Författare Ämne: Hur mycket PM är tillräckligt?  (läst 2136 gånger)

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 443
  • Affärsomdömen: 25
Hur mycket PM är tillräckligt?
« skrivet: måndag 28, april 2025, 01:49:30 »
Detta är en fråga jag har funderat på länge:

Jag stackar mestadels guld, väldigt lite silver, som ett skyddsnät för framtiden.
Kanske för pension, eller för något drastiskt och oförutsett som kan hända i livet.

Men hur mycket är egentligen tillräckligt?
När vet man att det är dags att pausa och kanske börja fokusera på andra investeringar istället?
Finns det ett "slutmål" — eller något slags formel för att räkna ut hur mycket man egentligen borde ha?

Hur tänker ni andra kring det här?
Eller tycker ni att man ska fortsätta stacka eftersom det är en av de tryggaste sparformerna som finns?  8)

Nyfiken på era tankar kring det!

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 361
  • Affärsomdömen: 0
SV: Hur mycket PM är tillräckligt?
« Svar #1 skrivet: måndag 28, april 2025, 07:24:38 »
Jag har tänkt att sälja mitt guld vid ev husköp och även om många anser att guld är ett skydd mot inflation så köpte jag vid 587kr/g 2020 och nu snart 5 år senare ligger det på 1025kr.

Nu är det ett bra läge för gruvaktier förutsatt att priserna håller sig såhär höga.

Kanske lite mer silver också för även om det är dyrt med 25% skatt så finns möjlighet till enorm uppsida.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2118
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #2 skrivet: måndag 28, april 2025, 08:29:19 »
En fråga med många bottnar…

Som jag ser det måsta man alltid börja med planeringshorisont. Svaren blir självklart olika om vi talar om ett år eller, säg, 10-15 år. Jag gissar att vi kan enas om att PM alltid måste vara långsiktigt.

En av parametrarna är givetvis vad du tror att du en gång kommer att behöva kapitalet till (pension, husköp, något oförutsett, etc). Men allt det handlar i grund om PM som investering. Dvs den grundläggande frågan är hela tiden ”finns det andra investeringar med bättre risk/return än PM givet att man uppnått rimlig diversifiering”.

En annan parameter är dock vad man tror om framtiden för det nuvarande finansiella systemet. Att vara skeptisk betyder inte nödvändigtvis att man tror på den stora implosionen där allt går åt fanders med en stor knall. Det finns en massa olika scenarion som är olika sannolika och svårbedömda. Så strunt i detaljerna och fråga dig själv om du tror att nuvarande system kommer att vara kvar i huvudsak i samma form om 15 år. Här talar vi givetvis om PM som ”hedge”.

En tredje parameter är avsikt med köpet/investeringen. Det är en himla skillnad om man är 30, inte har så stora besparingar och håller på att bilda familj eller om man närmar sig pensionen och barnen har flugit ut. I det förra fallet har man ont om kapital, behov av avkastning och tid att hantera högre risk. I det senare handlar det mest om att begränsa risk.

När jag började med PM (runt 2009) så var mitt huvudfokus investering, avkastning, alternativkostnad, etc. Att det finansiella systemet kunde gå under var absolut inget som gjorde mig sömnlös. Nu, 15 år senare, tänker jag mer på framtiden för världekonomin och mindre på direkt avkastning på min ”investering” i PM. Samtidigt har jag givetvis flyttat mig en bra bit i rikning mot pensionen, vilket också färgar vad jag fokuserar på. Dessutom har jag faktiskt till största del givit upp tron på det nuvarande systemet. Vi reder inte ut detta, någonting fundamentalt måste ändras. Så jag tror på ett väsentligt förändrat system om 15 år, även om jag inte har en aning om vägen dit.

Givet hur länge jag hållit på och att jag nu är närmare pensionen (även om det är en bit kvar) så är jag helt klart mer intresserad av PM som hedge och för att bevara kapital om något händer. Detta gör att givet hur världen ser ut så ökar faktiskt min PM exponering fortfarande. Långsamt, men den ökar. Andra investeringar (ffa aktier) minskar. Amortering av lån: aggressiv.

