Författare Ämne: Förvaring och hantering.  (läst 13323 gånger)

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 282
  • Affärsomdömen: 11
Förvaring och hantering.
« skrivet: måndag 12, augusti 2013, 13:42:08 »
Hej.   Detta är säkert en fråga som tagits upp flertalet gånger på forumen runt om  (risk för att jag startar en ny tråd, isåfall så informera mig så kommer jag använda mig av den)

Jag har precis börjat spara i guldtackor och har än så länge skaffat mig 2 st 10 gr som är ordentligt laminerade i originalförpackningen.
Har förstått att om man skulle ta ut tackorna ut sina förpackningar så kan det påverka hur lätt eller svårsålda dom är i framtiden.
Men samtidigt så säger dom stora butikerna  att för dom påverkar det inte priset.  Så min fråga är.  För vem påverkar det priset ?

Om jag när jag vill sälja det har det utanför förpackningen (originalkvitton kvar samt förpackningarna)   Hur stor skillnad kommer det göra ? 
Anledningen till att jag frågar är att jag är lite sugen på att skaffa askar med glaslucka där man snyggt kan lägga sina köp och ibland även med vantar på få känna lite på sina metaller.

Två  punkter jag tänker på är.

1.  Om det nu blir guldbrist så kommer det ju huvudsakligen vara företag som köper upp guldet  (alltså mindre känsliga för om förpackningen är öppen eller ej ? )

2. Om man har kvar kvitton på sitt köp samt förvarar originalförpackningen för att kunna bevisa att denne har samma nummer som tackan.

Hur råder resonemangen kring detta ? 

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
SV: Förvaring och hantering.
« Svar #1 skrivet: måndag 12, augusti 2013, 16:38:27 »
Jag har precis börjat spara i guldtackor och har än så länge skaffat mig 2 st 10 gr som är ordentligt laminerade i originalförpackningen.
Har förstått att om man skulle ta ut tackorna ut sina förpackningar så kan det påverka hur lätt eller svårsålda dom är i framtiden.
Men samtidigt så säger dom stora butikerna  att för dom påverkar det inte priset.  Så min fråga är.  För vem påverkar det priset ?

Om jag när jag vill sälja det har det utanför förpackningen (originalkvitton kvar samt förpackningarna)   Hur stor skillnad kommer det göra ? 
Anledningen till att jag frågar är att jag är lite sugen på att skaffa askar med glaslucka där man snyggt kan lägga sina köp och ibland även med vantar på få känna lite på sina metaller.

1.  Om det nu blir guldbrist så kommer det ju huvudsakligen vara företag som köper upp guldet  (alltså mindre känsliga för om förpackningen är öppen eller ej ? )

2. Om man har kvar kvitton på sitt köp samt förvarar originalförpackningen för att kunna bevisa att denne har samma nummer som tackan.

Det finns som alltid olika uppfattningar. En skola säger att guldtackor som är inplastade är fina grejer för då ser man att de är äkta. Den andra skolan säger att det nog är enklare att göra en förfalskad tacka och plasta in den, eftersom det gör det svårare att kontrollera äktheten (utan att bryta förseglingen. Det går ju vare sig att väga eller mäta volym så länge plasten är kvar.

Jag håller mig försiktigt agnostisk och undviker att ta av plasten i onödan. Men å andra sidan så köper jag både mynt (aldrig inplastade) och små tackor utan plast om priset är det rätta. Så jag tror ärligt talat inte att det kommer att ha så himla stor betydelse i det långa loppet och framför allt inte för små 10g tackor. De är så tunna att det är stört omöjligt att förfalska (enligt min uppfattning). Dvs jag tror inte att rädslan för förfalskningar kommer att vara så stor för så små tackor, det är mer någonting som man måste vara mer orolig för när tackan är sådär 5mm eller tjockare (dvs 100-250g eller större).

Men som sagt, det finns alltid olika uppfattningar så jag är säker på att det finns de som tycker tvärtom ;-)

august

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 421
  • "Allting är relativt"
« Svar #2 skrivet: måndag 12, augusti 2013, 18:14:07 »

Hur råder resonemangen kring detta ?

Om du säljer sen guld till en gulduppköpare ("Guld Adam", "Svensk Guld Återvinning", och 10-tal andra) , då spelar det ingen roll, då dem ska öppna förpackningen ändå för att testa renhet, så det spelar ingen roll för dem har du nå guld certifikat eller inte. (Jag har frågat själv)
Om du ska försöka sälja den själv (Tradera, Ebay, Blocket osv.) då det är lika bra att du sparar både kvitto och originalförpackningen. Jag tror att du ska inte tappa mycket pengar, jag gissar att det blir ca. 5% skillnad mellan har du den inplastad eller inte, då folk i samhället gillar inplastade guldtackor.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #3 skrivet: måndag 12, augusti 2013, 20:25:48 »
Certifikat eller inte.
De uppgifter som finns på certifikatet finns ju även på tackan, tillverkare, nummer, vikt, renhet.
Tror att det nu är inne med inplastat och certifikat.
Har tex inte sett en inplastad Boliden tacka med certifikat.

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
Förvaring och hantering.
« Svar #4 skrivet: måndag 12, augusti 2013, 21:40:11 »
Personligen kvittar det för mig. Jag skulle inte betala vare sig mer eller mindre för en 10 gram tacka bara för att den är inplastad.

Det är ju faktiskt rena investeringstackor vi pratar om och inga samlarobjekt.

Vill du förvara dina tackor i ett snyggt etui och känna på dom ibland så bryt du förpackningen utan dåligt samvete.

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
« Svar #5 skrivet: måndag 12, augusti 2013, 23:19:48 »
Tack för bra svar =)    Blir nog så att jag iaf väntar tills jag har hittat en fin ask att ha dom i.   En fråga angående bomullsvantar.  Det må vara investeringstackor, men man vill ju ändå att dom skall vara glansiga och utan repor.

Blir det repor med bomulsvantar eller är dom tillräckligt mjuka för att bibehålla den fina ytan på tackorna ?

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
Förvaring och hantering.
« Svar #6 skrivet: tisdag 13, augusti 2013, 08:10:37 »
Tänker du på repor så spelar vantar eller inte ingen roll, det är försiktig hantering som gäller. Man använder vantar för att skydda mot fett och andra ämnen man alltid har på sina händer och som kan ge fingeravtryck och missfärgningar. Missfärgningar gäller i första hand silver, guld missfärgas normalt inte av hantering.

Glöm inte att bomullsvantar är mer eller mindre engångsvara. Gamla vantar som absorberat vad vi har på händerna gör ingen större nytta.

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
« Svar #7 skrivet: torsdag 15, augusti 2013, 12:58:19 »
Följer en trån på LS  angående huruvida serienummret går att säkerställa via någon databas på Heraeus.   Deras svar hade tydligen varit att det inte går att söka på serienumren, utan att det är återförsäljaren som kan garantera att varan är äkta. 

Jag ställer mig då frågan vad dessa lamineringar och serienummer fyller för funktion ?

I teorin så borde det ju då vara bättre med en "öppen" tacka  vilken man kan mäta/kontrollera/väga  vid försäljning än en inplastad tacka med ett meningslöst nummer som vilket blufföretag som helst skulle kunna kopiera ( och som inplastad ej går att kontrollera)

Era tankar kring detta ?

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #8 skrivet: torsdag 15, augusti 2013, 21:27:37 »
Följer en trån på LS  angående huruvida serienummret går att säkerställa via någon databas på Heraeus.   Deras svar hade tydligen varit att det inte går att söka på serienumren, utan att det är återförsäljaren som kan garantera att varan är äkta. 

Jag ställer mig då frågan vad dessa lamineringar och serienummer fyller för funktion ?

I teorin så borde det ju då vara bättre med en "öppen" tacka  vilken man kan mäta/kontrollera/väga  vid försäljning än en inplastad tacka med ett meningslöst nummer som vilket blufföretag som helst skulle kunna kopiera ( och som inplastad ej går att kontrollera)

Era tankar kring detta ?

Jag är klart inne på ditt spår. Nu har jag inga tackor som är inplastade, men om jag hade det så skulle jag inte direkt bry mig om att försöka bevara den i "mint condition". Det känns lite som att samla Star Wars-actionfigurer eller nåt där prylen av nån anledning är mer värd om den ligger i en obruten förpackning. För mig är metallen det viktiga, och jag skulle garanterat vilja väga och mäta om jag köper av privatpersoner.

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
« Svar #9 skrivet: torsdag 15, augusti 2013, 22:08:41 »
Har inte funnit någon ask till förvaring av tackor som är kvar i sina förpackningar. Så jag moddade en cigarrlåda och vipps =)

Första guldköpet för mig.  2 st Heraeus 10 g tackor.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Aktiespararna by Cash Is King
Idag kl. 00:55

Irankriget by gbz
Igår kl. 22:20

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 19:13

(Såld) [Säljes]: Guld 10 kr Oscar II från 1874 by Mange