Författare Ämne: Varför sparar/investerar du i guld, silver eller andra ädelmetaller?  (läst 13226 gånger)

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
Varför sparar/investerar du i guld, silver eller andra ädelmetaller?
« skrivet: söndag 16, juni 2013, 00:47:49 »

Inser när jag läst runt på lite olika ställen, att det finns en mängd olika anledningar till att människor sparar eller investerar i ädelmetaller.

I vissa fall handlar det om att diversifiera en portfölj av olika investeringar. För andra handlar det om ett samlande av olika mynt eller tackor. För andra kan det vara en misstro mot banker, ekonomiska system eller ledningen i ett eller flera länder. Andra ser det bara som den självklara investeringen mot inflation.

Tänkte därför skapa en specifik tråd, där vi berör varför just du sparat eller investerat i ädelmetaller.

Vad är dina orsaker till ädelmetaller?

Inloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2572
  • Affärsomdömen: 41
SV: Varför sparar/investerar du i guld, silver eller andra ädelmetaller?
« Svar #1 skrivet: söndag 16, juni 2013, 01:13:35 »
Sedan några år tillbaka så sparar jag i PM.
Det var efter it-bubblor och milleniet som jag började försöka förstå sakernas tillstånd.
Jag fick inte till det och drog den slutsatsen att detta kan inte hålla länge till, då började jag gå över till PM för att slippa alla andra risker (banker, motparter, tryckpressar, mm).
Jag såg det som ett skydd mot alla stater-politiker- och andra klåfingriga. PM hade ju trots allt bestått i flera årtusenden medans inget fiat system utan uppbackning hade hållit i mer än ca. 40 år. Vårt nuvarande system härstammar från 1971 och är alltså 42år.

Trodde faktiskt att vårt nuvarande system skulle krascha 2008 men politikerna lär sig dra ut på det till det yttersta.
Den dagen kommer tror jag men inte så fort som jag trott.
Har av den anledningen även lärt mig att tålamod är viktigt.
Ungefär så lite kort ser mina argument ut.

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 677
  • Affärsomdömen: 76
« Svar #2 skrivet: söndag 16, juni 2013, 08:15:35 »
För att efter ett långt liv med höga skatter, hårt arbete och sparsamhet säkra och skydda mitt lilla överskott från  galna  politiker och opålitliga banksystem i ett samhälle som just nu är på kurs mot en fullständig kollapps.  Min förhoppning är aven att detta mitt sparande en gång i framtiden skall utgöra en form av trygghet för min dotter på hennes ålders höst.  Och så är det ju så förbaskat kul att själv under de sena kvällstimmarna sitta och pilla och plocka i allt detta bling :P
Samtidigt blir min egen samlarinstinkt (som aldrig varit direkt liten) fullt tillfredsställd.
« Senast ändrad: söndag 16, juni 2013, 14:56:43 av Condor2ooo »

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #3 skrivet: söndag 16, juni 2013, 08:21:39 »
Guld och Silver har varit pengar i flera tusen år och hur ofta har PM kraschat och blivit totalt värdelöst? Visst har värdet gått ner men har det någonsin blivit lika med noll? Mitt andra stora skäl till att samla PM och då speciellt silver går tillbaka till en resa till Kina då jag fick se en 3000 år gammal silverskatt som kinesisk kejsare blivit bestulen på och som senare hittades av arkeologer. Man tror att det var över 8000 tackor som vägde runt 80 gram styck. Det var en vacker syn som jag tänkte göra min egna version av. Jag kommer nog aldrig komma upp till 8000 tackor men jag ska göra ett tappert försök.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 725
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #4 skrivet: söndag 16, juni 2013, 10:06:34 »
Antar att diversifiering är ordet för mig. Att centralbankerna leker Weimarrepublik gör inte banksparande mer attraktivt det heller.

Sen antar jag att det gått för mig som för de flesta pm-bugs, en liten pm-start leder till mer foliehatt, och sedan minskar bankernas trovärdighet ju mer jag läser på. Slutligen hamnar jag i slagsida på pm, och diversifieringsidén går i kras.

