Jag antar att många av er känner till Jon Stewart. Han har en show som i grunden är ett underhållningsprogram, men eftersom han (och hans medarbetare) är så himla proffsiga och rejält pålästa så har han en utmärkt förmåga att fullständigt strimla gäster som försöker glida på svaren.
Ibland blir jag outsägligt trött på svenska journalister som när de intervjuar någon makthavare sitter med en fusklapp med fem förberedda frågor. När makthavaren svarar någonting aningen oväntat på en fråga så tänker man direkt, "Aha, hugg på det där! Följ upp!" men blir normalt besviken efter journalisten helt missar chansen, inte fattar eller bara inte bryr sig och släpper öppningen och tar nästa fråga från fusklappen. Helt meningslöst.
Så inte Jon Stewart. Stephen Colbert är också sevärd i samma kategori. Dessa är pålästa till tänderna och hugger på varje öppning. Det blir ofta intressant och sevärt. Hur som, i intervjun nedan (lite gammal, från december 2012) så strimlar han "Mad Money" Jim Cramer. Jag önskar att vi hade några såna här i Sverige.
august