Författare Ämne: Monero  (läst 3831 gånger)

Utloggad Bosse68

  • Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
Monero
« skrivet: lördag 19, april 2025, 15:47:04 »
Tänkte bara om någon här har provat Monero för cryptohandel ?

Inloggad gbz

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 738
  • Affärsomdömen: 0
SV: Monero
« Svar #1 skrivet: lördag 19, april 2025, 16:56:17 »
Just monero används mest för knarkhandel och liknande på sk darknet sidor.

Vad menar du med "kryptohandel" ?

Annars finns väl ETFer och t.ex echanges du kan ha din krypto på om du vill köpa monero och hoppas det går upp i värde dock medför det 3e parts risk.

Inloggad glimbert

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Affärsomdömen: 22
SV: Monero
« Svar #2 skrivet: lördag 19, april 2025, 17:57:36 »
Ja, jag har använt det en del, helt klart något av en favorit-kryptovaluta. En lite kul beskrivning är ju att det är vad vanligt folk tror att Bitcoin är. Gillar integriteten det erbjuder samt de låga transaktionsavgifterna. Är ett stort fan av peer-to-peer-transaktioner som inte registreras varken i en central databas hos en bank eller en publik ledger. Det blir lite som att både äta kakan och ha kvar den med att kunna göra elektroniska transaktioner med ett par av de fördelarna som kontanter har. Det är även intressant hur Moneros pris verkar ha varit något bortkopplat från resten av kryptomarknaden på senare tid.

Jag har i första hand alltid använt den riktiga Monero GUI Wallet och kört riktig nod lokalt. Det känns som en av de mer genomarbetade core wallets som finns. (Har lite svårt för allsköns "tokens" som endast kan hanteras lokalt med någon slags generell webbläsar-plugin.) Det kräver dock i princip att databas-filen ligger på SSD har jag märkt. Med Bitcoin/Litecoin Core t.ex. har jag däremot inga större problem med att lägga hela blockkedjan på en nätverksmount med lagring på mekaniska diskar.

Gillar även projektet haveno-reto: https://github.com/retoaccess1/haveno-reto. Det är en fork av DEXen BISQ, fast är Monero-baserat istället för BTC, vilket gör transaktionsavgifter och liknande mycket lägre. Det ställer dock lite krav på användaren att sätta sig in i och kanske inte är något för folk som förväntar sig allt färdigserverat i en mobilapp.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
Igår kl. 23:56

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17