Författare Ämne: Tävling: gissa silverpris x aktiekurs!  (läst 10506 gånger)

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2218
  • Affärsomdömen: 50
SV: Tävling: gissa silverpris x aktiekurs!
« Svar #15 skrivet: torsdag 24, juli 2025, 16:40:56 »
XAGUSD (45.0) x AG.TO 18.0 CAD = 810
Friskt satsat! Skulle du förlora pga att du inte var tillräckligt optimistisk så gissar jag att du ändå inte behöver gråta.

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #16 skrivet: tisdag 29, juli 2025, 22:21:24 »
En vänligt påminnelse om detta. Nu är det bara två dagar kvar till deadline och jag kommer sannolikt inte att ha möjlighet att skicka någon ytterligare påminnelse. Alla som inte redan gissat är välkomna att göra det.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2229
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #17 skrivet: onsdag 30, juli 2025, 18:06:01 »
Det var en knepig gissningstävling denna gång, och som du satte upp, men...
jag skall samla mig och leverera ett svar i morgon.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2229
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #18 skrivet: torsdag 31, juli 2025, 11:05:27 »
Nu har jag funderat färdigt på silverprisutveckligen. Jag tittar mycket på cykler när jag trejdar, och för silver så ser det ut så i stora drag enligt cykelmönster att silvret skall gå upp i en topp i oktober följt av en nedgång igen. Men sedan skall silvret upp igen i slutet på året.

Så jag gissar på lite högre pris på silvret än idag, och så gör jag samma med PAAS som jag har handlat med tidigare, men inte har någon position i för närvarande.

40,20 XAGUSD x PAAS (TO) > 41,09 CAD = 1651,8

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1068
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #19 skrivet: fredag 01, augusti 2025, 19:40:42 »
Sista datument att gissa har gått ut, och antalet som deltog blev begränsat. Orsaken till det är att det blev en för svår tävling att gå i land med, när även gruvbolag skulle med i gissningstävlingen. Och så fanns dessa på TVÅ olika börser dessutom.

Det är inte alla ädelmetallentusiaster som också trejdar och trejdar gruvbolag och då har man ingen hum om dessa bolag.

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #20 skrivet: lördag 02, augusti 2025, 13:00:26 »
Sista datument att gissa har gått ut, och antalet som deltog blev begränsat. Orsaken till det är att det blev en för svår tävling att gå i land med, när även gruvbolag skulle med i gissningstävlingen. Och så fanns dessa på TVÅ olika börser dessutom.

Det är inte alla ädelmetallentusiaster som också trejdar och trejdar gruvbolag och då har man ingen hum om dessa bolag.
Det är lite oklart vad din poäng är. Självklart är det så att många aldrig handlat en aktie i ett gruvbolag, att höja ribban en aning var liksom själva vitsen. Det är självklart inget krav att delta i en tävling där insatsen är noll kronor plus två minuter med Google. Vill man inte så slipper man. Nu har vi nio deltagare och det tycker jag räcker fint. Dessutom med ett brett spektrum av gissningar för hur hösten kommer att utveckla sig.

9darter, ifing, flubbe, glimbert, Au, norrlandssilver, Maestro, 90000 och Sarek har kommit med gissningar och någon av dem kommer att vinna 1oz silver av mig.

Helt utom tävlan är min gissning (eller kanske snarare förhoppning, det kostar ju ingenting att vara optimist och det är skojigare än motsatsen): XAGUSD = 46 och CDE = 12, dvs XAGUSD * CDE = 552 (73% över gårdagens slutkurser).

Mvh,
august

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #21 skrivet: tisdag 02, september 2025, 21:42:49 »
Nu har det gått en dryg månad sedan alla gissningar låstes. Efter att ha mixtrat en lång stund så tror jag att jag har lyckats bända Google Sheets till att underhålla en aktuell tävlingsstatus och det ser ut som i den bifogade bilden.

Ett antal gissningar ligger redan väldigt nära (inom 10%) från målet, men allra närmast ligger just nu Maestro med glimbert strax därefter.

Om det mot förmodan är så att någonting verkar fel (dvs nån bug i mina Google Sheets-kalkyler) så säg till så fixar jag det. Detta med komplicerade kalkylark är inte min starkaste sida...
« Senast ändrad: tisdag 02, september 2025, 21:46:44 av august »

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 718
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #22 skrivet: onsdag 03, september 2025, 18:48:17 »
På ett sätt leder jag ju  :)

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #23 skrivet: torsdag 04, september 2025, 09:29:19 »
På ett sätt leder jag ju  :)
Absolut! Det är ju som i vilket långdistanslopp som helst: man måste gå ut försiktigt och sedan sakta öka. Eller nåt.

