Författare Ämne: Tankar om kommande silversqueeze  (läst 2333 gånger)

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 2
Tankar om kommande silversqueeze
« skrivet: söndag 20, juli 2025, 22:22:58 »
Just nu är det ett fasligt kackel på Twitter om att en silversqueeze är nära förestående pga:

1) iShares Silver ETF shares available to short: close to ZERO. The riggers are running out of ammo.

2) LBMA STOCKS PLUMMETING! Down to ~23,791 tonnes (~793M oz), lowest in years. Outflows to COMEX amid tariffs/geopolitics. Global deficits eating inventories fast—backwardation begs for delivery.

3) LEASE RATES SURGING! Over 6% now—highest since 2008. Borrowing physical silver costs a fortune, signaling desperate scarcity. Normal rates? Near zero. This is panic mode.

https://x.com/GoldSilverHQ/status/1946845900472483896

Vi får se, som vanligt. Det här har man ju hört jag vet inte hur många gånger förr.

I bilagorna visas hur en squeeze ser ut. En mycket kortvarig gigantisk spik i priset på en tillgång och sedan snabbt ner igen till ungefär hur det var innan.

Problemet är bara att finanseliten och de banksters som sitter bakom spakarna inte tycker om att förlora miljarder dollar under några dygn samtidigt som du och jag gör en rejäl hacka tack vare att vi varit förutseende en tid innan squeezen. Därför ändrar man helt enkelt handelsreglerna över en natt eller stoppar handeln på olika plattformar för att skydda sig. Något vi senast såg hända under nickel-shortsqueezen 2022. Samt tidigare under GME-hysterin där fienden plötsligt bara sköt ner möjligheten att sälja sina aktier när priset var på topp.

Man kan därför fråga sig om det överhuvudtaget är någon idè att sitta på en massa silverpapper i hopp om att göra ett rejält klipp under de fåtal timmar som squeezen pågår?  Jag vet inte men tänker att värdet istället ligger i en stillsammare uppgång över lång tid. Inte fel det heller. Men jag ska ändå hänga med i svängarna lite mer än vanligt de närmsta veckorna. Kanske, kanske.... :)

« Senast ändrad: söndag 20, juli 2025, 22:24:36 av Stacker »

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 522
  • Affärsomdömen: 0
SV: Tankar om kommande silversqueeze
« Svar #1 skrivet: måndag 21, juli 2025, 08:29:22 »
Det finstilta kommer säga att om de inte kan leverera något silver kommer de stänga kontraktet och betala i dollar.
Kan inte comex eller LME leverera silver kommer inte priset bara skjuta upp några timmar utan silver kommer omvärderas för all tid framöver.

Nickel 2022 var lite annorlunda men det visar på att man inte kan lita på LME.

Man kan nog kolla mer på t.ex Tesla som också var väldigt blankat men som nu gått upp 20-30x från 2019.
« Senast ändrad: måndag 21, juli 2025, 09:13:13 av gbz »

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #2 skrivet: måndag 21, juli 2025, 10:27:59 »

Man kan nog kolla mer på t.ex Tesla som också var väldigt blankat men som nu gått upp 20-30x från 2019.

Men har det varit någon shortsqueeze i Tesla? Det har jag missat i så fall.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 522
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #3 skrivet: måndag 21, juli 2025, 13:25:54 »

Men har det varit någon shortsqueeze i Tesla? Det har jag missat i så fall.

Aktien var blankad tex av bill gates känd för vaccine,microsoft och epsteins ö mm.
Ironiskt nog började tilochmed Elon sälja riktiga tesla shorts man kunde beställa.

Normalt sett finns en bra anledning till att blanka men de $biljoner man tryckte upp under pandemin fick allt att gå uppåt.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2215
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #4 skrivet: onsdag 23, juli 2025, 16:43:22 »
Just nu är det ett fasligt kackel på Twitter om att en silversqueeze är nära förestående pga:

Man kan därför fråga sig om det överhuvudtaget är någon idè att sitta på en massa silverpapper i hopp om att göra ett rejält klipp under de fåtal timmar som squeezen pågår?  Jag vet inte men tänker att värdet istället ligger i en stillsammare uppgång över lång tid. Inte fel det heller. Men jag ska ändå hänga med i svängarna lite mer än vanligt de närmsta veckorna. Kanske, kanske.... :)
Mycket kackel är det, sa Bull.

Så här långt så tycker jag att det mest konkreta som kommit ur allt kacklet är en serie av påståenden a la ”när silvret bryter 30 så kommer explosionen”, ”när silver bryter 33”, ”35 for sure”, ”37!” Nu, med silverpriset strax över 39, så låter det som ”40 och tåget lämnar stationen!”.

Under tiden så fortsätter priset hacka fram och tillbaka som vanligt, men ändå med en positiv trend, så jag är helt nöjd. Precis som du vill jag mycket hellre se en stillsam ökning under lång tid och vi är helt överens om att blir det en blow-off top så kommer den snabbt att följas av en lång korrektion.

Jag är glad att silvret slutligen vaknat, men ännu gladare ju längre det kan fortsätta att krypa uppåt istället för att explodera.

Betyder det att jag inte tror på någon silver squeeze? Ingen aning ärligt talat. Jag håller med om att det finns en massa data som verkar indikera att det borde blivit en squeeze för länge sedan. Men eftersom det inte blivit någon sådan så får man anta att antingen så finns det annat data som motverkar detta eller så är vår förmåga att bedöma konsekvens usel.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by JohanB
Idag kl. 01:48

Ryzzland säljer av från guldreserven by Tyr
måndag 24, november 2025, 19:41:32

0% spread på guld hos Tavex Göteborg 24/11-2025 (spot +1,5%) by JL_GBG
måndag 24, november 2025, 18:21:39

Annons avslutad/ Admin: 1 styck Gold Maple leaf by sff123
måndag 24, november 2025, 11:42:54

Sökes : Medaljserien, myntorter genom seklen i silver by Swemynt
söndag 23, november 2025, 17:37:08

Säljes: 1 oz Call of the Wild Series Elk Gold Coin by flubbe
söndag 23, november 2025, 14:24:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
fredag 21, november 2025, 13:34:00

17 st jubileum 10 kr mynt från 1972 vikt 307,56 gram rent 256,81 gram by cleztone
torsdag 20, november 2025, 19:37:20

Såld ,Lot med blandat jubileumsmynt i 925 med vikt 1075 gram rent silver by cleztone
tisdag 18, november 2025, 19:09:33

Säljes: Swea alla årtal by Tyr
måndag 17, november 2025, 17:55:46

Sprickor i silvermarknaden? by Maestro
söndag 16, november 2025, 14:40:45

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Sarek
torsdag 13, november 2025, 09:26:44

(Avslutad)[Säljes]: Ett rör om 20 st 1 oz Somali Elephants 2014 silvermynt by Mange
tisdag 04, november 2025, 21:57:39

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
måndag 03, november 2025, 13:48:01

Såld Lot med 40 % Svenska silvermynt vikt 2158 gram ,rent 836,2gram fri frakt by cleztone
torsdag 30, oktober 2025, 17:16:14