Författare Ämne: Finns det en övre gräns?  (läst 3273 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2214
  • Affärsomdömen: 50
Finns det en övre gräns?
« skrivet: lördag 24, maj 2025, 15:00:02 »
Dvs finns det ett pris i SEK/g, USD/oz eller vilken favoritvaluta man nu väljer där man helt enkelt slutar köpa?

För egen del var jag helt övertygad om att jag skulle sluta köpa när guldet gick över sådär 300kr/g (några tidiga köp låg kring 260/g, så 300 var ju långt bort). Det förvånar säkert ingen att jag hade fel. Nästa gräns var 500kr/fåg, men även den misslyckades jag med att hålla och öven 1000kr/g har passerat och jag har köpt (lite) efter det.

Betyder detta att jag är dum i huvudet och lite svag i beslutscentrum? Jag vet inte, men jag rättfärdigar att ha fortsatt köpa med två saker. Dels så föll jag ner i det numismatiska träsket och skall man paddla omkring där så kostar paddlarna mer än i renare vatten.

Den andra orsaken är att världen bara blir värre och värre. Det känns som att den slutliga katastrofen, när den nån gång inträffar, kommer att vara mycket värre än jag trodde för tio år sedan. Så därför har jag övertygat mig själv om att en större PM hedge är bra.

Mängden har givetvis gått ner när priset gått upp, så det är ju inte så mycket som tillkommer. Men mer än noll.

Men nån gång måste ju även jag sluta. Eller? Hur tänker andra?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2040
  • Affärsomdömen: 225
SV: Finns det en övre gräns?
« Svar #1 skrivet: lördag 24, maj 2025, 15:14:46 »
Guld har alltid känts dyrt...
Om man tror på fortsatt uppgång
bättre att man köper nu än senare.
Eller ännu hellre för länge sedan.

Då pensionen närmar sig har jag minskat inköpen
de senaste åren och kommer sälja snarare än att köpa i framtiden.
Ska dock städa och strömlinjeforma stacken först för
framtida enklare försäljningar...

/H

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 522
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #2 skrivet: lördag 24, maj 2025, 15:18:14 »
För mig har det inte så mycket med vad guldet kostar.

Utan hur mycket guld äger jag ?

Nu äger jag en mängd där jag känner mig nöjd. Så nu kommer jag priotera andra investeringar och vanligt sparande.

Tror det man behöver först veta är hur mycket PM behöver du.  :)

Så länge man tror på guld, tror jag man ångrar sig om man inte köper, för om några år är priset återigen dyrare. Men sen nu när det har blivit så dyrt, hur mycket kan man köpa egentligen?

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 516
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #3 skrivet: lördag 24, maj 2025, 16:09:21 »
1918-1923 gick 0.4g guld (1mark) upp till 1000 miljarder pappers mark.
Så en övre gräns borde rimligtvis vara runt 1000 miljarder gånger högre guldpris.

Jag tycker guld är otroligt billigt idag när man kollar på hur omvärlden faktiskt ser ut så nu är det egentligen lättare än någonsin att motivera köp av ädelmetaller.

Guldet har stått stilla väldigt länge så en uppgång till 3-5000kr/g i närtid ser jag inte som helt omöjligt speciellt om man kollar på 70-80-talet.

Utloggad vitae

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #4 skrivet: lördag 24, maj 2025, 16:56:00 »
Hur omvärlden ser ut. Lynette Zang, ädelmetallfantast på youtube, riktigt bra att kolla på, menar att guldpriset ska uupp ungefär 10 ggr från idag (i usd) för attt motsvara mängden pengar som tryckts. Och, jag tror personligen med den nyliga allvarliga inflationen attt det börjar bli dags för ett nytt monetärt system snart. Jag tror inte att det här kommer hålla ihop alldeles för länge till. Så jag samlar guld och silver istället för att samla sek. Precis som Zodiac skrev så äger jag en viss mängd guld, jag räknar det inte nödvändigtvis längre i sek, för jag tror mer på guld än sek. Alla världens tidigare fiat-penga-system (myntfot) har fallerat eftersom inflationen förr eller senare tar över för mycket. Jag tror att vi börjar nosa på den gränsen nu. Och personligen har jag perspektivet att det hela (det ekonomiska systemet, tex eftersom bankkrascher) skulle kunna falla ihop imorgon om det vill sig illla. Elller så dröjer det 20 år. Eller längre. Men det kan hända imorgon, och guld kommer klara sig igenom den övergången, guld klarar sig igenom allt. Så jag fortsätter investera i guld. Också nu, också om det går upp till 5k/g så är jag en köpare. Jag är rädd för inflationen.

Inloggad HF

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #5 skrivet: lördag 24, maj 2025, 17:00:16 »
Jag gör som zodiac att jag mäter mitt innehav i viktenheter.
Sen har jag också som august flyttat måttet uppåt för när det räcker ;D
... men jag är nära mitt nuvarande målbild och har inte köpt alls sen fiat-spot-priset gick över 2.500$/oz i höstas.

