Författare Ämne: Philaberlin försena leveransen  (läst 14284 gånger)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"
Philaberlin försena leveransen
« skrivet: måndag 01, juli 2013, 07:09:11 »
Hej!
Jag behöver juridisk hjälp eller råd på vad ska man göra med min beställning som jag gjorde den 5 maj hos philaberlin.de.
Den 5 maj jag har beställt silvermynten från philaberlin.de (några 1 oz Koala, Kookaburra och Mexiko Libertad 2013) totalt för 1082 euro vid beställningen leveranstiden var 4 veckor.
Idag är 1 juli och det gick mer än 9 veckor och jag har inte fått mynten fortfarande. Jag mejlade dom 3 gånger, 3, 2 och 1 vecka sen svaret alltid var likadant:
 "Guten Tag,

leider hat sich die Lieferung aus Mexiko verzögert.
 Diese erwarten wir kommende Woche.

Für die Verzögerung entschuldigen wir uns.
"
Google översätt :
"God dag,

Tyvärr har utbudet från Mexiko försenats.
  Vi förväntar oss den kommande veckan.

Vi ber om ursäkt för förseningen.
"
När jag frågade får jag byta Libertad mot något annat mynt eller kan jag få pengar tillbaka fick jag ingen svar heller.

I juni månaden jag handlade även hos "heubach-edelmetalle" och "Silber-CORNER". Heubach-edelmetalle levererade min beställning inom 1 vecka. Hos Silber-CORNER jag beställde också Libertad 2013 leveranstider vid datum var 10 dagar och jag har fått mynten utan problem och i tid.

Så frågan är vad kan och vad ska jag göra nu, är det bara att vänta eller har man rätt att få pengar tillbaka?
Är det värd att gå till sin advokat och be om hjälp?
Och finns det något gräns, det är väl inte trevlig att få sina beställningar så försenad, tänk att dem kommer om 6 månader eller kommer aldrig?
 :-\

Jag ber om ursäkt för eventuella grammatiska fel.
Tack!

Guld_500

• Gäst
SV: Philaberlin försena leveransen
« Svar #1 skrivet: måndag 01, juli 2013, 07:52:54 »
Dem har just nu 47 st Mexico Libertad 2013 i lager men en leveranstid på 3 veckor, så förmodligen har dem inget lager, det beställs efter som försäljningarna sker. Om man verkligen hade ett lager borde man kunna skicka fortare än så. Bara detta fakta gör att jag inte skulle beställa av dem.

Men jag har inget bra svar på hur du skall gå vidare. Känner du någon som kan tyska skulle jag ta hjälp och ringa upp dem. Annars väntar jag nog ett tag till.

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #2 skrivet: måndag 01, juli 2013, 08:05:43 »
Jag har också handlat av Philaberlin och varit nöjd, bortsett just leveranstid. Väldigt mycket av det Philaberlin säljer har de inte i lager och de jobbar mycket på det sättet. Många andra större återförsäljare har det i lager och levererar därför som du säger inom någon vecka. Jag fick också vänta väldigt länge sist jag beställde av dom och fick ett liknande svar som du fått. Men de kom till slut.

Så jag tror absolut inte du behöver oroa dig över att få din leverans då det är en seriös återförsäljare som varit med länge. Men väntetiden är givetvis alldeles för lång. Ett byte mot andra mynt som du förslog borde väl vara rimligt. Om de nu har i lager. Och att de inte svarar på mail om dina frågor kring bytet är ju inte bra alls. Skicka ytterligare mail och upprepa dig och förklara hur du ser på saken.

Hoppas det löser sig snart och att du får dina mynt!

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
« Svar #3 skrivet: måndag 01, juli 2013, 08:05:55 »
Jag har också råkat ut för långa förseningar från dem tidigare i vår.
Efter flera mail(som inte gjorde så mycket nytta) mer än att jag fick en delleverans av det som inte var restnoterat. Till slut så kom även det restade silvret till slut... (Betydlig mycket senare än vad som stod på deras web vid beställning.)

/H

Utloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 770
  • Affärsomdömen: 83
« Svar #4 skrivet: tisdag 02, juli 2013, 20:23:55 »
Min order från 8/5 skickades igår och verkar (med lite tur) levereras imorgon, så ge inte upp hoppet.
Eller nåja, ge inte upp hoppet om leverans, när det gäller Philaberlin så krävs det bättring innan jag skulle lägga någon ytterligare order...

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #5 skrivet: tisdag 02, juli 2013, 20:30:50 »
Order från 8/5 som skall komma i morgon. Nä….

