Författare Ämne: Gradering NGC, PCGS, ICG, ANACS  (läst 117631 gånger)

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
SV: Gradering NGC, PCGS, ICG, ANACS
« Svar #45 skrivet: fredag 07, mars 2014, 22:59:49 »
Stort GRATTIS till dig!

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 423
  • "Allting är relativt"
« Senast ändrad: lördag 08, mars 2014, 02:01:11 av Fantom »

Guld500

• Gäst
« Svar #47 skrivet: lördag 08, mars 2014, 06:19:30 »
Jäklar vad kul. Hoppas att du slipper tull. Grattis!  :)

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #48 skrivet: lördag 08, mars 2014, 06:24:47 »
Länkar till bilder hos NGC :)

Wow, grymt bra utfall fantom. Du fick 17%-MS70, 50%-MS69 och 33%-MS68 och 5/6 var Pandor mellan 1990-2003. Det visar att du ar bra pa att kunna se topp kvalitet bland dina mynt, i.e. vad som har god chans pa investeringskvalitet MS69-70!

Jag skulle inte salja en MS70'a med en population pa 10 om jag inte fick ett pris som var MKT over Pricepedia. Hellre byta en extra mot en annan svar MS69'a som 2000 mirror(!) eller en MS70'a 2000 frosted.

Aven om 2003 mirror bamboo populationen kommer oka i framtiden, och man kan addera PCGS populationen - Bottomline, den mkt mkt lag och om antalet samlare/investerare okar relativt snabbare an populationen sa kommer din MS70'a bli mer och mer atravard... -> Mo' money! Plus att det ar ett super snyggt mynt!

Priserna for Kinesiska Panda's, MCC's och PM-medaljer kommer stiga snabbt nar marknaden mognar och en stor medel- och overklass av nyrika miljonarer vill vaxla sina fiat-RMB mot nagot som har intrinsiskt varde och de redan har trottat pa Rolex-klockor och LV-vaskor till frugan.
Kineser alskar adelmetaller och adla vackra saker som silver, guld, jade, diamanter etc.

Fraga:
Finns det fler an 10 kinesiska investerare som vill ha en perfekt 2003 mirrored bamboo i MS70? For mig ar svaret enkelt! De svara Pandorna och de hoga kvaliteerna kommer det bli krig om!!!  ;D  :D  :)

FYI, i Shanghai har jag sett 2st 'MS70 2003 mirrored bamboo' ga for $745-$785. Kanske betalade du 1/5-1/6 del av det priset nar du kopte Pandan OMP/Raw. Skandalost billigt for ett mynt det finns 10 kanda perfekta exemplar av.

Stort grattis och kul att du delar info!
« Senast ändrad: lördag 08, mars 2014, 06:45:01 av mowi_af »

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #49 skrivet: lördag 08, mars 2014, 07:16:06 »
Grattis Fantom, det var verkligen bra!  :)

Inloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 770
  • Affärsomdömen: 83
« Svar #50 skrivet: lördag 08, mars 2014, 18:04:30 »
Det är bara att gratulera Fantom, två tummar upp.  8)

Om nu bara NGC kunde följa PCGS fotspår och inrätta ett submission center i Europa så skulle det vara ännu bättre, dealer submissions i all ära men det blir ofta både dyrare och fler riskfaktorer för oss konsumenter att gå via tredje part.

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #51 skrivet: måndag 10, mars 2014, 16:09:19 »
Någon som vet varför det skiljer så mycket mellan NCG & PCGS´s egna värderingar på mynt av samma år & grade?  Ex: Panda 2009 10Yuan MS70. Hos NCG är den värderad till 150$ & hos PCGS till 300$
tycker att det verkar vara lite stor skillnad för 2 perfekta mynt. Eller läser jag tabellerna helt fel?

/Bosse

Utloggad Crassus

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #52 skrivet: måndag 10, mars 2014, 18:03:43 »
Det var verkligen inte fy skam! Grattis Fantom!

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #53 skrivet: måndag 10, mars 2014, 21:50:58 »
Någon som vet varför det skiljer så mycket mellan NCG & PCGS´s egna värderingar på mynt av samma år & grade?  Ex: Panda 2009 10Yuan MS70. Hos NCG är den värderad till 150$ & hos PCGS till 300$
tycker att det verkar vara lite stor skillnad för 2 perfekta mynt. Eller läser jag tabellerna helt fel?

/Bosse

Har kollat PCGS price guide på Kina Panda mynt nu och kan konstatera att det är nå galet där, en del är undervärderat andra är rejält övervärderad och en del priser stämmer absolut inte alls. Priset på 2008 ms70 är mindre än på 2009 ms70 som är omöjligt och ej marknads priset, helt pris kaoset där. Du kan inte använda dom där priser innan PCGS går genom prislista ordentligt där.

Även NGCs price guide jag tycker är lite undervärderad och en del priser var inte uppdaterat på länge. (plussa till ca. +15% så får du ungefär marknads priser), men det är lite personligt egentligen, då ibland gör man fynd och lyckas köpa höggraderade mynt för riktigt bra priser men oftast priser är högre än det står hos NGC.

