Tänk på att det kan vara svårt att få tillstånd beviljat för varor som är tullfria, åtminstone för importörer som har avdragsrätt för moms. Det beror på att det är ganska krångligt att både sköta och övervaka förfarandet, och momsen är ju ändå avdragsgill.
Passiv förädling måste du ha tillstånd till i förväg. Tillståndsnumret och rätt förfarandekoder ska anges redan i exportdeklarationen samt i importdeklarationen. Lär mer om tillstånd till passiv förädling här (du hittar även ansökningsblanketten här):

http://www.tullverket.se/innehallao/t/tillstand/tillstand/passivforadlingtillstandtvpft.4.9b2c39913d830714773d14.html

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag.

Inloggad Mange

• Guldmedlem
« Svar #68 skrivet: fredag 21, mars 2014, 20:40:13 »
Positiva nyheter även på NCS-fronten, åtminstone vad gäller privatpersoner och passiv förädling.
Så länge detta sker på icke-kommersiell basis av en privatperson så kan man deklarera detta vid återinförsel, något tillstånd eller notering i exportdeklarationen är således inte nödvändigt.
Exakt hur detta beräknas är jag inte säker på, mest rimligt vore dock att man endast betalar moms på de tjänster som utförs av NCS.

Sen är det ju som vanligt upp till var och en att meddela tullverket i de fall ett paket passerat utan att man påförts några avgifter...

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #69 skrivet: fredag 21, mars 2014, 21:05:41 »
Jag ska skicka mynt till graderingen nästa vecka (väntar på lönen och på några mynt som skulle komma nästa vecka som ska till graderingen på en gång). Det blir ca. 24-26 mynt denna gång och 14-16 stycken av dom ska gå via NCS.
Jag tänker då göra bilder och "print screen" och berätta steg efter steg hur man ska göra det, var man ska kryssa, vilka papper man ska skriva ut, fylla på papper, kostnaden, REK kostnaden, returkostnaden, jag steg efter steg helt enkelt.
Jag kontaktade redan NCS och frågade om jag får skicka alla mynt till de i samma försändelse (både dom ska genom NCS och dom som direkt till NGC), då sparar man på frakt kostnaden helt enkelt. Svaret blev positivt, det ända som jag måste göra är att använda två "submission" form, en av dom ska vara manuellt med papper (det som kan vara svårast för mig, då jag är ej godkänd på engelska) andra form (NGC) ska vara online form, och det är enkelt för mig, då man bara väljer vad dom erbjuder där. :)

Och jag tror att det kommer inga tull eller moms kostnader, då NGC skriver på tulldeklarationen "RETURNED TO OWNER", så jag hoppas det blir lugnt med denna fråga, fast man vet aldrig, dessutom det blir 24-26 mynt nu, förra gången jag testskickade bara 6 stycken.

Azure tänkte väl skicka mynt till graderingen och han kanske lägger ut guide video här innan jag gör det med bilder. :)

"Hello Renat,

Yes, you can send both an NCS & NGC submission in the same box (NCS & NGC are located in the same building).  However, any coins for NCS & NGC have to be on an NCS submission form, while any coins for NGC only have to be on an NGC submission form.

At NCS, we have three conservation services to choose from with different pricing:

Option A: Our standard conservation with NGC grading is for all non-modern coins.  The fees are 5% of the declared value (1% for evaluation and 4% for conservation) with a $25 minimum.  Once the coins are conserved, they are sent to NGC for grading where additional grading fees apply.

Option B: Our modern non-gold coin conservation with NGC grading tier is for any uncertified US or world non-gold coin, 1970 to date, valued at $300 or less.  The fee is $27 a coin and includes both NCS conservation and NGC grading.  This tier has a 5 coin minimum.

Option C: Our modern gold coin conservation with NGC grading tier is for any uncertified gold coin (including platinum and palladium coins), 1970 to date, valued at $2,000 or less.  The fee is $50 a coin and includes both NCS conservation and NGC grading.  This tier has a 5 coin minimum.

If your Modern Chinese silver coins are all valued at under $300 each, you would qualify for "Option B" at NCS.  That would get you both conservation and grading for $27 a coin.

If you have any other questions, please feel free to contact us.

Thanks,
Tom Barth
Customer Service | Numismatic Conservation Services "
« Senast ändrad: fredag 21, mars 2014, 21:13:26 av Fantom »

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #70 skrivet: fredag 21, mars 2014, 21:08:24 »
OT

Om någon här på forumet vill gradera några sina mynt (aktuellt för äldre Kina Panda mynt i första hand), ni kan då skicka mynt till mig och jag tar hand om dom och skickar till graderingen med mina mynt samtidigt då. (Det blir i alla fall billigare än att skicka själv, om ni vill gradera bara 1-3 mynt)  :)

Priser för Silver Kina Panda mynt:

NGC gradering : 17$
NCS conservation service & NGC : 27$

+ fraktkostnaden dit och hit. (fraktkostnaden delas på totalt antalet mynt, exempel: 900 kr för totalt frakten dit och hit för 30 mynt, det blir då 30 kr per mynt, alltså jag vet inte än var landar fraktkostnaden, skriver ungefär exempel bara).

+ liten slant till mig för hantering.  :) (ni bestämmer själv hur mycket).
« Senast ändrad: fredag 21, mars 2014, 21:30:03 av Fantom »

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #71 skrivet: fredag 21, mars 2014, 21:16:31 »
Har du planerat att skicka något snart?

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #72 skrivet: fredag 21, mars 2014, 21:18:33 »
Har du planerat att skicka något snart?

Ja, det blir vecka 13 eller vecka 14 (beror på när jag får leveransen med två "gamla" panda mynt som jag väntar).

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #73 skrivet: lördag 22, mars 2014, 08:22:56 »
Vet ni om NCS kan ta bort gamla fingeravtryck på gamla silver mynt (1993-1998 åren), jag har några fina Panda mynt, som ser hyfsat bra ut i mina ögonen och har möjlighet att få ms68-69, men dom har fingeravtryck?

Jag kan fråga NCS, men är så dålig på engelska, jag är tacksam om ni kan översätta denna fråga till engelska på rätt sätt (ej via Google översättning).

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #74 skrivet: lördag 22, mars 2014, 11:40:27 »
Well, det här med fingeravtryck på mynt har vi haft uppe på forumet tidigare, och det är svårt att få bort dessa på ett bra sätt utan att det i stället blir andra sorts märken på mynten. För fingeravtryck är det som att, om man inte tar bort sådana direkt man fått dem på ett mynt, så påbörjas en kemisk reaktion med silvret och så är det kört. Men NCS kanske har någonting att komma med, vem vet, och här är en översättning till engelska som bör duga:

I have a few Panda coins that in my eyes look good and have the opportunity to get ms68-69, but they have got fingerprints.
Now I wonder if the NCS can remove old fingerprints on old silver coins and what that would cost?
« Senast ändrad: lördag 22, mars 2014, 15:34:50 av Sarek »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 23:45

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53