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1068
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #24 skrivet: torsdag 04, september 2025, 15:47:28 »
Den som leder tävlingen är ju august!!

Han är bara -0,76% ifrån, och det är en bra bit till tvåan Maestro, som är 5,62 % ifrån.

Men som sagt var så är det en bra bit kvar till mål.

Inloggad Maestro

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 44
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #25 skrivet: torsdag 04, september 2025, 17:39:10 »
Som Tyr noterat är arrangören klar ledare. Hur bar han sig åt? Jag avvaktar med spänning till slutet av året och ser om detta står sig 8)

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #26 skrivet: torsdag 02, oktober 2025, 11:17:05 »
Ytterligare en månad har gått, och inte vilken månad som helst utan den bästa silvermånaden sedan jag-vet-inte-när. Helt fantastisk månad.

Aktuell ställning ser ni nedan. För en månad sedan låg Maestro bäst till men nu är det 90000 som är överlägset närmast. Jag tror att det är rätt uppenbart att det bara är 90000 som har en chans om inte silvret lite oväntat helt kollapsar längre fram i höst.

Ett ytterligare tecken på att det gått bra är att samtliga bolag utom Impact Silver har slagit silverutvecklingen, och både Coeur och Hecla har gått upp mer än 100% sedan start, dvs på bara två månader! Full disclosure: undertecknad äger aktier i Impact Silver, men dessbättre även i Coeur, så totalt har jag gått plus på dessa :-)
« Senast ändrad: torsdag 02, oktober 2025, 11:25:09 av august »

Utloggad 90000

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #27 skrivet: fredag 03, oktober 2025, 11:31:47 »
Roligt att höra 👍
Spännande att se hur det slutar

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #28 skrivet: fredag 10, oktober 2025, 12:01:18 »
Saker utvecklar sig och det verkar allt mer tydligt att tävlingen jag annonserade i juli redan har en väldigt sannolik vinnare. Inget grattis förrän det är klart, men det är ju onekligen så att spänningen minskar.

Vad göra?

En ny tävling naturligtvis!

Nu vet ni alla hur upplägget ser ut: ni skall välja ett bolag ur samma lista som tidigare (jag har bara en telefon just nu så jag klarar inte att leta upp listan, men den finns ju högre upp i denna tråd: Coeur, Hecla, First Majestic, etc). Sedan skall ni gissa slutkursen för det valda bolaget på slutdagen. Dessutom skall ni gissa slutkursen för silver i USD (dvs XAG/USD) och multiplicera dessa två gissningar så att ni får en produkt som är ert tävlingsbidrag.

De som inte håller på mycket med börskurser kan enkelt få fram sådana genom att bara fråga google a la ”stock price ag.to” eller ”stock price cde”.

Alla är välkomna, både de som redan har hästar i det förra loppet och de som vill vara med först nu. Samma slutdatum i december som i den första tävlingen och samma pris (ett uns silver donerat av mig av någon sort som jag inte bestämt än).

Deadline för deltagande i denna nya tävling är söndag kväll (om två dagar) kl 20.00.

Jag hoppas att alla blir vinnare på olika sätt!

august

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 718
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #29 skrivet: lördag 11, oktober 2025, 11:31:08 »
Jag uppdaterar mitt tips till XAGUSD x HL = 403,55!
Om jag mot förmodan vinner så skänker jag vinsten/värdet till ÄMFs driftkostnader.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Coltrane
Igår kl. 19:17

Säljes Silver kilo Johnson Matthey, Elefant, Tupp by Coltrane
Igår kl. 15:06

Varning ⚠️ by MrNook
Igår kl. 13:17

Hälsningar ädla samlare av metaller by Knivmakaren
Igår kl. 12:08

Ny medlem by 9darter
Igår kl. 06:53

Equinox Gold (EQX) by ForzaDIF
onsdag 03, december 2025, 19:44:03

Jag är ny här by vonswartz
tisdag 02, december 2025, 22:32:37

Ny medlem by vonswartz
tisdag 02, december 2025, 22:31:37

Sökes tuber till Silver Kangaroo Perth Mint by vonswartz
tisdag 02, december 2025, 22:29:44

Bad jokes. by fåtöljpanda
tisdag 02, december 2025, 22:16:43

Ankarkedja 14k by Sarek
tisdag 02, december 2025, 09:54:29

Sälja stort smycke? by Sarek
tisdag 02, december 2025, 09:48:28

Smycken utan guldstämpel? by pezon
måndag 01, december 2025, 21:24:40

Såld -17 st jubileum 10 kr mynt från 1972 vikt 307,56 gram rent 256,81 gram by cleztone
måndag 01, december 2025, 19:32:05

Verktyg för att kontrollera guld? by HF
måndag 01, december 2025, 17:42:59