Författare Ämne: Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner?  (läst 1111 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2094
  • Affärsomdömen: 50
Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner?
« skrivet: söndag 02, februari 2025, 20:44:40 »
I guldpristråden så påpekade Stacker att det inte är guldpriset som går upp utan köpkraften för fiat som går ner. Har han rätt? Tja, på riktigt lång sikt så finns det absolut en tydlig koppling. Men hur är det på kort och medellång sikt?

Kort sikt (1 år): den 27/12 2023 var spot 664kr/g och den 18/12 2024 var det 931kr/g. Det tycker jag ser ut som en ökning på 40% på ett år (givetvis inte vilket år som helt, utan ett spektakulärt år, men ändå). Enligt SCB steg KPI under 2024 med ca 5.7%.

Stor skillnad.

Medellång sikt (drygt 10 år): den 29/1 2014 köpte jag en sov för 262kr/g (+lite premie). Exakt 11 år senare är guldpriset som vi alla vet ca 1000kr/g. Det innebär en ökning med 281% på 11 år.

Som jämförelse ha KPI (FWIW) ökat med ca 33.1% under samma tid. KPIF har ökat ca 30%, HIKP (ett europeiskt inflationsmått) har ökat ca 32% och bostadsprisindex ca 70%.

Stor skillnad.

Nu invänder givetvis vän av ordning att august har fuskat, eftersom han har plockat körsbär (cherry-picking is a thing). Absolut, visst har jag det. Men det är exakt det som är min poäng: att guldprisets uppgång går i takt med urholkning av fiat sett över ett antal decennier är sant, men det betyder inte att de går i takt hela tiden. Det är ju precis det som är det underliggande skälet att investera i PM.

Sedan finns det en annan invändning man ofta hör ”du vill inte leva i en värld där guldpriset nått XXX SEK/g eller USD/oz!”. Det outtalade påståendet är att ”om guldet går upp t ex 100% så går allting åt h/e på sju sätt samtidigt”.

Även detta bör man ta med stor skepsis. Som vi just såg har ju guldpriset gått upp betydligt mer än 100% de senaste tio åren, och såvitt jag kan se så finns världen kvar. Visst, en massa saker har blivit sämre, krig och konflikt, covid, generellt sett har alla politiker blivit mer korkade än för 10 år sedan (även om det i vissa fall är imponerande att lyckas med en sådan sak). Men är detta pga guldpriset? Givetvis inte.

Antag nu att guldpriset dubblade igen, som ett rent tankeexperiment. Skulle det innebära att världen gick åt h/e denna gång? Skulle inte tro det. Hur kul vi än tycker att det är med gul metall så är det inte den gula metallen som reglerar världsekonomin nuförtiden. Guldet kan säkert gå upp mer än så utan att effekten blir mer än en gäspning från politikerna (se uttalande från chefen för BOE i förra veckan). Enda effekten skulle bli att aningen mer kapital skulle flytta från börsen till PM. Men om det idag ligger på sådär 1% (EN procent!) så kan det givetvis öka 2-3-4-5x utan att det blir någon märkbar effekt på världsekonomin i övrigt.

Så jag är för ett ökande guldpris i ett antal år framåt, det ökar min köpkraft och det är jag allmänt positiv till. För min del får guldpriset (i SEK, USD eller Euro, vilket är de valutor jag mest bryr mig om) gärna dubblas både en och två gånger till. Varför inte ytterligare 281% över de närmaste 10 åren så att vi landar på 3800kr/g 2035. Skulle det inträffa så går jag i pension, oavsett ålder…

Sedan ger det mig ytterligare ett skäl att dricka finsprit på fredagar, och det är jag också positiv till!

august

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 38
SV: Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner?
« Svar #1 skrivet: söndag 02, februari 2025, 21:47:03 »
I mångt och mycket är det nog så att det är FIAT valutorna som går ner.
Vilket alltså innebär att man skulle vunnit lika mycket i procent genom att köpa någon annan 'tangible asset' istället för guld.

Guldet har dock oerhörda fördelar jämfört med andra 'tangible assets', här är några :
 - Det krävs en liten volym guld för en stor investering. Lagringskostnaden blir därför försumbar.
 - Guld är ingen färskvara, kan inte förstöras genom att lagras under lång tid.
 - Guld är lätt att sälja när den dagen kommer.
 - Guld blir aldrig omodernt, och kan heller inte plötsligt tappa sitt värde p.g.a. att något konkurrerande tillgångsslag blir mer populärt.

Jag har tänkt många gånger på ovanstående punkter relativt att skydda sig mot inflationen.
Vad skulle man kunna köpa istället för guld/silver ?
Jag har aldrig kommit på något....

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 264
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #2 skrivet: söndag 02, februari 2025, 22:44:33 »
På detta svarar jag:

a)

"Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta."
Groucho Marx

b)

“Gold is money. Everything else is credit.”
J.P. Morgan before Congress in 1912

För övrigt är officiella inflationsdata (iaf i västvärlden) bara trams.

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #3 skrivet: måndag 03, februari 2025, 11:19:44 »
Som jag ser det har vi några frågor vi måste ställa oss innan vi riktigt vet vad priset på guld ska vara.

1.Behövs guldet eller fungerar dollarn vi trycker upp i oändlighet som reservvaluta.

2.Finns guldet? Fort knox har inte blivit inventerat under min livstid och inget stoppar USA,Ryssland,Kina mfl att ljuga om sitt innehav.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2094
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #4 skrivet: onsdag 05, februari 2025, 11:16:40 »
Om man vill ha lite inspiration så här när allt är trist och tråkigt och guldpriset bara går upp så rekommenderar jag att lyssna på Palisades Radio från i fredags.

Kevin Wadsworth och Patrick Karim ("northstarbadcharts" på twitter) intervjuas av Tom Bodrovics. Deras tes är att en CRE ("Capital Rotation Event") närmar sig. De har ställt upp ett antal kriterier för att detta skall bekräftas. Nu har samtliga kriterier utom de två sista uppfyllts och för dessa är det nära.

Typiskt uppåttjack för PM-nördar. Hittas på alla vanliga samlingsplatser för poddar.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

silvermynt köpes by Spade
Idag kl. 15:15

Varför så stora priskskillnad mellan köp o sälj? by Au
Idag kl. 14:20

Nygammal medlem by 9darter
torsdag 13, februari 2025, 23:30:38

[Säljes/byte] 23/22karat bladguld by lalle
torsdag 13, februari 2025, 21:01:25

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
torsdag 13, februari 2025, 12:14:29

Vilse i universum? by mega_n
onsdag 12, februari 2025, 15:00:43

Bytes: silver mot platina by Coltrane
tisdag 11, februari 2025, 17:53:38

PAUS : Säljes 1 oz Krugerrand BU guldmynt i fint skick. (bilder) by mega_n
tisdag 11, februari 2025, 10:51:13

Guldström söker investerare, processa krossad malm från 1800'tals guld gruva. by RuttenFisk
tisdag 11, februari 2025, 03:24:06

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by toblov
måndag 10, februari 2025, 18:22:32

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
måndag 10, februari 2025, 09:33:58

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
söndag 09, februari 2025, 14:50:48

Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
söndag 09, februari 2025, 06:27:51

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
fredag 07, februari 2025, 07:28:09