Författare Ämne: 1 Oz canadian Maple guld som vägde för mycket  (läst 735 gånger)

Inloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
  • Antal inlägg: 126
  • Affärsomdömen: 12
1 Oz canadian Maple guld som vägde för mycket
« skrivet: tisdag 06, maj 2025, 23:51:18 »
Hej

Har en fråga angående 1 Oz 1985 Canadian Maple guld, då jag fick förmånen att se närmre på 10 exemplar av dessa idag.

De ville sälja, men det blev ingen affär då de krävde lite över spot (33 000/st) vilket de påstod var vad de skulle få betalt i Tyskland idag.  Gick inte med på det utan erbjöd dem 31 000/st. (95,5%)

Alla 10 mättes med skjutmått vilket stämde enligt specifikation. Diameter 30,00 mm och höjd 2,80 mm och densiteten var korrekt.

Dock, när jag vägde dem var det 7 mynt som vägde exakt 31,10g men två mynt som vägde 31,12g och ett annat 31,15g vilket gjorde mig lite misstänksam.

Det är självklart att det är en nästan ogörlig uppgift att tillverka mynt exakt efter specifikation, men blev lite fundersam om det ens är möjligt att de skulle acceptera att tillverka dem med dem toleranserna. 0.05g finguld är idag en skillnad i pris på mer än 50 kronor, men var självklart mindre 1985.

Någon som vet vad rimliga toleranser på Bulionmynt är får gärna uttala sig.

Har inte hittils varit med om detsamma när det gäller t.ex. Krugerand, Philharmoniker eller Britannia med mer mynt, mer än att de överstigit vikten med 0,01g någon enstaka gång och aldrig understigit den.

Samt, gärna om ni även kan svara på om det stämmer det som säljarna påstod, att de skulle kunna få ca 102% av spot i Tyskland, då jag har Googlat flitigt och inte lyckats hitta det.

London fix idag var f.ö. 1043.515 och 1 Oz därmed 32 453:-

Edit: nämde att jag möjligen direkt  kunde erbjuda 31 740 som var Tavex pris, med utbetalning efter 3 bankdagar, vilket jag även angav att de själva skulle kunna skicka och sälja till, men då tidigast utbetalning beräknat på morgondagens spot samt plus 2-4 bankdagar.  Jag erbjöd ju dem istället dagens spot.

Kände dock att risken var något för lite stor ändå. Men nu när guldspot gått upp med 13:- sedan dess känns det lite fel, men de hade troligen inte accepterat det priset heller.

Så, känner ni till någon i Tyskland som betalar 102 % av spot i Tyskland för Bulionmynt eller är det endast en oärlig prisförhandling från kundernas sida.

Samt, kan verkligen ett Bullionmynt väga 0,05g för mycket?

Lite besviken och sur på mig själv att det inte blev affär nämnligen.
« Senast ändrad: onsdag 07, maj 2025, 10:34:43 av RemusTh »

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 443
  • Affärsomdömen: 25
SV: 1 Oz canadian Maple guld som vägde för mycket
« Svar #1 skrivet: onsdag 07, maj 2025, 00:29:40 »
Av min upplevelse med alla slags guldmynt att vågen visar sällan den exakta vikten som myntet skall vara!  :)

Vad använde man för våg ?

Tillverkningstoleranser finns alltid, även hos Royal Canadian Mint. Exakta toleranser är inte alltid offentlig.
Undervikt accepteras inte (de får inte väga under 31,1035g). Övervikt är acceptabel i mycket små mängder, ofta för att garantera att kunden får minst 1 oz guld.

Vad är det för säljare? någon pålitlig ?

Företag som Degussa, Heubach Edelmetalle, GoldSilberShop.de, ESG Edelmetall kan ibland ge spot +1-2% men det är ingen garanti och beror på lite olika omständigheter så som mynten är i perfekt skick, du säljer många på en gång eller du är en återkommande kund.

Försök och höra med dem och komma överens om något mitt iemellan så båda parterna är nöjda. När jag handlar guld hänger jag inte alltid upp mig på priset, upplever att jag oftast betalar överpris för mitt guld i stunden, men nu när jag kollar tillbaka så har det alltid varit värt det!  ;D

Inloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
« Svar #2 skrivet: onsdag 07, maj 2025, 00:51:15 »
Tack för svaret

Vågen är kalibrerad av MyCal som är ett av Swedac godkänt företag. Man måste ha en kalibrerad godkänd våg vid guldinköp. Har även flera kalibrerade referensviker för att mäta ev deviation. Så vågen visade högst sannolikt rätt.

Säljarna var seriösa och har en sommarstuga i närheten. De är f.ö. Tyska medborgare.

Har inte hört talas om det du anger ens för företag som säljer mycket. Har inte talas om någon enda som fått 102% för helt ordinära och vanliga Bullionmynt oavsett skick, men skall kontrollera det närmre imorgon.

Mitt emellan för att komma överrens är inget alternativ då det skulle innebära 98-99% av spot och det är tyvärr inte företagsekonomiskt acceptabelt, men tanke på inte minst det volatila guldpriset.

Jag är inte intresserad av att behålla, måste hela tiden sälja och i bästa fall behålla lite av vinsten i guld.

Har tyvär inte två siffriga miljoner som annars skulle behövas.

Det blir ingen vinst om jag ger mer än 98% då jag själv i bästa fall kan sälja för 97,5-98%

Har redan kontakt med flera av dem företagen du anger och får ibland mejl om att de har brist och kan ge 100% under en begränsad tid, vilket även gäller särskilda guldtackor, men aldrig någonsin upplevt erbjudanden över 100%.

Men, skall överväga och kontrollera dina råd vidare.

Tack för förslagen.

Men, generellt anser jag att förstjänsten är så liten att risken inte är värt det om man nu skulle gå halva vägen var.
« Senast ändrad: onsdag 07, maj 2025, 01:09:50 av RemusTh »

Inloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
« Svar #3 skrivet: onsdag 07, maj 2025, 14:55:32 »
En del intressanta efterforskningar är nu gjorda efter mina inlägg, men inte slutförda ännu.

Att guldvågar för inköp av skrotguld skulle ha krav på kalibrering är högst troligt numera en upphävd lag och har därför kontaktat Swedac idag för att få mer information, där de nämnde att det troligen inte är ett krav längre för inköp, men däremot vid försäljning av lösvikt i t.ex. livsmedelsaffärer. De kommer att ringa upp under veckan för att uttala sig säkert om detta. Dock verkade det som om vågen däremot enligt EU-direktiv skall vara certifierad. Även detta kommer jag att skriva lite tydligare om senare när de ringt.

I vart fall innebär det i så fall att jag kan spara lite pengar om det inte längre finns krav på kalibrering.

Viktdifferenser på Bullionmynt är tydligen mycket vanligare än jag trodde och har hittat info om att bl.a. British Royal Mint tidigare kunde acceptera en variation på 1.5/1000 felmarginal uppåt och ingen felmarginal nedåt. Höll dem inte intervallet så smältes myntet om. Det innebär att ett 1 Oz guldmynt kan väga upp till 0,046g för mycket innan det dras tillbaka. Numera lär de ha mindre toleranser för övervikt, men på -60 talet och fram till ca 2000 var det den marginalen som lär ha använts.

Kontaktade kalibreringsföretaget som angav att min våg som de kalibrerat har en linjär felvisning på upp till 0,02g men rimligen bör den vara 0,01g men är inte kalibrerad för större noggrannhet än 0,02g.

Diskuterade med dem om problemet med övervikten där de angav att 1 Oz ju inte är exakt 31,1g utan 31.10347 vilket t.ex. innebär att vågen vid övervikt på mer än 0,00153 gram kan avrunda vikten uppåt till 31,11g även utan felvisning.

Har själv inte så mycket tidigare vägt Bullionmynt förrän de senaste 10 åren på grund av alla förfalskningar. Ringde till några guldhandlare jag känner och diskuterade frågan med dem och kunde konstatera att det är ganska vanligt med övervikt. Speciellt på Krugerrandmynt före 1990 där vissa av dem tydligen kan ha en övervikt på upp till 0,2g vilket en av dem varit med om och trodde då att det var en förfalskning.

När det gäller silvermynt så är det tydligen mycket vanligare med övervikt. Har inte vägt särskilt många 1 Oz silvermynt, men skall väga några nu för att se hur noga de stämmer.

Undersökningen fortsätter...

« Senast ändrad: onsdag 07, maj 2025, 15:50:27 av RemusTh »

Inloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
« Svar #4 skrivet: fredag 09, maj 2025, 16:58:25 »
Fick idag skriftligt svar från Swedac om vad som gäller för vågar i handel. Fick mejla dem då de tyckte det var besvärliga frågor som ställdes.

Fråga 1: Vad gäller för vågar vid inköp av skrot från konsument? Skall de vara kalibrerade,EU-godkända, plomberade mm. Detta även med hänsyn tagen till en äldre resp nyare våg.

Svar: Vid inköp av skrot klassas verksamheten som handel enligt STAFS 2016:12. Det innebär att de vågar som används måste uppfylla gällande legala krav. Både äldre och nya vågar som används i handelsverksamhet ska vara godkända, det vill säga CE- och M-märkta samt plomberade. Det finns däremot inget lagkrav på kalibrering – detta är frivilligt.

Fråga 2: Gäller äldre lagstiftning för äldre våg samt vad gäller för en ny våg. Detta vid inköp från konsument.

Svar: Samma svar gäller som i fråga 1. Äldre vågar omfattas visserligen av äldre lagstiftning, men kraven är i praktiken desamma som för nya vågar. Det innebär att vågen –oavsett ålder – ska vara CE- och M-märkt samt vara plomberad.

Fråga 3: Vid sk. gramförsäljning till konsument, att ädelmetallprodukten vägs och betalning från kund sker per vikt (lösvikt), vilka krav finns då för en äldre resp. ny våg?

Svar: Vid försäljning till konsument ska vågen vara CE- och M-märkt. Det finns även krav på återkommande kontroll vartannat år enligt STAFS 2007:19.

Fråga 4: Om vi vid försäljning av ädelmetallvaror anger vikten på produkten på prislappen eller om kunder efterfrågar vikten, men vikten i sig inte är avgörande för priset, då t.ex. tillverkningskostnaden skiljer sig åt, förändras då kraven på vågen?

Svar: Kraven på vågen förändras inte.

Nyttigt att skriva inlägg här en sen kväll, då det efter korrekturläsning och faktakontroll som jag alltid brukar göra efteråt, framkom lite felaktigheter i de första inläggen och korrigerar därför.

Sparar helt enkelt några 1000: om året på det.

Dock kan jag inte tolka sveret till fråga 4 om det även då krävs återkommande kontroll för detta. Någon här som kan tolka det?
Annars får jag mejla igen för förtydligande.

Har även vägt och mätt ett flertal 1 Oz silverbullion Britannia och Philharmoniker med ett ganska förbluffande resultat, men det får bli ett separat inlägg senare idag om tid finns för det.
« Senast ändrad: fredag 09, maj 2025, 17:52:47 av RemusTh »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Idag kl. 11:21

Tja tja ,Ny här. by JohanB
Idag kl. 01:48

Bad jokes. by Tyr
Igår kl. 18:43

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 18:30

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n