Författare Ämne: Varför så stora priskskillnad mellan köp o sälj?  (läst 3433 gånger)

Utloggad vampyren

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 16
  • Affärsomdömen: 0
Varför så stora priskskillnad mellan köp o sälj?
« skrivet: lördag 15, februari 2025, 01:35:02 »
Hej alla,

Jag ska erkänna jag investerar mest i Crypto och älskar hur enkelt det är att köpa och sälja! Men nu tänker även investera i att köpa guld för lite diversifiering. Har också alltid gillat guld men alltid kommer till den frågan om hur svårt det är att köpa/sälja. Också När jag jämför priset mellan köp och sälj så är det mellan 6-8 tusen skillnad. Det är enormt. Nu kollar jag 100g tackla. Typ från libertysilver.
Eller finns det bättre ställen att köpa säkert och till bättre pris?

Sen är det också frågan om förvaring! Har ni kassaskåp hemma? det är också en oro som jag har.
Tar gärna emot alla tips !

Inloggad Au

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 167
  • Affärsomdömen: 1
SV: Varför så stora priskskillnad mellan köp o sälj?
« Svar #1 skrivet: lördag 15, februari 2025, 06:22:50 »
Hej alla,

Jag ska erkänna jag investerar mest i Crypto och älskar hur enkelt det är att köpa och sälja! Men nu tänker även investera i att köpa guld för lite diversifiering. Har också alltid gillat guld men alltid kommer till den frågan om hur svårt det är att köpa/sälja. Också När jag jämför priset mellan köp och sälj så är det mellan 6-8 tusen skillnad. Det är enormt. Nu kollar jag 100g tackla. Typ från libertysilver.
Eller finns det bättre ställen att köpa säkert och till bättre pris?

Sen är det också frågan om förvaring! Har ni kassaskåp hemma? det är också en oro som jag har.
Tar gärna emot alla tips !

Hej Vampyren

Förvaring brukar inte vara ett problem om man inte är snuskigt nerlusad med pengar och köper kilovis med guld.

Din största oro betr förvaring borde vara var och hur du förvarar krypto......

Med vänlig hälsning,

Au
« Senast ändrad: lördag 15, februari 2025, 06:28:58 av Au »

Utloggad vampyren

• Medlem
  • *
« Svar #2 skrivet: lördag 15, februari 2025, 09:58:46 »
Hej Vampyren

Förvaring brukar inte vara ett problem om man inte är snuskigt nerlusad med pengar och köper kilovis med guld.

Med vänlig hälsning,

Au

Inte kilovis men ändå kanske 7-8 100g tackler...funderade på ett stort kassaskåp men de är enormt stora och folk lägger ju märke till det!
Hur förvarar du själv?

Vill inte låta taskig men det låter som du inte kan något om crypto :) det finns usb liknande sticka (ledger). Om du skriver fel kod 3 gånger så nollställs allt. Plus du kan ha konto bakom ett konto där du "gömmer" ditt crytpo. Enda du ska kunna är 12 ord som du kan ha på en titan kort som du kan "gömma".

Men men nu pratar vi guld :D hur är det med köp och sälj priset. tycker det är för stort gap mellan dessa. finns det sätt att få bättre deal så att säga?

Inloggad Au

• Silvermedlem
« Svar #3 skrivet: lördag 15, februari 2025, 10:05:41 »
Hej Vampyren

Med vänlig hälsning,

Au

Inte kilovis men ändå kanske 7-8 100g tackler...funderade på ett stort kassaskåp men de är enormt stora och folk lägger ju märke till det!
Hur förvarar du själv?

Vill inte låta taskig men det låter som du inte kan något om crypto :) det finns usb liknande sticka (ledger). Om du skriver fel kod 3 gånger så nollställs allt. Plus du kan ha konto bakom ett konto där du "gömmer" ditt crytpo. Enda du ska kunna är 12 ord som du kan ha på en titan kort som du kan "gömma".

Men men nu pratar vi guld :D hur är det med köp och sälj priset. tycker det är för stort gap mellan dessa. finns det sätt att få bättre deal så att säga?

Hej

Sälj här på forumet, då blir det mindre spread.

Jag kan inte så mycket om crypto men har svårt med tillgångar som inte backas upp av något annat än efterfrågan och energin som gått åt att maina dem. Känns lita som tulpanlökar på a700-talet. Du får gärna förklara.

Ha en trevlig dag!

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1992
  • Affärsomdömen: 220
« Svar #4 skrivet: lördag 15, februari 2025, 11:09:17 »
Anledningen till stor spread i Sverige är nog de låga volymerna.

När man köper/säljer till handlare ska spreaden täcka handlarens kostnader och ge en vinst i slutändan. Med större volymer och mer konkurrens så kan spreaden bli lägre.

Jag ser att tex i Tyskland är spreaden ungefär hälften mot i Sverige. Ca 3% på 100 grams guldtackor.

Om du däremot köper/säljer till privatpersoner kan spreaden effektivt bli nära noll procent. Dvs du köper och kan sälja vidare till ungefär samma pris.

/H

« Senast ändrad: lördag 15, februari 2025, 11:11:30 av mega_n »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #5 skrivet: lördag 15, februari 2025, 11:24:39 »
När det gäller kassaskåp finns det nog mycket diskuterat på detta forum tidigare. Använd sök-funktionen.

Om man skaffar kassaskåp kan det vara bra att samtidigt gömma det. Tänk dock på att inget kassaskåp står emot en tillräckligt motiverad och välutrustad tjuv. En bra/tungt/fastskruvat skåp avskräcker säkert en del och hindrar vanliga inbrottstjuvar då det tar tid att bryta upp.
Ett litet lättuppbrytbart synligt skåp med lite innehåll och samtidigt ett dolt/gömt skåp på annat håll kanske.

Kanske dela upp innehavet och göm på olika ställen eller flera skåp. Varje plats tar tid att hitta vilket gör att tjuven får slut på tid och hinner inte rensa allt om det ändå inträffar.

Bara några ideer. Det finns mycket att göra...

/H

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 310
« Svar #6 skrivet: lördag 15, februari 2025, 17:05:26 »
6% är en stor kostnad men vill man äga guld så får man acceptera det.

Fundera mer på frågor som t.ex hur länge du vill äga det och binda upp ditt kapital mm.
Guld tar inte upp så mycket plats så du kan säkert gömma det på något sätt om du tänker till lite.

Utloggad vampyren

• Medlem
  • *
« Svar #7 skrivet: lördag 15, februari 2025, 18:00:20 »
Hej Vampyren

Med vänlig hälsning,

Au

Hur förvarar du själv?

Hej

Jag kan inte så mycket om crypto men har svårt med tillgångar som inte backas upp av något annat än efterfrågan och energin som gått åt att maina dem. Känns lita som tulpanlökar på a700-talet. Du får gärna förklara.

Ha en trevlig dag!

Allt och även Guld fungerar på samma sätt! Du köper och håller det för att kunna sälja för samma eller helst dyrare. Och som du själv säger om du inte kan området så borde du först läsa på och sedan tycka :)
Jag orkar ärligt talat inte övertyga dig eller någon annan, speciellt inte på ett forum. Det finns såååå mycket material på nätet att läsa på nätet. Och nu när USA ska lägga till Bitcoin till deras reserve precis som Guld så kommer fler o fler att fatta vad det är och börja sätta sig i det.
Men lyssna iaf på första klippet så slutar du förhoppningsvist att jämföra Bitcoin med Tulip. Det är bra start.
https://www.youtube.com/watch?v=3bMTR2d6ncM
https://www.youtube.com/watch?v=Mw01bN8VTeU

Tillbaka till Guld :) , vilka garantier har man när man att man inte köper annan metal? läser hemska historier om sånt. Har du själv köpt via forumet?
Antar på de som är förseglade kan man slå upp nummret men med dagens samhälle kan man ens lita på att de inte tagit ut guldet ?

Utloggad vampyren

• Medlem
  • *
« Svar #8 skrivet: lördag 15, februari 2025, 18:01:34 »

När man köper/säljer till handlare ska spreaden täcka handlarens kostnader och ge en vinst i slutändan. Med större volymer och mer konkurrens så kan spreaden bli lägre.

Jag ser att tex i Tyskland är spreaden ungefär hälften mot i Sverige. Ca 3% på 100 grams guldtackor.

Om du däremot köper/säljer till privatpersoner kan spreaden effektivt bli nära noll procent. Dvs du köper och kan sälja vidare till ungefär samma pris.

/H

ah ok det blir mycket mer intressant med halva spread. Har du något bra ställe man kan beställa från? helst som du handlat från själv?

Utloggad vampyren

• Medlem
  • *
« Svar #9 skrivet: lördag 15, februari 2025, 18:03:21 »
När det gäller kassaskåp finns det nog mycket diskuterat på detta forum tidigare. Använd sök-funktionen.

Om man skaffar kassaskåp kan det vara bra att samtidigt gömma det. Tänk dock på att inget kassaskåp står emot en tillräckligt motiverad och välutrustad tjuv. En bra/tungt/fastskruvat skåp avskräcker säkert en del och hindrar vanliga inbrottstjuvar då det tar tid att bryta upp.
Ett litet lättuppbrytbart synligt skåp med lite innehåll och samtidigt ett dolt/gömt skåp på annat håll kanske.

Kanske dela upp innehavet och göm på olika ställen eller flera skåp. Varje plats tar tid att hitta vilket gör att tjuven får slut på tid och hinner inte rensa allt om det ändå inträffar.

Bara några ideer. Det finns mycket att göra...

/H
Tack för tipsen. Min kompis köpte en super stor skåp som väger 3ton :D tror inte man ger sig på det bara sådär.
Ska söka mer ....

Utloggad vampyren

• Medlem
  • *
« Svar #10 skrivet: lördag 15, februari 2025, 18:10:00 »

Fundera mer på frågor som t.ex hur länge du vill äga det och binda upp ditt kapital mm.
Guld tar inte upp så mycket plats så du kan säkert gömma det på något sätt om du tänker till lite.

Man kan tycka att jag binder upp min kapital men om jag jämför med när jag köpte guld sist för ca 3 år sen så var priset nästan hälften. Så vad skulle jag investerat i istället för att dubble mina "pengar" och inte behöva betala skatt?
Det är det som lockar med Guld och Bitcoin (här får man tyvärr betala skatt fortfarande men växer mer). sÅ jag tänker lite långsiktigt. Vill ha minst huvudvärk och äga mina pengar. litar inte ett dugg på banker och regeringen.

Och kan jag få 3% och köpa från tyskland så gör jag hellre det. Inget jag "behöver" acceptera. Jag ser det som att man är mer girig Sverige. Handlar mindre folk och ställer krav på säljarna så misstänker jag att de sänker sina spread! Det är vi kunder som måste ställa krav också. Så ser jag på det iaf.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #11 skrivet: lördag 15, februari 2025, 18:33:08 »

/H

ah ok det blir mycket mer intressant med halva spread. Har du något bra ställe man kan beställa från? helst som du handlat från själv?

Det finns många platser att handla ifrån. Jag har tex använt Heubach Edelmetalle som jag varit nöjd med.
Andra handlare kan du hitta på gold.de tex om du vill leta efter vem som säljer just vad du letar efter till bra pris.

/H

Inloggad Au

• Silvermedlem
« Svar #12 skrivet: lördag 15, februari 2025, 18:40:17 »
Hej Vampyren

Med vänlig hälsning,

Au

Hur förvarar du själv?

Hej

Ha en trevlig dag!

Allt och även Guld fungerar på samma sätt! Du köper och håller det för att kunna sälja för samma eller helst dyrare. Och som du själv säger om du inte kan området så borde du först läsa på och sedan tycka :)
Jag orkar ärligt talat inte övertyga dig eller någon annan, speciellt inte på ett forum. Det finns såååå mycket material på nätet att läsa på nätet. Och nu när USA ska lägga till Bitcoin till deras reserve precis som Guld så kommer fler o fler att fatta vad det är och börja sätta sig i det.
Men lyssna iaf på första klippet så slutar du förhoppningsvist att jämföra Bitcoin med Tulip. Det är bra start.
https://www.youtube.com/watch?v=3bMTR2d6ncM
https://www.youtube.com/watch?v=Mw01bN8VTeU

Tillbaka till Guld :) , vilka garantier har man när man att man inte köper annan metal? läser hemska historier om sånt. Har du själv köpt via forumet?
Antar på de som är förseglade kan man slå upp nummret men med dagens samhälle kan man ens lita på att de inte tagit ut guldet ?

Jag har inte bett om att du ska övertyga mig om bitcoins förträfflighet, bara förklara, men det verkar svårt.

Ja, jag har köpt guld via forumets medlemmar.

/H

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 310
« Svar #13 skrivet: söndag 16, februari 2025, 09:37:18 »

Man kan tycka att jag binder upp min kapital men om jag jämför med när jag köpte guld sist för ca 3 år sen så var priset nästan hälften. Så vad skulle jag investerat i istället för att dubble mina "pengar" och inte behöva betala skatt?
Det är det som lockar med Guld och Bitcoin (här får man tyvärr betala skatt fortfarande men växer mer). sÅ jag tänker lite långsiktigt. Vill ha minst huvudvärk och äga mina pengar. litar inte ett dugg på banker och regeringen.

Och kan jag få 3% och köpa från tyskland så gör jag hellre det. Inget jag "behöver" acceptera. Jag ser det som att man är mer girig Sverige. Handlar mindre folk och ställer krav på säljarna så misstänker jag att de sänker sina spread! Det är vi kunder som måste ställa krav också. Så ser jag på det iaf.

Vanligt att man har krypto på ISK av skatteskäl.

6% är bra men går det ner till 3% så ännu bättre! Lycka till!

Utloggad vampyren

• Medlem
  • *
« Svar #14 skrivet: måndag 17, februari 2025, 01:42:20 »

/H

Det finns många platser att handla ifrån. Jag har tex använt Heubach Edelmetalle som jag varit nöjd med.
Andra handlare kan du hitta på gold.de tex om du vill leta efter vem som säljer just vad du letar efter till bra pris.

/H

Nice, spreaden är riktigt bra på vissa som denna
Gold bar 100 grams Royal Mint
Buy: 8,971.69 €
Sell: 8,718.50 €

Tack för tipset, ska ringa och kolla lite mer :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Ny medlem: Hazelblade by Maestro
Idag kl. 22:18

1 dukat guldmynt säljes by zodiac
Idag kl. 21:31

COMEX leveranser by JL_GBG
Idag kl. 21:04

Köpes: Gultmynt Oscar II, 20 kr by Silvernewb
Idag kl. 20:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Sarek
Idag kl. 17:42

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Silvernewb
Idag kl. 16:23

Smycken utan guldstämpel? by pezon
Idag kl. 10:03

40% silver säljes. by nybba78
Igår kl. 14:01

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by laban77
Igår kl. 08:44

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
tisdag 25, mars 2025, 16:41:03

Säljes guld 100g Pamp 2015 lunar goat by thgswe
tisdag 25, mars 2025, 09:20:08

Var beställa guld/silver? by Jensan
måndag 24, mars 2025, 15:05:14

KÖPES: 1 ounce silvermynt serien TERRA by Hazelblade
måndag 24, mars 2025, 10:11:40

Person som köper silverskrot på Tradera. by Maestro
söndag 23, mars 2025, 19:42:12

Köpes Perth Mint Silver Swan 2023 & 2024 by Tetas
söndag 23, mars 2025, 09:04:00