Författare Ämne: USA inför tullar på guldtackor  (läst 4934 gånger)

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 541
  • Affärsomdömen: 38
USA inför tullar på guldtackor
« skrivet: fredag 08, augusti 2025, 13:28:53 »
USA:s tull- och gränsskyddsmyndighet har beslutat att guldtackor på 1 kilo och 100 uns ska klassificeras under en tullkod som omfattas av tullar, enligt ett beslut daterat den 31 juli som Financial Times rapporterar om.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/usa-infor-tullar-pa-guldtackor-guldpriset-stiger-till-rekordnivaer

https://www.metallerochgruvor.se/20250808/11369/nya-amerikanska-tullar-far-guldpriset-att-rusa

Hur tror ni detta kommer påverka guldpriset?

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 541
  • Affärsomdömen: 38
SV: USA inför tullar på guldtackor
« Svar #1 skrivet: fredag 08, augusti 2025, 13:30:22 »
USA:s tullmyndighet (U.S. Customs and Border Protection, CBP) sände den 31 juli ett brev till schweiziska raffinaderier där det fastställdes att guldtackor på 1 kilo och 100 uns ska klassificeras under en tullbar tullkod och omfattas av en tullavgift på 39 %, enligt Financial Times
metallerochgruvor.se
.

För Schweiz innebär detta särskilt höga importtullar jämfört med EU, där tullsatsen är 15 %

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 717
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: fredag 08, augusti 2025, 13:47:42 »
Trump är snart mer dement än Biden.

Tror själv man kommer gå runt detta på något sätt sedan är tullar bara ett annat namn för beskattning av de amerikanska folket.

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 357
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #3 skrivet: fredag 08, augusti 2025, 14:22:16 »

Tror själv man kommer gå runt detta på något sätt sedan är tullar bara ett annat namn för beskattning av de amerikanska folket.

Hej (!)

Om du har tid och lust, kan du utveckla det du nämner ovan.
Genom att förtydliga vem som tjänar på tullarna.

Därför att jag trodde det gagna amerkanska folket i slutändan.
För att jag trodde det var Trumps avsikt.
Så att amerika kan bli bra igen.
Genom att se till sina egna först, innan man börjar hjälpa övriga.

Utrop:
Om det inte stämmer med din uppfattning, så kom gärna med andra alternativa världar.

Belysande och förstärkande moment.
Ska demokratin jobba ut och in utan att det sker något önskvärt, samt radikalt.
Eller vill man ha ledare som jobbar in och ut, stärker kärnan först för att sedan stärka övriga.

« Senast ändrad: fredag 08, augusti 2025, 14:27:53 av sputnik »

Utloggad ConcernedCitizen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 241
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #4 skrivet: fredag 08, augusti 2025, 14:29:41 »
Jag tror att det är rimligt att tro att dels A) Amerikaner komme köpa fler tackor och mynt av guld - som ligger under ”importtullvikten” och efterfrågan på dessa kommer att öka (och priset på dessa därför går upp - och signifikant). B) alla som inte är Amerikaner kommer att ”slåss om resterna” och där blir det intressant vad t.ex. Kina gör - med t.ex. nyöppnad guldbörs (och där jag tror att priserna kan gå upp, om de själva sätter priserna).

Jag tror dessutom att det här är en förövning för att ”revaluera” guldpriset i dollar, för att få ned skatteskulden och få bukt med inflationen i USA. Jag skulle inte förvånas storligen om ett sådant beslut kom innan året är slut.

Det skulle göra att guldpriset - framför allt i de länder som har stora valutareserver i just US$ (som Sverige, t.ex) istället för stora guldreserver (som Kina t.ex) stiger (och ekonomin i övrigt kommer bli mycket mer ansträngd). 

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #5 skrivet: fredag 08, augusti 2025, 16:06:14 »

Hej (!)

Om du har tid och lust, kan du utveckla det du nämner ovan.
Genom att förtydliga vem som tjänar på tullarna.

Därför att jag trodde det gagna amerkanska folket i slutändan.
För att jag trodde det var Trumps avsikt.
Så att amerika kan bli bra igen.
Genom att se till sina egna först, innan man börjar hjälpa övriga.

Utrop:
Om det inte stämmer med din uppfattning, så kom gärna med andra alternativa världar.

Belysande och förstärkande moment.
Ska demokratin jobba ut och in utan att det sker något önskvärt, samt radikalt.
Eller vill man ha ledare som jobbar in och ut, stärker kärnan först för att sedan stärka övriga.

Företag behöver göra vinst och lägger Trump på tullar så måste företagen öka priserna på de produkter de säljer.