Jag har ingen aning om var du är i livet så rätt svar för dig är kanske fullständigt annorlunda. Jag tror att slutsatsen blir att det inte finns något generellt svar på denna fråga.

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 270
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #3 skrivet: måndag 28, april 2025, 09:27:09 »
Som August säger, det beror på var man är i livet. Går inte att säga att alla ska ha X uns guld och Y uns silver. För några år sedan såg jag en video där en samlare sa att man bör ha 1000 uns silver. Runt 30 kg alltså. Det blir ju en del att hantera. Vet inte om jag någonsin kommer dit.

Om vi inom några år får en global långvarig ekonomisk depression/stagflation pga energibrist (vilket jag tror) så lär inte ädelmetaller vara någon vidare bra investering. De får istället funktion som köpkraftsbevarare och det är ju alltid något. För oss vanliga människor som inte har en massa kapital som kan köpa mark, fastigheter och annat värdebevararande kontant så kommer jag inte på något alternativ till ädelmetaller.

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #4 skrivet: måndag 28, april 2025, 11:13:02 »
En fråga med många bottnar…

Som jag ser det måsta man alltid börja med planeringshorisont. Svaren blir självklart olika om vi talar om ett år eller, säg, 10-15 år. Jag gissar att vi kan enas om att PM alltid måste vara långsiktigt.

En av parametrarna är givetvis vad du tror att du en gång kommer att behöva kapitalet till (pension, husköp, något oförutsett, etc). Men allt det handlar i grund om PM som investering. Dvs den grundläggande frågan är hela tiden ”finns det andra investeringar med bättre risk/return än PM givet att man uppnått rimlig diversifiering”.

En annan parameter är dock vad man tror om framtiden för det nuvarande finansiella systemet. Att vara skeptisk betyder inte nödvändigtvis att man tror på den stora implosionen där allt går åt fanders med en stor knall. Det finns en massa olika scenarion som är olika sannolika och svårbedömda. Så strunt i detaljerna och fråga dig själv om du tror att nuvarande system kommer att vara kvar i huvudsak i samma form om 15 år. Här talar vi givetvis om PM som ”hedge”.

En tredje parameter är avsikt med köpet/investeringen. Det är en himla skillnad om man är 30, inte har så stora besparingar och håller på att bilda familj eller om man närmar sig pensionen och barnen har flugit ut. I det förra fallet har man ont om kapital, behov av avkastning och tid att hantera högre risk. I det senare handlar det mest om att begränsa risk.

När jag började med PM (runt 2009) så var mitt huvudfokus investering, avkastning, alternativkostnad, etc. Att det finansiella systemet kunde gå under var absolut inget som gjorde mig sömnlös. Nu, 15 år senare, tänker jag mer på framtiden för världekonomin och mindre på direkt avkastning på min ”investering” i PM. Samtidigt har jag givetvis flyttat mig en bra bit i rikning mot pensionen, vilket också färgar vad jag fokuserar på. Dessutom har jag faktiskt till största del givit upp tron på det nuvarande systemet. Vi reder inte ut detta, någonting fundamentalt måste ändras. Så jag tror på ett väsentligt förändrat system om 15 år, även om jag inte har en aning om vägen dit.

Givet hur länge jag hållit på och att jag nu är närmare pensionen (även om det är en bit kvar) så är jag helt klart mer intresserad av PM som hedge och för att bevara kapital om något händer. Detta gör att givet hur världen ser ut så ökar faktiskt min PM exponering fortfarande. Långsamt, men den ökar. Andra investeringar (ffa aktier) minskar. Amortering av lån: aggressiv.

Jag har ingen aning om var du är i livet så rätt svar för dig är kanske fullständigt annorlunda. Jag tror att slutsatsen blir att det inte finns något generellt svar på denna fråga.

Tack för detaljerad svar. Jag är fortfarande i 30 år faset, ont om annat kapital och snart blir det bilda familj och annat! :)

Vet inte hur jag ska tänka/planera på den biten.

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
« Svar #5 skrivet: måndag 28, april 2025, 11:41:33 »
Som August säger, det beror på var man är i livet. Går inte att säga att alla ska ha X uns guld och Y uns silver. För några år sedan såg jag en video där en samlare sa att man bör ha 1000 uns silver. Runt 30 kg alltså. Det blir ju en del att hantera. Vet inte om jag någonsin kommer dit.

Om vi inom några år får en global långvarig ekonomisk depression/stagflation pga energibrist (vilket jag tror) så lär inte ädelmetaller vara någon vidare bra investering. De får istället funktion som köpkraftsbevarare och det är ju alltid något. För oss vanliga människor som inte har en massa kapital som kan köpa mark, fastigheter och annat värdebevararande kontant så kommer jag inte på något alternativ till ädelmetaller.

Men när vi hade stagflation på 70-talet så gick guld från $35 till över $500 tidigt 80-tal.

Sedan kan man anta att vi har hög inflation just nu och med facit i hand så gynnar det också guldet denna gången.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #6 skrivet: måndag 28, april 2025, 14:35:10 »
Tack för detaljerad svar. Jag är fortfarande i 30 år faset, ont om annat kapital och snart blir det bilda familj och annat! :)

Vet inte hur jag ska tänka/planera på den biten.
Då tycker jag att du skall tänka efter väldigt noga innan du binder för stor del av ditt kapital i fysisk PM. Fysisk PM har den stora nackdelen att inte vara så enkel att likvidera snabbt (utan hög kostnad/risk/etc). Mitt intryck är även att du tycker att det är intressant med mynt som inte är bullion utan mer numismatiska. Inget ont i det, det tycker jag också.

Nu är det ju ett etablerat mantra i PM-kretsar att ”if you don’t hold it…”. Jag föreslår att du ignorerar det. Som för allt annat finns det mer än ett rätt svar. När du bestämt hur mycket eller vilken andel av ditt kapital du vill lägga på PM så delar du mentalt upp kapitalet i tre delar: bullion (stacking), mer numismatiska mynt (hobby) och någon lämpligt onlinetjänst som garanterar fysisk backning (likvid investering). Det enklaste är nog en ETP som Sprotts PSLV, CEF eller kanske VZLD/VZLC. Se dock till att faktiskt läsa prospekten så att du vet vad du köper. Annars finns ju BullionVault m.fl tjänster och pros/cons.

Så länge du ser till att ”hobby << stacking, ETP” och att ”hobby + stacking” håller sig inom ramen för andel av totalt kapital så har du gjort vad du kunnat. Skulle du någon gång få panikångest över allting samtidigt som du redan maxat ut fysiskt för den månaden eller året så kan du alltid köpa lite ETP för att minska ångesten. Den kan du ju enkelt sälja igen dagen efter om det inte längre känns rätt.

Det viktigaste är att absolut inte hamna i situationen att du måste likvidera fysisk PM, eftersom det ofelbart kommer att vara precis när priset är lägst, alla köpare försvunnit och du har flyttat till Karesuando (endast menat som plats utan lokal mynthandlare). Fysisk PM vill man bara sälja när det är rätt tillfälle, inte av tvång.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #7 skrivet: måndag 28, april 2025, 15:24:27 »
En annan rätt känd formulering är ”din ålder i guld och din vikt i silver”. Utan att avslöja några biologiska data kan jag säga att jag misslyckats med båda dessa (bortsett från att aldrig ha haft dem som mål).

Alla formler kommer alltid att vara fel. Mina fördomar gör att jag tycker att det lite känns som en amerikansk grej: man vill alltid kunna reducera saker till någonting konkret och helst enkelt mätbart. Men, för att citera(?) just en amerikan (Oppenheimer): ”make things as simple as possible… but not any simpler than that”.

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
« Svar #8 skrivet: måndag 28, april 2025, 22:24:21 »
Fysiskt guld kommer alltid gå att sälja och planerar man så köper man lite mer långsiktigt.

Pappersguld ”kanske” man äger så det är vanligtvis ok men alltid en riskfaktor.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #9 skrivet: tisdag 29, april 2025, 09:09:10 »
Fysiskt guld kommer alltid gå att sälja och planerar man så köper man lite mer långsiktigt.

Pappersguld ”kanske” man äger så det är vanligtvis ok men alltid en riskfaktor.
Självklart är det så, vi är helt överens. Jag bara varnar för att om man är i en situation där man måste sälja snabbt så är man i ett underläge. Jag bor i Stockholm, så jag kan enkelt gå förbi t ex Tavex och sälja ett mynt. Bodde jag på landet så skulle jag behöva skicka myntet, vilket kostar pengar, tar tid och har en risk för någon. Detta gör det även mer besvärligt att backa ur en affär om erbjudandet är för dåligt.

För några år sedan tänkte jag sälja tillbaka en cirkulerad Krug köpt av Tavex till dem. Jag sade dock inte att den var köpt av dem. Till att börja med så betalar de under spot (tror det var 95% då, vet inte vad det är idag). Ingenting konstigt, så gör alla handlare.

Men sedan så började de bråka om en liten rispa och ville prata ner priset ytterligare 10%, eftersom ”myntet var skadat”. Det gjorde de minsann ingen affär av när de sålde myntet ett år tidigare. Att jag försökte förklara att Krugs är ren bullion och att så länge myntet är äkta så är det bara vikten som gäller bet inte alls. Max 85% av spot, take it or leave it. Det blev ingen affär. Eftersom jag inte behövde sälja. Den såldes istället till en kamrat.

Har man tid på sig så kan man fråga runt, sälja här eller i någon FB grupp och få mycket bättre pris. Detta är ingenting konstigt, det gäller bara att undvika att hamna i läget måste sälja snabbt.

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #10 skrivet: tisdag 29, april 2025, 10:27:57 »
Tack för mycket utförliga svar august!  :)

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
« Svar #11 skrivet: tisdag 29, april 2025, 21:25:35 »
Jag mailade tavex idag och frågade ang repor på mynt/tackor och fick som svar att "det ska inte göra någon skillnad på priset".

Det gick bra att komma in och kontrollera det över disk i Stockholm sa han med.

Utloggad vitae

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
« Svar #12 skrivet: onsdag 30, april 2025, 15:59:46 »
När vet man att det är dags att pausa och kanske börja fokusera på andra investeringar istället?
Finns det ett "slutmål" — eller något slags formel för att räkna ut hur mycket man egentligen borde ha?
För mig finns inget 'tillräckligt'. Men jag ser det som en hedge för grova oroligheter inom en viss framtid. Det skulle kunna ske med en smäll imorgon, och det skulle kunna dras ut på i säg 50 år. Men jag gillar att vara på den så säkra sidan jag kan. Så jag sparar i guld och silver, inte fiat.

Eller tycker ni att man ska fortsätta stacka eftersom det är en av de tryggaste sparformerna som finns?  8)
Så sant som det är sagt, det är nog den tryggaste sparformen som finns.

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #13 skrivet: onsdag 30, april 2025, 16:09:46 »
För mig finns inget 'tillräckligt'. Men jag ser det som en hedge för grova oroligheter inom en viss framtid. Det skulle kunna ske med en smäll imorgon, och det skulle kunna dras ut på i säg 50 år. Men jag gillar att vara på den så säkra sidan jag kan. Så jag sparar i guld och silver, inte fiat.

Så sant som det är sagt, det är nog den tryggaste sparformen som finns.

Hur mycket fiat låter du ligga ifall du blir utan inkomst eller bilen eller kylen går sönder ? Säljer du guld då ?  :)

Nyfiken på hur andra gör

Utloggad vitae

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
« Svar #14 skrivet: onsdag 30, april 2025, 16:26:34 »
Jag har en del i fiat också, som jag använder för mer eller mindre direkta behov. Ett par 3-4 månadslöner skulle jag nog säga.
Nej, jag vill inte sälja guld för att laga frysen, jag är för lat med redovisning av vinst inför skatteverket. Så där använder jag månadslönerna.

= )

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Idag kl. 11:21

Tja tja ,Ny här. by JohanB
Idag kl. 01:48

Bad jokes. by Tyr
Igår kl. 18:43

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 18:30

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n