Bästa sättet är att kolla eBay, där ser man på en gång vilka mynt är till salu och vad dom kostar nu för tiden, då det fanns inte fasta priser, den går upp och ner, upp och ner, men oftast upp då det kommer nya Panda mynt samlare hela tiden. Under den senaste åren priser på dom sällsynta åren har gått upp + ca. 15% och på Europeiska ebay +20+25%, ifjol jag köpte en del Pandor på Europeiska marknaden, men nu går det inte pga priser i Europa mycket högre än på samma Panda mynt än att köpa dom i Kina eller USA (övriga värden), gäller i första hand äldre åren och sällsynta åren+variationer.

Fast man kan fynda Panda mynt på Tradera, där kommer ibland Panda mynt av äldre åren och sällsynta varianter, där hamnar priset oftast mycket lägre än dom egentligen kostar. Men det är så sällan, typ 2-3 gånger per år. :)
Om jag kommer ihåg rätt, den här Panda 1998 large date (sällsynt variant) som fick ms68 jag köpte på Tradera.  :)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #54 skrivet: fredag 14, mars 2014, 01:04:46 »
 :) Jag har fått en avi från Posten idag, där står att jag har ett REK paket att hämta från närmaste ICA-supermarket.
 Jag såg på avin att paketet var från USA, men jag väntar på några köpta mynt från USA och trodde att det var dom som kom, men helt plötsligt det var ett paket från NGC! Så snabbt leverans från USA fått jag aldrig (5 arbetsdagar)! Så trevligt!  :)
Från början jag tänkte gömma på det vad som står i tulldeklarationen och måste man betala avgiften eller inte när man får sina mynt tillbaka från NGC.  8) Men jag är väl en god människa och man ska berätta sanningen då några medlemmar vill gärna veta det  :).
 Sa, jag kan konstatera nu att man behöver inte betala någon tull avgift när man får sina mynt tillbaka från NGC!
NGC har skrivet det rätta tulldeklarationen! "RETURNED TO OWNER" + Value 12$ på 6 mynt  :D (det är faktiskt sant då 60 Yuan (6 mynt x 10 Yuan) = ca. 12$.
 Så det var en trevlig dag idag, och jag kan fortsätta skicka mynten till NGC direkt, nästa gång via NCS-NGC kanske. :) Jag kan även hjälpa om någon vill skicka mynten till NGC graderingen, jag kan vara typ som liten privat NGCs dealer här i Sverige helt enkelt. :D, så kontakta mig via PM om ni är intresserad gradera sina mynt.
 Totalt kostnaden var 216,5 kr / mynt (jag skickade 6 mynt), det blir säkert billigare om man skickar fler mynt på en gång (man sparar på frakten då), så jag tänker skicka nästa gång 10 + mynt.
 Tiden var ca. 1 månad (7 dagar frakten ditt, 12 dagar graderingsprocess, 5 dagar frakten tillbaka + 3 helger = 6 dagar) = 30 dagar.
 Då jag var första som skickade mynt till NGC från Norrbotten (kanske från hela Sverige), ja, åtminstone första medlem som vågade skicka själv till NGC från den här forumet (då ingen annan anmält det och ingen kunde svara om prisfrågor + kring frågor), som bonus jag fick ett sällsynt mynt graderad för MS70! Panda 2003 mirrored bamboo S10Y ms70! (population endast 10 stycken än så länge).
Jag tackar alla medlemmar, som försökte hjälpa och svarade på en del frågor kring graderingen!
 Nu kommer säkert dom "riktiga" grabbar Panda samlare (Mowi, Azure, Mange och Condor2ooo kanske) skicka mynt till NGC själv, då det verkar fungera enkelt, relativt snabb och billigare än man skickar via officiella dealer.
 :)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #55 skrivet: fredag 14, mars 2014, 01:06:04 »
Här är bonusen :).
Myntet har sin original patina (lite brunfärgad nyansen), då jag skickade mynt direkt till NGC, ej via NCS. Men den ser riktigt bra ut med patina nyansen tycker jag. :) Fast det är kanske svårt att se på bilder.
« Senast ändrad: fredag 14, mars 2014, 01:10:11 av Fantom »

Utloggad Azure

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
« Svar #56 skrivet: fredag 14, mars 2014, 01:17:11 »
Ett stort grattis till dig, Fantom!

Ja helt rätt, om det går lika bra och säkert att skicka mynten direkt till USA och man slipper tull så finns det inte så stor anledning att skicka via Tyskland... Får nog bli att jag skickar in till NCS+NGC kommande månad!

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 757
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #57 skrivet: fredag 14, mars 2014, 07:41:57 »
Detta var en riktigt maffig present till alla Svenska pandasamlare må jag säga.  Tack Fantom och grattis!  :)
Ja då är saken klar ..Tösa ska ha ett dragspel!

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #58 skrivet: fredag 14, mars 2014, 17:13:35 »
Härligt Fantom
Både till det utfall du fick, samt att du var först och plöjde vägen.

Utloggad Jonthan

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 108
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #59 skrivet: fredag 14, mars 2014, 19:24:40 »
Riktigt fina  :)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg