Ja, jag har använt det en del, helt klart något av en favorit-kryptovaluta. En lite kul beskrivning är ju att det är vad vanligt folk tror att Bitcoin är. Gillar integriteten det erbjuder samt de låga transaktionsavgifterna. Är ett stort fan av peer-to-peer-transaktioner som inte registreras varken i en central databas hos en bank eller en publik ledger. Det blir lite som att både äta kakan och ha kvar den med att kunna göra elektroniska transaktioner med ett par av de fördelarna som kontanter har. Det är även intressant hur Moneros pris verkar ha varit något bortkopplat från resten av kryptomarknaden på senare tid.
Jag har i första hand alltid använt den riktiga Monero GUI Wallet och kört riktig nod lokalt. Det känns som en av de mer genomarbetade core wallets som finns. (Har lite svårt för allsköns "tokens" som endast kan hanteras lokalt med någon slags generell webbläsar-plugin.) Det kräver dock i princip att databas-filen ligger på SSD har jag märkt. Med Bitcoin/Litecoin Core t.ex. har jag däremot inga större problem med att lägga hela blockkedjan på en nätverksmount med lagring på mekaniska diskar.
Gillar även projektet haveno-reto:
https://github.com/retoaccess1/haveno-reto. Det är en fork av DEXen BISQ, fast är Monero-baserat istället för BTC, vilket gör transaktionsavgifter och liknande mycket lägre. Det ställer dock lite krav på användaren att sätta sig in i och kanske inte är något för folk som förväntar sig allt färdigserverat i en mobilapp.