Författare Ämne: Sälja 250 g tacka smart?  (läst 1951 gånger)

Utloggad fågelfarbrorn

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Affärsomdömen: 0
Sälja 250 g tacka smart?
« skrivet: tisdag 29, april 2025, 20:25:11 »
Hur säljer man 250 g tacka smart?
Smart betyder att SKV inte får kännedom om min vinst.
500 st 500-lappar, hur kollar man att de är äkta?
Gör lätt av med 500 x 500 på ett år så just det är inte ett problem.

Utloggad fågelfarbrorn

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 9
SV: Sälja 250 g tacka smart?
« Svar #1 skrivet: tisdag 29, april 2025, 20:27:14 »
Vill inte beblanda mig med gängkriminella.

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 361
« Svar #2 skrivet: tisdag 29, april 2025, 21:33:17 »
Det blir nog svårt eftersom köparen får en "skattesmäll" på 75 000kr om han köper en 250g tacka utan något underlag.

Hur lyckas du göra av med 500 500lappar per år jag har problem med att göra av med en, senast ja försökte köpa mat fick jag inte ens använda min 500-lapp.

Inloggad Au

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 174
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #3 skrivet: tisdag 29, april 2025, 22:13:45 »
Om du på något sätt kan få den till Sydafrika så är problemet löst....

Inloggad Philip

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 233
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #4 skrivet: tisdag 29, april 2025, 23:51:19 »
Gå ner i pris så kanske ett byte mot en bil eller båt kan lösa saken. Själv är jag intresserad av att byta till mig en grävmaskin
« Senast ändrad: onsdag 30, april 2025, 00:06:34 av Philip »

Utloggad vitae

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
« Svar #5 skrivet: onsdag 30, april 2025, 15:44:25 »
Kolla om en guldsmed kan göra den mindre för ett överkomligt pris...

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 443
« Svar #6 skrivet: onsdag 30, april 2025, 16:12:42 »

Egentligen då dem köper in allt guld som skrot kan man själv skära upp den i flera olika bitar och sälja det som vikt i omgångar.

Inloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
  • Antal inlägg: 126
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #7 skrivet: söndag 04, maj 2025, 15:11:44 »

Egentligen då dem köper in allt guld som skrot kan man själv skära upp den i flera olika bitar och sälja det som vikt i omgångar.

Nja. Kanske inte en så bra idé ändå. En oslaktad certifierad guldtacka är högst troligt avsevärt mer värd än ett antal täljknivsspån av densamma.

Vill ogärna ge förslag till skattesmitning, men efter att själv ha fått betala löjligt höga summor i skatt för bl.a inflation vid försäljning för några år sedan har jag föjlande att föreslå:

Om du byter guldtackan mot t.ex. 5 st. 50 gr. tackor eller kanske ett antal 1 OZ+några 1-5 gram och betalar formkostnaden till en av de åtskilliga som handlar med ädelmetaller kommer du, om du delar upp försäljningen på flera beskattningsår av de mindre enheterna vid styckeförsäljning, under det beskattningsmässiga avdragsbeloppet vid kapitalvinst.

Men, egentligen skall investeringsguld beskattas på samma sätt som aktier. D.v.s. beskattas från första kronan vinst och inte schablonmässig vinst vid försäljning av begagnat gods.

Samtidigt är ev. omvandling av guldtackan till mindre enheter beskattningsmässigt sett en beskattningsbar försäljning samt inköp av de mindre enheterna.

Kan därför egentligen endast rekommendera att deklarera försäljningen, betala skatten och vara glad för ev. vinst.

Surt sa räven...

« Senast ändrad: söndag 04, maj 2025, 15:14:16 av RemusTh »

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #8 skrivet: söndag 04, maj 2025, 17:12:34 »

Nja. Kanske inte en så bra idé ändå. En oslaktad certifierad guldtacka är högst troligt avsevärt mer värd än ett antal täljknivsspån av densamma.

Vill ogärna ge förslag till skattesmitning, men efter att själv ha fått betala löjligt höga summor i skatt för bl.a inflation vid försäljning för några år sedan har jag föjlande att föreslå:

Om du byter guldtackan mot t.ex. 5 st. 50 gr. tackor eller kanske ett antal 1 OZ+några 1-5 gram och betalar formkostnaden till en av de åtskilliga som handlar med ädelmetaller kommer du, om du delar upp försäljningen på flera beskattningsår av de mindre enheterna vid styckeförsäljning, under det beskattningsmässiga avdragsbeloppet vid kapitalvinst.

Men, egentligen skall investeringsguld beskattas på samma sätt som aktier. D.v.s. beskattas från första kronan vinst och inte schablonmässig vinst vid försäljning av begagnat gods.

Samtidigt är ev. omvandling av guldtackan till mindre enheter beskattningsmässigt sett en beskattningsbar försäljning samt inköp av de mindre enheterna.

Kan därför egentligen endast rekommendera att deklarera försäljningen, betala skatten och vara glad för ev. vinst.

Surt sa räven...

Dock så betalar guldhandlarna lika mycket här för guld oavsett vilket skick den är i. De betalar för vikten så att säga. Om myntet är i proof kvalité eller helt repad så är priset samma. Om ett smycke är sönder och är i flera delar eller hel och fin så är priset samma.

Säljer du däremot till en privatperson då är det annan story.

Utloggad vitae

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
« Svar #9 skrivet: måndag 05, maj 2025, 17:37:07 »

Detta liknar något vad jag hade i tanken, att få ned storleken. Gärna som sagt så smått som möjligt, och hanterbart. Jag skulle säga ett 10-tal 1oz'are och betala någon mellanskillnad för att få till det. Sen kan du sälja dessa mindre till privatpersoner.

Inloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
« Svar #10 skrivet: måndag 05, maj 2025, 20:29:33 »

Surt sa räven...

Dock så betalar guldhandlarna lika mycket här för guld oavsett vilket skick den är i. De betalar för vikten så att säga. Om myntet är i proof kvalité eller helt repad så är priset samma. Om ett smycke är sönder och är i flera delar eller hel och fin så är priset samma.

En guldhandlare kan lätt konstatera genom förvärvad kunskap eller Googling vilken halt samt guldinnehåll ett mynt har samt betala efter det.

När det gäller trasiga smycken i flera delar kan dessa separat relativt enkelt skraptestas och kontrolleras som standard i karathalter på 8, 9, 14, 18 och 21,6k. Det är dem testerna som de flesta guldhandlare använder sig av.

Dock finns även samma test för 24K, men tyvärr anses den i branchen inte att lita på till 100%, då den mycket snabbt blir åldersförändrad/kontaminerad av bl.a. luftfuktigheten  och visar tyvärr allt för ofta felaktiga probervärden.

Har själv varit med om att guld klarat den skaptesten, men betalar aldrig mer än 95% renhet längre. Blev lurad vid ett köp 2006 genom att renheten var mellan 93-95% istället för påstådda 24k, trots att de kinesiska och välstämplade tackorna klarade 24k skraptest. Det var i verkligheten Dorétackor och inte riktiga guldtackor

Det finns givetvis andra metoder och apparatur att kontrollera karathalten med, men det är långt från alla som har det.

Menar relativt bestämt att de flesta gulduppköpare ger mer för guldtackor med certifikat än bitar av slaktade sådana.

Har inte varit med om, eller ens hört talas om att gulduppköpare ger 92-95% för ostämplade guldbitar som påstås och kanske även är 24k, men däremot för plastade guldtackor med certifikat. 

Men, mycket möjligt att jag har fel och inte tillräckligt med kunskap om det.

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #11 skrivet: måndag 05, maj 2025, 23:12:51 »

Surt sa räven...

En guldhandlare kan lätt konstatera genom förvärvad kunskap eller Googling vilken halt samt guldinnehåll ett mynt har samt betala efter det.

När det gäller trasiga smycken i flera delar kan dessa separat relativt enkelt skraptestas och kontrolleras som standard i karathalter på 8, 9, 14, 18 och 21,6k. Det är dem testerna som de flesta guldhandlare använder sig av.

Dock finns även samma test för 24K, men tyvärr anses den i branchen inte att lita på till 100%, då den mycket snabbt blir åldersförändrad/kontaminerad av bl.a. luftfuktigheten  och visar tyvärr allt för ofta felaktiga probervärden.

Har själv varit med om att guld klarat den skaptesten, men betalar aldrig mer än 95% renhet längre. Blev lurad vid ett köp 2006 genom att renheten var mellan 93-95% istället för påstådda 24k, trots att de kinesiska och välstämplade tackorna klarade 24k skraptest. Det var i verkligheten Dorétackor och inte riktiga guldtackor

Det finns givetvis andra metoder och apparatur att kontrollera karathalten med, men det är långt från alla som har det.

Menar relativt bestämt att de flesta gulduppköpare ger mer för guldtackor med certifikat än bitar av slaktade sådana.

Har inte varit med om, eller ens hört talas om att gulduppköpare ger 92-95% för ostämplade guldbitar som påstås och kanske även är 24k, men däremot för plastade guldtackor med certifikat. 

Men, mycket möjligt att jag har fel och inte tillräckligt med kunskap om det.

Vet inte riktigt hur jag ska förklara det men minst 2 handlare i min stad har sina priser på hemsidan för varje karat. Åker du ditt så får du samma pris för guldet (24k i detta fall) oavsett skicket eller om den är hel eller halv. Så länge det är 24k guld.

Kanske annorlunda du bor där handlarna pröjsar mer för hela och fina tackor men är det en grej som är 24k men är defekt då betalar de inte full pris. Jag vet inte.
« Senast ändrad: måndag 05, maj 2025, 23:17:45 av zodiac »

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #12 skrivet: måndag 05, maj 2025, 23:19:13 »
Visst kan man begära mer för en fin och hel tacka. Men de ska aldrig betala mindre än påstådda priset. Jag själv hade iaf aldrig gått med på det. Men visst. De försöker också trycka ner priserna som dem betalar till kunderna för att tjäna mer på det.

Inloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
« Svar #13 skrivet: måndag 05, maj 2025, 23:44:30 »
Visst kan man begära mer för en fin och hel tacka. Men de ska aldrig betala mindre än påstådda priset. Jag själv hade iaf aldrig gått med på det. Men visst. De försöker också trycka ner priserna som dem betalar till kunderna för att tjäna mer på det.

Menar att det främst inte handlar om att trycka ned priserna, utan om den uppenbara ekonomiska risken med felprobering när det är en så pass hög guldhalt, jämfört med att betala för något med certifikat där risken för felköp/felbedömning uppenbart är mindre.

Vad som skrivs på hemsidorna om betalning för 24k avses oftast uteslutande guldtackor. De behöver inte vara certifierade och kan vara cirkulerade, men uppfattar det som att de flesta ger som nämts tidigare 92-95% av världmarknadspriset för dessa.

Som sagt, aldrig varit med om eller ens hört talas om någon guldhandlare som ger samma procent för ospecificerade guldbitar på 24k, men har som tidigare nämts inte kunskap om hela den professionella guldinköparbranchen. Men känner däremot väl till, bl.a. personligen, en majoritet av dem. I vart fall handlar de jag syftar på med mer än 50% av de totala guldinköpen i Sverige räknat på omsättning, men kan ändå uppenbart ha missat att det faktiskt finns någon, någonstans som betalar lika bra för okända guldbitar på 24k.

« Senast ändrad: måndag 05, maj 2025, 23:51:04 av RemusTh »

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #14 skrivet: tisdag 06, maj 2025, 01:06:29 »

Menar att det främst inte handlar om att trycka ned priserna, utan om den uppenbara ekonomiska risken med felprobering när det är en så pass hög guldhalt, jämfört med att betala för något med certifikat där risken för felköp/felbedömning uppenbart är mindre.

Vad som skrivs på hemsidorna om betalning för 24k avses oftast uteslutande guldtackor. De behöver inte vara certifierade och kan vara cirkulerade, men uppfattar det som att de flesta ger som nämts tidigare 92-95% av världmarknadspriset för dessa.

Som sagt, aldrig varit med om eller ens hört talas om någon guldhandlare som ger samma procent för ospecificerade guldbitar på 24k, men har som tidigare nämts inte kunskap om hela den professionella guldinköparbranchen. Men känner däremot väl till, bl.a. personligen, en majoritet av dem. I vart fall handlar de jag syftar på med mer än 50% av de totala guldinköpen i Sverige räknat på omsättning, men kan ändå uppenbart ha missat att det faktiskt finns någon, någonstans som betalar lika bra för okända guldbitar på 24k.

Då jag specifikt pratar om få handlare väljer jag att lita på dig. Ser säkert annorlunda ut i andra delar av landet!  Så två guldhandlare är kanske för få för att göra någon uteslutande uttalande! ;)

Allt gott!

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Idag kl. 11:21

Tja tja ,Ny här. by JohanB
Idag kl. 01:48

Bad jokes. by Tyr
Igår kl. 18:43

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 18:30

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n