Speciellt som priserna sjunker, då vill jag gärna "snitta ner mig" och det är ju ett beprövat sätt att bränna (fiat-) pengar på. 

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1498
  • Affärsomdömen: 23
  • Medlem #100
« Svar #5 skrivet: söndag 16, juni 2013, 11:19:42 »
Det allt väsentliga för mitt sparande i PM är som skydd mot ett kollapsande monetärt system. De har hållit det i liv längre än jag trodde att det var möjligt. I vissa länder har vi idag en obligationsbubbla, derivatbubbla och i viss mån en aktiemarknadsbubbla , som när som helst kan brista. Och när en bubbla väl brister så går det fort. Och har man inte säkrat sitt kapital i tid (det kapital som man har för längre tids sparande) så är det nog kört i det avseendet. Det är min syn på saken.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1405
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #6 skrivet: söndag 16, juni 2013, 13:24:07 »
Förr i tiden så hade företagen ett ansvar för sina anställdas pension. Detta ändrades i Sverige precis som i många andra länder (i vårt fall var det ATP-reformen). Staten tog över ansvaret. Detta innebär att det för de allra flesta är så att man arbetar en massa år, konsumerar för mycket, sparar för lite och betalar in en massa skatt. Det sociala kontraktet här är att en del av denna skatt skall Staten använda för att finansiera pensionerna för dagens pensionärer och i gengäld skall jag få pension av Staten baserad på skatt som mina och andras barn betalar in.

Detta tror jag inte kommer att fungera i längden. Och jag tror att det kommer att gå sönder innan jag planerat att gå i pension.

Det här med att betala in en peng idag mot en utfästelse om att få ut en peng ett antal riksdagsval, kriser och felaktiga beslut senare är ungefär det sämsta system man kunnat konstruera. Självklart så kommer pensionsfonder under statlig kontroll att utöva en lockelse på politiker. Självklart kommer möjligheten att försämra villkoren för framtidens pensionärer att utnyttjas. Och detta ser vi ju redan att det sker, både i Sverige och i andra länder. Vi kan ha en separat diskussion om hur ett bättre system skulle se ut, men att det nuvarande är trasigt är för mig helt klart.

Så det enda man kan göra är att förbereda sig på att behöva klara en större del av sin framtida pension själv. Trist att behöva fortsätta att ösa in pengar i ett system som man inte tror på, men det är ju inte mycket att göra åt.

Ok, så om man då skall ta han om sparandet själv, vad skall man satsa på? Och bortsett från att vi alla givetvis svarar "PM" (det är ju därför vi är här) så är ju den intressanta frågan (som Åbama ställde) *varför* PM är det rätta svaret. Som jag ser det är det en kombination av flera olika faktorer:

1. Sparande har blivit svårt. I takt med att de finansiella kriserna fördjupas, lånebördan ökar, desperationen tilltar så ökar ju klåfingrigheten vad gäller att lägga fingrarna på andras besparingar. Dagarna när det gick att tjäna grova pengar på börsen (till begränsad risk) eller det räckte att placera kapital i fixed-income är över. Ett argument emot börs, emot obligationer och emot "synliga besparingar".

2. Risken för kommande black swans är för stor för att kunna ignoreras. Det är ett argument emot börs, emot obligationer och emot "synliga besparingar".

3. Förr eller senare så kommer katastrofen. Jag har läst tillräckligt för att inte ha någon tro på att makthavarna skall reda ut detta. Men jag har fullt förtroende för att de kommer att göra absolut allt för att fördröja katastrofen (inklusive att lägga rabarber på mina besparingar). Detta är ett argument emot kortsiktiga strategier och emot synliga besparingar.

Konsekvensen blir att det mer handlar om "return of money" än "return on money", dvs det är viktigare att inte förlora sina besparingar än att aggressivt förränta dem. Det betyder att man måste inkludera den risk som det innebär att vara kvar "i systemet".

PM har den fantastiska fördelen att man tar besparingar ur systemet. Att satsa på tillgångar som t ex att köpa skog eller bra hyresfastigheter är säkert också bra (om man köper vid rätt tillfälle), men det går inte att syssla med sånt annat än inne i systemet, och då har man kvar risken för ändrade spelregler och klåfingrighet i takt med att krisen fördjupas.

På ett PM-forum på USAGOLD för mer än tio år sedan var det en anonym skribent som hette "Aristotle" som alltid hade som tag-line "Gold. Get you some". Works for me.

august

Gold. Get you some.

Utloggad nickricci

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
« Svar #7 skrivet: söndag 16, juni 2013, 13:25:10 »
Efter att ha spekulerat hårt på börsen, tänkte jag göra en kontroll av vad jag egentligen tjänat. Det visade sig att det inte var speciellt mycket. Visst stora belopp rörde det sig om, men förluster vs. vinster började ta ut varandra. Kändes också som att "spekulation/rykten" var viktigare än faktiskt värde, vilket gör det ännu svårare att reda ut soppan. Så för ca 1 år sedan slutade jag helt med aktiemarknaden.

Övergick till ädelmetaller helt och hållet. Och detta i fysisk form.

Det man inte kan hålla i handen, äger man inte. Funderade länge på vilka alternativ som fanns för värdebevarande/möjlighet till avkastning i framtiden. Fastigheter, ädelmetaller, pengar.

Fastigheter kräver underhåll. Tar stor plats. Bubbla, ja sannolikt.

Pengar påverkas av inflation. Kommer förtroendet att finnas kvar?

Ädelmetaller. Tar liten plats. Man har det fysiskt. Om man tror att saker och ting inte kommer hålla i framtiden. Detta blev mitt val.

Inloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #8 skrivet: söndag 16, juni 2013, 19:21:41 »
Sparar i ädelmetaller för att :

* Staten inte kan garantera att min pension (Om ca. 20 år) går att leva på utan att jag tvingas att göra drastiska standardsänkningar. Den senaste prognosen säger att staten inte kan betala ut mer än ca. 45% av min nettolön dagen då jag går i pension. Och det håller inte.

*  Jag vill inte spara mitt överskott på bankkonto ( Ren förlust )  Lägga dem i aktier eller fonder (Av rent ointresse) eller placera dem i fasta värden ( hus , mark. Eftersom tidpunkten är den sämsta tänkbara )

*  ... och slutligen ... naturligtvis som hedge mot hotande Inflation , valutakrasher. och de återkommande börskrascherna  Ännu en anledning att kunna sova bättre om nätterna.

Och då finns det inte så mycket annat kvar än att äga fysiskt ÄM.  Faktiskt. Det uppfyller mina krav på alla punkter.

Inloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2572
  • Affärsomdömen: 41
« Svar #9 skrivet: måndag 17, juni 2013, 00:20:10 »
Intressant läsa dagens ledare på ls.se

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #10 skrivet: måndag 17, juni 2013, 10:00:49 »
Också intressant att se den pessimistiska guldartikeln som Cornu postade i morse. Man kommer osökt att tänka på att "when the last bull has given up then the bottom is reached". Därmed inte sagt att Cornu har fel, även jag tror att det kommer att fortsätta ner ett tag till. Men jag tror (dvs rent gissande) mer att det är frågan om tid än om väsentligt lägre priser.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #11 skrivet: måndag 17, juni 2013, 12:25:15 »
Intressant är hur marknadspsykologi, flockbeteendet och mänskliga resonemang fungerar.

Började själv köpa långt innan dagens prisnivåer. Alltså till betydligt lägre priser än dagens.
Då flera i bekantskapskretsen vet att jag är ”inne i ädelmetaller” fick efter åren av prisuppgångar i mina investeringar antingen höra:

-   ”Vilken tur du hade”.

Eller av andra (mindre missunnsamma):

-   ”där prickade du allt riktigt rätt, hur visste du?”.

Nu låter det istället:

-   ”nu kan det inte vara så kul att sitta ädelmetaller?”

Eller av andra (mindre missunnsamma):

-   ”det har fallit tillbaka lite på senare tid, men vad tror du om framtiden?”

Reellt sett har mina tillgångar mer än tredubblats sedan jag började. Brukar därför svara de missunnsamma att det visst är jättekul att sitta med ädelmetaller (om jag svarar dem alls).

Till de mindre missunsamma, att reellt sett har inget heller förändrats i världsekonomin, som i mitt tycke försämrat utsikterna för ädelmetaller, snarare tvärtom. Erfarenhetsmässigt är en kurva sällan rak. Ett förhållande som gäller för tillväxtkurvor likväl som andra.

Det är därför som marknadspsykologi är så intressant. När en tillgång gått upp, är det väldigt många i den grå massan som ”hakar på” och vill ta del av tillväxten. När den däremot fallit är det många som istället skräms och blir livrädda fast det borde vara tvärtom.

Själv fortsätter jag mina investeringar. Enda skillnaden mot något år sedan, är att jag kan göra det billigare än tidigare.

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 849
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #12 skrivet: måndag 17, juni 2013, 14:29:29 »
Jag stämmer in med de argument som tagits upp tidigare i tråden: diversifiering, en form av pension, bra att ha något som "staten" inte har full kontroll över, hedge mot inflation osv. Jag har inte något stort samlarintresse men försöker ändå täcka in de vanligaste samlarmynten med tanke på hur fort premien har ökat historiskt. Sen är det inte omöjligt att samlarintresset blir större i framtiden, det sägs att livet som småbarnsförälder någon gång tar slut...

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 374
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #13 skrivet: måndag 17, juni 2013, 14:36:27 »
Ju mer jag läst på om ekonomin desto mer övertygad har jag blivit om att hela vårt ekonomiska system är ett stort ponzi scheme. Banksektorn har blivit en övergöd cancersvulst som tär på systemet istället för att nära det. Kenyaismen har förpestat den kapitalistiska marknadsekonomin och staterna(klåfinger) har med sina regleringar och avregleringar samt marknadsmanipuleringar helt förstört den fungerande realekonomin. Korrupta politiker som springer bankernas ärenden är vardagsmat.

I en värld där vår föreställning om evig tillväxt och att morgondagen alltid kommer vara bättre har vi belånat oss upp över öronen. Skulder som antingen måste inflateras bort eller defaulta. Alla dessa papperstillgångar med löften skrivna på om en framtida betalning känns allt mer mindre värda.

Kortsiktigt är PM i en nedåtgående trend och jag tror det kommer gå ner mer innan det vänder. Men som alltid är det omöjligt att pricka in botten så jag sprider ut mina köp nu och köper lite då och då.

Vi som köper fysiskt PM tänker oavsett långsiktigt och jag köper PM både för att kanske tjäna en hacka på medellång sikt (2-5år) och på lång sikt (20-30år = pensionsförsäkring)

Jag ser även PM som en god investering i en ljus framtid då silver är extremt användbart inom industrin. Jorden kommer om ca: 30 år ha 10 miljarder invånare. Alla utav dessa eftersträvar västerländsk levnadsstandard.

*cheers*

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #14 skrivet: måndag 17, juni 2013, 17:37:38 »
Jag har inte något stort samlarintresse men försöker ändå täcka in de vanligaste samlarmynten med tanke på hur fort premien har ökat historiskt.

Nu är inte heller jag någon större samlare, men jag inbillar mig att "de vanligaste samlarmynten" på något sätt är lite av en oxymoron ;-)

august, tongue-in-cheek

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Flertalet ovanliga silvermynt säljes by Andreaass
Idag kl. 02:53

Bad jokes. by CLF
Idag kl. 00:59

Birka något för dig by sff123
Idag kl. 00:30

Tjänstepension by snus
Igår kl. 23:14

Köpes: Riksbankens 100 kr jubileumsmynt/minnesmynt by Guldfeber