Enligt mitt sätt att se det så bör man investera i två huvudkategorier: Långsiktigt i ädelmetaller (guld och silver) och kortsiktigt i personliga upplevelser tillsammans med nära och kära.
Bland mina långsiktiga investeringar finns, utöver fysiska metaller, guldaktier med relativt låg produktionskostnad (Semafo är mitt största innehav).
Kortsiktigt investerar jag i upplevelser och gör gärna långresor på egenhand och tillsammans med närmsta familjen och det verkar som att fler än jag upptäckt hur kul det är och det är en uppenbar trend i samhället att vi lägger mer på resor och upplevelser.
För att kapitalisera på den trenden så har jag nu även börjat investera lite smått i ett bolag som sitter mitt i den trenden, nämligen Unlimited travel Group som är noterat på first North. DN skrev en intressant artikel om dem för ett tag sedan:
http://www.unlimitedgroup.se/media/utg-i-dn-2013-04-24-sida-1.pdfUTG aktien känns i mitt tycke starkt undervärderad och har potential till mångdubbling från dagens nivåer runt 11-12 kr. Det ger nämligen ett börsvärde på ca 48 000 000 kr och räkenskapsåret 2012 omsatte de 450 000 000 kr med ett rörelseresultat på drygt 5 000 000 kr.
Bolaget har dessutom en kassa på 27 000 000 kr enligt Q1 rapporten (bolaget får betalt för resorna innan de själva behöver punga ut med pengarna vilket gör att de får en nettokassa) och inga långfristiga lån att tala om.
Inköpspriset för de bolag som UTG har köpt är ca 120 mkr och alla förvärvslån är numera avbetalda. Dessutom har de flesta innehaven utvecklats bättre än plan. Det är bara sorgebarnet Polar Quest som försämrade resultatet med 10 mkr 2012 som inte gått så bra - de problemen är dock lösta nu vilket gör att prognosen för 2013 ligger på ett rörelseresultat på ca 15 mkr (vilket är vad bolaget genererade i vinst för 5 år sedan) då kursen låg i ca 30 kr.
Ledningen tror att marginalerna nu kommer återgå till normala nivåer runt 5% och att deras målsättning är att på något års sikt överträffa dessa. Om vi leker med tanken att de inom 1 år eller 2 kommer omsätta 500 000 000 kr med en rörelsemarginal om 5% blir årsvinsten 25 000 000 kr. P/E 7 på det skulle börsvärdet bli 175 000 000 kr vilket är ca 3 gånger så mycket som dagens kurs.
Någon mer som tror på upplevelsetrenden och att den på kort/mellanlång sikt även kan betala sig i en aktieinvestering? Hur resonerar ni kring aktier utanför den direkta ädelmetallindustrin?