Jag har samma erfarenhet som du om lång leveranstid hos dem. Den leveranstid som de angivit på deras sajt har de aldrig varit i närheten av, och nu blir det inga mer beställningar hos dem från min sida.

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 344
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #6 skrivet: onsdag 03, juli 2013, 16:45:21 »
Har samma problem, gjort en beställning och när jag kontaktat dem om leveranstid uppger de att de väntar på en myntsort som ska komma inom någon vecka.

Utloggad WhiteWash

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 108
  • Affärsomdömen: 0
  • Follow the yellow brick road
« Svar #7 skrivet: torsdag 04, juli 2013, 22:14:14 »
Kan bara instämma, de har väldigt väldigt lång leveranstid. Tror det var 2månader+ som jag fick vänta på en beställning en gång.
Men jag har alltid fått allting till slut och i utmärkt skick och bra paketerat.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #8 skrivet: söndag 21, juli 2013, 23:38:48 »
Min order från 8/5 skickades igår och verkar (med lite tur) levereras imorgon, så ge inte upp hoppet.
Eller nåja, ge inte upp hoppet om leverans, när det gäller Philaberlin så krävs det bättring innan jag skulle lägga någon ytterligare order...
Har du fått hem din order?
Idag är 11 veckor (77 dagar) borta från det datum när jag gjorde beställning hos Philaberlin. Jag mejlade de och fick likadant svar som tidigare, fast nu verkar Libertad vara i lager då de skrev att de väntar nu på Kookaborran som är försenad  ::).
 Känns att de läser inte eller förstår inte när jag skriver att jag accepterar byte mot andra silvermynten (vilka som helst - Philarmoniker, Maple osv. alltså billigare varianter).
 Jag ska mejla nästa gång 5 augusti då det blir exakt 3 månader väntetid, och jag gissar att svaret blir likadant fast de ska vänta på Koalan som blir försenad kanske  ;)
 Ni som hade samma långa väntetider hos Philaberlin, hur lång var det 3,4,5-10 månader ?

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #9 skrivet: söndag 21, juli 2013, 23:49:14 »
Lång leveranstid. Kan man ta det som en indikation om att det börjar bli låg tillgång på Silver hos myntverken?

Utloggad Mange

• Guldmedlem
« Svar #10 skrivet: måndag 22, juli 2013, 04:15:55 »
Har du fått hem din order?
Idag är 11 veckor (77 dagar) borta från det datum när jag gjorde beställning hos Philaberlin. Jag mejlade de och fick likadant svar som tidigare, fast nu verkar Libertad vara i lager då de skrev att de väntar nu på Kookaborran som är försenad  ::).
 Känns att de läser inte eller förstår inte när jag skriver att jag accepterar byte mot andra silvermynten (vilka som helst - Philarmoniker, Maple osv. alltså billigare varianter).
 Jag ska mejla nästa gång 5 augusti då det blir exakt 3 månader väntetid, och jag gissar att svaret blir likadant fast de ska vänta på Koalan som blir försenad kanske  ;)
 Ni som hade samma långa väntetider hos Philaberlin, hur lång var det 3,4,5-10 månader ?

Japp, den dök upp onsdagen den 3/7 (så marginellt under två månader tog det från order till leverans).

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 344
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #11 skrivet: tisdag 23, juli 2013, 21:01:46 »
Gjorde min order 130502 och har mailat flera gånger, varje gång är svaret att mynten snart är på väg men de är inte levererade ännu och det har gått nästan 3 månader. Avråder därför alla från att beställa från PhilaBerlin.

Utloggad Mange

• Guldmedlem
« Svar #12 skrivet: onsdag 24, juli 2013, 16:54:24 »
En länk av intresse för de som väntar på leverans, aktuell diskussion börjar på sidan 9 vilken jag länkat till.

http://www.goldseiten-forum.de/index.php?page=Thread&threadID=9262&pageNo=9

En potentiellt intressant iakttagelse är att Stefan Faller (ägare av Silbertresor) frånträdde sin position i PhilaBerlin den 16/5-2013, exakt vilken position han haft är jag inte helt säker på men det verkar röra sig om någon sorts delägarskap samt möjligtvis styrelseuppdrag.
Då jag själv har endast positiva erfarenheter av Silbertresor och då Stefan Faller verkar vara väl ansedd inom ädelmetallsbranschen i Tyskland så kan denna nyhet ge indikationen att PhilaBerlin har problem, dock kan det lika väl innebära att han själv valt att trappa ner på sina uppdrag och fokusera på sin egen rörelse.

Så ta detta "avhopp" med en nypa salt, men att timingen för detta stämmer in på när de stora leveransproblemen började är dock svårt att helt bortse från.

Ur en mer positiv synvinkel verkar många av de som väntar på leverans ha Libertads eller andra mynt från Banco de Mexico i sin order, dessa i samband med Koala/Kookaburra samt Surinam-mynt verkar utgöra merparten av de uteblivna leveranserna.
Då PhilaBerlin själva ska ha uppgivit leveransproblem från just Banco de Mexico och Dutch Mint (Surinam) och även verkar haft längre ledtider på produkter från Perth Mint så får man hoppas att det rör sig om just leveransproblem.

Det fanns också en tråd på forumet på gold.de under gårdagen, denna försvann dock men kan eventuellt ha flyttats eller sammanfogats med en existerande sådan på medlemsdelen av forumet.
Även i denna var det några som väntade på leveranser sedan maj.

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 737
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #13 skrivet: torsdag 08, augusti 2013, 17:41:16 »
Önskar att jag läst denna tråd innan jag la en beställning där i juni, diverse olika mynt med leveranstid angiven till max 3 veckor.
Jag mailade några frågor till dem i juli och då var det först "Libertads är försenade, kommer nästa vecka" och ett par veckor senare "Vi svarade fel, det var inte Libertads utan Geparderna som är försenade, kommer nästa vecka".
Nu har det gått några veckor till och idag fick jag följande mail:

Sehr geehrte Kundin,
Sehr geehrter Kunde,

leider kam es durch längeren krankheitsbedingten Ausfall eines Geschäftsführers sowie damit einhergehenden organisatorischen Störungen des Geschäftsbetriebs zu teilweise sehr langen Verzögerungen bei der Auslieferung bestellter Ware.
Hierfür möchten wir uns bei Ihnen nachdrücklich entschuldigen!
Alle offenen und bereits bezahlten Sendungen werden nun innerhalb der nächsten 1-2 Wochen bearbeitet und schnellstmöglich an Sie versendet.
Wir hoffen auf Ihr Verständnis und möchten uns noch einmal für alle entstandenen Unannehmlichkeiten bei Ihnen entschuldigen!
Aufgrund der erhöhten Versandaktivität bleibt unser Ladengeschäft in Berlin bis zum 17.08.2013 geschlossen.
 Wir sind in dieser Zeit für dringende Anfragen unter der eMail-Adresse info@philaberlin.de für Sie erreichbar.

Mit freundlichen Grüßen
Ihr PhilaBerlin-Team
www.philaberlin.de

vilket med Google Translate blir:

Dear Sir,
Bästa kund,

Tyvärr kom det genom långvarig sjukdom-haveri av en chef och resulterande organisatoriska störningar verksamheten till några mycket långa förseningar i leveransen av beställda varor.
För detta ber vi om ursäkt starkt till dig!
Alla öppna och redan betalat program är nu behandlas inom de närmaste 1-2 veckorna, och så snabbt som möjligt för dig.
Vi hoppas på din förståelse och vill än en gång be om ursäkt för eventuella olägenheter för dig!
På grund av ökad sjöfart vår butik i Berlin kommer att vara stängd fram till 2013/08/17.
Vi är i den här tiden för brådskande förfrågningar på e-postadressen info@philaberlin.de tillgänglig för dig.

Med vänlig hälsning
PhilaBerlin ditt team
www.philaberlin.de

Vi får väl se vad som händer...

Edit for the record: Leveransen kom i mitten av september.
« Senast ändrad: onsdag 22, januari 2014, 16:00:39 av 9darter »

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #14 skrivet: torsdag 08, augusti 2013, 20:27:50 »
Jag har fått min beställning denna vecka, så leveranstider blev exakt 3 månader.  :o
Jag kan konstatera att silver var väldig bra packat. Men jag är tveksam göra mer beställningar från dem, då jag tycker 3 månader är alldeles för lång leverans tid, dessutom jag blev lurad, då dem skriver 1-3 veckor leveranstiden på sin sida. 3 månader väntetid men dem ville ha betalningen inom 4 dagar ändå.  8)
Jag har köpt silver från 4 olika Tyska leverantörer och alla andra kunde leverera sin silver inom 2 veckor (oftast inom 5 dagar), så jag rekommenderar helst att ni kollar andra leverantörer innan ni beställer från PhilaBerlin. 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
Igår kl. 23:33

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
Igår kl. 23:30

Köpes: Guldtacka upp till 50gram. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz