Författare Ämne: Varför så stora priskskillnad mellan köp o sälj?  (läst 3436 gånger)

Utloggad vampyren

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 16
  • Affärsomdömen: 0
SV: Varför så stora priskskillnad mellan köp o sälj?
« Svar #15 skrivet: måndag 17, februari 2025, 02:14:26 »

Jag har inte bett om att du ska övertyga mig om bitcoins förträfflighet, bara förklara, men det verkar svårt.

Ja, jag har köpt guld via forumets medlemmar.

/H

kollade du filmen? vad kom du fram till?
Om man vill lära sig så början man med nyfikenhet. Men visst kan ge lite info.
Du frågar om Bitcoin's förträfflighet! Det är ett ord soms kan tolkas på många sätt. Om du jämför med banker som går ner lite då o då och man inte kan lita på (har jobbat på banker och det blir fel så ofta! Folk skulle bara veta), så har Bitcoin's nätverket inte gått ner en enda gång (utom kanske första åren när det var super ny och det varade timme), inte blivit hackad en enda gång, inte en enda fel transaktion. Du kan monitorera varje transaktion på nätet helt öppen! https://mempool.space/

Dagligen har det just nu en volym på $17.24B! Har en Marketcap på $2T, vilket är större än Silver! Guld ligger på $19T
https://companiesmarketcap.com/assets-by-market-cap/

Som valuta är det rankad nr13
https://fiatmarketcap.com/

Jag har tidigare skrivit långa svar och försökt förklara men om man har bestämt sig för en vy så är det svårt att ändra på det om man själv inte är nyfiken och börjar läsa på. Många i speciellt sverige har blivit matade med så mycket misinformation att det är näst intill omöjlig att ändra deras syn. Plus de handlar med små pengar och går inte utanför sverige där banker stoppar och lägger sig i. Då inser man inte hur begränsande systemet är.

Ger lite tips till dig om du kan tänka utanför bubblan. Värdet i bitcoin ligger i att man behöver ingen bank! du är din bank. Du skickar och tar emot pengar från vem som helst utan en tredje part.
Länder kan köra handel direkt mot varandra utan att USA kan sanktionera! Vilket de har utnyttjat till max. Folk som är sanktionerade i många länder som också är utestängda från finansvärlden kan ha ett alternativ. Länder där inflationen är över 50% har folk ett sätt att spara sina pengar i bitcoin och handla med utan direkt.
Sen finns det så många bra aspekter. Tex man kan inte förfalska btc, man kan handla 24/7 utan spread ;) , ingen som kan stoppa/censurera din transaktion, ingen regering/bank kan printa mer som man gör med Fiat. Inflationen för BTC är mindre än guld idag.

Jag kan prata i timmar om detta ämne, men inget jag säger kommer att ändra din vy tror jag tills du börjar läsa på. Starta ett konto på coinbase och börja köpa små summor och testa skicka till annan konto och se möjligheterna. Det finns så mycket att läsa på nätet så om du verkligen är nyfiken kan du söka informationen enkelt.

Sverige ligger långt efter tack vare bankernas monopol och köpt media. En vacker dag kommer folk att inse hur de blivit lurad. Jag har sagt till mina vänner att de ska köpa sen BTC var på 20k SEK. Idag är det på en miljon SEK.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1992
  • Affärsomdömen: 220
« Svar #16 skrivet: måndag 17, februari 2025, 05:15:54 »
Det är bara synd att BTC blev saboterad och vingklippt(av den traditionella bankvärlden) till att inte längre kunna bli den revolution som det kunde blivit. Nu snarare inkorporerad i bankvärlden än en fristående valuta. Nu får vi bara hålla i hoppet att BSV kan ge den revolutionen att fungera som Bitcoin var tänkt från början.

OBS! Det är inte bara priset som gäller. BTC funkar som en spekulation(tills det inte längre gör det) men inte som ett "Cash system" som det bla ursprungligen var tänkt som.

Jag försökte också rekommendera Bitcoin tidigt. Tex här på forumet. Det har gått upp mycket sedan 2011-2013.

/En Bitcoin OG.
« Senast ändrad: måndag 17, februari 2025, 05:51:54 av mega_n »

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 310
« Svar #17 skrivet: måndag 17, februari 2025, 10:07:22 »
Det är bara synd att BTC blev saboterad och vingklippt(av den traditionella bankvärlden) till att inte längre kunna bli den revolution som det kunde blivit. Nu snarare inkorporerad i bankvärlden än en fristående valuta. Nu får vi bara hålla i hoppet att BSV kan ge den revolutionen att fungera som Bitcoin var tänkt från början.

OBS! Det är inte bara priset som gäller. BTC funkar som en spekulation(tills det inte längre gör det) men inte som ett "Cash system" som det bla ursprungligen var tänkt som.

Jag försökte också rekommendera Bitcoin tidigt. Tex här på forumet. Det har gått upp mycket sedan 2011-2013.

/En Bitcoin OG.

Bitcoin är beroende av banker för att fungera och kunna köpas/säljas.
Hoppas någon av de 100 000 olika kryptovalutorna kan användas till något i framtiden...

Fram till dess måste jag nog säga att mitt bankkort+swish fungerar helt ok så jag ligger inte vaken om nätterna och tänker på att ja behöver ett annat alternativ att betala med.

Inloggad Au

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 167
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #18 skrivet: måndag 17, februari 2025, 14:20:22 »

Jag har inte bett om att du ska övertyga mig om bitcoins förträfflighet, bara förklara, men det verkar svårt.

Ja, jag har köpt guld via forumets medlemmar.

/H

kollade du filmen? vad kom du fram till?
Om man vill lära sig så början man med nyfikenhet. Men visst kan ge lite info.
Du frågar om Bitcoin's förträfflighet! Det är ett ord soms kan tolkas på många sätt. Om du jämför med banker som går ner lite då o då och man inte kan lita på (har jobbat på banker och det blir fel så ofta! Folk skulle bara veta), så har Bitcoin's nätverket inte gått ner en enda gång (utom kanske första åren när det var super ny och det varade timme), inte blivit hackad en enda gång, inte en enda fel transaktion. Du kan monitorera varje transaktion på nätet helt öppen! https://mempool.space/

Dagligen har det just nu en volym på $17.24B! Har en Marketcap på $2T, vilket är större än Silver! Guld ligger på $19T
https://companiesmarketcap.com/assets-by-market-cap/

Som valuta är det rankad nr13
https://fiatmarketcap.com/

Jag har tidigare skrivit långa svar och försökt förklara men om man har bestämt sig för en vy så är det svårt att ändra på det om man själv inte är nyfiken och börjar läsa på. Många i speciellt sverige har blivit matade med så mycket misinformation att det är näst intill omöjlig att ändra deras syn. Plus de handlar med små pengar och går inte utanför sverige där banker stoppar och lägger sig i. Då inser man inte hur begränsande systemet är.

Ger lite tips till dig om du kan tänka utanför bubblan. Värdet i bitcoin ligger i att man behöver ingen bank! du är din bank. Du skickar och tar emot pengar från vem som helst utan en tredje part.
Länder kan köra handel direkt mot varandra utan att USA kan sanktionera! Vilket de har utnyttjat till max. Folk som är sanktionerade i många länder som också är utestängda från finansvärlden kan ha ett alternativ. Länder där inflationen är över 50% har folk ett sätt att spara sina pengar i bitcoin och handla med utan direkt.
Sen finns det så många bra aspekter. Tex man kan inte förfalska btc, man kan handla 24/7 utan spread ;) , ingen som kan stoppa/censurera din transaktion, ingen regering/bank kan printa mer som man gör med Fiat. Inflationen för BTC är mindre än guld idag.

Jag kan prata i timmar om detta ämne, men inget jag säger kommer att ändra din vy tror jag tills du börjar läsa på. Starta ett konto på coinbase och börja köpa små summor och testa skicka till annan konto och se möjligheterna. Det finns så mycket att läsa på nätet så om du verkligen är nyfiken kan du söka informationen enkelt.

Sverige ligger långt efter tack vare bankernas monopol och köpt media. En vacker dag kommer folk att inse hur de blivit lurad. Jag har sagt till mina vänner att de ska köpa sen BTC var på 20k SEK. Idag är det på en miljon SEK.

Tack för info. Du verkar ha missförstått mig och har dessvärre en förutfattad mening om vad jag tycker om BC.

Utloggad vampyren

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 16
« Svar #19 skrivet: tisdag 18, februari 2025, 13:45:41 »

/En Bitcoin OG.
Även Guld var en spekulation när det introducerades på börsen tills det hade tillräcklig stor volym. Det är förstå då priset stabiliserar sig om du nu tänker pris.

Med 2 triljoner så skulle jag säga det är inte längre en spekulation. Speciellt när man i senaten (USA) har flera som nu ska (har redan i någon delstat) gjort BTC som giltig valuta + ska ha national reserve.
Bankerna kan göra vad de vill, det varken stopper eller påverkar nätverket. Folk och företag kan använda det när och hur som iaf.
Och visst det finns bättre alternativ som Litecoin, Dash och flera som är billigare, snabbare osv. Använder själv helst dessa. Men för större köp så lär inte någon bry sig om ett par dollar när de handlar med miljoner.
Även om du ska köpa fö $10k vad bryr du dig om 1-2 dollar. Visa/Mastercard tar sina 2-3% minst som du inte ser och betalar i dold avgift ;)

/En Bitcoin OG.

Bitcoin är beroende av banker för att fungera och kunna köpas/säljas.
Hoppas någon av de 100 000 olika kryptovalutorna kan användas till något i framtiden...

Fram till dess måste jag nog säga att mitt bankkort+swish fungerar helt ok så jag ligger inte vaken om nätterna och tänker på att ja behöver ett annat alternativ att betala med.

Som sagt Bitcoin har inget med banker att göra. Det enda de gör är onramp/offramp vilket man kan göra på många andra sätt nu ändå. Men visst det underlättar för de som är nybörjare.
Och jag hatar banker och håller hellre BTC än kontanter. Sover bättre så :) eller guld såklart.
Det finns många många bra usecase idag men det är så tidigt för många ..... som tex finns det redan Hive som är social media som en mix av Twitter / blog och även Youtube: https://inleo.io/posts/trending

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

KÖPES: silvermynt 1 ounce år 2016, 2019, 2024 by Hazelblade
Idag kl. 00:16

Ny medlem: Hazelblade by Maestro
Igår kl. 22:18

1 dukat guldmynt säljes by zodiac
Igår kl. 21:31

COMEX leveranser by JL_GBG
Igår kl. 21:04

Köpes: Gultmynt Oscar II, 20 kr by Silvernewb
Igår kl. 20:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Sarek
Igår kl. 17:42

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Silvernewb
Igår kl. 16:23

Smycken utan guldstämpel? by pezon
Igår kl. 10:03

40% silver säljes. by nybba78
onsdag 26, mars 2025, 14:01:59

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by laban77
onsdag 26, mars 2025, 08:44:57

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
tisdag 25, mars 2025, 16:41:03

Säljes guld 100g Pamp 2015 lunar goat by thgswe
tisdag 25, mars 2025, 09:20:08

Var beställa guld/silver? by Jensan
måndag 24, mars 2025, 15:05:14

KÖPES: 1 ounce silvermynt serien TERRA by Hazelblade
måndag 24, mars 2025, 10:11:40

Person som köper silverskrot på Tradera. by Maestro
söndag 23, mars 2025, 19:42:12