Författare Ämne: Varför sparar/investerar du i guld, silver eller andra ädelmetaller?  (läst 18449 gånger)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Varför sparar/investerar du i guld, silver eller andra ädelmetaller?
« Svar #15 skrivet: måndag 17, juni 2013, 20:55:51 »
Ordlista

Ett oxymoron är  två ord vars betydelser ensamma motsäger varandra men tillsammans har en meningsfull innebörd. ”Talande tystnad” och ”jätteliten” är exempel på oxymoroner.

When a statement is "tongue in cheek"  it is not meant to be taken seriously, however its sarcasm is subtle.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
Varför sparar/investerar du i guld, silver eller andra ädelmetaller?
« Svar #16 skrivet: måndag 17, juni 2013, 23:26:08 »
Ett oxymoron är  två ord vars betydelser ensamma motsäger varandra men tillsammans har en meningsfull innebörd. ”Talande tystnad” och ”jätteliten” är exempel på oxymoroner.

When a statement is "tongue in cheek"  it is not meant to be taken seriously, however its sarcasm is subtle.

Nu är det sällan meningsfullt att tvista om exakta tolkningar av ord, särskilt inte utrikiska. Men i min bok så finns det inget krav på en meningsfull innebörd när delarna i en oxymoron kombineras. Tagna tillsammans innebär de helt enkelt en motsägelse. Och vad gäller tongue-in-cheek så är även där första hälften i överensstämmelse med min användning, men däremot är ingen sarkasm vare sig underförstådd eller avsedd.

Wikipedia verkar hålla med mig:

An oxymoron (plural oxymora or oxymorons) (from Greek ὀξύμωρον, "sharp dull") is a figure of speech that combines contradictory terms.

Tongue-in-cheek is a phrase used as a figure of speech to imply that a statement or other production is humorously or otherwise not seriously intended and it should not be taken at face value.

Konstigt nog så hävdar Merriam-Webster att tongue-in-cheek användes första gången 1933 medan Wikipedia pekar på Sir Walter Scott 1828. Tänk vad man lär sig på Internet, eller kanske snarare tänk vad man inte längre lär sig, eftersom man istället kollar på Internet ;-)

august

Utloggad zealot

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 121
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #17 skrivet: tisdag 18, juni 2013, 11:54:18 »
Jag tjänade en massa danska kronor under 2009 när en dansk krona var mellan 1.5 till 1.4 men dum som jag var så lät jag dem ligga utan att bry mig. När jag några år senare ville före över dem till mitt svenska konto insåg jag hur mycket jag förlorat på att låta pengarna ligga. Det var då jag började undersöka andra sätt att bevara min köpkraft. Guld och silver verkade som den säkraste långsiktiga investeringen.
« Senast ändrad: tisdag 18, juni 2013, 11:56:03 av zealot »

Utloggad Gyllene Propellerkepsen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #18 skrivet: söndag 08, september 2013, 03:45:13 »
Jag vill spara i något vars värde inte plötsligt kan kollapsa som ett korthus. Jag hyser också stark misstro mot både politiker, banksystemet och mainstreammedia. Numera kan tydligen ett land, på EU:s begäran, konfiskera folks pengar och kalla det en "engångsskatt". Och lagstiftningen i EU är svår att påverka. Det spelar inte så stor roll vad folket, eller folken, tycker. Europaparlamentet är den enda i lagstiftningstriangeln där medlemmarna är folkvalda, men de får inte ens intitiera lagstiftning. Och kommissionärerna behöver inte oroa sig över väljarnas åsikter eftersom de inte är tillsatta av väljare.

Kanske kollapsar Euron, eller kanske dollarn, och orsakar fullständigt ekonomiskt kaos. Jag har tusen anledningar till att spara i ädelmetaller.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz