Författare Ämne: Traderas köparskydd  (läst 5454 gånger)

Inloggad ífing

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 354
  • Affärsomdömen: 42
Traderas köparskydd
« skrivet: lördag 22, februari 2025, 12:59:45 »
Det är snart 2 månader sedan de startade med köparskyddet.
Folk verkar överlag negativa till det.
Men jag har inte kunnat hitta att det ska ha blivit någon ökning av säljare som blivit blåsta sv det. Att köpare kan missbruka det till sin fördel.
Eller är möjligtvis för tidigt att avgöra.
Har någon här kontakt med storsäljare hur det funkar för dem, om det blivit någon försämring.
Förutom den högre kostnaden som eventuellt kan påverka priset negativt.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2047
  • Affärsomdömen: 225
SV: Traderas köparskydd
« Svar #1 skrivet: lördag 22, februari 2025, 19:08:17 »
Känns som om köparna betalar lika mycket som tidigare men inklusive köpavgiften vilket ger att säljarna får 5% mindre än tidigare.

Friktionen blir för stor. Tradera är för giriga och porto dyrt.
Totala avgifterna blir ohållbart för ädelmetaller som normalt har en liten spread.

Ex. Ett 1oz silvermynt som köparen totalt vill köpa för spot inkl frakt och avgifter. Säljaren får då bara 71% av spot när avgifterna är betalade. Dvs, 29% i avgifter. Om jag räknat rätt...(2 kr plus 5% av köpepris i köpavgift. 54kr for spårbar frakt och 10% från säljaren.)

Om säljaren vill få spotpris för samma mynt så kommer köparen få betala 462.40kr. Dvs 32% över spot.
« Senast ändrad: lördag 22, februari 2025, 19:45:47 av mega_n »

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 529
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #2 skrivet: lördag 22, februari 2025, 20:08:30 »
Jag är med i olika Facebook grupper. Jag har sett många säljare som klagar att de har aldrig haft problem med posten innan men helt plötsligt är det många paket som "kommer tomma".

Jag personligen vägrar handla eller sälja på Tradera numera. Dem är för giriga och tycker konsumenterna och säljarna ska fimpa dem.

Seriösa är dem inte iallafall.

Inloggad ífing

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 354
  • Affärsomdömen: 42
« Svar #3 skrivet: lördag 22, februari 2025, 21:07:49 »
Har inte använt Tradera alls iår, varken köpt eller sålt.
Någon som kollat på ettbud.se?
Såg det på Flashback. Verkar vara låg trafik, men fick servern att krasha. Så de har nog en bit att gå innan, om de ska bli ett hot mot Tradera.

Får väl starta igång Facebook igen. Vet inte hur blocket är för småmynt.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 527
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #4 skrivet: söndag 23, februari 2025, 05:51:41 »
köpskyddet har funnits där för sedan länge och den ända skillnaden är att alla måste använda det nu.

Så länge det ej finns en funktion där man kan neka vissa köpare pga låga/dåliga omdömen så skulle jag inte sälja saker dyrare än några hundralappar där.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #5 skrivet: söndag 23, februari 2025, 08:57:39 »
Jag bad AI analysera Traderas avgifter(inkl portokostnader).
Den missade att köparavgiften är maximerad till 499kr så 12000kr exemplet ska vara ca 100kr mindre avgifter. Även att minavg är 2kr och inte 5kr så det är några små fel i beräkningen.

Den visar att totala avgifter inkl porto för billiga objekt ligger på ca 30% och dyrare objekt ca 8-10%.

https://ithy.com/article/auction-fees-analysis-canoxziy

/mega_n
« Senast ändrad: söndag 23, februari 2025, 09:09:29 av mega_n »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #6 skrivet: onsdag 09, april 2025, 10:35:14 »
Tradera har backat lite på köpskyddet.
Inget obligatoriskt köpskydd från företag
och ordrar under 200kr från privatperson.

Detta gör ingen stor skillnad för oss men är
ett steg i rätt riktning.

/H

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #7 skrivet: onsdag 09, april 2025, 10:42:27 »
Tradera har backat lite på köpskyddet.
Inget obligatoriskt köpskydd från företag
och ordrar under 200kr från privatperson.

Detta gör ingen stor skillnad för oss men är
ett steg i rätt riktning.

/H

Detta är bra men de borde kunna göra bättre tex sänka kostnaden på köpskyddet 50% från säljare med 100+ bra omdömen.

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
« Svar #8 skrivet: fredag 01, augusti 2025, 13:06:57 »
Hittade följande inlägg på fb :
Hej alla, jag vill dela med mig av en väldigt tråkig upplevelse jag nyligen hade via Tradera.
För en tid sedan köpte jag gamla mynt för 2000 kr via en annons. Tyvärr visade det sig när jag fick mynten att de var förfalskade – enligt två experter jag kontaktat är deras värde inte ens 100 kr.

Jag har köparskydd och anmälde ärendet till Tradera, där jag även bifogade videobevis från experterna som intygar att mynten är falska. Efter 10 dagar fick jag ett svar från Tradera – de erbjöd mig 500 kr som kompensation.
Jag blev chockad. Är det verkligen en rimlig lösning när man blivit lurad på falska varor? Jag tackade nej till erbjudandet – inte för att jag är ute efter pengar, utan för att det handlar om rättvisa och att skydda framtida köpare.
Jag är mycket besviken och frustrerad över hur detta har hanterats. Hur kan det vara okej att erbjuda en fjärdedel av det jag betalade, trots tydliga bevis.
Har ni varit med om något liknande? Hur hade ni agerat i mitt ställe?

---

Det är ju förfärligt!

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1065
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #9 skrivet: fredag 01, augusti 2025, 19:39:10 »
Hittade följande inlägg på fb :
Hej alla, jag vill dela med mig av en väldigt tråkig upplevelse jag nyligen hade via Tradera.

Det var en dålig försäkring som Tradera har, men

som man i de flesta fall ändå måste betala.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #10 skrivet: fredag 01, augusti 2025, 20:50:17 »
Ja. Dessa pengar hade de ju säkert tänkt att de skulle få som en extra ren vinst. Inte betala ut som försäkring till kunder som råkar illa ut...

/H

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
« Svar #11 skrivet: fredag 28, november 2025, 14:25:51 »
Jag försöker tänka att Tradera är ett bra ställe att sälja saker på men dem bevisar en fel gång på gång.

Jag sålde en guldtacka på Tradera till en bekant till mig. Han hade möjlighet att endast betala via kort så vi körde affären via Tradera.

Jag lägger upp en annons. Han köper, betalar. Jag får besked om att det är okej att skicka/lämna över varan. 2h hämtar kunden sin guldtacka. Han lämnar bra omdöme på mig och jag gör detsamma.

2-3h efter blir båda mitt och hans konto begränsade. Jag får automatisk mejl av dem att jag ska ge dem spårningsnr. Jag säger att varan är redan upphämtad. Köparen skriver samma sak till dem. Dem ber honom mejla "förklaring till varför köpet gjordes" till deras såkallade säkerhetsavdelning.

Då tänker jag vilket lagstöd har dem att ställa såna frågor? Visst, dem kan fråga var pengarna kommer ifrån. Men vadå förklaring varför köpet gjordes?

Jag ställer mig frågan om Traderas kompetens att hantera såna ärende samt vilka lagstöd dem använder...

Efter att båda jag och han försöker nå ut till kundtjänst utan någon framgång då deras såkallade säkerhetsavdelning verkar väldigt helig och ingen kan komma i kontakt med dem, det är bara dem som kan kontakta en (vilket känns jätte förnedrande tycker jag)

Idag fick säljaren meddelande av Tradera att "de har fått indikationer att han har fått sin vara. Kan han bekräfta det?" men han kan inte svara på meddelandet då hans konto är begränsat.

Än en gång når vi båda ut till Traderas kundtjänst som är helt förjävlig och får till svar att det är bara att avvakta.

Jag förstår att dem kanske har en rutin för att gör plattformen mer säker. Men hur bra är deras rutin ?

Varför börjar man inte med den innan man säger "Nu är det okej att skicka varan"

Nu är det så att jag litar på denna kund. Men tänk så hade det varit någon oärlig ?

Jag är ju extremt utsatt som säljare då köparen redan har hämtat upp sin vara men Tradera lägger förtroendet hos köparen.

Hela processen är krånglig och hanteras på ett ganska okänsligt och långsamt sätt.

Jag bedömmer att det hela kommer kanske ta upp till en vecka tills dem löser det.

Jag ville skriva detta så man tänker en extra gång ifall man vill sälja något dyrt där.

Visst, det funkar att sälja någon bok eller ett tv spel. Men något dyrt kommer jag inte sälja där mer då jag litar inte ett skit på dem.

Såna ärende borde hanteras skyndsamt och på ett bättre sätt.

Säkerhetsavdelningen borde jobba hand i hand med kundtjänst och inte vara någon helig isolerad avdelning som ingen kan nå ut till.

Jag får väldigt mycket gymnasieelever vibbar på dem som jobbar där och inga människor med kompetens alls.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #12 skrivet: fredag 28, november 2025, 14:28:23 »
Varför säljer man ens en guldtacka på tradera när guldcentralen/tavex redan betalar bra?

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
« Svar #13 skrivet: fredag 28, november 2025, 14:32:10 »
Varför säljer man ens en guldtacka på tradera när guldcentralen/tavex redan betalar bra?

Tackan såldes till en bekant. Det är ju en frihet man har att sälja till den man vill ..

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #14 skrivet: fredag 28, november 2025, 15:02:55 »

Tackan såldes till en bekant. Det är ju en frihet man har att sälja till den man vill ..

Sant men du vart missnöjd?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Tävling: gissa silverpris x aktiekurs! by august
Idag kl. 15:23

Bad jokes. by hasse_A
Igår kl. 20:30

Säljes 50 st Rwanda African Wildlife 1 oz 2017 Flodhäst by Finnishman
Igår kl. 17:42

Sprickor i silvermarknaden? by Stacker
Igår kl. 17:04

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
Igår kl. 11:19

17 st jubileum 10 kr mynt från 1972 vikt 307,56 gram rent 256,81 gram by DEScypher
Igår kl. 07:59

Traderas köparskydd by zodiac
fredag 28, november 2025, 21:53:39

CME's datacenter nedstängt pga kylningsproblem. by Coltrane
fredag 28, november 2025, 16:53:44

Oseriösa säljare på Tradera. by JohanB
torsdag 27, november 2025, 01:48:06

Ryzzland säljer av från guldreserven by Tyr
måndag 24, november 2025, 19:41:32

0% spread på guld hos Tavex Göteborg 24/11-2025 (spot +1,5%) by JL_GBG
måndag 24, november 2025, 18:21:39

Annons avslutad/ Admin: 1 styck Gold Maple leaf by sff123