Trumps avsikt är nog mer att gynna Israel och dölja de epstein filerna han gick till val på att släppa iallafall från vad vi hittills sett.
Finns så klart en mängd andra vallöften han brutit t.ex avsluta Ukraina kriget på 24 timmar mm.

Efter att ha kikat lite på detta så ser det ut som att folk köpt kontrakt de blankat på 100oz för att täcka upp för problemen Trump skapat.
Tidigare har man köpt kontrakt för 400oz skickat iväg för att smälta ner till 100oz och sedan tillbaka till USA.

Blir märkligt när man sätter tull på ett visst format/vikt och inte själva råvaran guld kanske?
« Senast ändrad: fredag 08, augusti 2025, 16:39:01 av gbz »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #6 skrivet: fredag 08, augusti 2025, 16:07:55 »
Om det verkligen blir så kommer ingen i USA köpa sådana importerade tackor. Utan USA får förlita sig på intern produktion. Kanske inte exportera alls för att tillgodose den interna marknaden istället.
De kanske kommer importera guldgranulat och smälta tackor själva istället. Dvs, det kommer bara bromsa importen lite. Comex kanske får svårare att få tag i handelsgodkända tackor. Men det kanske kan att begränsa tillgången på silvertackor istället i USA då tillverkare i USA kommer tillverka mer lönsamma guldtackor istället för silvertackor då produktionskapaciteten är begränsad. Blir kanske några fler arbetstillfällen i USA?

/H

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #7 skrivet: lördag 09, augusti 2025, 08:40:42 »
Rent praktiskt så tror jag att detta mest är en nothing burger. Såvitt jag förstår så går redan merparten av kilo-tackor från Schweiz till Asien, främst Kina. Men transporten går ofta via USA, vilket rimligen nu kommer att upphöra. Men att sätta upp nya transportlinjer är inte omöjligt.

Sedan kommer, som mega_n säger, mer granulat och doré att importeras direkt till USA och där göras om till de tullbelagda storlekarna. Tar lite tid att ordna, men görbart.

Det som jag tycker är mer intressant är signalvärdet. Varför göra detta? Är det första steget i en process där ytterligare varianter av guld (mynt vore ju rätt störande) kommer att tullbeläggas framöver? Dvs är detta ett testskott.

Men den absolut viktigaste delen (tycker jag) är att tull på guld är en form av ”tull på pengar”. Det kan man antingen tolka som att det gör det lite mindre sannolikt att vi har ett förestående återupprättande av guldets roll i det finansiella systemet (t ex via en amerikansk uppvärdering av guldpriset, som ju spekuleras i rätt mycket). En annan tolkning är att tull på pengar är en form av”capital controls”, dvs infrastruktur för att kunna kontrollera hur kapital rör sig över gränser. Att införa kontroll på flöden av digitala pengar är nog inte svårt idag, det finns ju en massa rattar och kontroller i t ex SWIFT. Men gör man det så letar kapitalet snabbt nya vägar, och en sådan väg är via fysiskt guld. Så detta är kanske att man börjar med att strypa de alternativa vägarna?

Men samtidigt är ju detta rätt trubbigt som capital control, eftersom det bara gäller i ena riktningen. Kan ju iofs bara vara ett första steg, vad vet jag.

Vilket leder till den sista möjliga förklaringen (som jag kan komma på): USG är i princip bankrutt. De har, såvitt jag förstår, massvis med statsskuld som måste rullas under hösten samtidigt som utländska köpare av amerikansk statsskuld blir allt färre. Detta gör att en möjlig tolkning av alla bisarra tullar som Trump hittar på kors och tvärs är att kortsiktigt dra in en massa pengar till stadskassan. Kortsiktigt, eftersom det tar tid för omvärlden att reagera och kompensera för alla förändringar… så under hösten blir det säkert en massa klirr i tullkassan, men hur det blir på tre års sikt är en annan sak. Men då har de ju tagit sig förbi finansieringskrisen nu i höst vilket just nu är högsta prioritet.

Men vad vet jag, jag bara gissar som alla andra. Det kanske inte ens finns någon uttänkt orsak till tull på kilo-tackor utan det var bara Trump som drömde om guld, missförstod drömmen, och hittade på en ny knasig tull vid frukostbordet utan att konsultera någon expertis.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #8 skrivet: lördag 09, augusti 2025, 12:20:50 »
Rent praktiskt så tror jag att detta mest är en nothing burger. Såvitt jag förstår så går redan merparten av kilo-tackor från Schweiz till Asien, främst Kina. Men transporten går ofta via USA, vilket rimligen nu kommer att upphöra. Men att sätta upp nya transportlinjer är inte omöjligt.

Sedan kommer, som mega_n säger, mer granulat och doré att importeras direkt till USA och där göras om till de tullbelagda storlekarna. Tar lite tid att ordna, men görbart.

Det som jag tycker är mer intressant är signalvärdet. Varför göra detta? Är det första steget i en process där ytterligare varianter av guld (mynt vore ju rätt störande) kommer att tullbeläggas framöver? Dvs är detta ett testskott.

Men den absolut viktigaste delen (tycker jag) är att tull på guld är en form av ”tull på pengar”. Det kan man antingen tolka som att det gör det lite mindre sannolikt att vi har ett förestående återupprättande av guldets roll i det finansiella systemet (t ex via en amerikansk uppvärdering av guldpriset, som ju spekuleras i rätt mycket). En annan tolkning är att tull på pengar är en form av”capital controls”, dvs infrastruktur för att kunna kontrollera hur kapital rör sig över gränser. Att införa kontroll på flöden av digitala pengar är nog inte svårt idag, det finns ju en massa rattar och kontroller i t ex SWIFT. Men gör man det så letar kapitalet snabbt nya vägar, och en sådan väg är via fysiskt guld. Så detta är kanske att man börjar med att strypa de alternativa vägarna?

Men samtidigt är ju detta rätt trubbigt som capital control, eftersom det bara gäller i ena riktningen. Kan ju iofs bara vara ett första steg, vad vet jag.

Vilket leder till den sista möjliga förklaringen (som jag kan komma på): USG är i princip bankrutt. De har, såvitt jag förstår, massvis med statsskuld som måste rullas under hösten samtidigt som utländska köpare av amerikansk statsskuld blir allt färre. Detta gör att en möjlig tolkning av alla bisarra tullar som Trump hittar på kors och tvärs är att kortsiktigt dra in en massa pengar till stadskassan. Kortsiktigt, eftersom det tar tid för omvärlden att reagera och kompensera för alla förändringar… så under hösten blir det säkert en massa klirr i tullkassan, men hur det blir på tre års sikt är en annan sak. Men då har de ju tagit sig förbi finansieringskrisen nu i höst vilket just nu är högsta prioritet.

Men vad vet jag, jag bara gissar som alla andra. Det kanske inte ens finns någon uttänkt orsak till tull på kilo-tackor utan det var bara Trump som drömde om guld, missförstod drömmen, och hittade på en ny knasig tull vid frukostbordet utan att konsultera någon expertis.

Jag tror inte det handlar om att smälta ner skrotguld utan stora 400oz tackor som köps från LBMA som man smälter ner till 100oz i Schweiz för att sedan skickas till NY.
39% på en 100oz tacka är ca 1 miljon kr för att smälta ner den och ge den ett nytt serienummer.

Vet inte varför Trump gör detta (vet han förmodligen inte ens själv heller) men det har fått folk som blankat att köpa tillbaka kontrakten och drivit upp futures till runt  $3500 nu i veckan.

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 357
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #9 skrivet: lördag 09, augusti 2025, 13:41:33 »

Dina ordval gör att man kan urskilja mycket av det som inte sägs om dig som person.
Finare komplimang får du leta efter med ljus och lyckta.

Patrik

Inloggad erinil1

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 30
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #10 skrivet: fredag 15, augusti 2025, 10:50:44 »
För de som inte sett så verkar det som att det inte blir några tariffer på guld, i alla fall om Trump själv får bestämma.
https://www.wsj.com/livecoverage/stock-market-today-dow-sp-500-nasdaq-08-11-2025/card/no-tariffs-on-gold-trump-says-9WEO1qMjsxNIS3CHAUW5

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #11 skrivet: fredag 15, augusti 2025, 17:35:40 »
För de som inte sett så verkar det som att det inte blir några tariffer på guld, i alla fall om Trump själv får bestämma.
https://www.wsj.com/livecoverage/stock-market-today-dow-sp-500-nasdaq-08-11-2025/card/no-tariffs-on-gold-trump-says-9WEO1qMjsxNIS3CHAUW5

Finns ett uttryck när det kommer till trump TACO (Trump always chicken out).
Åter igen så provar han idiotiska idér och när de misslyckas ljuger han bort det som vanligt.

Idag ska han för övrigt möta Putin :)

Inloggad erinil1

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 30
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #12 skrivet: fredag 15, augusti 2025, 22:16:36 »

Finns ett uttryck när det kommer till trump TACO (Trump always chicken out).
Åter igen så provar han idiotiska idér och när de misslyckas ljuger han bort det som vanligt.

Idag ska han för övrigt möta Putin :)

Just det ja, den underbara förkortningen  ;D

Blir intressant vad som kommer från mötet och hur det påverkar guldpriset.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 08, maj 2026, 18:09:42

Irankriget by gbz
onsdag 06, maj 2026, 22:08:32

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by Rixen82
måndag 04, maj 2026, 00:06:04

Goldsilver.be by AlbrechtDurer