Jag vet inte hur mycket man kan förlita sig på dessa online sökningsverktyg då dem visar oftast bredband leverantörens ställe och det kan vara en bra bit ifrån användaren.
Jag har testat med min egen IP adress och fått allt ifrån 45 min till 1h körning hem ifrån. Ingenting i närheten av min stad?
Jag är benägen att hålla med. Det som kan vara av intresse är om man ser att en användare plötsligt använder VPN (vilket förvisso inte behöver vara illegitimt), eller om det plötsligt är en annan leverantör.
I detta fallet verkar det ha varit Telia hela tiden, men det säger inte så mycket eftersom Telia knappast är en liten leverantör.
Det sorgliga är att en bedragare som inte använder VPN utan sitter direkt uppkopplad via Telia borde polisen rimligen kunna identifiera genom att begära ut loggar från Telia givet en viss IP-adress och tidpunkt, men ärendet lär väl läggas ned innan det ens hinner upprättas misstänker jag... Kriminella verkar inte ens behöva använda VPN för man tycks sitta tryggt ändå.
Med det sagt: vet någon om det här ärendet är polisanmält? Kanske är värt ett försök?
En annan sak vi kan göra är att samla ihop en lista av alla IP-adresser en viss användare har postat under genom åren och jämföra dessa med samtliga övriga poster på forumet, för att se om det någonsin funnits andra användare med samma IP-adress. Har man bara tillgång till databasen tar det 0.5 sekunder att köra en sådan sökfråga. I detta fallet är det inte så dock.