När jag började, då var Tavex-priset för 1 oz bullion-mynt motsvarande en vecka charter på Canarieöarna på hyfsat hotell.
Om nuvarande prisutveckling fortsätter, så kommer jag väl kunna ta två veckor och även ha cash över för restaurang- och kro-besök 8) ;D 8)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #6 skrivet: lördag 24, maj 2025, 18:02:51 »
Det låter som att vi tycker och tänker ganska lika. Men ett par saker är kanske värda att kommentera.
  • ”Nöjd med den mängd man har”
Detta har jag alltid haft svårt för. Min invändning är att ”lagom” rimligen är en andel av antingen totala tillgångar eller andel av pågående sparande. I det förra fallet så innebär ju ett stopp att andelen minskar framöver när andra sparanden får nytt kapital. I det senare fallet så stoppar man ju inte.
  • ”En fråga om mängd, inte pris”
Jovisst, det är jag med på. Men samtidigt så är seriös stacking en uppoffring någonstans. Andra saker man kunde gjort för pengarna blir inte gjorda. Det gör att det för mig känns som att ”if the needle doesn’t move” så är det inte längre stacking för en osäker framtid utan någonting annat (t ex numismatiskt intresse).
  • ”Städa stacken”
Det låter klokt och genomtänkt, men det kommer jag aldrig att klara. För enkel försäljning tror jag fortfarande att valvguld är en del av en lösning. Svårare mynt kommer ändå att behöva gå via mynthandlare när jag kilat vidare eller på annat sätt loggat ut.
[/list]

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 522
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #7 skrivet: lördag 24, maj 2025, 18:24:40 »
En annan sak jag glömde ta upp, som jag själv kommer tänka på för framtida köp är likviditet.

Jag har alltid gillat större/tyngre mynt eller tackor för det känns mer maffigt!

Men med dem stigande priserna blir det ju dyrare och köpa in samt svårare att likvidera. Så jag kommer nog satsa på mindre köp i framtiden.  ::) Det kommer säkert resultera i dyrare pris för guldet per gram men men ..

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #8 skrivet: måndag 26, maj 2025, 13:15:52 »
Jag har alltid gillat större/tyngre mynt eller tackor för det känns mer maffigt!

Så jag kommer nog satsa på mindre köp i framtiden.  ::) Det kommer säkert resultera i dyrare pris för guldet per gram men men ..
Så känner vi nog alla. På något sätt är det nog så att man någon gång under sitt liv bör äga en mexikansk 50 pesos. Känslan i handen av att hålla en sån och veta att ”denna är min” är, som du säger maffig.

Och att större enheter kommer att ha lägre likviditet framöver tänker nog de flesta av oss innerst inne. Jag köpte min 50 pesos av Tavex för 11472 kr 2013. Det var självklart mycket pengar, men ändå någonting som gick att hantera inom ramen för normalt sparande. Idag ser jag att Tavex tar nästan 40 KSEK för en 50 pesos… det är inte en kostnad man hanterar lika lätt.

Så, du har absolut rätt, över tid blir det mindre och mindre enheter och frågan där är hur små de kan bli innan det blir löjligt i form av att det knappt går att hålla i dem. Såg för något tag sedan att det nu tydligen finns 1/100 oz tackor, dvs ungefär 1/3 gram. Svårt att tro att det kan kännas maffigt att hålla i en sån.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2040
  • Affärsomdömen: 225
« Svar #9 skrivet: måndag 26, maj 2025, 13:26:09 »
Det stämmer. Man vill gå mot mindre enheter då likviditet och svårsåldhet spelar in. Jag hade tidigare flera 100gram guldtackor inköpta för runt 20.000kr/st. Sålde av dem medan det var möjligt. Har idag bara en 100gram tacka kvar men det är en combibar 100x1gram så den räknas kanske inte.
Gillar också känslan i 50 pesos. Jag har en från 1943 som inte är en restrike utan räknas som en keydate då den har lägst mintage av alla årtalen.

Kolla gärna tråden då vi pratade om medelstorlek på guldobjekten i våra stackar för några månader sedan...
https://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=23835.msg105640#msg105640
/H
« Senast ändrad: måndag 26, maj 2025, 13:29:55 av mega_n »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 19:34

(Avslutad)[Säljes]: Ett rör om 20 st 1 oz Somali Elephants 2014 silvermynt by Mange
tisdag 04, november 2025, 21:57:39

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
måndag 03, november 2025, 13:48:01

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
fredag 31, oktober 2025, 22:20:15

Såld Lot med 40 % Svenska silvermynt vikt 2158 gram ,rent 836,2gram fri frakt by cleztone
torsdag 30, oktober 2025, 17:16:14

Sprickor i silvermarknaden? by Sarek
onsdag 29, oktober 2025, 14:45:21

Såld : 1 oz Pamp Fortuna guldtacka by mega_n
onsdag 29, oktober 2025, 12:09:52

Libertad 2025 by mega_n
måndag 27, oktober 2025, 08:29:33

Bad jokes. by Tyr
fredag 24, oktober 2025, 14:21:56

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 23, oktober 2025, 10:18:55

Ny medlem by Maestro